اذعان وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به دست بالاتر ایرانی ها در مذاکرات

اظهارات وزیر دفاع رژیم صهیونیستی درباره ایران،نقد اظهارات سعید زیبا کلام منتق توافق هسته ای و قدرت نیروی دریایی ایران بخشی از موضوعات مورد توجه سایت های خبری امروز بود.

عصر ایران اظهارات وزیر دفاع اسرائیل را که گفته است این رژیم نباید در موضوع هسته ای ایران به آمریکا تکیه کند را منتشر کرد."موشه یعلون" وزیر دفاع اسرائیل قبلا مخالف حمله یکجانبه این رژیم به ایران بود اما هم اکنون نظر خود را تغییر داده است و از گزینه حمله یکجانبه و بدون رایزنی و همانگی اسرائیل به ایران حمایت می کند.
او در سخنرانی در دانشگاه تل آویو گفت: اعتقاد داشتیم آن کسی که باید رهبری اقدامات علیه ایران را به دست بگیرد آمریکاست اما واشنگتن وارد مذاکرات با ایران شد. متاسفانه آمریکا وارد بازار ایرانی شد و ایرانی ها دست بالاتر را دارند. اگر انتظار داشته باشیم دیگران برای ما کاری انجام بدهند چنین اتفاقی روی نخواهد داد به همین دلیل، اگر من به سود خود کاری انجام ندهم چه کسی باید دست به این اقدام بزند.
شفاف در گفت وگو با حشمت الله فلاحت پیشه از او درباره مذاکرات وین سوال کرده است. او گفته است:مذاکرات جاری درواقع مقدمه ای برای توافقنامه نهایی است به ویژه اینکه جمهوری اسلامی تاکنون همکاری سازنده ای رابا آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته و گزارش های آژانس همگی مثبت بوده اند و دلایلی برای ورود مباحثی انحرافی ازجمله توان موشکی و نقض حقوق بشروجود ندارد.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره بر توافق طرفین درمورد فصول تکلیف تهران درمورد پرونده هسته ای اظهارداشت: باتوجه به توافق صورت گرفته میان طرفین و تلاش ایران برای شفاف سازی وتعهدش به برنامه اقدام مشترک، انتظار می رود که این اقدامات، مبنای ادامه مذاکرات باشد نه ادعاهایی که هر از گاه رسانه ای می شود، تیم مذاکره کننده باید تلاش کنند که وارد مسایل حاشیه ای وتبلیغی نشوند.
الف در نقد اظهارات سعید زیبا کلام استاد دانشگاه امام صادق به توافق ژنو، سخنان وی را نقد کرده است.در بخشی از این گزارش آمده است:اولین اعتراض عینی ایشان در بند 3، مربوط به رآکتور آب سنگین اراک بیان می شود. در این بند ایران متعهد می شود که برای رفع نگرانی ها در رابطه با احداث رآکتور اراک، "به مدت شش ماه" به راکتور سوخت تزریق نکرده و تجهیزات اصلی باقی مانده را نصب نکند. بعد از شرح این بند، آقای سعید زیباکلام نتیجه می گیرد که "آیا این اقدامات مقدمات و تمهیداتی برای برچیدن کامل رآکتور آب سنگین اراک نیست؟". چطور ایشان از تعهدات عدم تکمیل رآکتور اراک در بازه "شش ماهه"، نتیجه گیری کرده اند که این اقدامات برای برچیدن کامل رآکتور آب سنگین اراک است، جای سوال دارد.
اعتراض بعدی ایشان به بندهای مربوط به نظارت آژانس است. در بند اول این قسمت ایران تعهد کرده که اطلاعات مورد نیاز آژانش انرژی اتمی را در مدت سه ماه فراهم نماید که شامل اطلاعات مربوط به سایت های هسته ای، مقیاس و نوع عملکرد آنها، اطلاعات مربوط به ساختمان های موجود در هرسایت و اطلاعات مربوط به معادن اورانیوم است. آقای زیباکلام در خصوص این بند گفته اند که: "به خدا حیف است. اینها باید در تاریخ بمانند و می‌مانند." و "این مطلب بعدی برایم فوق‌العاده دردآور بود، بسیار دردآور بود؛ یعنی مانده بودم که چه؟ مگر ما کی هستیم که باید با ما این جور...؟"
بهتر بود ایشان دقیقا مشخص می کردند که اعتراضشان به این بند دقیقا چیست؟ یعنی آژانس بایستی بر سایت های هسته ای نظارت کند، اما از ساختمان های واقع شده در سایت ها اطلاعی نداشته باشد؟ یا اینکه، کسی از معادن اورانیوم کشور خبر نداشته باشد؟ شاید چنین تفکری بود که اطلاعات مربوط به فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان را سالها از سازمان های بین المللی، مخفی نگه داشت تا امروز کشورهای غربی بهانه لازم را برای اتهام زنی به کشورمان داشته باشند.
مشرق گزارش یکی از اندیشکده های آمریکایی درباره قدرت دریایی ایران را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: این گزارش توسط مایکل آیزنشتات رئیس برنامه مطالعات امنیتی و نظامی موسسه واشنگتن و آلون پاز از افسران جنگی اسرائیل که در موسسه واشنگتن تدریس می‌کند، نوشته شده است.
نویسندگان، عزیمت دو ناوچه ایران به آب‌های اقیانوس اطلس و نزدیکی مرزهای آمریکا در ماه گذشته که برای اولین بار در تاریخ رخ داد را نشانه «نقش توان دریایی در افزایش قدرت و نفوذ فرامرزی ایران» و مؤید بیانات رهبر معظم انقلاب که نیروی دریایی را «قدرت راهبردی»‌کشور نامید، خوانده‌اند.
موسسه واشنگتن اذعان دارد که نیروی دریایی ایران با ماموریت‌های راهبردی‌ای که در پیش گرفته، به شدت در حال شکل دادن آینده‌ای امیدوارکننده و پرقدرت از خود است.

 

29212 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهریار IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    9 12
    جنگ زرگری که آمریکا ورژیم صهیونیستی راه انداخته اند برای اغفال ملت ایران است وگرنه بعد از این توافقنامه کدام کار مثبتی برای ایران صورت گرفته ؟!
    • آرش IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      8 2
      شهریار جان یه کم اگه سایتهای خبری رو پیگیری می کردی متوجه می شدی بعد از توافق چه اقداماتی از طرف غربی ها انجام شده. تحریم های نفتی حذف شده، بخش عمده ای از تحریم دارویی لغو شده تحریم های مربوط به خودرو لغو شدن و مبادلات طلا با ایران آزاد شده و چندین میلیارد از طلب های ایران بصورت چند مرحله ای در حال پرداخت است. اینکه می بینی وزیر نفت ایران تو اجلاس اوپک با اعتماد به نفس تمام بر خلاف نظر عراق و عربستان می گوید ما تولیدمان را افزایش می دهیم حتی اگر بقیه خوششان نیاید، این به دلیل لغو تحریم های نفتی است.
  • گمنام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    2 1
    آرش گرامی پولها هنوز به ایران نیامده اگر تحریم خودرو شکست بخاطر این بود که شرکتهای مربوطه داشتن ورشکست می شدند مثل پژو اگر تحریم نفت شکست بخاطر این بود که ایران داشت روی بدون نفت و توان داخلی برنامه ریزی می کرد واین یعنی کاهش وابستگی به نفت و همچنین خواستند قیمت نفت را پایین بیاورند تا قدرتهای بزرگ دلار زیادی به ایران ندهند فدات . العان هم این سخنان یاوه اسرائیل بخاطر این است که بگویند آمریکا خیییییلی مثبته و می خواهد به ایران نزدیک شود این بازی سیاسی بیش نیست وگرنه اسرائیل آن موقع که بود ، نبود .حالا که عنکبوت هم نیست . زمان جنگ ایران و عراق اسرائیل نتوانست غلطی بکند چه برسد به حال .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!