۰ نفر
۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰
پیروزی استراتژیک در سوریه

صبح روز یکشنبه خبر آزادی شهر استراتژیک یبرود موج شادی را برای مردم لبنان و سوریه به ارمغان آورد.

فاطمه محمدی: صبح روز یکشنبه خبر آزادی شهر استراتژیک یبرود موج شادی را برای مردم لبنان و سوریه به ارمغان آورد. پیروزی مهمی که پس از عملیات قصیر از اهمیت استرات‍‍‍ژیک بالایی برخوردار است و می تواند حلقه محاصره علیه نیروهای مسلح تندرو تنگتر کند. عملیات یبرود پس از عملیات القصیر دومین عملیات مهم در جریان جنگ سوریه به شمار می رود.
پیروزیهایی که علاوه بر نقش ارتش سوریه به کمک نیروهای حزب الله، توان بالای این گروه در برنامه ریزی و طراحی نظامی آن بدست آمده است. پیروزیهای میدانی یکی پس از دیگری حکایت از این واقعیت دارد که حزب الله در همه نبردهایی که آغاز کرده به دلیل دقت در برنامه ریزی کمتر با ناکامی مواجه شده و اکنون دوشادوش سربازان ارتش سوریه با افراطیون تکفیری می جنگند.
گفتنی است تصرف یبرود پیرزی استراتژیک در چارچوب تامین امنیت منطقه قلمون و جلوگیری از ارسال کمک برای افراد مسلح از لبنان به شمار می رود و همین امر به ارتش سوریه امکان می دهد به سراغ دیگر مناطق کشور برود.
شهر 80 هزار نفری یبرود در استان ریف دمشق و در 80 کیلومتری شمال شهر دمشق، در 80 کیلومتری شهر حمص از طرف جنوب، در مرکز رشته کوههای قلمون در مرز با لبنان واقع شده است. همچنین این شهر با فاصله 20 کیلومتری از مرز با لبنان پس از روستای فلیته قرار دارد. دولت سوریه پس از یک ماه عملیات نظامی و 48 ساعت درگیری سنگین، سرانجام توانست شهر «یبرود» را که در مرز مشترک سوریه و لبنان قرار دارد تصرف نمایند.
هم اکنون ارتش سوریه پس از سیطره کامل بر منطقه یبرود استقرار خود را در آنجا آغاز کرده و نفربرهای ارتش پس از پایان مرحله اول عملیات در این شهر و آزادسازی آن، وارد شهر شدند تا پس از آن مرحله دوم برای پاکسازی همه مناطق اطراف شهر از افراد مسلح را آغاز کنند. عملیات آزادسازی یبرود با سختی و دشواری زیادی همراه بود. نیروهای ارتش سوریه، مستقر در تپه های اطراف شهر، مسیرهایی را که افراد مسلح از آنها برای عقب نشینی استفاده می کنند، گلوله باران کردند، در حالیکه افراد مسلح برخی از کوچه ها و میدان ها را قبل از عقب نشینی بمب گذاری کرده بودند. در همین باره یکی از نیروهای ارتش سوریه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: تعداد تونل ها و کانال های موجود در شهر نسبتا اندک بود و افراد مسلح بیشتر از بلندیهای استراتژیک اطراف شهر استفاده می کردند. آنها بلندی ها را اشغال کرده بودند به این امید که ارتش سوریه نمی تواند این بلندی ها را تصرف کند. ارتش که در روزهای قبل راههای کمک رسانی به افراد مسلح در یبرود را بسته بود، به سرعت به پیشروی خود در این شهر ادامه داد. در درگیری ها میان دو طرف، فاصله افراد مسلح با نیروهای ارتش سوریه بسیار کم بود و کشته شدن سیزده تن از فرماندهان اتاق عملیات افراد مسلح، باعث سردرگمی بیشتر و شدیدتر آنها شد. ابوعزام الکویتی از سرکرده های افراد مسلح در ساعات اولیه حمله کشته شد. در همین حال، گردان اسلام از ارسال تجهیزات از مناطق نزدیک خودداری کرد و اعضای برخی گروههای مسلح از کوه استراتژیک مار مارون عقب نشینی کردند که جبهه النصره تعدادی از اعضای جبهه اسلامی را که در صدد فرار بودند در کمینی در نزدیک فیلته به هلاکت رساند.
با تصرف این شهر، ارتش سوریه تقریبا تمام مناطق ساحلی دریای مدیترانه را در کنترل خود درآورده است و از سوی دیگر با تسلط بر محور حمص- دمشق، عملاً امکان عملیات نظامی مخالفان را علیه پایتخت سوریه از بین برده است. به علاوه شرایط بهتری برای باز پس گیری حلب از دست نیروهای مسلح فراهم شده است.
پیروزی ارتش سوریه اما واکنش هایی را نیز به همراه داشت؛ ساعاتی پس از اعلام آزادی شهر یبرود در سوریه که یکی از مهمترین اماکن بمب گذاری خودروها برای انفجار در لبنان به شمار می رفت، انفجاری قوی بقاع لبنان را به لرزه درآورد و منجر به خسارات بسیاری شد. این انفجار ناشی از عملیات انتحاری با یک خودروی بمب گذاری شده بود که در جاده نبی عثمان و العین در حرکت بوده و پس از توقف در ایست بازرسی منفجر شد. به گفته کارشناسان این تروریستها با اینگونه انفجارها سعی دارند القا کنند که اخراج شدنشان از یبرود مانع از ادامه فعالیتهای تروریستی شان در سایر نقاط نخواهد شد و به عملیات علیه لبنان ادامه خواهند داد.گروهک جبهه النصره در لبنان و گروهک احرار السنة در بعلبک مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته اند و گفته اند که این انفجار در انتقام از دست دادن یبرود است.
شکست تروریستها در یبرود سوریه موجب شد که خودروهای از قبل بمب گذاری شده به سرعت از این منطقه خارج شود و وارد لبنان شود. آنها همچنین سعی در القای این مسئله دارند که همچنان حضور دارند و به این شکل روحیه خود را حفظ کنند. البته دولت لبنان نیز ساز و کارهایی را برای مقابله با این اقدامات در نظر گرفته است. پس از چندین عملیات خنثی سازی، ارتش این کشور موفق شده است یکی از این خودروها را قبل از عملیات انفجاری شناسائی کند.
با استقرار نیروهای ارتش سوریه در یبرود و فلیته و دیگر مناطق مرزی لبنان با سوریه این گروهکها چاره ای جز فرار ندارند و اکنون نگرانی این است که این افراد وارد خاک لبنان شوند.
برخی ناظران بر این باورند که گروهک تروریستی جبهة النصرة سعی دارد صبغه ای لبنانی به خود بدهد اما واقعیت این است که این گروهک لبنانی نیست و شیوخ سنی در گذشته این گروهک را محکوم کرده اند. این جریان تروریستی با شانزده انفجاری که در لبنان انجام داده تلاشش بر این بوده که در لبنان فتنه شیعی- سنی ایجاد کنند، اما هوشیاری نخبگان سیاسی و فرهنگ مصالحه در لبنان، این تلاشها را تا اندازه ‌زیادی بی نتیجه گذاشته است.
بدون شک پیروزیهای اخیر میدانی در سوریه، وزن استراتژیک جبهه مقاومت را سنگین تر و اوضاع در سوریه را بسیار تغییر داده است؛ به گونه ای که دیگر مخالفین نمی توانند بر روی حمله جدی از طریق لبنان و حتی مرز جنوب خیلی سرمایه گذاری کنند.
دولت سوریه اینک راحت تر می تواند به جبهه شمال بپردازد و احتمالاً باید شاهد عملیات گسترده ای در منطقه حلب بود که سرنوشت آن نیز از هم اکنون روشن است. هرچند امکان عملیات انتحاری تکفیری ها در لبنان به حداقل رسیده و یا حتی بسیار دشوار شده است، اما احتمالاً بخشی از گروههای تکفیری از سوریه به لبنان فرار می کنند و مشکلاتی را نیز در آنجا به وجود خواهند آورند.

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    9 2
    چنان که بنظر میرسد ارتش سوریه در حال حاضر با نیروهایی شبیه یا خود القاعده در نبرد است و این جنگها ربطی به ارتش ازاد ندارد . ارتش ازاد سوریه به رسمیت شناخته شده با رهبرانی که در خارج دارد . تصرف شهر یبرود به معنی شکست ارتش ازاد نیست . نیروهای تندرو مسلمان مانند داعش و جبهه نصرت و دیگران میتوان گفت که فقط دشمن دشمن ارتش ازاد هستند . تصرف شهر یبرود تنها زمانی فایده بخش است که نیروهای مخالف سوریه واقعا نا بود شده باشند نه اینکه به لبنان بروند و مانند مار زخمی به حزب الله ضربات سنگین و انتقام جویانه وارد اورند . در حال حاضر خطر انها شدید تر است و خود را به حزب الله نزدیکتر می بینند . اگر بحران سوریه به لبنان کشیده نشود میتوان نبرد یبرود را مو فقیت امیز دانست .
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    21 7
    به امید آزادی کامل سوریه از دست تکفیریها
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    14 2
    با گرفتن یبرود دیگر مخالفان نه توان اجرای عملیات در جنوب را دارند و در شمال هم قطعا شکست خواهند خورد! فکر کنم یبرود یعنی کل سوریه و جهان!