ایسنا نوشت:

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: تعجب‌آور نیست که دشمنان علیه کشور ما تهاجمات جدیدی را آغاز کنند.

محمد جواد لاریجانی در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت: سال 92، سالی پر از دستاوردهای جدید و تجربه‌های جالب برای ملت ما بود که در راس آنها انتخابات 24 خرداد قرار داشت که حقیقتا یک حماسه بزرگ سیاسی بود.او گفت: انتخاباتی با شکوه برگزار شد و رئیس جمهوری فرهیخته و توانمند انتخاب شد.
لاریجانی گفت: گفتمانی که رئیس جمهور جدید ما آغاز کرد و موارد دیگری که به آنها اشاره شد چیزهایی است که دشمنان ملت ما دوست نداشتند لذا به نظر من عجیب نیست که علیه این چرخه تهاجمات جدیدی را آغاز کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: البته 35 سال از انقلاب گذشته است و توانمندی‌ نظام ما ثابت شده است. مسئولین ما از دستاوردهای خود دفاع می‌کنند منتها آگاهی سرمایه بزرگی است و ملت ما باید تحرکات را بشناسد.
لاریجانی گفت: گفتمانی که رئیس جمهور جدید ما آغاز کرد و موارد دیگری که به آنها اشاره شد چیزهایی است که دشمنان ملت ما دوست نداشتند لذا به نظر من عجیب نیست که علیه این چرخه تهاجمات جدیدی را آغاز کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: البته 35 سال از انقلاب گذشته است و توانمندی‌ نظام ما ثابت شده است. مسئولین ما از دستاوردهای خود دفاع می‌کنند منتها آگاهی سرمایه بزرگی است و ملت ما باید تحرکات را بشناسد.

لاریجانی در ادامه صحبت‌هایش درباره تبلیغاتی که از سوی غربی‌ها صورت می‌گیرد، گفت: در هفته‌های اخیر این تبلیغ‌های باطل دور تازه‌ای پیدا کرده و با گزارش سازمان ملل و گزارشگر ویژه وارد میدان می‌شوند و تبلیغات خود را شروع می‌کنند.

او ادامه داد: این اتهاماتی که به عنوان گزارش نسبت به حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران وارد شده دارای اشکالات حرفه‌ای و رسوایی بزرگ است؛ چرا که در درجه اول نظام ما مورد توهین صریحی قرار گرفته است. ظاهرا ملاک نرم بشری بودن چیزی است که غربی‌ها باید بپسندند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: توهین به مقدسات در این گزارش امری معمولی تعریف شده و گفته نشده هیچکس نباید به خاطر توهین به پیامبر(ص) و مقدسات اسلام مورد پیگری قرار گیرد که در واقع این موضوع تبعیض و توهین به ما است.

لاریجانی گفت: آن‌ها به راحتی در امور داخلی ما دخالت می‌کنند و این موضوع خلاف مقررات بین‌المللی است که یکی از این دخالت‌ها ناآرامی‌ها در جریان فتنه 88 است. در اینجا آیا مسئولان ما از کسانی که باعث ناآرامی‌ها شدند حمایت کردند؟ اما از این طرف حمایت غربی‌ها از آنها به معنای زیرپا گذاشتن نرم‌های حقوق بشری است.

او با اشاره به ناآرامی‌های آمریکا و انگلیس در سال گذشته گفت: در آن ناآرامی‌ها هزاران نفر دستگیر شدند و همانند دادگاه‌های صحرایی در مدت 24 ساعت برای افراد حکم صادر می‌شد که این موارد، نمونه‌هایی از روح استکبار است که در غرب وجود دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: در واقع در این گزارش‌ها از تروریسم در کشورها حمایت شده و تررویست‌ها را به عنوان مدافع حقوق بشر معرفی کردند، برای مثال در این گزارش‌ها آمده که چهار نفر به دلیل تلاش در زمینه حقوق بشر محکوم به اعدام شدند در حالی که در کشور ما اینگونه نیست و به نظر می‌رسد در این زمینه بی‌در و پیکر است. زمانی که ما در مورد این چهار نفر تحقیق کردیم متوجه شدیم که آنها عضو گروه پژاک بودند. از کسانی که عضو گروه منافقین، پژاک و ریگی هستند به عنوان مدافعین حقوق بشر دفاع شده است.

او گفت: این نوع گزارش‌ها در واقع ترفندهای رسانه‌ای است و نشانه خشم از دستاوردهای ماست. ما در مقابل این گزارش‌ها قاطعانه ایستاده‌ و از سال اول انقلاب در مقابل این تبلیغات ایستاده‌ایم.

لاریجانی گفت: در سال 92 بیش از هزار پرونده در زمینه تعرض به حقوق شهروندی داشتیم که بیشتر از 50 درصد آنها به نفع شکایت‌کنندگان حل و فصل شده است.

او در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با متهم شدن ایران به نقض حقوق بشر از سوی احمد شهید گفت: ما تمام اتهامات وارده را به جمهوری اسلامی ایران با دقت و با تفسیر پاسخ داده‌ایم. یکی از دلایل تبلیغات غربی‌ها این است که آنها در شورای حقوق بشر هر موقع اتهاماتی وارد می‌کردند ما پاسخ می‌دادیم و مورد قبول هم واقع می‌شد. آمریکایی‌ها دیدند این مسیر به نتیجه نمی‌رسد لذا به کار تبلیغاتی روی آوردند.

او گفت: نکته دوم این است که پاسخ آنها را در صحنه عمومی هم داده‌ایم و خواهیم داد. ما با گزارشگری مخالف نیستیم و با گزارشگر ویژه یا گزارشگری موضوعی هیچ دشمنی نداریم.

او گفت: آقای احمد شهید از وقتی انتخاب شد مانند یک هنرپیشه از یک شبکه تلویزیونی به شبکه دیگر می‌رفت و علیه ما حرف می‌زد.

لاریجانی با بیان اینکه ما تعیین گزارشگر را غیرموجه می‌دانیم گفت: غربی‌ها دوستانی در منطقه دارند که حتی یکبار در کشورهای آنان انتخابات برگزار نشده است. کشورهایی که رکورد آدم‌کشی دارند سینه چاک حقوق بشر شده‌اند.

او با بیان اینکه گزارشگر ویژه علیه ما پرونده سازی می‌کند، گفت: این گزارشگر اعلان عمومی کرده است و گفته کسانی که دوست دارند علیه جمهوری اسلامی ایران اتهاماتی مطرح کنند، با بلیط مجانی یک هفته به آلمان بروند. وقتی گفته می‌شود چطور به حرف‌های این افراد اعتماد کرده اید می‌گوید من احساس کرد‌ه‌ام که حرف‌های آنها درست است. ایشان مگر با خانواده و نامزدش صحبت می‌کند که احساسی است؟

لاریجانی گفت: در گزارش ایشان هفت نفر اعدام شده‌اند در حالی که این افراد دارند در تهران راه می‌روند. در هر صورت گزارش ایشان و امثال این از لحاظ حرفه‌ای ارزشی ندارد و من متاسفم که گزارشگری سازمان ملل به امروز افتاده است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تدوین منشور حقوق شهروندی توسط دولت ضروری است یا خیر گفت: تدوین چنین منشوری بدون شک کار مثبتی است. ما با کسانی که این منشور را تدوین کرده‌اند به ویژه سرکار خانم دکتر امین‌زاده که همکار ما در ستاد هستند، همکاری داریم تا این منشور فراتر از مسائلی که در کشور داریم باشد و صرفا یک موضع موقتی نباشد.

لاریجانی گفت: بخش عمده‌ای از این منشور جهت حقوقی و قضایی دارد که ان‌شاءلله با همکاری دولت و قوه قضاییه باید به شکل لایحه‌ای به مجلس برود و در کل دید ما نسبت به این موضوع دید کاملا مثبت و فعالی است.

او با بیان اینکه هر چقدر مردم با حقوق خود آشناتر باشند مدنیت ما ریشه دارتر خواهد بود گفت: خوشبختانه اصول متعددی در قانون اساسی راجع به حقوق شهروندی وجود دارد. در زمان ریاست قبلی قوه قضاییه نیز قانونی تحت عنوان دفاع از حقوق شهروندی به مجلس رفت و این اولین اقدام در جهت یک کاسه کردن قوانین مربوط بود. بر اساس این قانون ساز و کار جالبی در قوه قضاییه ایجاد شد و در همه استان‌ها شعبی ایجاد شد تا اگر کسی دعوایی راجع به تعرض به حقوق شهروندی داشته باشد به این شعب رجوع کند.

لاریجانی گفت: ما در سال جاری بیش از هزار پرونده در این زمینه داشتیم که بالغ بر 50 درصد آنها به نفع شکایت‌کنندگان حل و فصل شد و بقیه آنها در جریان است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =