مهر علی:من قطار در حال حرکتم،بگذارید سنگ بزنند/برنامه بدون بودجه را باید قاب کرد گذاشت روی طاقچه

رییس فدراسیون اتومبیلرانی خسته است،خسته از تهمت های که به او زده اند.

مرتضی رضایی: تهمت به مهر علی رییس فدراسیون اتومبیلرانی.شخصی که از بودجه های غیر دولتی نزدیک به 6 میلیارد تومان را به بدنه فدراسیون تزریق کرده است چطور این تهمت را هضم می کند؟آیا مهر علی که رقمی میلیاردی را وارد فدراسیون کرده است نیازی به این دارد که از بودجه 30 میلیونی فدراسیون به حساب خودش واریز کند؟ مهر علی به غیر از این، از خیلی اتفاق ها ناراحت است.او را در 9 ماهی که سرپرست فدراسیون بود حسابی خسته کرده اند.بعضی هاچشمان خودشان را بسته اند و اصلا به این توجه نمی کنند که نخستین پیست اتومبیلرانی که شرایط استاندارد جهانی را داشته باشد در زمان مهر علی احداث شده است.با این حال خودش می گوید:«به قطاری که در حال حرکت است همیشه سنگ می زنند.وضعیت من هم دقیقا مشابه این قطار است.بگذارید سنگ بزنند.»

قضیه بوجه 300 میلیون تومانی وزارت ورزش برای فدراسیون شما است.خیلی ها تهمت های زیادی زده اند و ...

من باید چند مسئله را روشن کنم.در ردیف بودجه های وزارت ورزش و جوانان فدراسیون اتومبیلرانی در رده یکی مانده به آخر قرار دارد.نمی دانم فدراسیون آخری کدام بیچاره ای است.در 9 ماهی که بنده سرپرست بودم حدود شش و نیم میلیارد تومان بودجه تزریق کرده ام که 5 میلیارد و خرده ای هزینه پیست اتومبیلیرانی و موتور سواری شده است.برای نخسیتن بار از آسفالت پلیمری درایران استفاده شده است.ما فقط 2 میلیارد تومان برای آسفالت هزینه کرده ایم و همه این هزینه ها را از اسپانسر تهیه کرده ایم.جمع هزینه هایی که در این 9 ماه شده است 6 میلیارد و خرده ای شده است که همه آنها را از اسپانسر و عوامل خارجی به دست آورده ایم.با این حال خودم از این عدد راضی نیستم و معتقدم اتومبیلرانی اینقدر پتانسیل دارد که بتواند بیشتر از اینها درآمد زایی کند.اگر همه چیز طبق برنامه ای که داریم پیش برود ظرف دو سال آینده به استقلال ماهی خواهیم رسید.پس از این اتفاق است که برای زیر ساخت ها هزینه خواهیم کرد.

شما چند ماه پیش برنامه هایی برای ساماندهی رانندگان داشتید.این برنامه به کجا رسید؟

ما 36 میلیون راننده داریم.یعنی 36 میلیون نفری که گواهینامه رانندگی دارند.8 میلیون هم موتور سوار شهری.ما اگر بتوانیم ده درصد از این مجموعه را جذب کنیم می توانیم به آینده امیدوار باشیم.از سال 70 که فدراسیون تاسیس شده است فقط 10 هزار نفر جذب این فدراسیون شده اند.یکی از برنامه های ما برنامه های راهبردی است.باید راهی پیدا کنیم تا به توسعه کیفی در این رشته برسیم و از مسیر توسعه عبور کنیم.برای رسیدن به این هدف برنامه ای 4 ساله داریم که 7 تا هدف در آن نهفته است.هر هدف چند تا برنامه عملیاتی دارد و هر برنامه عملیاتی هم چند 36 برنامه اجرایی.ما این برنامه را داریم اما برنامه خوب بدون بودجه را باید قاب کرد و گذاشت روی طاقچه.

مشکلات مالی یک بعد قضیه است.به نظر می رسد مشکلات فدراسیون شما فراتر از این ها باشد.

ما مشکل قوانین و مقررات را هم داریم.ما می خواهیم بچه های 12 ساله را بیاوریم در رده نوجوانان تا از کارتینگ شروع کنند.اما
آنها گواهینامه ندارند.این ارتباطی به پول پیدا نمی کند.ما باید با وزارت کشور هماهنگی ها لازم را انجام بدهیم تا جدا از گواهینامه ناجا خود فدراسیون هم بتواند برای آنها گواهینامه صادر کند.گواهینامه ای که در پیست معتبر باشد و قانونی باشد.چون هر حادثه ای ممکن است اتفاق بیفتد و بنده باید پاسخگو باشم.حتی باشگاه های خصوصی هم می ترسند که سرمایه گذاری کنند.اگر بتوانیم این مشکل را حل کنیم خیلی از مشکلات دیگر حل می شود.

یک بار هم حرف از ارائه گواهینامه بین المللی پیش آمد.

گواهینماه بین المللی یکی از منابع درآمد است.من قبلا هم پیگیری کرده ام و دوباره این کار را انجام خواهم داد.ما می خواهیم از FIE مجوز بگیریم.در حال حاضر کانون جهانگردی و میراث فرهنگی این وظیفه را بر عهده دارد.سالانه دو میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می کنند و تقریبا 200 هزار گواهینامه هم صادر می شود.اگر ما بتوانیم صدور نیمی از این گواهینامه ها را برعهده بگیریم شرایط خوب میشود.نکته ای که وجود دارد این است که کانون با صادر کردن این گواهینامه ها هیچ آموزشی را به راننده ها نمی دهد.مثلا آنها باید بگویند که شرایط رانندگی در آلمان چگونه است؟تا چه اندازه می توان سرعت رفت.قانون پلیس در آنجا چطور اجرا می شود.شما برای خنده که نمی روید مسافرت.فدراسیون جهانی با کانون مشکل دارد و می گوید آنها آموزش های لازم را به رانندگان نمی دهنند.

طرح موتورسیکلت های برقی هم یکی از آن طرح هایی است که به نظر در سال جدید به مرحله اجرا در خواهد آمد.

من سه ماه دور از فدراسیون بودم که بین مذاکرات ما ما سازمان محیط زیست فاصله افتاد.با این حال مذاکرات را انجام داده ایم.این طرح،طرح فرا ملی است.ما استارت را زده ایم اما باید هماهنگی ها زیادی را با سایر ارگان ها انجام بدهیم.بعضی از جاهای این طرح نیاز به مصوبات هیئت دولت دارد.شما می دانید که 40 درصد از تصادفات منجر به مرگ مربوط به موتور سیکلت است.کمتر جنگی چنین تلفاتی را دارد که در آن تقریبا 30 هزار نفر کشته شوند.دیه یک آدم تقریبا 120 میلیون تومان است.ما فرض را می گیریم که اگر بیمه 100 میلیون تومان هم بدهد این عدد ضربدر 30 هزار نفر بکنیم می شود 3 هزار میلیارد تومان.نکته دیگر اینکه،افرادی که جان خودشان را از دست می دهند در رده سنی 17 تا چهل سال هستند،یعنی افراد جوان جامعه.تازه این رقم بدون احتساب پرداخت دیه نقص عضو و جراحات است.ما حساب کرده ایم که اجرای این طرح در حدود سالی 4 هزار میلیارد تومان پس انداز را برای کشور به همراه دارد.جدا از آلودگی هوا اجرای این طرح می تواند از حوادث بکاهد.

برنامه های شما برای سال جدید چیست؟

من تمام برنامه هایی که داشته ام را از روزی که آمده ام ارائه کرده ام.همه آنها بلند مدت است و در سه یا چهار سال آینده جواب خواهد داد.در سال جدید هم این برنامه ها را پیگیری خواهیم کرد تا به امید خدا فدراسیون اتومبیلرانی در دو سال آینده به استقلال مالی برسد و روی پای خودش بایستد.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =