محمد طحان پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعتقاد دارد همین که قیمت لوازم خانگی در سال جاری افزایش پیدا نکرد، موضوع خوبی است.

بهاره چراغی: سال گذشته حوالی مهر ماه بود که بازار لوازم خانگی با افزایش قیمت‌های ناگهانی مواجه شد.پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در آذرماه 89، لوازم خانگی از آن دست کالاهایی بود که هیچ‌گونه مجوز افزایش قیمتی دریافت نکرد و این فشارها در حدی برای تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان این کالاها ادامه داشت که این موضوع بارها مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت. اما نتیجه چیزی جز این نشد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکی از طرح‌های حمایتی‌اش از لزوم حمایت از تولید کارخانه‌های داخلی یاد کرد. اما این موضوع چند ماهی بیشتر دوام نداشت و همزمان با نوسانات نرخ دلار، کنترل بازار و قیمت‌ها عنان خود را از دست داد و تقریبا هیچ‌گونه کنترلی بر بازار لوازم خانگی وجود نداشت؛ به طوری که برخی کالاهای لوازم خانگی با افزایش 100درصدی قیمت همراه بودند. پس از اینکه ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 ممنوع شد، عملا ورود لوازم خانگی به طور رسمی ممنوع شد و افزایش قیمت یکی از نخستین آثار آن در بازار بود.

بازار لوازم خانگی جزو بازارهایی است که به شدت به نرخ ارز و مسائل بین المللی وابسته است و تاثیر آن را می توان در زمان نوسان نرخ ارز و اعمال تحریم ها جست و جو کرد زیرا در این زمان‌ها قیمت لوازم خانگی داخلی و خارجی دستخوش تغییر شده و در برخی مواقع حجم لوازم خانگی در بازارها کاهش می یابد.در پی ثبات نسبی قیمت ارز در ایران، مذاکرات نسبتا امیدوارکننده ایران با قدرتهای جهان و زنده شدن امید به آینده در میان مردم در پی انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان این صنف در رابطه با آینده بازار لوازم خانگی و قیمت محصولات مرتبط با صنف لوازم خانگی نظرات متفاوتی دارند.

بر اساس گفته‌های حبیب‌الله انصاری رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی، به علت شرایط رکود تورمی تولید‌ات این صنعت با کاهش مواجه شده است. به گفته او، تولید انواع یخچال در طی دو سال گذشته به میزان 10 درصد کاهش یافته است. براساس گزارش‌های رسمی ازمنابع صنفی و خانه صنعت و معدن، در سال 91، 542 هزار دستگاه یخچال در کشور تولید شد که این میزان در سال 92 به 502 هزار دستگاه رسید یعنی کاهش 40 هزار دستگاه در طی یک سال.میزان تولید کولر آبی نیز در شش ماهه نخست سال 90، 732 هزار دستگاه بوده و این حجم تولید در مدت مشابه سال 91، به 606 هزار دستگاه کاهش یافته است. به عبارتی، در این بخش ‏تولید نیز با کاهش حدود 17 درصدی مواجه بودیم.تولید تلویزیون هم در کشور کاهش 5 درصدی نسبت به سال 91 داشته است.

واردات لوازم خانگی

همچنین محمد طحان پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعتقاد دارد همین که قیمت لوازم خانگی در سال جاری افزایش پیدا نکرد، موضوع خوبی است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از راکد بودن تقریبی این بازار پس از لغوتحریم ها خبر داد و گفت :لغو تحریم ها اگرچه موجب به وجود آمدن امید در میان تمام مردم و بیشترصنف ها شده اما با این وجود باز هم شاهد رکود نسبی در این بازار هستیم.

طحان پور در پاسخ به این سوال که آیا قیمت لوازم خانگی در ماه های باقی مانده سال جاری کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر،گفت:« از تیر سال جاری تا کنون آهن آلات سی درصد کاهش داشته است. مس نیز حدود 15 تا 25 درصد کاهش داشته و آلومینیوم نیز با افت قیمت همراه بوده است. تقریبا تمامی مواد اولیه کاهش قیمت داشته اند. این در حالی است که قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا نکرده است. »

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در توضیح اینکه چرا قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا نکرده است گفت:« واردکنندگان لوازم خانگی اعتقاد دارند که قیمت های شان را از سازمان حمایت گرفته اند. بر این اساس قیمت محصولات وارداتی لوازم خانگی کاهش پیدا نکرده است. به همین دلیل اعتقاد دارم که هیچ واردات کننده و تولید کننده لوازم خانگی در سال گذشته ضرر نکرده است.» 

وی افزود:« همین که قیمت ها افزایش پیدا نکرده است اتفاق خوبی است اما انتظار وجود داشت که قیمت لوازم خانگی کاهش داشته باشد. اتفاقی که نیفتاد. » 

طحان پور به افزایش 100 درصدی قیمت لوزام خانگی ظرف 9 ماه ابتدایی سال گذشته اشاره کرد و گفت:« از فررودین تا آذر سال 91 قیمت لوازم خانگی 100 درصد افزایش داشت. این در حالی است که از فرودین تا آذر سال جاری هیچ گونه افزایش قیمتی را در رابطه با لوازم خانگی شاهد نبودیم.»

طحان‌پور در رابطه با برخورد با گارانتی متفرقه و تولیدات بی‌کیفیت‌ یادآور شد:‌ کارت گارانتی جعلی تمام برندهای شناخته شده در بازار وجود دارد و در مرحله اول برای مقابله با آن باید فروش تمام کالاهای بدون گارانتی اصلی ممنوع شود.وی همچنین در رابطه با شکایات مردمی افزود: از مجموع شکایات مردمی 15 مورد مربوط به اجاق‌گاز، سه مورد مربوط به لباس‌شویی و 50 مورد مربوط به یخچال فریزر بوده است که از این میان 9 اجاق گاز، سه قلم ماشین لباس‌شویی و 32 یخچال فریزر وارداتی بوده است

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعتقاد دارد که مردم در حال حاضر با توجه به ثبات قیمت ها می توانند بروند و نیازهایشان را خریداری کنند: « مردم بروند و خریدشان را انجام دهند. قیمت ها مناسب است. از سوی دیگر بازار راکد است و همین موضوع سبب شده تا برخی کاسب ها قیمت فروش لوازم خانگی را به قیمت خریدشان ارائه کنند. اگر مردم انتظار دارند که در ماه های آینده 30 درصد قیمت لوازم خانگی ارزان شود اصلا استدلال درستی نیست و این اتفاق نخواهد افتاد.»

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    3 0
    در مورد همه چیز به مرگ میگیرن که به تب راضی بشی!!!!!!!!!!!
  • مریم A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    3 1
    مردم بروند و خریدشان را انجام دهند. قیمت ها مناسب است.؟؟ خدایا اگه بخوام شوهر کنم با حقوق 700 هزار تومنیم از کجا بیارم جهیزیه بخرم
  • بی نام EU ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    2 0
    نمی خریم.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    2 0
    ببخشین مثل اینکه بدهکار هم شدیم ، قیمت دلار و آهن آلات و مس و آلومینیوم و خیلی چیزهایدیگه تو این 6 ماه گذشته آمده پایین و همچنان قیمت لوازم خانگی کمترین تغییری نکرده است ، آنوقت ایشان طوری مردم را باقی دار میاورند که انگار باید شکرگذار هم باشیم که گرانتر از این نشده !!!!!
  • بی نام US ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    1 0
    مردم بروند و خریدشان را انجام دهند. قیمت ها مناسب است من به عنوان شخصی که با بازار لوازم خانگی آشنام جمله بالا رو تایید می کنم هرکسی دوس داره میتونه صبر کنه
  • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    3 0
    تمامی لوازم خارجی چه داخلی و چه خارجی حداقل قیمتشان 300 درصد رفته بالا در حالی که در کشور های دیگر نه تنها افزایش قیمت نداشتند بلکه تخفیفهای زیادی هم در کالاها میدهند چطور شده که یخچال تولید داخل قیمتش 2 میلیون شود ؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 0
    ارزونش میکنید با نخریدن مردم سایت بای سایت اسنوا خریدم بعداز3ماه کف قسمت فریزش ترک برداشت انتقاد کردم ازکارخانه درپاسخ بهم گفتن دلیلش تحریم است .گفتم تحریم چه ربطی به بی کفایتی شما داره بهشون برخورد تحریم وکردن بهانه این تحریم ها هم مک برداشته میشه ببینیم دیگه بهونه تون چیه متاسفانه تولیدکنندگان واردکنندگان همگی بفکر سود بیشتر هستند .چون رقیب کم است اگر رغیب زیاد باشه مجبورهستند هم کیفیت رو بالا ببرند هم قیمت رو بیارند پایین فعلا برعکس است درتما زمینه ها اگردقت کنید این مشکل اپیدیمی شده وباید راه حل اساسی پیدا کرد وراه حل ورود شرکتهای قدرتمند خارجی است تا هم بازارکار ایجاد بشه هم رقابت بشه تتکنولوژی مدرن روز آپ دیت شدن
  • سعید A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    0 0
    سلام بااین وضع اقتصادی که هست مردم توان خریدوسایل ندارند قیمتهانجومیه قیمت یه جاروبرقی خوب تقریبا 895000تومان وکمترینش چیزی حدود400/000هزارتومانه وقیمت ماشین لباسشوی حدود دومیلیون تومان درمیادبعدکی میادنقدپرداخت کنه ان هم باحقوق ماهیانه یک میلیون دویست هزارتومان اصلا به فکرمردم نیستیند ومیرندسراغ وسایل بدون گارانتی که قیمت کمتری داره