تفاوت منورالفکری و روشنفکری به روایت داوری اردکانی/گاهی روشنفکر در برابر حکومت می​ایستد

رئیس فرهنگستان علوم معتقد است: منورالفکری ناظر به قوام تجدد و طراّحی جهان متجدد است اما روشنفکری در زمانی به وجود می‌آید که در راه تحقق این طرح در عمل و سیاست مشکلاتی پیدا می‌شود که در آغاز دیده نشده بود.

به گزارش خبرآنلاین، «سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان» به قلم دکتر رضا داوری اردکانی از سوی انتشارات سخن منتشر شد.

این کتاب علاوه ‌بر مقدمه مشتمل بر 9 فصل و سه ضمیمه است. «کانت و منورالفکری»، «منورالفکری چیست؟»، «دانشمند، سیاست و حقیقت»، «قوام روشنفکری در جهان و ورود و سیر آن در ایران»، «معنای روشنفکری»، «وضع روشنفکری و روشنفکران در شش دهه اخیر»، «نظری به روشنفکری دینی»، «روشنفکری در بحران» و «خاتمه و نتیجه» عناوین فصل​های این کتاب است. «نظری به رساله تحقیق در تجدّد و ملیت و تناسب این دو معنی با یکدیگر»، «دین و آزادی و هنر»، «علم و روشنفکری» نیز عناوین ضمائم کتاب جدید داوری است. در پایان کتاب نیز فهرست اعلام منتشر شده است.

داوری‌ اردکانی در مقدمه این کتاب می‌نویسد:

«در پنجاه سال اخیر در باب روشنفکری و کار و بار روشنفکران بسیار گفته و نوشته‌اند. بعضی از این نوشته‌ها گزارش پژوهش است و در بعضی دیگر روشنفکری نقد شده است. این دفتر کمتر صورت گزارش دارد و بیشتر متضمن نقد و نقادی است. اما در این نقد و نقادی غرض مخالفت و موافقت و ذکر حسن و عیب نبوده است. اینکه روشنفکران خدمت کرده‌اند یا خیانت یک بحث است و درک و بیان تاریخ پدید آمدن روشنفکری و امکان‌ها و توانایی‌های روشنفکران و مقام و اثر ایشان در تاریخ بحث دیگر است. من کاری به خدمت و خیانت روشنفکران نداشته‌ام و حتی به اغراض و مقاصد سیاسی آنان به قصد صدور حکم و تحسین و تقبیح نپرداخته‌ام. این نوشته در حقیقت گزارش پدید آمدن روشنفکری و ظهور روشنفکران در مرز میان تفکر و ادب و هنر از یک‌سو و سیاست از سوی دیگر - و احیاناًً در قلمرو پراکسیس مارکس- و چگونگی ادای وظیفه روشنفکری و افول و پایان‌یافتن تاریخ آنست. پیداست که در شرح تاریخ روشنفکری تفاوتی میان اروپا و آمریکای متجدد و کشورهایی که تجدد را از اروپا اخذ کرده‌اند وجود دارد. این دو صورت روشنفکری لااقل در ظهور و از حیث عملکرد تفاوت‌ها دارند. در فصول این کتاب به این تفاوت کم و بیش توجه شده است.

مطلب دیگر تمییز میان منورالفکری و روشنفکری است. همه نویسندگانی که در باب روشنفکری قلم زده‌اند این دو را یکی دانسته‌اند و بعضی حتی مرزی میان دانش و فلسفه و حکمت و شعر و سیاست با روشنفکری قائل نشده‌اند. منورالفکری ناظر به قوام تجدد و طراّحی جهان متجدد است. اما روشنفکری در زمانی به وجود می‌آید که در راه تحقق این طرح در عمل و سیاست مشکلاتی پیدا می‌شود که در آغاز دیده نشده بود. روشنفکر پدید آمدن این مشکلات را به قصور سیاست و سیاستمداران بازمی‌گرداند و رعایت اصول آزادی و عدالت و پایبندی به حقیقت را یادآوری می‌کند یا درست بگوییم روشنفکری نظارت بر حکومت و تذکر به لزوم پایبندی آن به اصول تجدد و رعایت آنهاست. در این نظارت گاهی روشنفکرانی در برابر حکومت می‌ایستند و به مبارزه برمی‌خیزند یا بر سر حکومت فریاد می‌زنند. نظارت بر حکومت و فریاد زدن بر سر آن را ناچیز نباید انگاشت، اما در زمانی که اصول تجدد مورد چون و چرا قرار می‌گیرد یا امید به تحقق رویای منورالفکری رو به ضعف می‌رود، دفاع از تجدد نیز دشوار می‌شود و روشنفکران ناگزیر به خلوت خود پناه می‌برند یا راه دیگری پیش می‌گیرند. این نوشته بیان سرگذشت روشنفکری در دوران پایانی تجدد است. دورانی که در آن تکلیف و سرنوشت آزادی و عدالت و حقیقت در تکنیک و با تکنولوژی تعیین می‌شود. در این دوران ظاهراً نیازی به روشنفکری نیست و شاید به همین جهت است که بازمانده‌های نسل روشنفکری پس از جنگ جهانی دوم تقریباً خاموشی گزیده‌اند. روشنفکران جهان در حال توسعه نیز چون راهیان راه تجددند و می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند در معرکه و غوغای جهانی‌شدن سرگردان شده‌اند. با پدیدآمدن جهان مجازی و مصرف‌‌شدن علم و اطلاعات و ادب و فرهنگ اگر روشنفکر دست و پای خود را گم کند بر او بأس و حرجی نیست. مع‌هذا نباید تصور کرد که راه نظر بسته شده است. همیشه و همواره کسانی هستند که در بحرانی‌ترین زمان‌ها به راه برون‌شد و به امکان‌های آینده می‌اندیشند. پایان روشنفکری پایان تفکر نیست. هنوز و همیشه می‌توان در انتظار گشایش راه بود.»

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاوه زا عی نیا DE ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    1 1
    فکر میکنم آقای داوری اردکانی نظرشون بیشتر شبیه به نظریات حسین نصرهست ودارن همون حرفها روتکرار میکنند وکلا خودشون رونماد سنت میدونن وبا روشنفکری کاملا مخالف هستند...واعتقاد دارند که راه سعادت از تجدد نمیگذره...البته جناب نصرکه اعتقاد داره از فردید گرفته تا جلال آل احمد هم کتاب غرب زدگی روتحت تاثیرحرفهای او نوشته وتمامی دوستان بعداز او هم تحت تاثیراو این نظریات رو دارند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    2 0
    به جز حکومت معصومین ، هیچ حکومتی کاملا حق نیست و هر گاه اشتباه رفت باید بر سرش فریاد کشید . این هیچ ربطی به روشنفکری ندارد که یک وظیفه است .