ایسنا نوشت:

یک روانشناس گفت: امروزه جوانان آنقدر دچار آسیب‌های روحی مانند مشکلات هویت‌یابی هستند که به اوقات فراغت خود چندان اهمیت نمی‌دهند و برخی از آنان در این ایام به مصرف قلیان و سیگار می‌پردازند. در واقع اوقات فراغت در حیطه تصور جوانان کمرنگ شده است.

دکتر مهدی بیاتی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود:‌ دولت اگر دغدغه‌های جوانان را در زمینه‌هایی مانند سربازی و تحصیل رفع کند، آنان می‌توانند اوقات فراغت خود را به خوبی در کنار خانواده سپری کنند. این در حالیست که بسیاری جوانان در حال حاضر با خانواده خود ارتباط عاطفی ندارند و تعداد خانه‌های مجردی افزایش یافته است.

بیاتی با اشاره به وضعیت خانواده‌های ایرانی اظهار کرد: برخی از خانواده‌ها برای جوانان برنامه خاصی ندارند چون گرفتار مشکلات هستند از سوی دیگر سبک زندگی و شیوه‌های ارتباطی نیز با گذشته تفاوت پیدا کرده است و فرزندانی که رابطه خوبی با والدین خود ندارند، بیشتر احتمال دارد دچار بزهکاری و مشکلات اجتماعی شوند.

جوان باید به نیازهای عاطفی و روانی خود پاسخ مثبت ‌دهد
وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی دولت باید مسکن و شغل را برای افراد جامعه فراهم کند، تاکید کرد: جوان باید مراحل جوانی را طی کند و از زندگی لذت ببرد و بتواند به نیازهای عاطفی و روانی خود پاسخ مثبت ‌دهد، اگر دولت طبق قانون اساسی نیاز افراد به مسکن و اشتغال را تامین کند و آنان دغدغه‌هایی مانند گرفتن وام ازدواج را نداشته باشد، فرصت برقراری ارتباط موثر با خانواده خود را پیدا می‌کنند.

این روانشناس افزود: اگر امنیت روانی خانواده تامین و به نیازهای اساسی جوانان پاسخ داده شود، برخورد همدلانه در خانواده جای توبیخ فرزندان را بگیرد و خانواده‌ها وجود نیازهای فطری جوانان را بپذیرند، جوانان می‌توانند اوقات فراغت خوبی را همراه خانواده خود سپری کنند.

وی اضافه کرد:‌ خانواده‌ها باید بپذیرند که جوانان نیاز‌های فطری دارند که باید در زمان خود برآورده شود و در صورتی که توانایی برآوردن آنها را ندارند به این نیازها احترام بگذارند.

بیاتی در پایان گفت: ممکن است نوع لباس پوشیدن جوانان با سایر افراد متفاوت باشد. بنابراین باید به جای توبیخ کردن آنان به نیازهایشان احترام بگذاریم چرا که این کار باعث استحکام بیشتر رابطه جوان با اعضای خانواده‌اش می‌شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    61 5
    این حرف ها همیشه هست....کو گوش شنوا.....
  • مجرد A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    92 16
    به کسی ریطی نداره
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    88 4
    وجدانا جوان ايراني چه فراغتي ميتونه داشته باشه؟!
  • مهدی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    9 1
    آخر هفته ها همش شده یه موسقی تکراری با فرش زغال سوخته....
  • sajad A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    8 5
    خوش به حال اون جوونی که فقط سیگار و قلیون میکشه ...
  • بابك IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    12 1
    فراغت !!! چه كلمه زيبا و غريبي !!!! باحقوق ماهانه 470 هزارتومان، حتما به فكر فراغت خودمان خواهيم بود!! حتما حتما
  • رضا A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    13 1
    مشكل اينه كه اين موضوع ديگه بار منفي تو جامعه نداره و جوونا ديگه تو جمع هاي خوونوادگي هم قليوناي مسافرتيشونو از تو صندوق ماشين در ميارن.واي بحال ملتي كه محفل گرم كن جووناشون بشه دود.والبته جواب سريعي هم دارن!"مگه سرگرمي ديگه اي هم داريم؟!تازه ما كه هميشه نمي كشيم.دودشم مثل قليون برازجوني سنگين نيست.بدنمون كه اخرش مي خواد غذاي مار و عقرب بشه،بذا سالم دستشون نيافته-فلسفه ي سنگين يكي از دانشجوهاي دختر در جواب نهي از منكر من استادشون!
  • بچه گلباف کرمان و طرفدار مس کرمان IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    3 7
    وقتی من جوان تمام هم و غم زندگیم تیم مس کرمان باشد و ببینیم امثال شهبازی و تقوی را می آورند تا با روحیه ما بازی کنند و جیب خودشان را پر کنند؛چه چیزی را بعنوان دلخوشی پیدا میکنید؟دلخوشی ما مس کرمان بود که دارن میفرستنش دسته یک و کاری ندارند این حق ماست که برامون امتیاز یک تیم لیگ برتری را بخرند و سال بعد این فزاحت رو جبران کنند.مطمئن باشید با رفتن مس کرمان دلخوشی ما هم باهاش میره
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    30 3
    درسته که اکثر فراغت جوانان شده قليان و سيگار، اما به نظرتون اگه يه تفريح مناسب داشته باشن ميرن سمت اين چيزا؟!
    • رضا IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      8 5
      آره
  • حقیقت تلخ IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    25 3
    سلام هنوز سال جدیدشروع نشده بعضی ادارات دولتی به کارکنان خوداعلام کردندکه سال آینده باشماقراردادنمی بندیم چرا چون بودجه کم شده است؟ تحریم ها هم کم شداما مشکلات مردم که رفع نشد بلکه 2برابرهم شد .آن ازیارانه که سال آیندمطمئنا ازحساب خیلی خانوارها کسر می شود .خدایش دردوره قبلی این همه فشاربود ماحامی دولت هسیتم ولی این دولت بیاید بگویدتاحالا این همه تحریم ها کسرشده مثلا قیمت کبریت که هزارتومان بوده شده 999تومان یاقیمت خودرو کم نشده بلکه خودروسازان افزایش قیمت رابرای سال آیند کوک کردند. مشکلات جوانان اعم ازبیکاری نبودن امنیت شغلی ونداشتن رفاه مالی است بریدعاکنیدکه فقط به سمت سیگاروقلیان بروند وسراغ موادنروند .کارشناسان اگرنمی دانید بدانید جوان برای فرارازمشکلات وخالی کردن ذهن این کاررامی کنن
    • بی نام JP ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      12 1
      باهات موافقم. کارشناسا میگن اوقات فراغت؟ جوون بیکار که همه زندگیش فراغته اگه فقط سراغ سیگار بره که عالیه.
  • هاشم JP ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    16 1
    قلیان و سیگار ارزونه خب. شما یه تفریح با قیمت خوب معرفی کن؛ میریم سمت اونا. اسکی؟ اسب سواری؟ اصن شنا؟ بی خیال مرد. همه ندارن پول این چیزا رو.
  • اسکندر IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    10 18
    چراهمدم جوانان25یا30 سال پیش قران واسلحه ودعای کمیل وجبهه وجنگ بودکه ان حماسه هارا می افریدندوفراغت جوان امروز سگ وقلیان وساپورت و.....میباشد چه به سرمان آمده؟آیافریادرسی هست؟جوانان سرمایه های هرمملکتی هستند ایا گوش شنوایی هست؟مسئولین پس کی همت میکنید قبل ازانی که دیرشود.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    8 1
    جامعه چه فراغتي براي جوانان ايجاد كرده؟؟؟؟؟....