در آخرالزمان هیچ کالایی بی‌ارزش‌تر از قرآن نیست / رونق بازار دروغ گویی نسبت به خدا و پیامبر

توصیه های حضرت علی(ع) در 3 خطبه نهج البلاغه درباره دوری از عالمان کذاب و گمراه نشدن توسط آنان

به گزارش خبرآنلاین، دکتر محسن اسماعیلی در جلسه «درس‌هایی از نهج‌البلاغه» که شب گذشته در مسجد هفتاد و دو تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد به موضوع عالم نمایان کذاب پرداخت.

دکتر اسماعیلی 3 خطبه معروف حضرت علی(ع) که دوری از این عالمان کذاب را توصیه کرده به شرح زیر مرور کرد.

1. خطبه ۱۷۶ می‌فرماید: «بدانید که قرآن نصیحت‌کننده‌ای است که شما را فریب نمی‌دهد، راهنمایی است که شما را گمراه نمی‌کند، سخن‌رانی است که دروغ نمی‌گوید. قرآن به شما هدایت را اضافه می‌کند و از شما ذلت را می‌گیرد. دوای درد خود را از قرآن بخواهید و تنها برای حل مشکلات خود از آن کمک بگیرید. قرآن بزرگ‌ترین دردها را شفا می‌دهد.» همچنین در ادامه این خطبه حضرت می‌فرماید: «اگر می‌خواهید به خدا برسید، فقط از طریق قرآن این کار را انجام دهید و فقط از قرآن نصیحت بخواهید. نظرات و اعتقادات شخصی خود را در مقابل قرآن متهم بدانید.»

2. در خطبه ۱۴۷ نهج‌البلاغه، حضرت درباره نشانه‌های آخرالزمان می‌فرماید: «بعد از من روزی خواهد آمد که هیچ چیز پنهان‌تر از حق نیست و هیچ چیز آشکارتر از باطل نخواهد بود. بازار دروغ‌گویی نسبت به خدا و پیغمبر بیش‌تر از هر چیز دیگر است. این همان نشانه آخرالزمان است.» حضرت همچنین در ادامه این خطبه می‌فرماید «در آخرالزمان هیچ کالایی بی‌ارزش‌تر از قرآن نیست. در هیچ کجا حرفی از قرآن زده نمی‌شود. در جلسات پررونق، قرآن را تخریب می‌کنند. کلام خدا و حق مشتری ندارد؛ ولی اگر برعکس آن گفته شود مشتریان بسیار خواهد داشت.» در آخرالزمان، قرآن و اهل قرآن میان مردم هستند ولی با مردم نیستند؛ زیرا که گمراهی با هدایت در یک جا جمع نمی‌شود. آخرالزمان هنگامی است که علمای کذاب جلوتر از قرآن حرکت می‌کنند.

3. در خطبه ۱۳۷ این مساله مطرح می شود که عالم‌نمایان می‌دانند شما دنبال حق هستید به همین خاطر است که به جای این‌که خود به سمت حق بروند، حق را به جانب خود می‌کشند. «حق» ثابت است؛ ما باید به سمت او برویم نه آن‌که آن را به سمت خود بکشیم. عالم‌نمایان به جای این‌که خود را با قرآن محک بزنند، قرآن را با خود محک می‌زنند. حق، لباس گشادی نیست که بر تن هرکسی بیاید. حضرت می‌فرماید: «هنگامی که امام زمان ظهور می‌کند مردم را با خواسته‌های خودشان یکسان می‌کند. همچنین آراء و نظرات را طبق قرآن خواهد کرد.» این هنر نیست که انسان، نخستین کافر به قرآن باشد. آیات قرآن را به قیمت کم نفروشید، از خشم خدا بترسید. حق را وسیله بازی نکنید و لباس حق را بر تن باطل نکنید. عالم واقعی کسی نیست که برای طلب مشتری، دامی از فریب و دروغ فراهم کند. عالمان دروغین به‌گونه‌ای حرف می‌زنند که مخاطب، گناه را کوچک فرض می‌کند و خیالش از جهنم راحت می‌شود.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    28 19
    الهم عجل لولیک الفرج
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    30 8
    فکر کنم الان آخرزمان باشد. چون هیچ ارزشی به قرآن داده نمی شود و یک حدیث جعلی را به آیات قرآن ترجیح می دهن.
  • الهام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    12 8
    من یادم میاد تو ی یه کتاب خوندم زمانی که ظهور ایشون نزدیک میشه مرگ جوانان زیاد میشه/////دلیلش رو به خاطر ندارم ولی الان هرجارو نگاه میکنم عکس یه جوون به حجله اس خداوند به خانواده هاشون صبر بده/ولی اگر کسی در مورد این مطلب اطلاعات داره کامنت بذاره//ممنون میشم
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      3 1
      بهتر آنست هر چیزی را که از غیر طریق مورد وثوق می شنویم و یا در کتاب غبر ثقه می خوانیم نقل نکرده و به عنوان اعتقاد نپذیریم. در غیر این صورت ما هم جزو دروغگویان محسوب شده و مرتکب نسبت ناروا می شویم. راجع به مرگ جوانان خبری که شما نقل کردید وجود ندارد تنها گفته شده است مرگ مفاجاه و ناگهانی زیاد خواهد شد.
  • هادي خرسندي IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    10 4
    با سلام ؛ در اسلام احادث و روايات بسياري راجع به دينداري و مصونيت از برخي از گناهان بزرگ وجود دارد . بهتر است در نزد مردم از احادث اميدواري ، دينداري ، صبر در مصائب و ... صحبت شود تا مردم راه ايماني و يقني را بهتر ببينند و در زندگي روزمره استفاده كاربردي داشته باشد . ياس و نا اميدي از ابزار شياطين است . گفتن احادث همچون موضوع فوق بيشتر مخاطبين را به نا اميدي و ياس از زندگي سوق مي دهد . گفتن صفات مومن به خدا ، اجر و حسنه اعمال نيك ، خوشروئي ، بردباري در مصائب و دوري از معصيت ، تمسك جستن به امداد الهي و متوسل شدن به دعا و نيايش ابزارهاي بازدارنده در مقابل شياطيني است كه سر راه هر شخصي دام گسترانده . پس بهتر است با ايمان قوي به مقابله همه دسيسه هاي شيطاني گام
  • علی IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    5 4
    الحمدلله رب العالمین ...... ...... ایاک نعبد و ایاک نستعین واقعا عمل می کنیم ؟ در سن ۴۰ سالگی بعلت درد زانو نشسته نماز می خوانیم اما در حالت سجده اگر سوسک یا مارمولکی را روی سجاده ببنیم تا سقف پریدن با زانوی معیوب چه معنی ای دارد ؟؟ باباهه یا مامانه بعلت درد پا نمازاشه نشسته می خواند اما ساعت ها مثل غزال تیز پا در بازار دور می زنه . آیا کلام امام برای این روزها نیست ؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    6 2
    این چه تیتر وحشتناکی است که زده اید: قران و بی ارزشی؟؟/!!!قران فی نفسه با ارزش است...
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    3 1
    در بحارالانوار جلد۵۲ص۱۹۰ پیامبر فرمود : زمانی برسد که از قرآن جز رسم الخطی و از اسلام جز نامی برای مسلمانان نماند ، آنچنانکه گروهی به دین خدا در جهان خوانده شوند در حالی که همین گروه از هرکسی از اسلام دورتر باشند. مسجدهاشان از حیث ساختمان آباد ولی از نظر هدایت، خراب باشد. در میان مردمانشان قرآن و اهل آن در اقلیت باشند. مومنانشان در میان مردم باشند ولی در میان آنها نباشند، با مردم باشند ولی براستی با مردم نباشند ، زیرا هدایت با ضلالت همراه نیست گرچه در کنار یکدیگر باشند
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    2 2
    وليْس عِنْد أهْلِ ذلِك الزّمانِ سِلْعةٌ أبْور مِن الْكِتابِ إِذا تُلِي حقّ تِلاوتِهِ، ولا أنْفق مِنْهُإِذا حُرِّف عنْ مواضِعِهِ ترجمه:نزد مردم آن‏زمان كالائى كسادتر از قرآن يافت نمى‏شود اگر آن را درست تلاوت و تفسير كنند،و كالائى‏ پر خريدارتر از آن نخواهد بود هر گاه از معنى اصلى تحريف گردد چرا احادیث رو اشتباه ترجمه می کنین و نشر میدین؟