فارس نوشت:

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: با افتخار می‌توانیم بگوییم که در سال ۹۲، در رابطه با رنگ در جامعه ما حساسیتی وجود ندارد و سازمان صدا و سیما از سال ۹۱، دقت نظری در پوشش لباس مجریان کرد که بسیار فرهنگ‌سازی شد.

حمید قبادی، دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر با نگاهی به فعالیت‌های بنیاد ملی مد و لباس و همچنین برپایی سه دوره جشنواره مد و لباس فجر، سرفصل‌های رشته‌های متعلق به مد و لباس را منسوخ شده دانست و گفت: تا سال گذشته و قبل از جشنواره گذشته، شاید برای مردم ما این واقعیت وجود نداشت که ما الان ۷۰ مرکز علمی و دانشگاهی را در کشور داریم که به موضوع طراحی دوخت، پارچه و لباس می‌پردازند. یکی از کارهایی که جشنواره کرده این است که این ظرفیت را برای مردم و دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس معرفی کرده است.

وی ادامه داد: سرفصل‌های درسی ما هنوز برای ۲۰ سال گذشته است. ما چهار شورای راهبردی را در مجموعه کار گروه ساماندهی مد و لباس تشکیل دادیم که یکی از آن‌ها کار گروه دانشگاهی و علمی ما است. به اتفاق همه اساتید عضو این کار گروه معتقدند که سرفصل‌های درسی باید تجدید نظر شود.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر در راستای قیمت اجناس به فروش گذاشته شده در جشنواره مد و لباس گفت: در راستای قیمت اجناس حاضر در جشنواره مد و لباس صریحاً عرض می‌کنم که عدد ۱۰۰ هزار تومان برای یک لباس خوب عدد بالایی نیست و تاکید می‌کنم بخش فروش ما به همت اتحادیه پوشاک در حال برگزاری است. لباس خوب نه این که گران فروخته شود، اما باید قیمت آن منطقی و مناسب باشد.

قبادی ادامه داد: مردم ما به دنبال لباس ارزانی که کیفیت نداشته باشد نیستند. استحقاق مردم ما این است که لباس خوب با قیمت مناسب و با کیفیت به آن‌ها عرضه شود. در سومین دوره جشنواره مد و لباس فجر هم تلاش شده است تا این اتفاق رخ دهد، فکر می‌کنم که بسیاری از غرفه‌های ما در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند. من چند غرفه لباس مردانه که مشخصا پیراهن عرضه می‌کنند و مورد تایید ما هم بوده لباس‌هایشان را در جشنواره دیدم. انصافا قیمت‌های آن‌ها نصف قیمت بازار است و البته این که تمامی لباس‌هایی که در جشنواره فروخته می‌شود واجد این شرایط باشند این‌گونه نیست.

وی که در گفت‌وگوی ویژه خبری صحبت می‌کرد، تأکید کرد: نکته اساسی این است که همه اعضای گروه مد و لباس کشور گروه نجیبی هستند. یعنی طراحان ما عموماً گروه‌های نجیب و همراهی هستند. ممکن است بعضاً اشکالاتی هم وجود داشته باشد. منتهی ساز و کار لازم و ابزار لازم را در اختیار ندارند و یا نمی‌شناسند.

 

طراحان لباس کارت صلاحیت دریافت می‌کنند

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر در راستای طرح «ساماندهی طراحان مد» گفت: از سال ۹۳ برای اولین بار طرح ساماندهی طراحان شکل می‌گیرد. یعنی هر تولیدکننده‌ای که نیاز به طراح حرفه‌ای داشته باشد بر اساس طبقه‌بندی ای که طراحان خواهد داشت و کارت صلاحیتی‌ای که دریافت می‌کنند به آن‌ها معرفی می‌شوند.

قبادی توضیح داد: همکاری‌ که ما با اتحادیه سراسری پوشاک خواهیم داشت این است که در چند قالب حقوقی که فکر می‌کنم محدود به پنج قالب باشد، همکاری طراح با تولیدکننده تعریف می‌شود. چیزی که تا به حال نبود. یعنی طراح در مسیر خودش حرکت می کرده و احیانا اگر امکان، ارتباط و توانی داشت خودش در تعداد محدودی تولید می‌کرد و تبدیل به مزون می‌شد و اگر ارتباطی هم داشت به یک تولیدکننده وصل می‌شد.

وی افزود: اگر بخواهیم واژه طراحی را تعریف کنیم این است که بر اساس ایده و خلاقیت لباس عرضه می‌شود. یعنی قطعاً همه لباس‌های دنیا، گذشته از طرح‌های تقلیدی، یک فلسفه‌ای پشتش هست و طراح بانی این فلسفه است که می‌تواند با تولیدکننده ارتباط برقرار کند.

 

حوزه مد و لباس بیشترین بانک اطلاعاتی را دارد

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر توضیح داد: رسانه می‌تواند اردیبهشت ماه از من گزارش اجرایی حمایت از طراحان لباس را بخواهد و من این گزارش را با عدد و رقم خواهم گفت. بعد از حوزه کتاب، حوزه مد و لباس بیش‌ترین بانک اطلاعاتی را در کشور دارد. تدوین بانک اطلاعاتی از هنرمندان و طراحان کار راحتی نبود. مطمئنا ما الان حدود ۲۰ هزار رکورد را در مجموعه مد و لباس کشور ثبت کرده‌ایم. اگر می‌توانستیم از این تعداد نظرسنجی کنیم می‌شد از آن‌ها پرسید که جریانی که این اواخر در مد و لباس رخ داده تاثیراتش چقدر بوده است؟

قبادی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره مد و لباس هم این است که امسال برای اولین بار «مؤسسات هنری تک منظوره مد و لباس» در کشور فعال شده‌اند.

وی بیان کرد: این مؤسسات در جشنواره با ۲۵ غرفه حضور دارند و فعالیت‌های خودشان را انجام می‌دهند. شاید تا پیش از این نگاه به طراحی نگاه اضافی بوده است. شاید نگاه بی‌نیازی بوده، شاید تولیدکننده خودش را مستغنی از این قضیه می‌دانسته است ولی الان خوشحالم این را بگویم که شبکه تولید ما، اتحادیه سراسری پوشاک، به این مسئله می‌پردازد.

دبیر سومین دوره جشنواره مد و لباس فجر گفت: با افتخار می‌توانیم بگوییم که در سال ۹۲، در رابطه با رنگ در جامعه ما حساسیتی وجود ندارد و سازمان صدا و سیما از سال ۹۱، دقت نظری در پوشش لباس مجریان کرد که بسیار فرهنگ‌سازی شد.

قبادی توضیح داد: مؤسسات تک منظوره مد و لباس، موسسات جریان ساز مد باید در کشور فعال باشند. در هر فصل، در طول سال چهار و پنج نوبت باید بتوانند هرکدام آثار جدیدی را ارائه کنند این اتفاق اگر رخ دهد ما می‌توانیم بگوییم تغییراتی جدی در کشور رخ می‌دهد. ولی من نه به عنوان مدیر، بلکه به عنوان کارشناس عرض می‌کنم برآیندی که از نقطه نظرات سایر کارشناسان داشتیم این است که این اتفاق در کشور ما در حال رخ دادن است.

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =