۰ نفر
۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۴

فضاپیمای سوهو که پیوسته رو به خورشید است، دیروز توانست آخرین لحظات زندگی یک دنباله‌دار را به تصویر بکشد. این دنباله‌دار که حداقل 2000 سال از عمرش می‌گذشت، به درون خورشید سقوط کرد و برای همیشه تبخیر شد!

روز گذشته، دنباله‌داری در خورشید سقوط کرد و برای همیشه ناپدید شد. نخستین بار، ماهواره استریو-آ ناسا متوجه این دنباله‌دار شد و پس از آن، رصدخانه فضایی خورشیدی ناسا، سوهو توانست آخرین لحظات زندگی این دنباله‌دار را کامل ثبت کند. تصویر انیمیشن زیر، این منظره را به وضوح نشان می‌دهد. (این انیمیشن در قالب gif است. برای مشاهده این فیلم در قالب m4v اینجا را کلیک کنید.)

دنباله‌دارها، گوی‌های یخ‌زده کثیفی هستند که از بقایای ابر اولیه منظومه شمسی برجامانده‌اند. اما دنباله‌داری که دیروز در خورشید سقوط کرد، عضوی از خانواده خورشیدخراش‌های کرئوتز بود. کرئوتز، اخترشناس آلمانی قرن نوزدهم متوجه شد برخی از دنباله‌دارهایی که از نزدیکی خورشید می‌گذرند، بقایای دنباله‌دار غول‌پیکری هستند که حداقل 2000 سال پیش در عبور از نزدیکی خورشید خرد شد. مدار این دنباله‌دار اولیه از فاصله بسیار نزدیک به خورشید می‌گذشت و به همین دلیل، آن‌را خورشیدخراش نامیده‌اند. برخی از این تکه‌ها تاکنون به خورشید سقوط کرده‌اند، اما این قطعه یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های برجامانده از آن دنباله‌دار اصلی بود و به همین دلیل، منظره جالبی را به‌وجود آورده است.

برخی به اشتباه، دنباله‌دارها را ستارگان دنباله‌دار می‌نامند؛ اما دنباله‌دارها از خود نور ندارند و از این‌رو، اطلاق واژه ستاره (که منشا تابش نور است) به آنها اشتباه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 34330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =