کرباسیان: دیگران برای چند قرص کدئین جنجال می کنند اما خودشان 400 کیلو مواد مخدر به ایران می فرستند

رییس کل گمرک گفت: کشورهای دیگر بخاطر ورود چند قرص کدئین‌دار همراه مریض جنجال به پا می‌کنند اما خودشان 400 کیلوم مواد مخدر به ایران می‌فرستند و در این راستا 7 هزار شهید وجود دارد.

مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران که در نشست بررسی آخرین اقدامات و دستاوردهای گمرک در مبارزه با مواد مخدر حاضر شده بود عنوان کرد: « : برنامه‌های مختلفی برای مبارزه با مواد مخدر در دستور کار است. »

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین کرباسیان که در رابطه با اهمیت مبارزه جدی با مواد مخدر توضیح داد و گفت: « به منظور کنترل و نظارت دقیق تر گمرک بر ورود و خروج کالا و همچنین جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و پیش سازهای آن ، گمرکات مرزی کشور به امکانات و تجهیزات الکترونیکی و پیشرفته مجهز می شوند. »

بخش هایی از اظهارات مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک در ادامه آمده است:

* خرید چهار دستگاه ایکس ری دروازه ای ، دستگاههای ایکس ری چمدانی و پالتی و دستگاههای مواد مخدریاب در دستور کار گمرک قرار دارد و برای خرید این دستگاهها با تولید کنندگان داخلی مذاکراتی صورت گرفته که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

باید از دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر و پیش سازها قدردانی کنم.

* معتقدم که برگزاری دوره های آموزشی و همچنین بکارگیری روش های نوین از جمله مدیریت ریسک می تواند اثربخشی اقدامات گمرک در این زمینه را افزایش دهد.

* جا دارد براهمیت افزایش تعامل و همکاری همه سازمانهای ذیربط در امر مبارزه با مواد مخدر تاککید کنم و  از تمام سازمانهای مرتبط به ویژه نیروی انتظامی و مرزبانی قدردانی شود.

*گمرک در بحث ترانزیت ، واردات و صادرات همچنین امانات پستی فعالیت خود را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و پیش سازها افزایش خواهد داد.

*صدور اسناد جعلی توسط کشورهای دیگر در بحث ترانزیت کالا به عنوان یکی از مشکلات گمرک است. ما متاسفانه هزینه سایر کشورها را در بحث تخلفات ترانزیتی می پردازیم.

*  ده ها تن مواد مخدر و پیش سازها توسط گمرکات مرزی بخصوص گمرکات هم مرز با افغانستان کشف شده است. ما همه تلاشمان را برای افزایش امنیت مرزهای گمرکی بکار خواهیم گرفت.

*:‌ گمرک سهم ناچیزی از مواد مخدر دارد و باید درخواست کنیم که در کنار دیگر سازمان‌ها نقش مؤثری ایفاد کند. این موضوع فراملی بوده و کشور ما در مسیری قرار دارد که بار صدها کشور را به دوش می‌کشد و این بحث در زمینه ترانزیت و پیش‌سازها انجام می‌شود.

*در گذشته کالای نهایی صنعتی به کشور وارد می‌شد. اکنون پیشرفت‌هایی در بحث مواد مخدر صورت گرفته و مواد اولیه آن وارد کشور می‌شد.

* اتحادیه اروپا 27 عضو دارد اما هیچ کشوری جرات نمی‌‌کند اسناد جعلی به دیگر کشورها بدهد و باید عنوان کرد، رسانه‌ها نیز یک رکن از مبارزه با مواد مخدر هستند.

*باید به نگرانی جامعه و خانواده‌ها از بحث مواد مخدر اشاره کرد. در این راستا 18 تن از مواد اولیه مخدر صنعتی در مرز دوغارون کشف شده و چگونه است که یک کشور به خود اجازه می‌دهد اسناد جعلی ارائه کند.

*یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بحث صادرات و واردات است. ایکس‌ری در مرز باشماق گذاشته شده است و تا حد زیادی جلوی قاچاق این مرز را گرفت بر همین اساس شاهدیم که مشروبات الکلی به صورت قاچاق از دیگر مرزها وارد می‌شود.اگر تمامی گمرک های مرزی را به دستگاه ایکس ری مجهز کنیم قطعا گام مستحکمی در رابطه با قاچاق برداشته شده است. بودجه کنونی کفاف این حجم از عملیات را نمی‌دهد و به همین دلیل از بخش خصوصی خواسته شده تا با خریداری دستگاه‌های ایکس‌ری در این بخش کمک کنند.

*دستگاه‌های یابنده مواد مخدر با همکاری صنعت و دانشگاه در حال ساخت است و گمرک نیز به آن تجهیز خواهد شد.

* از دیگر برنامه‌ها آموزش سگ‌های موادیاب بوده و نیز آموزش نیروی انسانی در گمرک جزء رویکردهای فعلی است. سالانه یک میلیون اظهارنامه به گمرک ارائه می شود و سالی 12 میلیون کالا ترانزیت شده که باید در این راستا حمایت‌ها صورت بگیرد.

* گمرک به دنبال ایجاد پنجره واحد مجازی است تا با دیگر اسناد گمرکات کشورها هماهنگ شود و جلوی بسیاری از تخلفات گرفته شود.

* کشورهای دیگر بخاطر ورود چند قرص کدئین‌دار همراه مریض جنجال به پا می‌کنند اما خودشان 400 کیلوم مواد مخدر به ایران می‌فرستند و در این راستا 7 هزار شهید وجود دارد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =