تفاهم‌نامه برای اینکه نسل‌های بعد یادبگیرد چگونه محیط زیست را حفظ کند

امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، تفاهم نامه همکاری با یکدیگر امضا شد و به نشان این همکاری در دبیرستان دخترانه هاجر یک درخت کاشته شد.

زهرا تالانی: امضای تفاهم نامه همکاری سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و علی اصغر فانی وزیرآموزش و پرورش امضا شد.

در ابتدای این مراسم معصومه ابتکار گفت: باید از دانش آموزان برای حفظ محیط زیست کمک بگیریم و در این زمینه وزیر آموزش و پرورش کمک زیادی تا کنون به ما کردند تا این تفاهم نامه و میثاق نامه امضا شود.
او ادامه داد: این شروع خوبی است که در گذشته هم داشتیم ودر کتابهای درسی هم به موضوع محیط زیست پرداخته شده است اما هنوز اول راه هستیم و باید آن را ادامه دهیم.
او با بیان اینکه این همکاری معادله برد- برد است گفت: چون به دانش آموزان در گسترش روحیه مسائل اجتماعی،قدرشناسی از نعمات خداوند،شادی و نشاط،افزایش سطح علمی دانش آموزان و افزایش روحیه کار جمعی کمک می کند.
ابتکار گفت: دانش آموزان ما باید یاد بگیرند که خطاهای گذشته را تکرار نکنند و آنها در حفظ محیط زیست نقش کلیدی دارند و می توانند به بزرگترها تذکر بدهند.
او گفت: متاسفانه روش غلط زندگی ما به محیط زیست آسیب فراوانی زده است ،اما دانش آموزان نگران آینده خودشان و کشور هستند و می توانند به ما یادآوری کنند که گامهای درستی در این مزینه برداریم.
رئیس حفظ سازمان محیط زیست ادامه داد:ما نباید منابعی که برای نسلهای آینده است را خرج کنیم و حضور دانش آموزان کمک می کند تا گذشته را جبران کنیم و مسیر صحیح توسعه پایدار را طی کنیم.

آموختن برای زیستن با دیگران
در ادامه مراسم،علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: 120 سال پیش کارشناسان آموزش و پرورش اعلام کردند که مدرسه برای دانستن است، اما 80 سال پیش دوباره مطرح شد که این آموختن چه فایده ای دارد و کارشناسان پاسخ دادند که آموختن برای به کار بستن است.
او ادامه داد: متاسفانه الان آموزشی که در مدارس وجود دارد برای به کار بستن خیلی ضعیف است و برای همین حدود 40 سال پیش کارشناسان آموزشی مطرح کردند که آموختن برای زیستن است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود 40 سال پیش یونسکو در همین زمینه همایشی را برگزار کرده بود گفت: اما 20 سال پیش عنوان کردند که این هم کافی نیست و آموختن باید برای با دیگران زیستن باشد.
او گفت: اگر آموزش و پرورش ما بخواهد بر همین 4 پایه حرکت کند، الان مدارس ما خلاء دارند و برای همین امضای این تفاهم نامه یک حلقه ای برای آموختن و زیستن با دیگران است.
فانی گفت: منابع طبیعی متعلق به همه افراد است و وقتی می توانیم با دیگران زندگی کنیم که به حقوق شهروندی احترام بگذاریم،بنابراین کار امروز نمایشی نیست و جزو وظایف آموزش و پرورش است که تا کنون مغفول مانده است.
او ادامه داد: تربیت که در مدرسه شکل می گیرد یعنی زمینه سازی برای ایجاد رفتار مطلوب نسبتا پایدار اما برای اینکه رفتار پایدار شود 4 مرحله دارد.
فانی در این زمینه توضیح داد: ابتدا دانش باید اصلاح شود تا از محیط زیست حمایت کند و به حقوق شهروندی احترام بگذارد و در کتابهای درسی باید مطالب محیط زیستی بیشتر عنوان شوند چون دانشمندان علوم رفتاری معتقدند که تغییر در دانش لازم است اما کافی نیست.
او گفت: بعد از دانش، بینش و نگرش مهم است اما باز هم کافی نیست و بینش باید تبدیل به رفتار شود.اما تغییر در رفتار گروهی مهم است و جامعه باید به این سمت برود که رفتارهای درست و حفظ محیط زیست نهادینه شود اگر نه هیچ اتفاقی نمی افتد.
فانی تاکید کرد: بنابراین باید این 4 فرایند را در آموزش و پرورش شکل دهیم و تمام آموزش و پرورش درگیر این موضوع هستند.

او ادامه داد: تفاهم‌نامه آموزش و پرورش با محیط زیست از فردا اجرایی می‌شود، اما گنجاندن محتوای مربوطه در کتاب‌های درسی زمان‌بر است؛ البته، تاکنون این مباحث در کتاب‌ها وجود داشته اما باید غنی‌تر شود. در عین حال باید توجه داشت که برخی کتاب‌های سال 93 از چاپ خارج شده، اما برای آن دسته از کتاب‌هایی که امکان داشته باشد، محتوای زیست محیطی را می‌گنجانیم.

در پایان این مراسم،درختی برای نشان این میثاق نامه توسط وزیر آموزش و پرورش و رئیس محیط زیست در دبیرستان دخترانه هاجر کاشته شد.


حاشیه مراسم
سپس وزیر آموزش و پروش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که در جدول زیر آمده است:

سوال پاسخ
لایحه جدید نظام رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت در دست بررسی است و هر زمان که آماده شود، جزئیات آن را اعلام می‌کنیم، این لایحه، از پیش‌نویس قبلی کامل‌تر است و امیدواریم در سال 93 به سمت اجرای لایحه جدید برویم.
موبایل در مدارس
شرایط برخی کشورهای درخصوص ورود موبایل به مدارس، با شرایط کشور ما متفاوت است و ما نیز متناسب با شرایط خودمان عمل می‌کنیم؛ تا زمانی که مطمئن شویم که ورود موبایل به مدارس باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌ شود با این مسأله مخالفت نمی‌کنیم.
شبکه مدرسه
رئیس سازمان صدا و سیما با کلیات طرح تأسیس "شبکه مدرسه" موافقت کرده و قرار شده است که نامه‌ای را طی روزهای آینده درباره محتوای این شبکه تدوین و به وی ارائه کنیم.
پاداش فرهنگیان
دلیل عدم پرداخت پاداش فرهنگیان در مناطق محروم با وجود تخصیص اعتبارات آن؛ آموزش و پرورش در قالب اعتباراتی که دراختیارش قرار می‌گیرد، پرداخت‌ها را انجام می‌دهد.

 

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    4 0
    اگه واسه نسلهای بعد محیط زیستی بمونه!!!!!!!!!