روزنامه ایران نوشت:

باز هم خبری دیگر از طرح جدید بنیانگذار فیس بوک برای رساندن اینترنت به نقاط مختلف دنیا، توجه افکار عمومی را به دنیای فناوری جلب کرد. مارک زوکربرگ این بار پهنه آسمان را برای تحقق آرزوی بلند پروازانه اش یعنی رساندن اینترنت به همه مردم حتی نقاط بسیار دورافتاده و فقیرنشین انتخاب کرده است و شاید حتی آن را بتوان نوعی رقابت با طرح Loon گوگل که از سال گذشته کلید خورد نیز تصور کرد؛ طرحی که در قالب آن هر بالن تا 20 کیلومتر در آسمان بالا می‌رود و می‌تواند حدود هزار و 256 کیلومتر مربع از جهان را زیر پوشش اینترنت قرار دهد و البته هنوز در ابتدای راه قرار دارد.


در خبر جدید آمده است که زوکربرگ در حال مذاکره با کمپانی Titan Aerospace سازنده هواپیماهای بدون سرنشین خورشیدی است تا اینترنت را از طریق این هواپیماها به خانه‌های مردم در دورافتاده‌ترین نقاط دنیا برساند.
Titan Aerospace یک شرکت خصوصی واقع در مکزیکوسیتی است که کار تحقیق و پژوهش را نیز انجام می‌دهد و سال گذشته
2 نوع هواپیمای بدون سرنشین Solara 50 و Solara 60 را به عنوان جایگزین‌هایی بسیار ارزان قیمت برای ماهواره‌ها رونمایی کرد. قرار است فیس بوک این کمپانی را با بهای 60 میلیون دلار خریداری کند و در صورتی که این معامله سر بگیرد، از 11 هزار هواپیمای بدون سرنشین خورشیدی Solara 60 برای تأمین اینترنت نقاط روستایی و دورافتاده قاره آفریقا، آسیا و... استفاده می‌کند.


سیگنال‌هایی ضعیف اما کارآمد
این هواپیماهای بدون سرنشین، بال‌هایی با پهنای 160 فوت دارد و حدود 3 هزار سلول خورشیدی در سطح بال و دم این پهبادها وجود دارد که می‌توانند بیش از
7 کیلووات انرژی تولید کنند تا هواپیما بدون نیاز به سوخت‌گیری به مدت 5 سال در پهنه آسمان باقی بماند و سیگنال‌های اینترنت را به خانه‌های دورافتاده برساند. این هواپیما هنگام شب با استفاده از باتری‌های داخلی پرتاب می‌شوند و وقتی خورشید طلوع کرد، انرژی کافی برای صعود به ارتفاع ۲۰ کیلومتر بالاتر از سطح دریا ذخیره می‌شود.
این هواپیما مأموریت دارد بیش از 4 میلیون کیلومتر را با سرعت 104 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 65 هزار پایی پرواز کند و همین موضوع، این هواپیماهای بدون سرنشین را بالاتر از هواپیماهای تجاری که تا حدود
30 هزار پایی حرکت می‌کنند قرار می‌دهد پس مشکلی برای این خطوط هواپیمایی ایجاد نمی‌شود و احتمال سانحه هوایی و برخورد این هواپیماها با یکدیگر نمی‌رود. این هواپیماهای بدون سرنشین چندمنظوره، دور از جریان متلاطم هوا در بخشی از منطقه آرام اتمسفر با نام tropopause قرار می‌گیرند و همه توانمندی‌های ماهواره‌ها را دارند ولی بسیار ارزان‌تر تمام می‌شوند و می‌توانند در نظارت بر وضع آب و هوا، پیش‌بینی بلایای طبیعی، تصویربرداری از زمین و همچنین رساندن اینترنت نقش داشته باشند که البته بنیانگذار فیس بوک بر گزینه آخری تأکید دارد و در صورتی که این معامله سر بگیرد، کار رساندن اینترنت به نقاط دورافتاده جهان را از آفریقا آغاز می‌کند.
این هواپیما می‌تواند منطقه‌ای وسیع را زیر پوشش سیگنال‌های اینترنت وایرلس قرار دهد. هرچند کیفیت این سیگنال‌ها به اندازه اینترنتی که از روی زمین ارسال می‌شود نیست، سرعت کمتری دارد و حجم اطلاعات بالایی را نیز نمی‌توان با آن انتقال داد ولی در مناطق دورافتاده مانند نواحی روستایی آفریقا حداقل می‌تواند اینترنت کم سرعت را برای گوشی‌های هوشمند آنها فراهم کند.
به گفته کارشناسان اگر طرح فیس‌بوک بتواند از طریق پهپادها اینترنت ضعیف اما رایگان برای کشورهای در حال رشد فراهم کند، ممکن است یک شکل اولیه WhatsApp در دسترس کاربران آن قرار گیرد و هرچند این کاربران ممکن است قادر نباشند از طریق اینترنت به‌طور رایگان عکس بفرستند یا ببینند، اما می‌توانند پیام بفرستند و اطلاعات به روز شده را بدون پرداخت پول مشاهده کنند.
فیس بوک همچنین در حال حاضر روی برنامه Onavo یعنی تکنولوژی فشرده کردن اطلاعات کار می‌کند تا مردم مناطق دورافتاده با کمک سیگنال‌های ضعیف اینترنتی که از این هواپیمای بدون سرنشین ارسال می‌شود، بتوانند واتس اپ یا اپ‌های فیس بوک را نیز در اختیار داشته باشند چون حجم اطلاعات ارسال یا دریافت شده، چندان بالا نیست.


دسترسی 2.7 میلیارد نفر به اینترنت
گفته می‌شود در حال حاضر 2.7 میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی دارند و هر سال به این رقم کمتر از 9 درصد اضافه می‌شود ولی مالک فیس‌بوک قصد دارد با کمک طرح جدید، به این روند سرعت ببخشد و اینترنت را به 5 میلیارد نفر در سراسر جهان برساند. زوکربرگ مأموریت فیس‌بوک را ارتباط جهانیان با یکدیگر می‌داند و معتقد است کشورهای فقیر و در حال توسعه از طریق دستیابی به اینترنت می‌توانند وارد میدان شده و با بنیان گذاشتن و توسعه اقتصاد دانش محور، سود فراوانی عاید مردم چنین سرزمین‌هایی شود.
بنیانگذار فیس بوک، آینده را با اقتصاد دانش محور عجین می‌داند و می‌گوید: <در حال حاضر بخش قابل توجهی از رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه‌یافته از طریق اینترنت حاصل می‌شود که رقمی بسیار بیشتر از حوزه‌های کشاورزی و انرژی است. در 15 سال گذشته 10 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه یافته و در
5 سال گذشته 21 درصد آن از طریق اینترنت تأمین شده است و در مقابل هر 2.6 شغلی که از طریق اینترنت ایجاد شده، تنها یک شغل از بین رفته است پس کشورهای در حال توسعه نیز باید چنین فرصتی در اختیار داشته باشند تا ثروتمند شوند.>
زوکربرگ پیش از این نیز در قالب برنامه‌هایی به دنبال دسترسی آسان کاربران سراسر جهان به اینترنت بود و سال گذشته با مشارکت 6 شرکت تلفن همراه Samsung، Ericsson، MediaTek، Nokia، Opera و Qualcomm طرح internet.org را کلید زد تا 5 میلیارد نفر را در سراسر جهان به اینترنت متصل کند و قیمت دسترسی به اینترنت را در 5 تا 10 سال آینده به یک درصد حال حاضر برساند.
بنیانگذار فیس بوک معتقد است: <موانع و چالش‌های فراوانی سر راه مردم در کشورهای در حال توسعه قرار دارد که نمی‌توانند به اینترنت دسترسی چندانی داشته باشند پس باید این موانع را از بین برد. این کمپانی‌ها با مشارکت یکدیگر تلاش می‌کنند تا با ارائه تلفن‌های هوشمند ارزان قیمت و باکیفیت، مردم سراسر جهان بتوانند به شبکه‌های وب دسترسی داشته باشند. دومین راهکار این شرکت‌ها، تقویت نت ورک‌ها و شبکه‌های وب از نظر میزان اطلاعات است تا کاربران با هر کلیک بتوانند به حجم بالایی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند. شاید برخی به این نکته ایراد بگیرند که دانلود چنین اطلاعاتی نیاز به اینترنتی بسیار پرسرعت دارد ولی این شرکت‌ها فکری هم به حال این موضوع کرده‌اند و با ارائه مدلی تازه، بسیاری از این اطلاعات را به صورت فشرده در اختیار کاربران آنلاین قرار می‌دهند. این اپراتورها همچنین در نظر دارند در تلفن‌های هوشمند تولیدی خود، زبان‌های بیشتری را پشتیبانی کنند تا موانع احتمالی موجود نیز برداشته شود. فیس بوک نیز در قالب این طرح قرار است اپ‌هایی رایگان برای کشورهای فقیر و در حال توسعه طراحی کند و در اختیار آنها قرار دهد تا علاوه بر اتصال به اینترنت بتوانند از موقعیت‌هایی برابر با کشورهای توسعه یافته بهره بگیرند.>


زوکربرگ در پاسخ به کسانی که به این طرح انتقاد دارند و معتقدند بیشتر استفاده کنندگان از اینترنت رایگان قدرت خرید ندارند و هیچ آگهی نیز نمی‌توانند داشته باشند پس ایجاد شبکه اینترنت رایگان چه نفعی برای صاحبان صنایع و فیس‌بوک دارد، می‌گوید: <پاسخ این است که گذشته از جنبه انسانی طرح‌هایی مانند Internet.org و هواپیماهای بدون سرنشین، وقتی پای کسب و کار و تجارت به میان می‌آید، فیس‌بوک به دراز مدت می‌اندیشد. اگر نخستین تجربه افراد برای دسترسی به اینترنت توسط چنین طرح‌هایی باشد، آنها عمیقاً به سرویس شبکه اجتماعی گره خواهند خورد و سرانجام به یک استفاده‌کننده دائمی تبدیل خواهند شد. این شرکت امیدوار است در گذر زمان هر کسی در جهان بتواند به اینترنت و تلفن‌های هوشمند دسترسی داشته باشد، به بالا رفتن آگاهی‌های اقتصادی و افزایش قدرت خرید آنها کمک شود.>


از دیگر برنامه‌هایی که تاکنون برای افزایش دسترسی مردم جهان به اینترنت و تکنولوژی‌های روز ارائه شده است می‌توان به طرح هر کودک یک لپ تاپ اشاره کرد که در سال 2005 کلید خورد و قرار بود لپ تاپ‌های 100 دلاری در اختیار کودکان در کشورهای در حال توسعه قرار بگیرد و برای دسترسی آسان آنها به اینترنت تلاش شود ولی متأسفانه این طرح چندان موفقیت‌آمیز نبود.
رایانه‌های Raspberry Pi نیز در گوشه دیگری از چنین طرح‌هایی قرار داشتند تا مردم نقاط دورافتاده نیز از این تکنولوژی دور نمانند؛ رایانه‌هایی کوچک در اندازه یک کارت اعتباری که با بهایی ارزان در اختیار مردم در کشورهای در حال توسعه قرار بگیرد که البته کاربرد آموزشی آن بر دیگر توانمندی‌های این رایانه کوچک غلبه کرد و این طرح تا حدودی موفق بود.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    79 1
    خدا کنه ایران هم بیاد چون اینجا خیلی وقته اینترنت واقعی بدون فیلتر شکن وجود نداره
    • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
      28 3
      این زاکربرگ واقعا همینجوری پول درمیاره مفت میریزه پای این طرح ها بیل گیتس هم تو سی سالگی اینقدر پولدار نبود
  • بی نام FR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    83 1
    بعد از پارازیت روی ماهواره ها نوبت به ضدهوایی برای این هواپیماها میرسد!
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    47 0
    ایشا الله هم اینو خواهیم داشت و هم اینترنت بالنی گوگل و. نمی دونیم از کدوم استفاده کنیم.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    19 0
    خدایا زودتر بفرستند تا گوگلِ غیرفعال را بتونیم باز کنیم