۰ نفر
۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۳:۳۰
میم مثل ماما

زهره کشاورز

کمی پایین‌تر از رتبه‌های رشته پزشکی و بسیار بالاتر از رتبه سایر رشته‌های علوم پزشکی در کنکور سراسری پذیرفته می‌شوند. با هزاران انگیزه و آرزو گام در مسیری می‌گذارند که از ابتدا تا انتها سلامت مادر و کودک و در نهایت سلامت جامعه را در پی دارد. واحدهای آموزشی و کارورزی‌های بسیاری در راستای سلامت مادر باردار و زایمان طبیعی و مادری ایمن طی می‌کنند و به عنوان ماما وارد جامعه می‌شوند.

سالانه کشور متحمل هزینه‌های بسیار در جهت تربیت و مهارت دادن به افرادی در قالب دانشجویان مامایی به عنوان متولیان سلامت مادر می‌شود، با این امید که در راستای سیاست‌های جهانی از جمله کاهش مرگ و میر مادران، کاهش آمار سزارین، کاهش مرگ و میر نوزادان، افزایش میزان زایمان توسط نیروی مهارت دیده و ... قدم بردارند.

ماماها کدامین حلقه گمشده سلامت مادر هستند؟ در کشورهای توسعه یافته نقش ماما و شرح شغلی ماماها کاملا مشخص است و لذا افزایش آمار زایمان طبیعی و کاهش میزان زایمان سزارین بدون دلیل را در پی دارد. در کشور ما با نگاهی به سالیان نه چندان دور، نقش ماما در اتاق زایمان بدنبال سپردن قدرت تصمیم گیری نوع زایمان به متخصصین زنان کمرنگ شد، در طرح پزشک خانواده نسخه 02 نیز ماما در جایگاه واقعی خود قرار نگرفت و در حال حاضر نیز با طرح موضوعاتی از جمله تغییر ماما به پرستار با گذراندن واحدهای اندک پرستاری ظاهرا به جهت رفع چالش کمبود نیروی پرستار ؛ آیا به اهداف توسعه هزاره در بعد سلامت مادر خواهیم رسید؟

ماماها و پرستاران دو بازوی مهم ارتقای سلامت در جامعه هستند. آیا با گذراندن چند واحد کوتاه مدت می توان جایگاه حرفه ای افراد را تغییر داد؟ بدین ترتیب نه تنها از ظرفیت ماما در نقش واقعی خود سود نبرده ایم بلکه به جایگاه حرفه ای پرستاران نیز لطمه زده ایم.

هنگامی که سیاست های جمعیتی دستخوش تغییرات می‌شوند، ماماها نیروهای موثری در جهت کاهش و افزایش جمعیت هستند زیرا در زمینه بهداشت باروری آموزش دیده اند و نیروهای در دسترس و کم هزینه ای هستند که با مشاوره مناسب در تغییر رفتار جمعیت تحت پوشش خود تاثیرگذارند. بنا بر این طرح اخیر موجبات آزردگی ماماها را بدنبال داشته و نتیجه ای جز ایجاد نگرش منفی به رشته در سطح دانشجویان و افراد علاقه مند به ورود به رشته مامایی و کاهش انگیزه و نا امیدی در ماماهای شاغل نخواهد داشت.

در جامعه دموکراتیک و مردم سالار بایستی از روشهای مردم‌سالار استفاده کرد بنابراین بهتر بود قبل از تصمیم گیری برای رسانه‌ای کردن طرح‌های کارشناسی نشده و شتابزده؛ از ذینفعان و انجمن‌های علمی مامایی و افراد متخصص بهداشت باروری نیز نظر سنجی انجام می شد. از سوی دیگر ماماها عضو سازمان نظام پزشکی هستند و لذا انتظار می‌رود که سازمان نظام پزشکی در قبال اینگونه تصمیمات اعلام موضع کند.

همچنین با رایزنی‌های موثر ما بین نمایندگان ماماها در سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت؛ اینگونه مسایل حساسیت برانگیز که موجب ناراحتی ماماها به عنوان قشر زحمتکش را فراهم نموده و موج اعتراضات را به دنبال داشته است؛ در سطوح بالا مطرح شده و با اتخاذ سیاست های صحیح و کارشناسی شده، دست در دست به سوی پیشبرد مقاصد اصلی سلامت کشور طبق برنامه پنجم توسعه حرکت کنیم.


عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکترای تخصصی بهداشت باروری


47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک ماما A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    39 1
    ضمن تشکر از نوشته رسایتان ؛ تا زمانی که تصمیم گیری ها بدون حضور ذینفعان انجام بگیرد در اجرا و نتیجه گیری دچار مشکل خواهد شد .
    • ايراني IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      16 0
      تازماني كه نظام صنفي درقالب نظام پزشكي از ماما همايت نكند چنين است
  • پزشک متخصص بهداشت باروری A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    27 1
    همکار محترم مسائل صنفی با هماهنگی تک تک جامعه مامایی حل خواهد شد.
  • متخصص بهداشت باروری A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    15 0
    به امید روزی که به هویت شغلی و حرفه ای همه رشته ها توجه شود و دیگر هیچوقت شاهد برنامه ها و طرح های شتابزده نباشیم چرا که همه ما مسئولیم در جهت اعتلای ایران اسلامی تلاش کنیم و نباید مسئولین بدون کارشناسی طرح های افراد غیرمتخصص در رشته ای موضوعی را رسانه ای کنند اینطور لطمه ای که به یک رشته در افکار عمومی می زندد قابل جبران نیست ایران اسلامی باید از این همه اشتیاق ماماها برای ارتقای سلامت خانواده، استقرار اقتصاد مقاومتی (با کاهش هزینه های سزارین) و پیشبرد سیاست های جمعیتی کشور استقبال کند.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    13 2
    با تشکر از این متن شیوا ورسای شما، مامای ایرانی نه تنها به دلیل موارد غیر اصولی عنوان شده مدیران سلامت لب به سخن گشوده است بلکه همانند آتشفشانی است که سالها با دغدغه های سلامت بانوان وزنان جامعه دست به گریبان بوده است.
  • دانشجوی ارشد مامایی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    17 0
    با تشکر فراوان از شما همکار دلسوز متاسفانه مشخص نیست به چه دلیل همواره رشته مامایی مورد بی مهری مسولان واقع میشود و به جای مشگل گشایی راهکارهای کارشناسی نشده ارائه میشود . باز هم سپاسگذارم
  • هدی US ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    14 0
    نشانه ی ارتقا و تعالی فرهنگ یک جامعه است این که مسئولینش علم و هنر مامایی را ارج نهند.
  • پزشک و دانشجوی تخصص بهداشت باروری A1 ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    19 0
    سلام با تشکر از توضیحات خوب شما. تا وقتی سکان بهداشت کشور در دست پزشکان جراح باشد ، همواره برای حل مشکلات، دنبال راههای سریع و دست به تیغ شدن خواهند بود. برای حل مشکلات احتمالی زایمان کلاّ همه را از دم ، سزارین می کنند و کانال طبیعی زایمان راهی متروک شده است. این در حالی است که دنیا به دنبال زایمانهای امن همراه در منزل است.ماما به غیر از زایمان در تمامی مراحل زندگی می تواند به سلامت و بهداشت سیستم باروری افراد کمک کند. کاش وزیر محترم نگاهی به سرفصل دروس مامایی می انداختند. کاش به شعار بهداشت جهانی که امروزه دنیا بیش ازهر چیز به ماما نیاز دارد توجه می کردند. کاش نظام بهداشتی جراح سالار ما عوض می شد....
  • یک ماما A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    18 1
    ضمن تشکر ، اگر انجام وظیفه در بخش های مرتبط مثل جراحی زنان ، مامایی و بعد از زایمان .... به ماما ها سپرده شود ، هم گام موثری در جهت سلامت مادران و کاهش مرگ و میر مادران برداشته خواهد شد . . هم در جبران کمبود پرستار موثر خواهد بود و این در حالی است که تا کنون به جای ماما در این بخشها پرستاران حضوردارند
  • پريوش IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    17 0
    به اميدروزهاي افتخار آميز براي همه ماماها
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    16 0
    ضمن تشکر از توضیحات ارزشمند شما در باره مامایی و بهداشت باروری،تا زمانی که افراد غیر متخصص در کشور در این زمینه تصمیم گیری می نمایند،این مشکلات ادامه خواهد داشت ،علاوه بر همکاری تک تک همکاران محترم ماما و متخصصین بهداشت باروری ،لازم است ،تلاش برای ارتقاء جایگاه خود و افزایش فرصتهای شغلی برای ماماها ضروری است . یک متخصص بهداشت باروری
  • مینا، دانشجوی دکترای بهداشت باروری A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    14 0
    با تشکر از نظرات ارزشمند همکار عزیز سرکارخانم دکتر کشاورز، مشکل اصلی حرفه مامائی در کشور ما عدم تعریف نقش و مشخص نبودن شرح وظایف مامائی است، با توجه به واحدهایی که ایشان در دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد پاس می کنند، می توانند در بخش های مختلف نظام سلامت، آموزش و پرورش، صدا وسیما و.... به کار گرفته شده و در اعتلای سلامت مادران وکودکان نقش بسیار تاثیر گذاری داشته باشند، این مهم ممکن نمی شود، مگر به دست توانای ماماهای این مرزو بوم. دوستان به خاطر داشته باشید حق گرفتنی است نه دادنی
    • دانشجوی دکتری تخصصی بهداشت باروری IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      1 0
      به نظرم شرح وظایف کاملا مشخص است و هیچ رشته ای حداقل در سطح کارشناسی به اندازه رشته مامایی شرح وظایف ندارد... مهم انست که در حیطه ی شرح وظایف به ما مسئولیت واگذار کنند و از ما کمک و همکاری بخواهند..
  • دانشجوی ارشد مامایی A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    11 0
    به امید روزی که تمامی زنان وبانوان کشور اولین مشاور خود را یک ماما انتخاب کنند تا طعم سلامت وشادی را به حق بچشند
  • دهکردی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    13 1
    با سلام پیشنهاد می گردد ادغام کردن رشته های پرستاری و مامایی ظلم بزرگی در حرفه مامایی است اکثر دانشجویان مامایی با رتبه های برتر و با اختلاف کمتری نسبت به پزشکی در کنکور پذیرفته میشوند.همانطور که کمبود پرستار هست کمبود پزشک نیز وجود دارد پس از این حرفه مقدس در پزشکی استفاده گردد نه در پرستاری.
  • دانشجو مامایی A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    9 0
    آموزش ماما مساویست با بهداشت وسلامت زنان جامعه پس این مهم را جدی بگیریم
  • دانشجوی دکترای بهداشت باروری A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    10 0
    با سلام و سپاس از نظرات ارزشمند شما امیدوارم که مسئولین سیاست گذاری های سلامت در کشور هم به جایگاه خطیر هر رشته در نوع خود توجه کنند و از ظرفیت های بالقوه موجود در هر رشته از جمله مامایی در حیطه مربوط به خود استفاده کنند تا نظام سلامت کشور در راه ارتقای سلامت تک تک افراد جامعه حرکت کند.
  • ازادپوردانشجوی ارشد مامایی IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    5 0
    باسلام وتشکر ازشما استاد ارجمند مسولین محترم همیشه به حرفه ی مامایی لطف داشتند ازانجا که سالهاست دغددغه هرروزشان حل مشکلات ماماهاست تصمیم گرفتند صورت مسئله را پاک کنند
  • زهرامهدیخانی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    6 0
    بنظرم این تصمیم گیری ناشی ازبی ارزش شمردن رشته مامایی وشعار سازمان بهداشت جهانی درجهت کاهش میزان زایمان سزارین است.البته ازمسولین محترم بیشترازاین هم نباید انتظارداشت.
  • مهشید بکائی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    3 0
    یا سلام و تشکر از سرکار خانم دکنر کشاورز سه سال متوالی شعار روز جهانی ماما این است که امروز بیش از هر زمان به ماما نیاز است و در حالیکه رشته های پزشکی همه فوق تخصصی شده ، کار تخصصی مامایی را به پرستاری تبدیل کردن عاقلانه نیست در اکثر کشورها پس از دو سال تحصیل عمومی پرستاری برای کارشناسی یا ارشد دروس مامایی می خوانند وبعد نرس ماما