تسنیم نوشت:

دبیر شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا اینترنت سالم متفاوت از اینترنت پاک است گفت: بله، اینترنت سالم در همه جای دنیا وجود دارد و واژه بین‌المللی است که یکی از موضوعات آن فیلترینگ است.

‌ محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه امروز دومین سالگرد تشکیل این شورا است گفت: شاید زمان تشکیل این شورا ابعاد فنی فضای مجازی مطرح بود اما اکنون ابعاد انسانی و فرهنگی آن نیز در جامعه گسترش یافته و لذا تعریف ما از فضای مجازی امتداد فرهنگ و اجتماع انسانی در محیط شبکه‌های اطلاعاتی مبتنی بر IT است.

مهمترین بخش از سخنان انتظاری در این نشست:
وظیفه ما در این شورا با توجه به حاکمیتی‌بودنمان سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی بخش‌های مختلف کشور در این زمینه است و ما در این راستا باید سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در جهت پیشرفت کشور، ارائه خدمات مفید به شهروندان، برنامه‌ریزی مستمر برای صیانت هویت ایرانی اسلامی و همچنین بهره‌گیری از فرصت‌ها داشته باشیم.
-نظام حکمران در فضای مجازی در حال ساماندهی است. این نظام تاکید می‌کند تا تمام بخش‌های مرتبط با فضای مجازی در کشور یکپارچه شوند.

-در 2 سال گذشته که اوایل تشکیل این شورا بوده فعالیت‌هایی همچون نهادسازی م:.8'کز ملی فضای مجازی، تصویب اساسنامه‌ها و آیین‌های داخلی و همچنین برخی اقدامات دیگر صورت گرفته است. ما هم اکنون در حال برنامه‌ریزی کلان کل فضای مجازی هستیم و تصمیم داریم کلیه اقدمات اجرایی را به بخش‌های مرتبط به امور اجرایی و 3 قوه واگذار کنیم در راستای آن سیستم نظارتی را در نظر بگیریم تا از اجرایی شدن تصمیمات مطمئن شویم.

-مرکز ملی فضای مجازی یک ساختار متمرکز و کلان خواهد داشت و از نیروهای خبره و کارشناس در آن استفاده می‌کنیم تا بتوانیم راهبردها و تاثیر سیاست‌های اتخاذ شده در این راستا را شاهد باشیم.
-در زیرساخت فضای مجازی کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم و این شبکه نیز زیرساخت کشور در این حوزه است و می‌تواند با راه‌‌اندازی خود کلیه ارتباطات داخل کشور را مدیریت و مسیردهی کند و دیگر اطلاعات کاربران ایرانی از خارج کشور مسیردهی نشود.
-بسیاری از سایت‌هایی که هم اکنون در خارج از کشور میزبانی می‌شوند در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات باید به داخل کشور منتقل شده و میزبانی آنها در خود کشور صورت گیرد.

-در گذشته تصمیمی برای انتقال میزبانی‌ها گرفته شد اما روش کار به گونه‌ای بود که هنوز 40 درصد از سایت‌های دولتی نیز در خارج از کشور وجود دارند و به صراحت می‌توان گفت که اکثر سایت‌های خصوصی نیز در خارج از کشور میزبانی می‌شوند.
-اگر طراحی این شبکه صورت پذیرد، شبکه پرسرعت و پایدار در کشور خواهیم داشت که قطعا موجب صرفه‌جویی در استفاده از پهنای باند بین‌الملل می‌شود و مهمترین نقشش در کاهش قیمت سرویس‌های کنونی به میزان چشمگیری خواهد بود.

-مهلت وزارت ارتباطات به پایان رسیده و بزودی شاهد دریافت برنامه‌های اجرایی این شبکه خواهیم بود که زمان آن نزدیک است.
-هم اکنون 40 دستگاه در حوزه برنامه‌ریزی فضای مجازی فعالیت می‌کنند که برخی از آنها پیش از این فعالیت داشته و برخی دیگر هیچ فعالیتی از آنها نمود نداشته که ما در حال بررسی این فضا هستیم و به هیچ عنوان اجازه موازی‌کاری در سطح کلان را نمی‌دهیم؛ در این راستا در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل نظام حکمرانی IT هستیم.
-شبکه‌های اجتماعی ابعاد وسیع و نقاط ضعف و قوت بسیاری دارند و آثار آنها در کلیه حوزه‌های تربیتی، اقتصادی و جامعه‌شناختی مشهود است و در این راستا کارگروه فرهنگی و اجتماعی را ایجاد کرده‌ایم تا ارزیابی اولیه‌ای در این راستا و در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی داشته باشد که در جلسه آتی شورا آن را در صحن مطرح خواهیم کرد.

-اولویت ما در این بررسی‌ها چگونگی نحوه در اختیار گذاشتن این شبکه‌ها بسته به نیاز فرهنگی و کاربران کشور است. لذا گفتمان عمومی را با صاحبنظران این حوزه شروع کرده‌ایم و بزودی برنامه بلندمدت خود را برای شبکه‌های اجتماعی و سیاست‌های حاکم بر آن را اعلام خواهیم کرد. با وجود تمامی نقاط مثبت و منفی در استفاده از این شبکه‌ها، ما دنبال حفظ هویت ایرانی - اسلامی هستیم.
-امشب جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور سران قوا تشکیل می‌شود، دستور جلسه امشب بحث راجع به سیاست‌ها و مدل کلان فضای مجازی کشور است و همانطور که قبلا گفتم مدل این حوزه را بخش‌های سرویس، محتوا و زیرساخت شامل می‌شوند که هر کدام از اینها باید تحت سیاست‌گذاری‌های خاص خود باشند و به عنوان سیاستگذاری کلان کشور مطرح شوند.
-جلسات شورای معین شورای عالی فضای مجازی نیز هر هفته برگزار می‌شود که موضوعات آن اغلب چالشی است و میزان برگزاری جلسات آن نیز بیش ازآن چیزی است که در آئین‌نامه شورا دیده شده است.

-سعی می‌کنیم که فیلترینگ را در لایه کلان‌تری مطرح کنیم که تحت عنوان اینترنت سالم شناخته می‌شود که این مجموعه قادر است فضای مجازی سالم‌تری را شکل دهد. درصدد هستیم با اجرای این سیاست نگاهی جامع به این حوزه داشته باشیم و از این رویکرد منفعلانه خارج شویم. به گونه‌ای که آخرین تصمیم، فیلتر باشد.
-آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی در بخش سواد دیجیتالی، مسئولیت‌پذیری کاربران، توانمندسازی آنها، مشارکت فعالان و ذینفعان این حوزه و همچنین پالایش و پایش فضای مجازی از دیگر محورهای این رویکرد خواهد بود. نرم‌افزار فیلترینگ کنونی جامع نیست و مشکلاتی را دارد که نیاز به داشتن فیلترینگ هوشمند را بالا برده است.

-اینترنت سالم در همه جای دنیا وجود دارد و واژه بین‌المللی است که یکی از موضوعات آن فیلترینگ است. اینترنت سالم طرح ایجابی است که در حوزه‌های مختلف و گروه‌های سنی مختلف مباحثی از قبیل توزیع مسئولیت‌پذیری و تولید محتوای سالم را پی می‌گیرد و یکی از مباحث آن پالایش است که باید نگاه جامعی به آن داشته باشیم تا از حالت کنونی که در آن قرار داریم خارج شویم.
-سیاست‌های کلان فیلترینگ در کارگروه فرهنگی و اجتماعی بحث می‌شود، این کارگروه 10 جلسه مفصل تشکیل داده و بیشترین تعداد جلسات تشکیل شده از آن این کارگروه است.
-درباره راه‌اندازی سرویس‌هایی چون جست‌وجوگر و ایمیل بومی نیز برنامه‌ریزی کلانی را در ارتباط با تشکیل چنین سرویس‌هایی به شکل داخلی داریم و هرچند که در حوزه ایمیل داخلی شرکت‌های بسیاری فعالیت داشته و شکل گرفته‌اند، اما در جلسه آینده برنامه زمانی قطعی برای راه‌اندازی این سرویس‌ها را طرح خواهیم کرد که قطعا بخش خصوصی برای توسعه آن باید پا در میدان گذارد.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    41 0
    فيلترشكن ها هم در سطح وسيعتر پخش خواهند شد!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    31 1
    بعله ما الان چند وقتیه شاهد این فیلترینگ گسترده هستیم که سایت گوگل و یاهورو هم بطور کامل پوشش میده!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    15 0
    اگر می خواهید میزبانی وب دولتی را به کشور بیاورید بیاورید ولی کاری به بخش خصوصی نداشته باشید
  • محمدحسین A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    8 1
    به نظر میاد که تیتری درستی نیست چون ایشون گفتند که آخرین کار فیلتر هست بعد هم حرف از آموزش و آگاهی زدند و... زدند برای توضیح کلانتر بودن نگاه
  • سیدمهدی موسوی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    11 2
    بعنوان یک کارشناس خدمت این استاد عزیز عرض می کنم تنها راه نجات کشور و حفظ ارزش های فرهنگی کشور اینه که ما کلا" فن آوری برق را از کشور حذف کنیم در این صورت نه موبایل ها شاررژ می شوند و نه سیستم سخت افزارهای اینترنت کار خواهند کرد چون برق وجود نخواهد داشت تلویزیون هم نیست و اعضا خانواده ها کنار هم با هم به خوشی زندگی می کنند و چون خبری به گوش کسی نمی رسه حتی افراد قهر کرده هم مجبورند تا همدیگر را دیدند بپرسند چه خبر ؟ که آشتی ملی ایجاد می شود و ما به سمت تعالی روح بشری سوق می یابیم ولو این که خودمان هم نخواهیم.