نگاهی عمیق و دقیق به توهین‌های خفته ای‌ که در سینما و تلویزیون جهان شده است!

در هفته‌های اخیر بعضی از سریال‌ها و فیلم‌ها دچار توقیف شده اند چرا که در آنها توهین یا توهین هایی کشف شده و در بعضی دیگر هم توهین‌های پنهان در حال کشف شدن هستند. در مجموع کار سختی‌ در پیش است و ما باید چشم‌هایمان را خوب و به اندازه باز کرده و باز نگاه داریم تا کوتاهی در امر توهین یابی‌ نشود. توهین یابان کوتاهی نکنید!

 

  فهرست زیر نگاهی است عمیق و دقیق به توهین های فنی‌، ظریف و خفته ای‌ که در سینما و تلویزیون جهان شده ولی‌ توهین یابان آنها را نادیده گرفته اند. توهین یابان چه نشسته اید؟

البته این توهین‌ها قابل دسته بندی هستند و جهت کشف وهن خفته ی آنها نیاز به کار کارشناسی دقیق و مستمر وجود دارد. باید نشست و این آثار مشکوک به وجود توهین های خفته را با دقت نگاه کرد، صحنه‌های مختلف و اتفاقات روی پرده و پشت پرده ی آنها را واکاوید و در مرحله ی آخر دست به افشاگری زد تا از نمایش دوباره ی آنها جلوگیری شود. توهین یابان افشاگری کنید!

  • در "اسپارتاکوس" ساخته ی "استنلی کوبریک" در دیالوگ "همه ی راه‌ها به رم ختم می‌‌شوند" به همه ی شهر‌های جهان توهین می‌‌شود. انگار بقیه ی شهر‌ها راه ندارند و فقط این رم است که راه دارد. آیا راهی وجود نداشته که به رم ختم نشود؟ آیا بقیه ی دنیا فقط راه‌های مالرو داشته اند؟ آیا نباید به شاه راه‌های پارسی در ایران اشاره می‌‌شد؟ تا کی‌ تحریف تاریخ؟
  • در "هامون" ساخته ی "داریوش مهرجویی" در دیالوگ " این زن حق منه، سهم منه..." به بوجود آورندگان عقد نامه ی ازدواج توهین می‌‌شود. انگار مفاد عقد نامه آنقدر ضعیف است که حتی با آن‌ نمی شود ثابت کرد کدام زن همسر کدام مرد است. آیا عقد نامه‌ها با وجود این همه صفحه و توضیح و تبصره هنوز گنگ هستند؟ آیا این نگاه به عقد نامه صحیح است؟
  • در "پدر خوانده" ساخته ی "فرانسیس فورد کاپولا" آنجایی که پدر خوانده به پسرش می‌‌گوید: "مردی که وقت صرف خانواده‌اش نکنه یک مرد واقعی نیست" به مردهایی که به خاطر شرایط اقتصادی مجبورند بیش از یک جا کار کنند و از اول صبح تا آخر شب بیرون خانه باشند توهین می‌‌شود چون احتمالا آنها نمی توانند به اندازه ی کافی‌ با خانواده ی خود وقت بگذرانند. آیا درست است به چنین مردان سختکوشی بگوییم شما مرد واقعی نیستید؟ آیا فقط هفت تیر کش‌های باج بگیر این فیلم مردان واقعی هستند؟
  • در "قیصر" ساخته ی " مسعود کیمیایی" در صحنه ی انتقام زیر دوش حمام،به صنف حمام داران توهین می‌‌شود. انگار که این صنف زحمتکش توانایی اداره ی حمام خودرا ندارند و از واقعه ای‌ چنین مهم در حوزه ی استحفاظی خویش بی‌ خبرند. تا کی‌ باید حمام داران چنین بی‌ محابا زیر دوش توهین لت و پار شوند؟
  • در سریال "شاهگوش" ساخته ی "داود میر باقری" در صحنه ی تصادف آن‌ پدر کله پز در خیابان با یک پژوی ۴۰۵ به دارندگان این خودرو توهین می‌‌شود انگار فقط رانندگان این خودرو هستند که آدم‌ها را زیر می‌‌کنند و در می‌‌روند. آیا نمی شود با یک "پورش کایان" به آدمی‌ به ابعاد "اکبر عبدی" در خیابان‌های تنگ و تاریک تهران زد و متواری شد؟
  • در "جدایی نادر از سیمین" ساخته ی "اصغر فرهادی" به شوهران زنان خدمتکار توهین می‌‌شود چون این طور نشان داده می‌‌شود که مرد‌هایی‌ که زنانشان خدمتکار هستند از کار همسرانشان در خانه‌های مردم خبر ندارند! آیا این امکان دارد مرد‌هایی که زنانشان خمتکار هستند از کار همسرانشان در خانه‌های مردم بی‌ خبر باشند؟ آیا این یک توهین نیست که بگوییم مرد‌هایی که همسرانشان خدمتکار هستند از کار همسرانشان در خانه‌های مردم بی‌ خبر هستند؟ آخر مگر می‌‌شود مرد‌هایی که همسرانشان...
  • در سریال "قهوه ی تلخ" ساخته ی "مهران مدیری" به شغل "غاز چرانی" توهین می‌‌شود چرا که معلوم می‌‌شود قبله ی عالم نالایق داستان پیش از نشستن بر تخت به چراندن تعدادی غاز مشغول بوده است. آیا فقط چراندن غاز است که قبله ی عالم را اینقدر نالایق کرده؟
  • در "خانه ی دوست کجاست" ساخته ی "عباس کیارستمی" به مردمان روستائی به خصوص شمال ایران و به ویژه کهنسالان گرانقدر توهین می‌‌شود چون اغلب آنها در این فیلم حاضر به گوش دادن به حرف‌های پسرک نیستند و با بی‌ تفاوتی گاه راه خانه ی دوست را اشتباه نشان می‌‌دهند. آیا این درست است که پیر مردان در شمال به بچه‌ها برای پیدا کردن خانه ی دوستانشان کمک نمی کنند؟ تا کی‌ ما باید در فیلم‌های خارجی شاهد رفتار انسانی با کودکان باشیم و در فیلم‌های خودمان چنین رفتار‌های بدی را به نمایش بگذریم؟
  • در یکی‌ از صحنه‌های "خوب، بد، زشت" ساخته ی "سرجیو لئونه" یکی‌ از قهرمانان فیلم در بشکه ای‌ پر از کف صابون در حال شستن خود است، ناگهان مرد دیگری با اسلحه ای‌ در دست وارد اتاق می‌‌شود و از اینکه فرصت مناسبی یافته تا انتقام بگیردخوشحال است و در حالی‌ که او را نشانه رفته کلی‌ از گذشته می‌‌گوید وهمین طورعلت اینکه مدت‌ها به دنبالش بوده که در این هنگاممرد تا گردن غرق در کف صابون ناغافل از زیر آب به او شلیک کرده و وی را نقش بر زمین می‌‌کند و می‌‌گوید: اگر می‌‌خواهی شلیک کنی، شلیک کن‌، زر نزن! آیا این توهین به صحبت و گفتگو میا‌‌ن انسانها و تمدن‌ها نیست؟ آیا این خوار نشان دادن سخن در مقابل شلیک یک گلوله آن‌ هم از زیر کف صابون حمام نیست؟
  • در فیلم "راشومون" ساخته ی "آکیرا کوروساوا" به تماشاگران توهین می‌‌شود. چون راست و پوست کنده گفته نمی شود که آن‌ مرد را چه کسی در جنگل کشت؟ مردم پول می‌‌دهند و وقت می‌‌گذارند یک فیلم را می‌‌بینند.همین طوری که نمی شود نوشت "پایان" و از مردم خواست تا سالن سینما را ترک کنند. پس احترام به مشتری چه می‌‌شود؟ مگر حق با مشتری نیست؟ اگر هست باید گفت‌ که ما به دنبال قاتلیم و تا پیدا شدن او سالن سینما را ترک نخواهیم کرد حالا این باران‌های ژاپن هر چقدر می‌‌خواهد طول بکشد. کارگردان باید به شعور تماشاگر احترام بگذارد وقتی‌ این کار را نکند یعنی توهین کرده. توهین!

همانگونه که ملاحظه کردید ما توهین یابان با نگاه‌های عمیق و دقیقی‌ که داریم هوشیارتر از آنیم که فیلمسازی در فیلمش به ما توهین خفته کند و ما نفهمیم. مگر ما نفهمیم؟ مگر همه باید فیلمساز شوند؟ ما به نجار، آهنگر و بنا هم احتیاج داریم. بروید به کار‌های دیگر مشغول شوید ای‌ فیلمسازان. بروید خیاط، نقشه کش یا توهین یاب شوید... ببخشید به نظر می‌‌رسد در جمله ی آخر به چند شغل توهین کردم. اشتباه کردم، توهین یابان رحم کنید...

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    7 0
    حداقل بگو متن طنزه که آدم تا آخرش هنگ نکنه
  • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    16 0
    بسیار عالی.
  • وحید A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    8 0
    ای ناصر قهرمان، افشا کن! افشا کن! توهین کنندگان را رسوا کن! رسوا کن!
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    8 0
    عالی است . بله با شما موافقم . بایددر برابر اینهمه . . . . چشممان را باز کنیم . البته اگر به چشمها توهین نشود که چرا تاکنون بسته بوده اند .