آمارها خبر از فروش خوب فیلم تازه مسعود ده‌نمکی دارند؛ واقعیتی که موقع اکران جشنواره‌ای فیلم در برج میلاد، غیرممکن به نظر می‌رسید به این دلیل مشخص، که فیلم چه در انتخاب ژانر که کمدی باشد یا تراژدی و چه در رسیدن به ریتمی که تماشاگر عام از آن استقبال کند، دچار مشکل بود. الان فقط 12 دقیقه، این نسخه با نسخه جشنواره فرق دارد؛ یعنی با کوتاه شدن 12 دقیقه، این قدر حال و هوای فیلم عوض شده؟!

نمی‌دانم چرا همیشه سر اکران فیلم‌های مسعود ده‌نمکی، حرف و سخن بوده؟! اکران عیدش یک قصه‌ای داشته و حالا اکران اسفندش هم که بدترین زمان ممکن اکران است، قصه دیگری دارد. من در این جور مواقع سعی می‌کنم تا چیزی را به چشم ندیده‌ام تأیید یا تکذیب نکنم و گیلک‌ها هم یک تکیه‌کلام دارند که می‌گویند به گردن گوینده! یعنی گناه‌اش از گردن من یکی ساقط شد!
ایسنا، گزارشی دارد در مورد اکران «معراجی‌ها» با این تیترکه: «چرا دانش‌آموزان برای دیدن «معراجی‌ها» به سینما برده می‌شوند؟!» البته کل گزارش به تندی تیترش نیست اما خبرنگار، خودش روایت می‌کند که یک هفته است که بچه‌‌دبستانی‌ها را از مدرسه برمی‌دارند، می‌برند توی سالن‌های نمایش‌دهنده معراجی‌ها می‌نشانند! این گزارش را از چند زاویه می‌‌‌‌توان بررسی کرد اول این که فروش غیرمنتظره فیلم در بدترین ماه اکران فیلم، حاصل یارانه‌های این‌چنینی مدارس است. دوم این که اولیای مدارس، به صورت خودجوش و تحت تأثیر آنونس فیلم، که بیشتر کمدی است تا تراژیک، خواسته‌اند بچه‌ها را به دیدن فیلمی ببرند که اکبر عبدی هم در آن بازی می‌کند. سوم این که اولیای مدارس خبر داشته‌اند که بخش قابل ملاحظه‌ای از فیلم کمدی نیست و بچه‌ها را برای سرمشق گرفتن از صحنه‌هایی که روایتگر جنگ هشت ساله است، به سینما برده‌اند. چهارم این‌که اساساً این امر اصلاً امری عمومی نبوده و فقط چند مدرسه که اولیای آن‌ها در اسفندماه‌های زمان بچگی‌شان، خاطره دسته‌جمعی به سینما رفتن را داشتند، بچه‌هایشان راهی سالن‌های نمایش‌دهنده معراجی‌ها شده‌اند. به هر حال، من شخصاً آرزو می‌کنم که زاویه چهارم درست باشد چون این فیلم ابداً مناسب گروه سنی مورد نظر نیست و اگر این یک اقدام جمعی است، حتماً باید آموزش و پرورش دخالت کند. فیلم حتی با معیار کشورهایی مثل فرانسه و آلمان هم، چه از لحاظ نوع دیالوگ‌های یک سوم اولش و چه از نظر صحنه‌های خشن جنگی‌اش و چه در خصوص شوک‌های عاطفی شدیدش،«14-» است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    15 50
    حسادت و کینه چشم انسان را کور می کند
    • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
      17 2
      دقيقا حسادت به چي؟
  • آرتین A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    6 13
    خداییش من نمیدونم چرا اینقدر تکبر و غرور دارند بعضی از این منتقدین و سینماگران؟! آقایان محترم و بانوان گرامی که از ده نمکی خوشتون نمیاد! کمی بدون بغض بررسی کنید که چرا در شرایطی که سینماگر ما دلیل عدم استقبال از فیلمش را سانسور و ممیزی و نبود بودجه کافی و "ما بخش خصوصی هستیم"! و ... می خواند فیلم ده نمکی با این مضمون می فروشد؟ ده نمکی از چه زاویه ای به مسائل نگاه می کند که دیگران نگاه نمی کنند؟ (همین الآن می دانم که بعضی لب ور می چینند که ایــــشششش! من برم تفکرات ده نمکی رو بررسی کنم؟ اصلاً مگه ده نمکی فکر هم می کنه؟) ده نمکی ژانر عوض می کند از سینمایی به سریال تلویزیونی می رود در دولتهای مختلفی فیلم اکران می کند اما باز هم می فروشد. قبول که در اخراجی های 2 به طور خاصی بلیط پخش شد اما ...
  • لبو فروش A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    2 11
    همونطور که استقلال بخاطر 5قهرمانی که قلعه نوعی براش اورده یه سقوط به دسته اول بهش بدهکاره! فیلم جدید ده نمکی رو هم-تازه اگه ثابت بشه که ضعیفه- میشه به اعتبار فیلمای قبلیش ندیده گرفت!
  • محمد A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    3 10
    یعنی اونایی که منفی دادن معتقدن حسادت و کینه چشم ها را بیناتر می کند؟