واحد مرکزی خبر نوشت:

کارشناس مسائل سیاسی شبکه تلویزیونی فرانس 24 پیرامون اختلافات به وجود آمده در روابط میان کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت:
منشاء تنش در رابطه کشورهای حاشیه خلیج فارس اخوان المسلمین است.
گوتیه ریبینسکی در تحلیلی درباره اقدام کشورهای عربستان، امارات و بحرین در فراخواندن سفرای خود از قطر اظهار داشت
اینگونه به نظر می رسد امیر جدید قطر از جنبش های انقلابی در عربستان، امارات، بحرین و مصر حمایت می کند. زیرا مصر نقطه شروع این قضیه بوده است. کشورهایی که در ابتدا ذکر شدند، به سقوط محمد مرسی کمک کردند. آنان به علت نفرت از اخوان المسلمین به ارتش مصر کمک رساندند. اما در مقابل قطر تا آنجا که می توانست به کمک اخوان المسلمین شتافت.

از یک سو عربستان دوازده میلیارد دلار به ژنرال السیسی داد که امکان دارد رئیس جمهور آینده مصر شود و در سوی دیگر قطر هفت میلیارد دلار به حساب اخوان المسلمین ریخت. عربستان و بحرین و امارات چندین بار از قطر خواستند در رفتارش به خصوص در قضیه سوریه تجدید نظر کند. زیرا قطر در این قضیه نیز با حمایت از جنبش های افراطی سوریه مستقل عمل و با عربستان رقابت می کند. در نهایت کار به جایی رسید که عربستان و امارات و بحرین سفرای خود را از قطر فراخواندند که این در تاریخ کشورهای حاشیه خلیج فارس کاملا تازگی دارد.
گوتیه ریبینسکی در ادامه تصریح کرد همه این اتفاقات با اخوان المسلمین و ظرفیت ایجاد حرکت های انقلابی این جنبش ارتباط پیدا می کند. در یک سو کشوری همچون عربستان سعودی قرار دارد که از نظر اجتماعی جوانان آن کاملا آگاه و آشنا به مسائل سیاسی هستند.

جوانانی که همزمان از نظر اقتصادی در وضع نامطلوبی هستند و سهمی از درآمدهای نفتی کشورشان عایدشان نمی شود. در نتیجه ریاض فکر می کند اخوان المسلمین امکان دارد بر آنان تاثیر بگذارد و در نتیجه تلاش خود را معطوف به مبارزه با این جنبش کرده است. اما وضع قطر فرق می کند. وضع اقتصادی مردم این کشور کاملا خوب است، آنان در رفاه به سر می برند و بسیار کم سیاست زده هستند.
این کارشناس در ادامه تصریح کرد با اتفاقات اخیر اکنون بهتر می فهمیم که چرا غرب نسبت به سرکوبگری اخوان المسلمین به دست نظامیان مصر چندان واکنش نشان نداد. دلیلش ساده است زیرا متحدشان یعنی عربستان همه فشار خود را- از جمله به غربی ها- وارد کرد تا این موج سرکوب انجام شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    22 0
    کشور عمان در میان این 6 کشور بهترین مواضع سیاسی را دارد
  • رضا A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    3 0
    جالبه این عربهای جنوب خلیج فارس باهمه اختلافی که دارندسرجزیره های ایران همه شون متحدندویک نظردارند