رییس‌جمهور فرانسه با اختصاص وام بزرگ 35 میلیارد یورویی به دانشگاه‌های فرانسه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و اقتصاد آنلاین، سرمایه‌گذاری بزرگی برای ارتفای زیرساخت‌های دانش و فناوری آغاز کرده است.

محمود حاج‌زمان: 35 میلیارد یورو برای دانشگاه، انرژی‌های تجدیدپذیر و اقتصاد آنلاین! این تصمیم تازه نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه است که علی‌رغم ضروری دانستن آن برای تضمین آینده فرانسه در دراز مدت، نقش این وام را به عنوان محرکی برای خروج از رکود اقتصادی انکار می‌کند. وی اعتقاد دارد که سرمایه‌گذاری مورد حمایتش حتی بدون وجود بحران اقتصادی جهانی نیز لازم است. با این حال منتقدان اعتقاد دارند این کار بیشتر به اقتصاد عمومی در حال گسترش کشور صدمه می‌زند.

به گزارش تلگراف، سارکوزی در یک کنفرانس مطبوعاتی نادر در کاخ الیزه گفت: «امروز ما باید کشورمان را برای مقابله با چالش‌های آینده آماده کنیم تا فرانسه بتواند از دوره ترمیم اقتصاد جهانی سود ببرد. با این کار اقتصاد قوی‌تر و رقابت‌پذیرتری خواهیم داشت و مشاغل بیشتری ایجاد خواهد شد».

22 میلیارد یورو از این وام با استقراض دولتی تامین می‌شود و 13 میلیارد یوروی باقیمانده نیز از وجوه بانک‌های فرانسوی تامین می‌شود که در طول دوران بحران مالی از دولت استقراض کرده‌اند. اگر سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شود، کل سرمایه‌گذاری بالغ بر 60 میلیارد یورو خواهد شد.

بخش عمده وام را دانشگاه‌های فرانسه دریافت می‌کنند. 11 میلیارد آن صرف ساخت 5 تا تا 10 مجتمع دانشگاهی بین‌المللی می‌شود و یک وام 8 میلیارد یورویی نیز به موسسات تحقیقاتی فرانسوی به ویژه در زمینه بیوتکنولوژی و مراقبت‌های بهداشتی اختصاص خواهد یافت.

همچنین سارکوزی متعهد شده است تا 5 میلیارد یورو از وام را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و 4.5 میلیارد یورو را نیز برای توسعه بخش اقتصاد آنلاین فرانسه هزینه کند. بنابر گفته سارکوزی محدودیت بودجه، مانعی برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر است.

سارکوزی تاکید می‌کند که فرانسه تعهدات خود را نسبت به اتحادیه اروپا، در خصوص کاهش کسری بودجه فرانسه به 3 درصد تولید ناخالص داخلی تا سال 2013، فراموش نخواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که فرانسه سال آینده با کسری بودجه‌ای برابر 8.5 درصد تولید ناخالص داخلی خود روبه‌رو شود.

طراحان وام می‌گویند که این وام باعث تقویت رشد اقتصادی فرانسه در درازمدت خواهد شد. با این‌حال تحلیل‌گران در این خصوص با احتیاط سخن می‌گویند. لورنس بون، اقتصاددان ارشد موسسه Barclays Capital می‌گوید: «سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها که جای رشد دارند، ایده خوبی است؛ اما مشخص نیست که بخش دولتی بتواند بهتر از بخش خصوصی عمل کند. باید ببینیم پروژه‌ها چگونه انتخاب شده‌اند».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 34237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =