رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران در نشستی که در مرکز معاینه فنی نیایش انجام شد از پیشنهادات جدید برای معاینه فنی خودرو ها خبر داد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رحمت الله حافظی  گفت: همه می دانید که به دنبال معاینه فنی چه مزایایی حاصل می شود از صرفه جویی در مصرف انرژی کاهش الودگی هوا و کمک به محیط زیست و..،اما جای تاسف دارد که تعداد روزهای پاک شهرمان به اندازه انگشتان یک دست نیست . این در حالیست که آلودگی هوا به گواه سازمان بهداشت جهانی سرطان زاست.

حافظی همچنین گفت: معاینه فنی می تواند کمکی برای کاهش آلودگی هوا باشد اما در این موضوع نیاز به یادآوری همیشگی است. رسانه ملی به جای اینکه تبلیغات مواد غذایی مضر را در دستور کار قرار بدهد، می تواند تبلیغات فرهنگ ساز داشته باشد چون چنین وظیفه ای از جمله وظایف قانونی اش است.

او گفت: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر به مردم بگوییم معاینه فنی می تواند از اتلاف وقت در سفر به دلیل خرابی خودرو پیشگیری کند حتما ترغیب می شود برای معاینه فنی در نوروز سال 92 خودروهایی که معاینه فنی شده بودند هیچ کدام تصادف نداشتند.این در حالی است در کشورهای اروپایی یک خودرو 2سال بعد از زمان تولید باید معاینه فنی شود.

حافظی از پیشنهادات جدید درباره معاینه فنی به مجلس خبر داد و گفت: ما نشستی با مجلس داشتیم تا مصوبه 5ساله معاینه فنی را به دو سال کاهش دهند. همچنین چند پیشنهاد برای توجه بیشتر به معاینه فنی وجود دارد که در حال پیگیری است و مراحل آخر خود را سپری می کند؛

اول؛ دستگاه های دولتی ملزم به معاینه فنی خودروهایشان شوند.

دوم؛ بانک اطلاعاتی معاینه فنی و پلیس یکپارچه شود و پلیس از خودروهایی که معاینه فنی ندارند بخواهد در یک مهلت مشخص برای معاینه فنی اقدام کنند و در غیر این صورت جریمه شوند.

سوم؛ برای بیمه شخص ثالث الزام به انجام معاینه فنی وجود داشته باشد.


۶۰ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خالی است

بیدهندی، مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هم در این نشست گفت : تقریبا هیچ برنامه ای از سوی مسوولان برای الودگی هوا وجود ندارد.

وی گفت : عدم شماره گذاری خودرو ها نشان از اهمیت این قضیه برای پلیس است ما در ارتباط با الودگی هوا سال هاست برنامه های بلند مدت داریم اما هیچ اتفاقی نمی افتد اگر یک پزشک یک نفر را نجات می دهد بسیار تشکر می کنیم اما در برابر مرگ خاموش در کلانشهرها کاری نمی توانیم بکنیم به همین دلیل از پلیس و از مراکز معاینه فنی برای دقت و نظر در سخت گیری و ازمون ها تشکر کنیم.

مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ادامه گفت: تاکنون 420 هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی شده است، اما هنوز 60 درصد ظرفیت ما خالی است. مجلس باید درباره این قانون 5 سالی که برای معاینه فنی گذاشته اند  بازنگیری کند و آن را تغییر دهند و به دو سال برسانند.

او همچنین گفت : راهکار برای کاهش الودگی هوا بسیار زیاد است اما امیدواریم که درباره سازمان محیط زیست بحث های سیاسی کمتر شود و به این موارد بیشتر پرداخته شود.

4746

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    1 0
    ایکاش قبول میکردید معاینه فنی نمیتونه برای ماشینی که از اساس مشکل داره معجزه کنه!!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    18 1
    آخه مساله اينجاست كه الان كسي تلويزيون صداوسيما زياد نمي بينه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    1 0
    تکرار میکنم معاینه فنی برای خودرویی که از اساس مشکل داره معجزه نخواهد کرد!!!!
  • بوشهري IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    1 11
    سلام شما تلويزيون صداو سيما رو نميبيني آقاي بي نام جان من بدون حب و بغضي مي گويم تا زماني كه بودجه به صدا و سيما داده نشود و يا كم بودجه داده شد همين طور مي شود يا تلويزيون هاي خصوصي بايد امكان عرضه داشته باشند يا بودجه صداو سيما به طور كامل بايد پرداخت شود تا بتواند فرهنگ سازي كند و به فكر كسب در آمد براي جبران هزينه هايش نباشد.
    • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      2 0
      مثلا قبلا که بودجه داشت چه گلی بهسر مردم میزد