ایسنا نوشت:

پس از فرود موفق نخستین ماهنورد چین بر سطح قمر زمین، محققان از آمادگی این کشور برای آغاز اکتشافات بر سطح مریخ خبر می‌دهند.

در فاز نخست برنامه اکتشاف در ماه چین، کاوشگرهای چانگه-1 و چانگه-2 به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شدند که کاوشگر چانگه-2 در حال حاضر در فاصله ۷۰ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.

فرودگر چانگه-3 به همراه ماهنورد یوتو در قالب فاز دوم از برنامه اکتشاف در روز ۱۴ دسامبر ۲۰۱۳ (۲۳ آذر ۹۲) فرود نرم و کنترل شده‌ای را بر سطح ماه تجربه کرد و با این موفقیت، نام چین در کنار شوروی سابق و آمریکا قرار گرفت.

«یه پایجین» محقق ارشد مأموریت کاوشگر ماه چانگه-3 تأکید کرد: چین درحال حاضر از توانایی لازم برای آغاز مأموریت اکتشاف بر سطح مریخ برخوردار است، اما زمان دقیق آغاز این مأموریت بستگی به تصمیم مقامات دولت و بودجه فضایی کشور دارد.

با وجود بروز نقص فنی در نخستین ماهنورد چین، محققان این کشور از ارتقاء عملکرد ایستگاه‌های زمینی و فناوری‌های کنترل رهگیری و ارتباطی در فاز دوم، با هدف آغاز اکتشاف بر سطح سیاره سرخ خبر می دهند.

«یه هایلین» از محققان آکادمی علوم چین نیز با اشاره به موفقیت هند در پرتاب مدارگرد مریخ Mangalyaan خاطر نشان کرد: هند نیز مانند چین علاقه‌مند به توسعه برنامه فضایی خود است؛ قصد داریم علاوه بر پیگیری برنامه اکتشاف ماه طی سال‌های آینده، اکتشاف در مریخ را نیز پیگیری کنیم.

فاز سوم برنامه اکتشاف در ماه شامل پرتاب کاوشگر چانگه-5، برای سال ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی شده است که در این مأموریت، نمونه‌هایی از سطح ماه جمع‌آوری و به زمین بازگردانده می‌شوند.

به گفته «هایلین»، مأموریت چانگه-3 به محققان در درک بهتر محیط ماه و رفع ایرادات در مأموریت‌های بعدی کمک شایانی کرد.

تاکنون ۴۰ تلاش برای انجام مطالعه در مریخ صورت گرفته است که بیش از نیمی از آن‌ها ناکام ماندند و از ۱۳ مأموریت موفق نیز تنها هفت کاوشگر موفق به ارسال سیگنال به زمین شدند.

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    11 1
    بیچاره مریخ بزودی توسط چینی ها خورده خواهد شد.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      11 1
      شما که می گفتید سفر به ماه و فضا دروغ هست حالا راست شد ؟
    • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      9 1
      چون کلا هرکاری که چین بکند راست هست و هرکاری که غرب بکند دروغ است :)))