فارس نوشت:

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ورود محصولات جدید به بورس کالا خبرداد و گفت: در این حوزه قرارداد اختیار معامله ایجاد خواهد شد و قرار داد سلف موازی استاندارد نیز توسعه خواهد یافت تا هم به عرضه و تقاضا علامت مناسب بدهد.

علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش قراردادهای سلف موازی استاندارد میل‌گرد که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی ایران، رازی در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه بورس کالای ایران از سال ۸۲ در کشور راه‌اندازی و فعالیت می‌کند، اظهار داشت: در ابتدا بورس‌های کالایی با کالاهای فیزیکی فعالیت خود را آغاز کردند که بورس فلزات و محصولات کشاورزی مهمترین آن‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه در بورس علاوه بر محصولات فیزیکی، محصولات مالی مبتنی بر کالای فیزیکی هم معامله می‌شود، گفت: پیش از این نیز جهت‌گیری‌ها مبنی بر معامله محصولات مبتنی بر کالای فیزیکی هم بودیم.

صالح‌آبادی تاکید کرد: اکنون بسیاری از محصولات پتروشیمی وارد بورس شدند و اکنون درصد زیادی از معاملات مختص این محصولات است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه سال ۸۷ اولین قرارداد اختیار معامله در بورس کالا راه‌اندازی شد، گفت: برای اولین بار بود که این قرارداد وارد ادبیات مالی ایران شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته معاملات این قراردادها بسیار بود که با وجود نوسان نرخ ارز این بورس نیز با چالش مواجه شد و پس از آن با راهکارهای مختلفی مدیریت شد.

صالح آبادی گفت: پس از آن بحث معاملات سلف در بورس کالا وارد شد که طبق موازین شرعی معاملات سلف نمی‌تواند بازار ثانویه داشته باشد که با راه اندازی قرارداد سلف موازی استاندارد، این مشکل نیز حل خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه کالاهای مورد معامله در بورس کالا، تجاری هستند، تصریح کرد: طبیعتاً خریداران این محصولات در بورس کالا افزایش می‌یابد؛ همان طور که در قرارداد فیوچرز (آتی) فروشنده بابت عدم تحویل کالا جریمه می‌دهد، در این نوع معاملات (سلف موازی استاندارد) نیز چنین امری وجود دارد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این ابزار قدم بزرگی در بحث ورود بورس کالا در بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا خواهیم داشت.

صالح آبادی یکی از دلایل عدم راه اندازی قرارداد آتی بر روی برخی کالاها را، عدم شفافیت آنان عنوان کرد و گفت: در این گونه قراردادها باید قیمت نقد شفاف و به روز باشد.

وی ادامه داد: برای عرضه برخی محصولات مخصوص نیز در بورس کالای ایران با وزارتخانه‌ها در حال تعامل هستیم که از جمله آنان شرکت صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

صالح آبادی گفت: با این دستگاه‌ها در حال رایزنی هستیم که محدودیت عرضه محصولات برداشته شده، همچنین در حوزه تقویت بخش محصولات کشاورزی در بورس کالا نیز قدم‌هایی برداشته شده که تقویت خواهد شد.

وی از ورود محصولات جدید به بورس کالا خبرداد و گفت: در این حوزه قرارداد اختیار معامله را ایجاد خواهیم کرد و قرار داد سلف موازی استاندارد را نیز توسعه خواهیم داد تا هم به عرضه و تقاضا سیگنال مناسب بدهد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون ۵۶ میلیارد تومان حجم معادلات بورس کالا بوده است، گفت: بورس انرژی هم با توجه به نوپا بودن آن برخی از محصولات در آن معامله می‌شود و باید به این بازار برای رسیدن به موقعیت و جایگاه خود کمک کنیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =