در جشنواره خوارزمی به حمایت از نخبگان و تامین معیشت آنها برای ماندن در کشور تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهور،وزیر علوم و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور برگزار شد.

در این مراسم ، رضا فرجی دانا گفت: نبودن یک قانون برای حفظ حقوق مالکیت فکری از حلقه‌های مفقوده کشور است و برای همین باید یک سازمان متولی حفظ حقوق مالکیت فکری باشد.

او گفت: حقوق مالکیت فکری و حمایت از آن را باید در قوه مجریه سازمان‌دهی کنیم و نباید موانع اقتصادی سبب شود تا از تلاش‌هایمان باز بمانیم.

وزیر علوم حضور رئیس‌جمهور در این مراسم را نشان‌دهنده عنایت ویژه دولت به گفتمان علم و فناوری دانست و گفت: به گفته مقام معظم رهبری باید علم و پژوهش به گفتمان قالب تبدیل شود و در راهبردهای اقتصاد مقاومتی نیز نقش اساسی دارد.

فرجی دانا گفت: تاریخ آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی نشان‌دهنده دستاوردهای بسیاری است و یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم در دولت یازدهم تکمیل زنجیره تبدیل علم به ثروت به شمار می‌رود. شمار مقالات منتشر شده از نتایج کار پژوهشی در سال 57 کمتر از 700 مقاله بوده است اما امسال بیش از 25 هزار مقاله در فهرست‌های معتبر بین‌المللی داشته‌ایم که این آمار قابل اعتنا است و انتهای کار نیست.

او گفت: به تازگی در مورد تولید علم کشور و انتشار مقالات و ثبت در عرصه‌های جهانی نیز انتقاداتی صورت گرفته است، اگر ما به تولید علم به عنوان حلقه اول تبدیل علم به ثروت نگاه کنیم ثبت مقالات و نشر آن اول کار نیست بلکه یک محصول جانبی محسوب می‌شود و وسیله‌ای برای به نقد کشیدن دستاوردها است.

وزیر علوم گفت: البته به برخی بداخلاقی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها به طور نادر مبتلا هستیم اما اینکه وجود بداخلاقی‌ها در حوزه پژوهش سبب شود تمام دستاوردها زیر سوال برود انصاف نیست زیرا حتما دستاوردهای ما با ارزش است که برخی قصد تقلب در آن را دارند. سیاست‌های بسیاری را برای تکمیل بخش اول حلقه تولید علم و ثروت تدوین کرده‌ایم به طوری که 34 پارک علم و فناوری و شهرک علمی تحقیقاتی با مراکز رشد مختلف عهده‌دار به موفقیت رساندن ایده‌های فناورانه هستند.

فرجی‌دانا گفت: دانشجویان دوره دکترا نیز یکی از محورهای توسعه آموزش عالی هستند بنابراین باید از تامین معیشتی برخوردار بوده و کیفیت این دوره‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.


حفظ نخبگان

در ادامه سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: معاونت علمی به میزان سقفی که کارشناسان تجاری‌سازی تشخیص دهند از نخبگان کشور به ویژه برگزیدگان جشنواره خوارزمی حمایت می‌کند.

او با اشاره به اینکه سال آینده مشکل بودجه نداریم گفت: حمایت‌های مادی و معنوی به نحو احسن از نخبگان کشور به ویژه برگزیدگان جشنواره خوارزمی صورت می‌گیرد.

ستاری در مورد نحوه حمایت بنیاد نخبگان از پژوهشگران و فناوران گفت: در سال آینده تغییرات جدی داریم زیرا قصد داریم با تعامل نهادهای مختلف خدمت‌رسانی بهتری به نخبگان داشته باشیم. تجاری‌سازی در حوزه پزشکی و حتی بیمارستان‌ها را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

او با اشاره به خروج نخبگان از کشورمان گفت: کشورهای صاحب علم برای نخبگان ما برنامه‌ریزی دارند و ما باید از تمام توانمان برای حفظ نخبگانمان استفاده کنیم.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    1 0
    آخر ما نفهمیدیم که مقالات پژوهشی ما تقلبی است و یا کار اصیل؟!
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      2 0
      بنویس اصیل بخوان تقلبی! اینجا ایران است و بی اخلاقی علمی نادر است!
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    3 0
    با سلام خدمت وزير محترم علوم احتراما با توجه به اينكه درسوالات ارشد امسال تعداد سوالات اشتباه ويا سوالاتي كه جواب هاي طرح شده جواب صحيح نبوده اند زياد شده است به طوري كه در گرايش هوش مصنوعي حدود 13 سوال اشتباه ويا داراي جواب هاي اشتباه بوده اسيت جامعه دانشجويان از حضرتعالي انتظار دارند موضوع به صورت خاص ووي‍ژه در دستوركار هيات وي‍ژه قرار گيرد تا از تضييع حقوق دانشجويان جلوگيري شود توفيق حضرتعالي را از خدواوند منان خواستاريم