از بهرام بیضایی تا شجریان در اتاق تهران/ وزیرارشاد به اهالی اقتصاد چه گفت؟

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در جمع فعالان بخش خصوصی حاضر شد.

 

بهاره چراغی: جنتی در این نشست به موضوعات مختلفی اشاره کرد. از حواشی پیرامون فیلمسازی بهرام بیضایی تا برگزاری کنتسرت محمد رضا شجریان و آینده خصوصی سازی مهمترین سرفصل هایی به شمار می آمد که جنتی در مورد آنها با نمایندگان بخش خصوصی گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست صبحانه مسئولان اتاق بازرگانی تهران امروز در حالی برگزار شد که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با سخنان خود در حوزه های مختلف واکنش بسیاری از اعضای بخش خصوصی را برانگیخت.

صبحانه خوری در طبقه هشتم ساختمان اتاق بازرگانی زمانی لذت بخش شد که علی جنتی خصوصی سازی را سر لوحه توسعه اقتصادی دانست وی اظهار داشت: یکی از دلایل عدم پیشرفت خصوصی سازی  در کشور ما به خطر افتادن منافع دولتی هاست.

او همچنین در مورد فضای اقتصادی و سیاسی جامعه که پیشرفت چشمگیری نداشته است گفت: لازمه ای داشتن توسعه سیاسی و اقتصادی اینست که در گام اول فرهنگ سازی غنی داشته باشیم. سیاست و اقتصاد بدون در نظر گرفتن ابعاد و زیر ساخت های فرهنگی راه به جای نمی برد. جنتی در خصوص سرمایه گذاری در بخش های خصوصی تاکید: بسیاری داشت و معتقد بود که جذب سرمایه در بخش خصوصی می تواند اقتصاد ما را دگرگون کند.این سخنان در حالی ادامه پیدا کرد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آرامش پاسخ گوی تمامی سوالات مطرح شده در حوزه های مختلف از فرهنگ و هنر ، سیاست، اقتصاد در این نشست شد.

همچنین در ابتدای این نشست یحیی آل‌اسحاق با بیان این که اقتصاد فرهنگ و هنر تاکنون بسیار کم مورد توجه قرار گرفته به عدم استفاده از ظرفیت‌های بالای کشور در اقتصاد هنر پرداخت و نتیجه این بی‌توجهی را خسارات و صدمات زیاد به هنر و فرهنگ کشور، مردم و البته اصحاب هنر دانست. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به گستردگی حوزه فرهنگ و هنر از فیلم و تئاتر گرفته تا نشر و کاغذ و مسائل مختلفی که به هر کدام از این حوزه‌های فرهنگی و هنری مترتب است، یکی از نکات مشترک همه این حوزه‌ها را سرمایه‌گذاری دانست. او با تاکید بر این که اولین نکته مشترک تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری بحث تامین مالی است، گفت: «در این زمینه تاکنون توجه چندانی به مساله مشارکت مردمی برای سرمایه‌گذاری نشده و فرصت‌های اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد نشده است. این مشکل بزرگی در حوزه هنر است که همیشه آن را از نظر تامین مالی در مضیقه قرار داده است.»

یحیی آل‌اسحاق تاکید کرد که انجام یک فعالیت هنری نیاز به تامین مالی دارد و باید بتواند ‌همچون دیگر فعالیت‌های اقتصادی به امکانات عمومی، سرمایه‌گذاری مردم، ابزار مالی چون وام و اوراق مشارکت و در کل تمامی امکاناتی که یک بنگاه اقتصادی دارد، دسترسی داشته باشد. او توضیح داد: «چگونگی زمینه‌سازی برای سامان گرفتن این مساله بسیار مهم است و باید توسط دولت و وزارت ارشاد مورد توجه جدی قرار گیرد چرا که با این امکان، بار بزرگی از روی دوش دولت برداشته خواهد شد. در حال حاضر انتظارات زیادی از دولت در این زمینه وجود دارد و اصحاب هنر از دولت حمایت می‌خواهند در صورتی که اگر این حوزه ساماندهی شود نیازی به حضور و یارانه دولت نخواهد داشت.»

یحیی آل‌اسحاق مساله مشترک دیگر تمام حوزه‌های هنری را "امنیت سرمایه‌گذاری" خواند و تاکید کرد تا زمانی که ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار بالاست، احتمال حضور جدی و پررنگ سرمایه‌گذاران در این حوزه بسیار کم است. رئیس اتاق تهران گفت: «ریسک سرمایه‌گذاری در تمامی فعالیت‌های هنری از فیلم و تئاتر گرفته تا چاپ و نشر کتاب و مطبوعات بسیار بالاست و از آنجایی که سرمایه‌گذاران می‌ترسند در پایان کار دچار خطرات زیادی بشوند وارد این حوزه نمی‌شود. افرادی که هم‌اکنون وارد این کار می‌شوند بسیار شجاع و علاقمند هستند که در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

آل‌اسحاق با احتمال بروز خطا و اشتباه در هر حوزه‌ای از جمله حوزه‌های فرهنگی و هنری تاکید کرد در زمان بروز یک اشتباه نباید کل یک سازمان فرهنگی یا هنری از باب تا محراب زیر سوال برود. او گفت: «درست نیست که وقتی یک روزنامه‌نگار، یک فیلمساز، یک نویسنده اشتباهی می‌کند کل سازمان آن روزنامه، فیلمسازی یا ناشر را زیر سوال برد و معیشت دیگر افراد حاضر در آن سازمان را دچار مخاطره کرد. در حالی که می‌دانیم بسیاری از فعالان این حوزه دچرا مشکلات عدیده اقتصادی هستند.» آل‌اسحاق افزود: «فکر کنید یک روزنامه‌نگار خطایی کرده است، که خطا در همه حوزه‌ها هست، این که کل سازمان از باب تا محراب زیر سوال برود درست نیست.»

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به صنعت چاپ و تاکید بر مدرن شدن این صنعت اعلام کرد که چگونگی حمایت دولت از این صنعت در به روز شدن و مدرن شدن آن اهمیت فراوانی دارد و اگر می‌بینیم لازم است در این حوزه تغییرات و اصلاحاتی صورت گیرد باید زمینه جذب و امنیت این سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم.

آل‌اسحاق هم‌چنین صنعت کاغذ را در برای تامین نیازهای داخلی بسیار بااهمیت خواهند و از رانت‌های احتمالی موجود در این مساله انتقاد کرد. او گفت: «ما می‌توانیم در صنعت کاغذ سرمایه‌گذاری داشته باشیم. درست است که ممکن است بگوییم چوب و جنگل به این اندازه نداریم که بخواهیم صنعت کاغذ برپا کنیم اما امروزه با استفاده از امکانات مدرن کنونی می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه داشت.» او با اشاره به اعطای مجوزهای خاص در بحث تجارت کاغذ و استفاده از رانت‌های آن اعلام کرد که برخی تنها به خاطر برخورداری از رانت‌ها و یارانه‌های موجود وارد حوزه نشر شده‌اند.

رئیس اتاق تهران بحث نهایی خود در باب اقتصاد هنر را به مساله صادرات محصولات هنری کشور اختصاص داد. یحیی آل‌اسحاق با تاکید بر این باید در این زمینه تجدیدنظر صورت بگیرد گفت: «ما باید برای سرو سامان گرفتن حوزه فرهنگ و هنر کشور به مساله اقتصادی آن توجه داشته باشیم. صادرات محصولات فرهنگی و هنری ما از حضور تابلوهای نقاشی در حراجی‌ها بزرگ تا نمایش فیلم در کشورهای خارجی می‌تواند کمک شایانی هم به گسترش هنر ایران و هم به اقتصاد آن داشته باشد.»

در حاشیه این نشست، خبرنگاران سوالاتی در مورد آینده فیلم سازی بهرام بیضایی، کنسرت آتی محمد رضا شجریان و حواشی دیگر فرهنگی از وزیر ارشاد مطرح کردند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =