ایسنا نوشت:

در پی اظهارات رئیس جمهوری لبنان که معادله "ارتش، مردم و مقاومت" را معادله‌ای "پوشالی" خوانده بود، حزب‌الله واکنش نشان داد و این موضع‌گیری میشل سلیمان را نشانگر عدم اطلاع وی از اوضاع کشور دانست؛ مساله‌ای که از بروز تنش میان دو همپیمان دیرین خبر می‌دهد.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، این تنش‌ها پس از آن آغاز شد که میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان در دانشگاه الروح القدس، سخنانی ایراد کرد و در اشاره به معادله "ارتش، مردم و مقاومت" آن را معاله‌ای پوشالی خواند و گفت: معادلات پوشالی برای برقراری امنیت در لبنان سودی ندارد.

معادله ارتش، مردم و مقاومت یکی از اصولی است که حزب‌الله همواره بر آن تاکید دارد و این معادله را ضامن برقراری امنیت و استقلال لبنان می‌داند. موضع‌گیری‌های اخیر بیانگر به وجود آمدن تنش میان حزب‌الله و میشل سلیمان است که طی دوره رئیس جمهوریش همواره حامی حزب‌الله بود.

میشل سلیمان در سخنان خود با بیان اینکه "سرزمین، مردم و ارز‌ش‌های مشترک" اصول همیشگی لبنان است، خواهان عدم پایبندی به "معادلات پوشالی" شد.

وی معادله مورد تاکید حزب‌الله را مانع صدور بیانیه وزارتی لبنان (بیانیه بعبدا) دانست. بیانیه بعبدا منشوری است که جهت گیری و سیاست‌های کلی دولت لبنان در طول حکومتش را مشخص می‌کند.

برخی گروه‌های داخلی و طرف‌های خارجی سعی دارند واژه "مقاومت" را از بیانیه بعبدا پاک کنند تا بدین وسیله مشروعیت ملی را از مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بگیرند. این اقدام با مخالفت شدید حزب‌الله مواجه شده است.

در پی این اظهارات، حزب‌الله با صدور بیانیه کوتاهی اعلام کرد: با اینکه ما برای ریاست جمهوری احترام بسیار قائل هستیم اما سخنانی که از رئیس جمهور شنیدیم باعث می‌شود به این باور برسیم که کاخ ریاست جمهوری در دوره باقی مانده از قدرتش باید بیشتر مراقب باشد، چرا که ساکن کاخ بعبدا (میشل سلیمان) به جایی رسیده که بین سره و ناسره (پوشال و طلا) تشخیص قائل نمی‌شود.

به دنبال این بیانیه حزب‌الله، رئیس جمهوری لبنان نیز در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت: کاخ بعبدا نیازمند این است که مصوبه‌های توافق شده پیرامون بیانیه‌ بعبدا از سوی همه به رسمیت شناخته شود.

روزنامه الحیاة نیز به نقل از منابع 8 مارس نوشت: این سخنان میشل سلیمان در پاسخ به سخنان نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان مطرح شد که گفته بود معادله طلایی ارتش، مردم و مقاومت در مقابل بیانیه بعبدا قرار دارد.

براساس بیانیه بعبدا، گروه‌های سیاسی لبنان باید در خصوص مساله سوریه سیاست عدم مداخله را در پیش بگیرند و لبنان از درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به دور باشد.

بر این اساس همچنین لبنان باید تلاش کند تا اوضاع را در طول مرزهایش با سوریه تحت کنترل کامل بگیرد و اجازه ندهد که ناامنی در لبنان ایجاد شده و از این کشور به عنوان مقر یا گذرگاهی برای قاچاق سلاح یا اعزام افراد مسلح استفاده شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =