۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
سیزده نقاشی دیگر از مکه و مدینه از سال 1089

سیزده نقاشی دیگر از قرن یازدهم را که از سال 1089 هجری است تقدیم می کنم. این تصاویر نشان می دهد که چگونه نقاشی و هنر توسط مسلمانان در مکه در خدمت تفهیم مفاهیم دینی و زیارتی بوده است.

.... اگر تکرار است ببخشید.

چند بار عرض کرده ام که کتاب فتوح الحرمین که مثنوی بلندی در وصف شهرهای مکه  و مدینه است و اوائل قرن دهم هجری سرود شده توسط برخی از افراد در مکه و در قرن یازدهم مصور می شده و به حاجیان فروخته می شده تا به یادگار به شهرهای خود ببرند.

سالهاست با نسخ این کتاب محشور هستم و بالاخره تعدادی از بهترین آنها را با توضیحاتی در باره وجه تاریخی و تصویری آنها در کتاب نگار و نگار چاپ کردم که شاید ظرف یکی دو هفته آینده توسط نشر علم به بازار عرضه شود.

بعد از آن نسخ دیگری یافتم. یکی از آنها نسخه ای است که روی سایت موزه متروپولیتن گذاشته اند و این تصاویر از آنجا گرفته شده است. دسترسی به این نقاشی ها را مدیون دوستم آقای جزینی هستم.

خواهش بنده این است که با دقت در نقاشی ها محل آنها را بیابید. برخی از اماکن عبارتند از مسجد الحرام، مسجد النبی، بقیع، کوه ابوقبیس، قبرستان حجون و....

 

 

رسول جعفریان

 

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    3 7
    دکتر، خوب متوجه شدید: .... اگر تکرار است ببخشید. بسه دیگه خسته شدیم
    • س ع A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      4 0
      خسته شدید نبین کسی مجبورت نکرده عزیزم. ب غیر از ارزش فرهنگی و مذهبی ارزش هنری دارد یک مقدار چشمهایمان را عادت بدیم به دیدن زیبایی ها.
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    5 1
    نقاشی های جالبی بود.در بقیع بیت الاحزان داری قبه هست.حیف که وهابیها خیلی از این آثار را از بین بردند
  • میری IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    6 0
    سلام عرض می کنم خدمت شما استاد بزرگوار. خسته نباشید. اببدا تشکر می کنم از شما عزیز به خاطر ارائه این تصاویر زیبا و البته همه یادداشت های پرباری که هر بار با مطالعه آن ها مطالبی نو آموختم ، و سپس گلایه ای دارم از برادر یا خواهر ارجمندی که اظهار خستگی فرمودند.کاش کمی قدر شناس بودیم.اگر کمی به این مسئله فکر کنیم که استاد علیرغم مشغله فراوان باز هم در نهایت ذوق ،محبت و علاقه مندی به انتشار علم و هنر و توسعه بخشیدن به افق ذهن ما در تحلیل مسائل ،در پی ارائه مطالبی نو به مخاطبین وبلاگ خویش هستند شاید کمی با انصاف تر نظر می دادیم.