تسنیم نوشت:

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه انگلیسی زبان دی دی نیوز به تشریح رویکردهای سیاست خارجی ایران در منطقه و اهداف سفر خود به هند پرداخت.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه انگلیسی زبان دی دی نیوز هند به تشریح رویکردهای سیاست خارجی ایران در منطقه و اهداف سفر خود به هند پرداخت.

مهمترین اظهارات ظریف در این گفتگو:
-مردم ایران با حضور عظیم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نشان دادند که می خواهند منافع خود را از طریق صندوق های رای و روند سیاسی پیگیری کنند و نشان دادند به صندوق های رای اعتماد دارند و خواستار تعامل با جهان هستند. آنها خواستار ارتباط براساس احترام متقابل و تعامل سازنده هستند. این فرصتی نه تنها برای دولت جدید ایجاد کرد بلکه برای دولت های جهان نیز فرصتی است تا تلاش کنند به رویکرد حاصل جمع صفری که طی ده‌های اخیر در روابط خود با ایران پیش می بردند خاتمه دهند.
-به نظر من درک روحانی از جامعه ایران روابط بین الملل از رئیس جمهور قبلی عمیق تر است. اما بخش زیادی از کار اکنون مربوط به پاسخ جامعه بین الملل است چرا که روحانی و افرادی شبیه من در روندهای گفتگو با غرب برای پایان دادن به بحران فعلی وارد شده اند.
-فضای روانی تجارت با ایران اکنون تغییر کرده است چرا که تلاش و سرمایه گذاری زیادی برای امنیتی کردن این موضوع شده بود. صهیونیست ها و برخی لابی های دیگر در آمریکا دستور کار تهدید انگاری ایران را پیش می بردند. اکنون کلیت این تصویر فرو ریخته است.
-تفکر بازی با حاصل جمع صفر و برد و باخت نتایح مثبتی را در بر نداشته است و طی دهه اخیر همه بازنده بودند. غرب نباید فکر کند که فشار زیاد بر ایران منجر به توقف برنامه هسته ای ایران می شود. این برنامه ای صلح آمیز است و در عین حال بومی و بر اساس فن آوری ایران است. همچنان که اوباما گفت علاقه ای به وجود برنامه هسته ای ایران ندارد اما باید با آن کنار بیاید چرا که این یک واقعیت است.
-در فضای جدید بین الملل ایران به عنوان یک کنشگر و بازیگر خواستار نقش افرینی در منطقه و خارج از آن است و برای این مقصود نیازمند روابطی مستحکم و طولانی با کشورهای با ویژگی های مشابه به ویژه گروه کشورهای بریکس(هند، روسیه، چین، برزیل، افریقای جنوبی) است.
-تجربه سابق آمریکا در عراق و افغانستان نشان داد استفاده از زور دیگر مانند گذشته راهگشا نیست. افغانستان نمونه این واقعیت است که دولت آمریکا با هزینه مالی و انسانی فراوان در حالی افغانستان را ترک می کند که میراث افتخارآمیزی از خود به جا نگذاشته است.
-افغانستان بدون حضور نیروهای بیگانه کشورباثبات تری می تواند باشد چرا که حضور خارجی زمینه را برای تندروی و واکنش فراهم می کند. همه کشورهای منطقه از جمله ایران، پاکستان و هند نیازمند ثبات در این منطقه و به ویژه افغانستان هستیم تا مناطق مرزی مشترک نیز امن و رونق شود.
-ایران و هند همچنین برای بهبود وضع اقتصادی افغانستان باید همکاری کنند. ظریف همچنین بر جایگاه استراتژیک بندر چابهار و ایجاد کریدوری برای ارتباط کشورهای آسیای میانه به دریاهای آزاد و توسعه این مناطق تاکید کرد.
-هر کسی که مقصر است در واقعیت صحنه مردم بیگناه در سوریه در حال کشته شدن هستند و همه ما نیاز داریم تا توهمات خود را کنار بگذاریم و بر روی یک راه حل سیاسی مسالمت آمیز و ممکن کار کنیم. مهم است که به واقعیت توجه کنیم و توهمات را کنار بگذاریم.
-ایران امنیت و ثبات کشورهای منطقه و همسایه را امنیت خود محسوب می کند و در مسائل داخی کشورهای دیگر دخالت نمی کند. معتقدیم که ثبات در عربستان که برای ما بسیار حائز اهمیت است در حال تبدیل شدن به نگرانی جدی برای همه است.
-توافق اخیر دستاورد بزرگی برای لبنان است و همه کسانی که طی 9 ماه اخیر مانع تشکیل دولت شدند بر خلاف ثبات در این کشور عمل کردند. روسیه نقش سازنده ای در بحران سوریه بازی کرد، روسیه به آمریکا کمک کرد تا اشتباهی پرهزینه و اقدام نظامی مرتکب نشود.
45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    17 9
    صددرصد درسته جناب ظریف!
    • بی نام A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
      12 7
      به نظر من اون قبلی که اصلا درکی نداشت
  • حسین A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    خدا کنه عمیق تر نشه تا الان که خیلی اوضاع کشور توپه سیب زمینی شده 5000تومان مگه این اقای روحانی نبود که گفت من ثبات میارم پس کو ما 24 خرداد به خاطر ثبات بش رای دادیم ولی علی رغم دادن انرژی هسته ای و رفع تحریم هیج اثری تو تورم ندیدیم که هیچ انگار اجناس ارام ارام خیلی گران میشود