دبیر ملی کارگروه نجات دریاچه ارومیه گفت: هدف و اولویت نخست در تامین آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه، تامین آب از محل حق آبه ها در حوزه دریاچه است.

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت  از محیط زیست ، جلسه بررسی فعالیت های صورت گرفته در ارتباط با نجات و احیای دریاچه ارومیه با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و عیسی کلانتری دبیرملی کارگروه نجات دریاچه ارومیه عصر سه شنبه در محل سازمان حفاطت محیط زیست برگزار شد.

ابتکار با ابراز خرسندی از نگاه دولت یازدهم به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور به محیط زیست و به ویژه موضوع نجات و احیا دریاچه ارومیه، گفت: نجات دریاچه ارومیه موضوعی ملی و فراملی است و وی در مجامع مختلف از نجات دریاچه به عنوان رسالت جهانی یاد می کند تا بتواند از تمام تجربیات، علم و امکانات ملی و فراملی برای نجات و احیای این دریاچه بهره گیرد.

معاون رئیس جمهور بهترین اتفاق مرتبط با نجات دریاچه ارومیه را تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه و همچنین انتصاب عیسی کلانتری به دبیری آن دانست و افزود: انتصاب آقای کلانتری به دلیل سابقه و نگاه خوب وی به محیط زیست و حفظ آن و پرهیز از بخشی نگری به موضوع ،از اهمیتی خاص برخوردار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر آمادگی و همراهی و هم پیمانی سازمان حفاظت محیط زیست با کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، ابراز امیدواری کرد: با بهره گیری از تمام امکانات و توانمندی ها شاهد بهبود تدریجی وضعیت دریاچه ارومیه و رسیدن به ساز و کارهای دقیق و علمی باشیم.

وی ضمن اشاره به اعلام آمادگی بسیاری از کشورها برای همکاری در نجات دریاچه ارومیه، از جمله ژاپن و جایکا، تصریح کرد: پیرو مذاکرات رئیس جمهور یازدهم ایران با نخست وزیر ژاپن و صحبت ها و دیدار اینجانب با وزیر محیط زیست ژاپن در حاشیه اجلاس ورشو، ستاد اجرایی جایکا به منظور بررسی ابعاد موضوع و تعیین نوع همکاری برای احیای دریاچه، به ایران سفر کرد.

ابتکار تاکید کرد: با وجود تمام تلاش ها، به دلیل پیچیدگی خاص اکوسیستم دریاچه ارومیه، راه کار نهایی برای نجات این دریاچه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

مدیریت غلط منابع آب و گسترش کشاورزی ناپایدار، مهم ترین علل تاثیرگذار بر وضعیت فعلی دریاچه ارومیه

در ادامه احمدعلی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دیدار روز گذشته خود با ستاد اجرایی جایکا و همچنین جلسات متعدد با آقای عیسی کلانتری پیرامون راه کارهای نجات دریاچه ارومیه، گفت: آنچه منجر به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه شد، مدیریت ناصحیح منابع آب و گسترش بی رویه کشاورزی نادرست و پر مصرف آبی بود.

کیخا دو رسالت اصلی سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع دریاچه ارومیه را تلاش برای حفظ جایگاه مهم اولویتی نجات دریاچه در برنامه های دولت تدبیر و امید، همچنین بررسی سازگار بودن راه کار اتخاذی برای نجات و احیای دریاچه با محیط زیست و جلوگیری از اتخاذ تصمیمات غلط در این حوزه دانست.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در دیدار اخیر با ستاد مرکزی جایکا تاکید کردیم برای همکاری در نجات و احیای دریاچه ارومیه، در درجه نخست باید از طریق کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اقدام کنند و در نهایت بتوانند در بخش هایی همچون گسترش کشاورزی پایدار در منطقه و انجام ارزیابی زیست محیطی راه کارهای جدید برای نجات دریاچه همکاری کنند.

آسیب شناسی عدم اجرایی شدن راه کارهای نجات دریاچه ارومیه؛ فقدان مجری تمام وقت و تام الاختیار متخصص و نبود ساختار مشخص برای منابع مالی تا پیش از ایجاد صندوق ملی محیط زیست

مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز با ارائه شرح مختصری از اقدامات صورت گرفته برای نجات دریاچه ارومیه تا امروز، گفت: انجام پایش مستمر منابع زیست بوم و عملکرد اجرایی دستگاه های مسئول و سایر ذینفعان با دستورالعمل های جداگانه ای از جمله همین اقدامات صورت گرفته است.

معاون دفتر زیستگاه ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کنوانسیون ها و ساختارهای بین المللی، شورای ملی آب، شورای عالی محیط زیست را از جمله ظرفیت های مهم برای اجرای راهبردهای کلان برای نجات دریاچه ارومیه در سطوح ملی و بین المللی دانست و افزود: فقدان مجری تمام وقت و تام الاختیار متخصص و نبود ساختار مشخص برای منابع مالی تا پیش از ایجاد صندوق ملی محیط زیست دو آسیب مهم عدم نتیجه بخشی فعالیت های انجام شده برای نجات دریاچه ارومیه بود.

هدف اصلی تامین آب لازم برای احیای دریاچه ارومیه از حوزه است

عیسی کلانتری دبیر ملی کارگروه نجات دریاچه ارومیه هم با اشاره به روند شکل گیری کارگروه بر اساس اصل 138 قانون اساسی، گفت: کارگروه به نوعی موظف به تسهیل گری برای رسیدن به هدف نجات و احیای دریاچه ارومیه است.

وی تاکید کرد: اولویت نخست در تامین آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه، تامین آب از محل حق آبه ها در حوزه دریاچه است و در وهله آخر تامین آب از طریق انتقال آب بین حوزه ای است.

دبیر ملی کارگروه نجات دریاچه ارومیه ضمن تاکید بر تلاش و همراهی و همکاری همه جانبه همه نهادها برای رسیدن به هدف احیای دریاچه ارومیه، افزود: برای نجات و احیای دریاچه، هرگز گامی بدون پشتوانه علمی دقیق و مطالعه همه جانبه برنخواهم داشت.

این مقام مسئول آگاه سازی جوامع محلی و بومی از خطرات ناشی از نبود دریاچه ارومیه در زندگی آن ها را از مهم ترین اقدامات برای تامین حق آبه دریاچه و همراه سازی مردم با راه کار نهایی نجات دریاچه دانست و اضافه کرد: تبدیل تهدیدها به فرصت های جدید، استفاده از تجربیات مشابه جهانی، همچنین بهره گیری از پتانسیل و ظرفیت مردمی برای اجرایی شدن برنامه ها بسیار مهم است.

کلانتری ضمن برشمردن دلایل همکاری با دانشگاه صنعتی شریف برای تدوین و جمع بندی راه کارهای نجات و احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: کارشناسان سازمان با حضور فعال در کمیته های تشکیل شده ذیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از جمله کمیته های منابع آب و اقلیم، مصارف آب، محیط زیست و اکولوژی، زمین شناسی اقتصادی، فرهنگ اجتماعی و مردم و انتقال دانش و تجربیات خود می توانند در تسهیل امور نجات و احیای دریاچه، ایفاگر نقشی مهم باشند.

در ادامه جلسه کارشناسان مختلف به بیان نقطه نظرات خود پیرامون فرآیند و راه کارهای نجات و احیای دریاچه ارومیه پرداختند.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    21 0
    از بین بردنش با کارهای اشتباه و سیاستگذاری مسئولین ما حالا نجاتش میشه جهانی؟؟؟!!!!
  • بچه خوی A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    18 5
    همه نگاهها به شماست خانوم دکتر. ما به تخصص و دلسوزی شما ایمان داریم. انشاا.. که دولت هم اعتبارات لازم برای اجرای برنامه هایی که در نظر دارید فراهم نماید.
  • بهنام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    19 2
    امیدوارم به کارشناسان ژاپنی اعتماد بشه و از تجربیات اونا در احیای دریاچه ارومیه استفاده بشه. اونا و کارشناسان اروپایی خیلی وقته که ملتمسانه از مسئولین ما میخوان که اجازه بدن برا نجات دریاچه ارومیه وارد عمل بشن.
  • بی نام EU ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    9 0
    اما تخريبش رسالتي داخليه..