۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۸

رییس شورای شهر تهران گفت: در اثر غفلتهایی که صورت گرفته، امروزه شهرهای ما خستگی آورند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد مسجدجامعی، در مراسم رونمایی از کتاب «عودلاجان ما» که درباره محله عودلاجان به روایت عکس است، به چگونگی روند چاپ این کتاب اشاره کرد و گفت: در ابتدا در محله عودلاجان یک نشریه منتشر میشد و بعد به فکر یک مسابقه عکاسی افتادیم و گفتیم اهالی از این محله عکاسی کنند و عکسهایشان را برای ما بفرستند. این کار یک حرکت خودجوش بود و جالب بود که دیدیم برای یک مسابقه محلی که تبلیغات چندانی هم نداشت و در سطح محله برای آن تبلیغ شده بود، 3700 عکس برای مسابقه ارسال شد. 

رییس شورای شهر تهران با بیان این که نکته مهم درباره این کتاب این است که یک فضای مشارکتی به وجود آمده بود و خود مردم محله وارد عمل شده بودند، گفت: بعد از این که نمایشگاه این عکسها را در خانه هنرمندان برگزار کردیم، شهردار تهران و شهردار استانبول برای دیدن این نمایشگاه آمدند و علاوه بر این که باعث شد مشکلات آن محله حل شود، سازمان زیباسازی شهرداری تهران وارد کار شد و در چاپ این عکسها مشارکت کرد.

مسجدجامعی در ادامه به تهرانگردی هایش هم اشاره کرد و گفت: به نظر من گاهی این عوامل طبیعی است که به محله هویت میدهند و در همین دیدارهایی که با مردم داریم گاهی دیده میشود حتی یک درخت هست که مردم محله به آن علاقه دارند و دوست ندارند در ساختمان سازی ها تخریب شود و به ما میگویند مانع از بین رفتن آن شویم.

او ادامه داد: امروزه میبینم که حس توجه به سرمایه های تاریخی، اخلاقی و اجتماعی بیشتر شده و باید بدانیم هیچ برنامه توسعه ای بدون توجه به مکان و زمان و جغرافیا و تاریخ نمیتواند موفق باشد.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: در اثر غفلتهایی که صورت گرفته، امروزه شهرهای ما خستگی آورند در حالی که اگر به سرمایه های معنوی و مردمی بیشتر توجه کنیم کیفیت زندگی بیشتر میشود.

او با بیان این که هدفی که در تهرانگردی داریم نمایشی نیست، گفت: تجربه عودلاجان اتفاق خوبی بود و امیدواریم با این تهرانگردی ها و تعامل مستقیمی که با مردم برقرار میشود و شنیدن حرفهای مردم هر محله، این تجربه را در سطح گسترده تر و در محله های دیگر هم شاهد باشیم.

تنها به کالبد شهرها توجه نکنیم

کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم در این مراسم به مدرن شدن شهرها اشاره کرد و گفت: نو شدن چه در فرهنگ ملی و چه در مذهب ما ژرفای عمیقی دارد اما در کنار نو شدن، بحثی هم هست به نام مدرن شدن.

او ادامه داد: بسیاری از بافتهای تاریخی با وارد شدن به مقطع دوران مدرن، دستخوش تغییر و تحول شدند اما باید دید آیا این نو شدن همان نو شدن موجود در فرهنگ و تاریخ ماست؟

کامیاب به کتاب عودلاجان ما اشاره کرد و گفت: رونمایی از این کتاب بهانه است. قصد و غرض پشت چاپ این کتاب توجهی است که باید به این سرمایه ها شود. اگر تنها کالبدی به فضاهای شهر رسیدگی کنیم باز هم به اشتباه رفته ایم چرا که بدون اقدامات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اگر تنها به فیزیک آنها توجه شود باز هم بی فایده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهری تاکید کرد: ما در فرآیند تجدد با یکسری اقدامات شتابزده مواجه بوده ایم و بدون این که زیرساختهای لازم را انجام دهیم دچار افراط و تفریط شده ایم.

او با بیان این که در توسعه پایدار، هم انسان و هم محیط باید مورد توجه قرار بگیرند، گفت: اگر کشوری دچار رشد نامتوازن شود، آرام آرام از درون فرو میپاشد و باید از آفت یکجانبه نگری که فقط شامل نگاه معمارانه و مهندسی به شهر است دور شویم.

اگر ملک الشعراء بهار زنده بود، نمیتوانست شعر دماوند را بسراید

در ادامه این مراسم، سید احمد محیط طباطبایی به موضوع حریم شهر اشاره کرد و گفت: وقتی شهرهایمان حریمشان را از دست بدهند باید انتظار این را هم داشته باشیم که حرمت موارد دیگر هم از بین برود.

این کارشناس امور فرهنگی با انتقاد درباره اوضاع تهران گفت: اگر ملک الشعراء بهار امروز زنده بود، نمیتوانست شعر دماوند را بسراید چون آن حریم ها درباره تهران از بین رفته است. وقتی در ارتفاعات یا در اطراف تهران و خارج از حریمها هم خانه ساخته میشود باید هم منتظر آلودگی صوتی و آلودگی هوا و منظر باشیم.

او درباره کتاب عودلاجان ما گفت: عکس یک رسانه تصویری است و این عکسها تلنگری هستند برای این که به یاد بیاوریم در کجا زندگی میکنیم.

محیط طباطبایی همچنین تاکید کرد: جالب اینجاست که مهاجران افغان که محله عودلاجان را برای زندگی انتخاب کرده اند بیشترین برندگانی بودند که عکسهایشان انتخاب شد و به نظر میرسد بیگانه دانستن آنها کار اشتباهی است.


47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    6 1
    تهران گردی که واسه ما عذابه.یا طرح ترافیک ،زوج یا فرد یا پارکومتر یا پارک ممنوع یا........تاکسی و اتوبوس هم خودتون یه بار برید ببینید دوباره سوتر میشید؟ولی یه عده ای با طرح ترافیک اهدایی شهرداری شما جلوی ما ویراژ میدن!
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    9 2
    شوراي شهر تهران به محل استراحت براي كساني تبديل شده است كه يا پستهاي بالا داشته اند و كمي خسته شده اند و يا در هوس اينگونه پستها هستند وگرنه مشكلات تهران حل نشده و باقي است و افراد متعدد هم هي مي آيند و مي روند. جالب آنكه تا به هركدام از اعضاي اين شورا، يك پست داده مي شود سريع هم استعفا مي دهند. يقين دارم كه با اين منوال وضع تهران هر روز دريغ از ديروز خواهد بود. در آينده معلوم مي شود كه چه تعداد از آنها براي مجلس كانديد خواهند شد.