90 دقیقه کاغذ بازی برای وام مسکن/ 2 میلیون و 300 هزار فرم اداری برای 20 میلیون وام

پرداخت وام مسکن 35 میلیون تومانی هرچند، تحولی در بازار ایجاد نکرده است ولی فرصتی تازه برای بررسی روند پرداخت وام مسکن به مردم را ایجاد کرده است.

محمد هیراد حاتمی: گزارش میدانی خبرآنلاین از شعبه های بانک مسکن نشان می دهد برای دریافت وام مسکن هر متقاضای باید حداقل 23 فرم بانکی در زمانی نزدیک 90 دقیقه پرکند. در این فرم های بانکی حداقل 10 بار کدملی، 10 بار شماره شناسنامه و 5 بار آدرس محل کار و منزل متقاضی تکرار می شود.  در صورتی که متقاضی از اوراق حق تقدم وام مسکن هم بهره مند شود، 3 فرم تازه به فرم های گذشته اضافه می شود که در این فرم ها بازهم همان مشخصات قبلی تکرار می شود.

فرم های کاغذی دریافت وام مسکن در نسخه های متعدد و پرتعداد، پرسش های رسمی را پیش روی متقاضیان قرار می دهد. به ترتیب بیشترین مواردی که از سوی وام گیرنده تکرار می شوند شماره ملی، شماره شناسنامه، کد پستی، آدرس منزل، آدرس محل کار، شماره تلفن منزل، محل کار و تلفن همراه است.

براساس آنچه آمارهای بانک مسکن نشان می دهد پرداخت وام مسکن از سال 84 تا 91 بیش از 10 برابر شده است. در همین دوره زمانی دولت 2 هزار میلیارد تومان وام مسکن پرداخت کرده است. براین اساس 100 هزار نفر وام مسکن 20 میلیون تومانی دریافت کرده اند. این 100 هزار نفر طی دوره زمانی یاد شده 2میلیون و 300 هزار فرم وام مسکن پرکرده اند. در صورتی که قیمت هر برگه A4 عددی نزیک به 10 تومان باشد، بانک مسکن تنها 23 میلیون تومان هزینه کاغذ پرداخت وام های مسکن کرده است.

مشابه همین روش در بانک های معتبر بین المللی به صورت الکترونیکی و با کمترین هزینه و زمان انجام می شود. متوسط فرم های اداری در بانک های بین المللی اروپایی کمتر از 10 فرم و به صورت الکترونیکی است.

بانک مسکن اعتقاد دارد این تعداد فرم برای تضمین بازپرداخت وام ها به مشتریان تحویل می شود. از سوی دیگر حسین عبده تبریزی مشاوره وزیرراه و شهرسازی چندی پیش در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود، 80 درصد متقاضیان توان بازپرداخت اقساط وام های مسکن را دارند. به تازگی اعلام شده پرداخت وام مسکن برای افرادی که اولین بار اقدام به خرید می کنند تا سقف 50 میلیون تومان افزایش می یابد. در اینصورت بازهم مراحل پرکردن فرم های بانکی افزایش پیدا می کند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    70 3
    بسیار ممنون از این گزارش عالی. انحصار وام مسکن باید برداشته بشه تا رقابت ایجاد بشه. این فرم پر کردنا هم مسخره بازیه.
  • mgh IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    45 1
    قیمت هر برگ از نوع کاغذ متوسط 17 تومان و هزینه چاپ فرمها هم باید اضافه شود . تازشم بعضی از بانکها فرمها رو میدن می گن برو کپی بگیر و اگر این مورد رو هم اضافه کنی می فهمی مبلغ خیلی بیشتر از اینها می شود چون هر کپی 100 تومان است .
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    6 6
    وقتی مردم توان خرید ندارن و نخرن میاد پایین قیمتها.مطمئن باش
    • جیم جارموش A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      0 0
      ما تنها مردمی در دنیا هستیم که وقتی چیزی گران میشود بیشتر سراغش میرویم که بخریم
  • كارمند بانك مسكن IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    14 0
    عمق هزينه هاي ناشي از كاغذبازي ، انواع فرمها و مكاتبات اسناد بانكي و چاپ گزارشها و در خواست چاپ مكرر مدارك شناسايي و مكاتبات اداري به اضافه هزينه هاي اسناد رسمي و استعلامات شهرداري و دارايي و مكاتبات اخذ مجوز ها بسيار از محاسبات شما بزرگ تر است . فرسايش شغلي همكاران بانكي ، عدم بهره وري و كارايي ، هزينه وقت مراجعين ضعف مديريت بانك را نشان مي دهد . نرم افزار هاي بسيار ضعيف اما خريد سخت افزار بسيار زياد . مديران انفورماتيك همه رشته هاي غير مرتبط و بسياري ديپلمه هستند!!!
  • محمدرضا عطیفه A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    19 1
    برای یک وام 35 میلیون تومانی حدود سه و نیم میلیون تومان باید پرداخت کرد. به تعبیری حدود 31500000 تومان برای وام گیرنده باقی می ماند. این قدرت خرید خریداران را خیلی پایین می آورد.
    • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      0 0
      قيمت 4.2 ميليون تومان شده برادر
    • بهرام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      0 0
      برادر من 4500000 برا 35 تومن ماه چند روز پيش دادم ....!!!!
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    12 1
    احسن به شما. بالاخره یکی گفت که چرا برای یک وام چندین بار مشخصات و فرمهای متعدد باید پر شود
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    20 0
    فقط این بانکها تنها چیزی که براشون مهم نیست وقت مردمه.سیستم وام دهیشون ساختار درست حسابی نداره.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    وام گرفتن ارزش داره یک تن کاغذ امضا کنی ! وام گرفتن یعنی برندهای خوش شانس .شعبات اعلام کنندچه کسانی وام گرفته اند ؟ یکی از سی موسسه وام میگیرد . برخی حیران یک وام تعمیراتی هستند...نظام پرداخت وام را تعدیل کنید .
  • بابک A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    ببب
  • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    1 0
    بابا به خدا این پول بابک زنجانی ها را به خود مردم نه دولت بر گردانند ،همه دو سه تا خونه نصیبمون میشه ....باور ندارید....
  • بی نام A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 1
    چنان قیمتها افت کنه که دیگه کسی نیاز به وام با این سود بالا نداشته باشد.مسکن با تدبیر دولت داره واقعا تبدیل به یک کالای مصرفی میشه.قطعا جز این محتمل نیست.برای خرید تا بهار 94 صبر کنید