خیابان های کشور و به خصوص پایتخت در تیرماه 86 و بعد از اینکه فرمان سهمیه بندی از شبکه دوم سیما صادرشد، شلوغ بود.

رویا خالقی: پس از اجرای مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها، شوکی اساسی به صنعت و بازار خودرو کشور وارد شد، به نحوی که خودروسازان مجبور شدند به رغم میل باطنی شان، از تیراژ محصولات بنزین سوز خود بکاهند و به سمت تولید دوگانه‌سوزها بروند. از آن سو بازار نیز به شدت روی خودروهای دوگانه‌سوز و کم‌مصرف متمرکز شد، اما طولی نکشید که مشکلات خودروهای دوگانه‌سوز و جایگاه‌های سوخت سر برآورد و یک نوع دلزدگی از دوگانه‌سوزها به وجود آمد و مردم پس از مدتی با سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن کنار آمدند و دوباره سراغ بنزین سوزها رفتند.

 در حال حاضر نیز دوگانه‌سوزها سهم بسیار اندکی از تولید خودروسازان را به خود اختصاص داده‌اند و به هیچ وجه جایگاه سال‌های 86 و 87 خود را نزد مردم و شرکت‌های خودروساز ندارند.

نکته کلیدی که باید به آن توجه کرد، افت تولید خودروسازان است. برخی کارشناسان معتقدند در صورت افزایش متعادل قیمت بنزین و با توجه به افت تولید رخ داده، عرضه و تقاضا در بازار خودرو تقریبا در حالت تعادل قرار خواهد گرفت.

افزایش قیمت بنزین سبب می‌شود تمایل مردم به خرید خودروهای شخصی کاهش یابد، اما چون در حال حاضر تیراژ خودروها کمتر از تقاضا است (در نمایندگی‌های خودروسازان، نه در بازار)، افت فروش ناشی از گرانی بنزین، به نوعی کاهش تولید را خنثی خواهد کرد. کارشناسان اما در خصوص تاثیر افزایش قیمت بنزین  معتقدند:«آنچه پس از افزایش قیمت بنزین تغییر خواهد کرد، الگوی مصرف مردم است، وگرنه امکان ندارد مردم خرید خودرو را به خاطر قیمت بنزین تحریم کنند. اگر قیمت بنزین به بالای دو هزار تومان برسد، آنگاه علاوه ‌بر تغییر الگوی مصرف، الگوی خرید نیز عوض خواهد شد.» البته برخی دیگر معتقدند:«با افزایش قیمت بنزین تمایل خریداران به خرید خودرو کاهش یابد و خودروسازان با کاهش تقاضا روبرو شوند که این امر می تواند به کاهش قیمت خودرو و افزایش سطح کیفی خودرو ها به خصوص در زمینه مصرف سوخت بیانجامد.»

مهمترین امیدواری باقی مانده این است که شرکت‌های خودروساز  با افزایش تولید موتورهای کم‌مصرف (TU7 و TU5) بتوانند تا حدی نیاز بازار را در دوران گرانی بنزین تامین کند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند، خریداران یکبار دیگر به گرانی بنزین عادت خواهند کرد. براساس آخرین برآوردها  کیفیت خودرو در سال 92 نسبت به سال 91 کاهش یافته است. به گزارش بخش  ارتباطات و امور بین الملل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شش ماهه اول 92 برخلاف دوره های گزارش روند رضایت مشتریان از میانگین خودروهای سواری در مقایسه با شش ماهه دوم 91 افتی 1,0 درصدی داشته است که از علل این افت می توان به جایگزین شدن قطعات اصلی خودرو با قطعات چینی به دلیل تحریم صنعت خودرو اشاره کرد.

  پیش بینی : با توجه به حمایت محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت  ازیک سو و افزایش قیمت بنزین  از سویی دیگر قیمت خودروهای پر تیراژ داخلی بی شک افزایش پیدا خواهند کرد.

پیش بینی واردات: افزایش 5 درصدی عوارض گمرکی که مجلس آن را تصویب کرد و راه را برای واردات خودروهای کم مصرف به کشور  محدود کرد ، قیمت خودروهای وارداتی نیز افزایش می یابد.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    قابل توجه اونایی که میگن نخرید نخرید! حالا باید گرانتر بخرند !!!!
    • ی بنده خدا IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      135 6
      من حاضرم تو این مترو شلوغ برم سره کار حاضرم تو اتوبوس قتله عام شم ولی پول زور ندم دادا اون دوران رو دیگه تموم شد .. دوتا کتونی میخرم اهنی
    • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      3 64
      در پاسخ به ی بنده خدا: کسی شما رو مجبور نکرده پول زور بدی! شما میتونی هر روز زیر دست و پا له بشی و حالشو ببری!!!!
    • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      47 3
      جنابان بی نام شما هم می تونید برید پراید 20 میلیونی بخرید لذتش رو ببرید!!!
    • ی بنده خدا IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      8 0
      میرم زیر پای هموطنم له میشم ولی تو خیابونا جریمه و مرگ مغزی نمیشم
    • علی IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      7 0
      در جواب "ی بنده خدا" حرف دل منو زدی. کاش همه اینجوری فکر میکردن. هزار تا لایک به نظرت
    • d A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      2 0
      عزیز من من و شما از مترو و اتوبوس استفاده می کنیم چون تهرانیم... اونایی که تو شهرای کوچیکن که حمل و نقل عمومیش خیلی ضعیفه و واقعا ماشین هیچ دردسری اعم از ترافیک و مصرف بالای بنزین و مخارج جانبی و آلودگی نداره، اونا باید چی کار کنن؟!
  • ایرانی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    360 5
    خوش خیال نباشیم. در هر حالت خودروساز خودرو بی کیفیت تولید میکنه و مردم بیچاره بدون هیچ حمایتی مجبور به خرید با هر قیمتی هستن
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      فرهنگ افتضاح رانندگی خود را گردن کیفیت خودرو نندازید !
    • 021211 IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      168 7
      بی نام .. اگر اتوبوس میزنه به گارد ریل و میره لاین بقلی و با چنتا ماشین شاخ به شاخ میشه فرهنگ راننده بایینه ولی کسی هست بگه این چه گار ریلیه که وقتی بهش برخورد میکنی میری لاین بقلی و جادمون چرا همش ی پیچ داره حتی تو اول ورودی پلها پیچ میخوره و اول سراسیریا چرا دوربین کنترل گذاشتن که سرعت با سرازیری بره بالا تا راحت جریمه کنن .. کسی میپرسه اول هرچی ی فرهنگ میزنیم خیال خودمونو راحت میکنیم
    • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      57 10
      آقای منتقد فرهنگ پایین رانندگی تو خودت یکی از اونهایی که تو خیابون امون همرو میبری
    • محمد A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      74 4
      بیشتر نمایشگاههای اتومبیل میگن که قیمت بعد از عید تازه کاهش پیدا میکنه..یکی به دلیل بازار فروش بعد از عید بین مردم خیلی زیاده و همه میخوان بعد از تعطیلات ماشینشونو بفروشن و دوم اینکه الان همه ی ماشینا تو اتوبان تهران - کرج تو پارکینگهای شرکت های خودروسازی به دلیل کاهش فروش دارن خاک میخورن...شرکتهای خودرو سازی دارن این حرف هارو میزنن که الان برین بخرین ماشینایی که رو دستشون مونده وگرنه دلشون واسه مردم نمیسوزه که بیان بگن ماشین بعد از عید گرون میشه که مردم برن زودتر بخرن و سودآوری بعد از عیدشون کمتر بشه.
    • روحيه A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      65 3
      سبد خودرويي مردم نسبتا ً پر است و با اين وضعيت هزينه و رانندگي و تعرفه هاي جريمه و .... از همه مهمتر قيمت كاذب خودروهاي توليدي ، آنچنان خريدي وجود ندارد و نگراني از بابت بستن كمربند و شال و كلاه كردن وجود ندارد ، خريدار عاقل به سمت خريد اين خودروهاي داخلي نميره و نهايت با خريد و يا تعويض خودرو به صورت دست دوم ، قضيه را حل ميكند و ماب التفاوت نقدينگي خود را در بانك سرمايه گذاري ميكند
    • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      8 66
      در پاسخ به محمد و روحیه: ما شا اله چقدر کارشناس داریم! از کی تا حالا 4 تا نمایشگاه قیمت خودرو رو تعیین میکنند؟! شما نخر تا سال دیگه حتی خواب خرید خودرو رو هم نبینی!
    • ali reza A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      6 1
      دوستان بهتون قول میدم قیمت خودرو تاتابستون خیلی پایین می یاد . به دولت اعتماد کنید
    • حامد RO ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      8 0
      اینجا اصلا بحث فرهنگ رانندگی نیست جناب بینام اول. بحث اینه که خودروساز ما داره پراید تولید میکنه و 17 میلیون میفروشه، درحالیه که 5 میلیون هم نمی ارزه! تازه میخوان گرونترش هم بکنن! بله وقتی تولید رقابتی نباشه همینطوری میشه، چون که خودروهای خارجی با قیمت بالاتر از ارزش واقعی شون توی ایران فروخته میشن و خودروساز داخلی هم که خودش رو بی رقیب میبینه، هر روز قیمتش رو میبره بالاتر و مردم هم مجبورن بخرن. بهترین راه اینه که ما هم به سازمان تجارت جهانی ملحق بشیم، که در اون صورت باید تعرفه های گمرکی کم بشه و در نتیجه خودروسازها هم مجبور بشن کیفیت رو بالا و قیمت رو پایین نگه دارن. وگرنه این روند همینطور ادامه داره.
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    158 4
    خودرو باید ارزون شه نه گرون مردم توان قیمتهای فعلی رو هم ندارند.اونم با این کیفیت و هزینه های جانبی خودرو های داخلی و مصرف سوختشون
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    238 3
    از دست این خودرو سازان به خدا پناه میبریم۰۰۰ مثل اینکه هیچ قدرت زمینی و مادی نمیتواند جلوی زیاده خواهی این مونتاژ کارها را بگیرد
    • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      40 1
      جدی فکر می کنید خودروسازا مستقل هستن
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    119 1
    "افزایش 5 درصدی عوارض گمرکی که مجلس آن را تصویب کرد و راه را برای واردات خودروهای کم مصرف به کشور محدود کرد ، قیمت خودروهای وارداتی نیز افزایش می یابد." مجلس از مردم رای میگیره به خودروساز انجصار طلب بنجل ساز خدمت میکنه
    • بهلول IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      2 16
      کلا"،
  • پیشیی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    145 2
    پیش بینی: هیچی دیگه الان 24 سالمه و تا 69 سالگی هرسال باید ی چیز گرون شه 18 ساله بودم پول جمع کردم ماشین بگیرم بعد خدمت وقتی امدم اینگار 1000 سال گذشته بود همه چی 3000 برابر شده بود..
    • حالا A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      115 2
      گفتی 3000، یاد یه چیزی افتادم
  • فرزین A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    70 2
    پراید چند میخواد بشه؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      115 2
      پرايد حدود ٤٠ تومن. تقريبا اندازه آزرا در زمانهاي نه چندان دور
    • m IN ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      33 4
      چه مدلی میخوای؟اگر الان اقدام کنی تیرماه95یه 111سفید صدفی دستته. حدود 52 هم قیمت میخوره.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    110 2
    اینهمه مناظره شد و نظر سنجی و دلیل و مدرک آوردن که باید تعرفه ی خودروهای وارداتی کم بشه بخصوص ماشینای هیبریدی و برقی بازم هیچی به هیچی!!!!!!! چطور وقتی یه نفر زنگ میزنه صدا وسیما میگه فلان چیزو پخش نکنید میشه درخواست مردم ولی اینهمه آدم از راههای مختلف دارن فریاد میزنن ما این ماشینای بی کیفیت داخلی رو نمی خوایم گوش شنوایی نیس؟؟!!!!!
  • ماهان A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    102 4
    تا زمانی که شرکت خودرو سازی برا دولت هست و گران شدنش به سود دولتمردان باشه وضع همینه.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    2 40
    آريالآ خودرو گرون نيست وضع اقتصادي و درامد مردم پايينه والا خودرو گرون نيست
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    34 0
    واسه اونی که پول ودر آمد داره افزایش قیمت ها آسیب نمی رسونه چون چند تاماشین مدل بالا داره ماشین که گرون شد ماشین دردست اونم گرون می شه بیچاره کسی که ماشین نداره ومیخواد تازه ماشین بخره دیگه با این درآمد میشه آرزوی محال
  • بی نام US ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    30 2
    طبق برآوردهای انجام شده 46% از هزینه تولید خودرو در ایران به جیب دولت می رود.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    12 16
    تو رو خدا بنزین گرون نکنین
  • فرزانه IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    47 1
    بهترین راه آزاد کردن گمرک برای واردات خودرو هست اگه واقعا این همه دم از کرامت انسانی می زنن باید واسه مردم حق انتخاب بزارن نه اینکه ما پراید سوار شیم و از ما بهتران ....
    • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      3 0
      تا حالا دیدی بهترین راه رو عمل کنن.بهترین و عاقلانه ترین راه برا ممالک کفر است. مسولین دلسوز ما که بفکر ما هستن بی دلیل که گرون نمیکنن.اونا خیلی بفکر خودشون.ببخشید ما هستن. انها هر 8 سال به طریقی دل ما را میبرند
  • 555 IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    14 4
    روحت شاد ....بنده خدا.....
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    39 3
    اصولا با افزایش قیمت سوخت قیمت خودروها باید کاهش یابد به خصوص خودروهای پر مصرف داخلی البته همه چیز در اینجا برعکس است
  • هیس IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    34 1
    مگه قرار نبود سالی 5%تعرفه خودرو وارداتی کم بشه
  • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    21 2
    هی ی بنده خدا خخخخخخخخخخییییییییلیییییییییییی مردییییییییییییییییییی + ی کوچولو پهلونم هستی!!
  • بی نام EU ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    70 3
    تنهاراه نخریدن خوردوهایه بی کیفته اونقدرنمیخریم که انباراشون پربشه ازخوردوهایی افتضاحشون ببینم بازم دم افزایش قیمت میزنن
    • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      18 56
      شما نخر! خیلی ها هستند که میخرن و راضی هستند
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    4 20
    حمایت از خودروساز داخلی باید همسو با سیاست های اقتصادی باشه اما اونا هم موظف هستند کیفیت رو رعایت کنن خب
    • جیم جارموش A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      5 0
      35 سال حمایت همه جانبه کردیم چه شد ؟ محصولات از رده خارج را به 10 برابر قیمت خریدیم هیچ پیش رفتی هم در صنایع خودرو سازی حاصل نشد.کافیه دیگه هرچی حمایت کردیم دیگه وقتشه که تعرفه واردات برداشته بشه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    28 1
    تعرفه ها رو بر دارید
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    11 8
    خودرو كران نيست بول ملى ازشش بايينه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    49 3
    انقدر گرونش کنید تا دیگه کسی نتونه بخره!!! اینجوری شاید زودتر ورشکست شید
  • آرش A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    6 0
    بنده یک تیبا دارم که کژدار و مریض دارم باهاش میسازم اما دیگه حاضرنیستم خودروی داخلی بخرم ترجیح میدم اینقدرصبر کنم تا وسع مالیم به یک خودروی مناسب خارجی برسه.یادش بخیر روزگاری قشر متوسط هم قدرت خرید ماشینهای روزخارجی رو داشت و پیکان هم جایگاه خودش رو داشت.اما الان محکوم به استفاده از این خودروهای بی کیفیت داخلی هستیم.
  • شهورند IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    6 0
    با اتحاد مردم و نخریدن لگن های داخلی به امید حق این خودرو سازان که پراید 3 هزار دلاری کره جنوبی را به قیمت 6 هزار دلار به مردم بی چاره می فروشند باید ورشکست شونند و جان مردم از دست این لگن سازها خلاص شود. گمرک خودرو باید برداشته شود و مردم حق انتخاب داشته باشند. این چگونه دولتی است که 100 درصد گمرک از وارادات خودرو می گیرد و به دنبال فاب خلیج فارس برای حامل انرژی هست. ولی فاب خودرو باید 2 برابر فاب خلیج فارس باشد. هزینه به دلار و یا دو برابر قیمت واقعی آن و درآمد به ریال
  • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    5 0
    خودرو ساز که شخص نیست مال دولته،دولت هم دلش میخواد گرون کنه،باید یارانه بده سبد کالا بده بالاخره باید یجوری مشغول باشیم یا نه
  • بی نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    2 2
    دوستانی که دارن میگن افزایش قیمت بعیده و نخریم باید روند سال 90 تا 92 را یادشون باشه که کیا ضرر کردن کیا بردن وصاحب ماشین شدند .
  • بی نام A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    5 0
    نمیشه پهبادهای سپاه رو ارتقا داد ، به جای خودرو تو آسمان باشیم،نه ترافیک ونه........ما کلا از سیستم خودروسازی قطع امید کردیم .....؟!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 0
    خودرو سازان هر چند وقت یکبار مجبورند برای هجوم مشتریان ار ترس افزایش بیشتر قیمت ،شوک افزایش قیمت به بازار وارد کنند بقول معروف سنگ مفت،گنجشک مفت!مردم همین قیمتها رو هم نمی تونند بخرند.
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    5 0
    بهترین خودرو 2014 سونوتا و سراتو ... در کشور عراق 29000$ اما در ایران باید39000$باید بخریم دلار در عراق12500﷼ ببینید ما چقدر بدبختر از عراقیها هستیم