مهر نوشت:

دبیر علمی نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز گفت:‌ مهمترین معرفه توسعه یافتگی کشورهای در حال توسعه بازسازی سیستم اقتصادی آنان است.

حجت الاسلام محمدباقر گرایلی در این همایش که ظهر یکشنبه در محل اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با بیان اینکه خون پاک صدها شهید در رابطه با قاچاق کالا و ارز بر خاک پاک این کشور ریخته شده است، افزود: پدیده قاچاق دارای پیامدهای اثرگذار منفی در عرصه های گوناگون یک کشور است.

گرایلی با اشاره به اینکه کشور ما در حال بازسازی سیستم اقتصادی خود است، ادامه داد:‌ در این دوره ما به شدت نیازمند مواد اولیه برای رسیدن به تولید و خودکفایی هستیم.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا در برخی از کالاها بیشتر از اقلام دیگر مشاهده می شود، افزود:‌ این کالاها اقلامی از قبیل لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک، اسباب بازی، مشروبات الکلی، فیلم های پویانمایی، لوازم التحریر، تجهیزات قمار، ماهواره، تجهیزات فرش و کفش را شامل می شوند.

دبیر علمی نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه مهمترین آثار قاچاق کالا و ارز آثار اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی آن است اعلام کرد:‌ هر هفت هزار دلار قاچاق، یک فرصت شغلی را حذف می کند.

وی با بیان اینکه برخی از این کالاهای قاچاق برسلامت و بهداشت روانی و فکری جامعه تأثیرگذار هستند گفت:‌ ۹۰ درصد کالاهای قاچاق تقلبی و فاقد استانداردهای جهانی هستند.

گرایلی با تأکید بر آثار مخرب فرهنگی برخی از کالاهای قاچاق اعلام کرد:‌‌ بیش از ۶۴ درصد پوشاک قاچاق براساس دوخت های غیر اسلامی تولیدشده و مروج فرهنگ غرب است.وی با اشاره به زیان های فراوان اقتصادی ناشی از ورود کالاهای قاچاق به کشور گفت:‌ این معضل غیر از صدمات اقتصادی بار منفی فرهنگی جبران ناپذیری را نیز ایجاد می کند.

گفتنی است در بخشی از این همایش کتاب مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز رونمایی شد.

 

نگاه فقهی و اسلامی به قاچاق موثرتر است

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت:‌ نگاه فقهی و اسلامی به قاچاق کالا و ارز مؤثرتر از نگاه اقتصادی به این مقوله است.

 سردار فتح الله زمانیان نیز در این همایش با بیان اینکه در حوزه قاچاق کالا و ارز با وجود تلاش‌های فراوان هنوز به نتیجه مطلوب و واقعی نرسیده‌ایم اظهارکرد: مسئولان کشور قاچاق را به عنوان یک معضل و تأثیرات آن را می‌پذیرند ولی خلا یک تحقیق، پژوهش و ریشه‌یابی راجع به شکل‌گیری این جرم همیشه احساس می‌شد.

سردار زمانیان با اشاره به اینکه قاچاق هنوز به عنوان یک جرم اقتصادی مطرح است، گفت: تمام کارگروه های تشکیل شده جهت رسیدگی به این امر تاکنون با یک نگاه و تفکر اقتصادی به این موضوع می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی صدها شهید را در استان‌های غربی، جنوبی و شرقی در حوزه کالا و ارز تقدیم کرده است افزود:‌ با وجود این هنوز هم بازارهای ما مملو از اجناس قاچاق است.

سردار زمانیان با بیان اینکه بحث ریشه‌یابی تأثیرات زیان‌بار قاچاق کالا و ارز از اهمیت بالایی برخوردار است ادامه داد:‌ درحوزه کالاهای ممنوعه باید اطلاعات بیشتری به عموم جامعه داده شود.

وی با بیان آسیب‌های فراوان ناشی از ورود کالاهای قاچاق مخرب به ایران گفت:‌ استفاده از کالاهایی مانند مشروبات الکلی وقتی در کنار تجهیزات مخرب دیگری مانند آنتن‌های ماهواره‌ای قرار می‌گیرند جریانات ضد اخلاقی را باعث می‌شوند که در نهایت منجر به جرائم خشن و جرائم کیفری دیگر می‌شود.

سردار زمانیان با بیان اینکه مسئولان کشور باید در حوزه تأثیرات اجتماعی نگاهی عمیق تر به موضوع قاچاق کالا و ارز داشته باشند افزود:‌ یکی از مشکلات برخورد نیروی انتظامی با این موضوع این است که قاچاق در کشور ما نه مطالبه حقیقی دارد و نه مطالبه حقوقی.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مشکلات اجتماعی در کشور ما ناشی از قاچاق است ادامه داد:‌ در یک کار تحلیلی و تحقیقی حداقل ۶۳ مورد از تأثیرات سوء قاچاق در حوزه‌های اجتماعی مشخص شد.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارزکشور با بیان اینکه قاچاق آثار مخرب زیادی در حوزه های نظامی و سیاسی بر جای می‌گذارد افزود:‌ مبارزه با قاچاق باید در شکل گسترده و با تلاش همه مسئولان انجام شود.

وی با اعلام اینکه در حوزه‌های انتظامی سالانه ۲۰ تا ۳۰ طرح عملیاتی در حوزه قاچاق انجام می‌شود گفت:‌ سالانه ۱۲۰ هزار پرونده قاچاق و حدود ۷۰ هزار مورد دستگیری در همین رابطه گزارش می‌شود.

سردار زمانیان با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید فراوان به جلوگیری از قاچاق از مبادی ورودی داشتند افزود:‌ حکومت‌های ناپایدار و ناهمراه کشورهای همسایه ایران که بخش زیادی از درآمدهای اقتصادی و تجاری آنان از راه قاچاق است، مشکل بزرگی در این راه به شمار می‌آیند.

وی با بیان اینکه در حوزه واردات و صادرات، ترخیص کالا زمان زیادی را می‌گیرد ادامه داد:‌ این امر خود دلیلی برای دامن زدن به قاچاق کالا است.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارزکشور با اشاره به اینکه در بخش ترانزیت با مشکل عدم کنترل کانتینرها و جعل اسناد گمرکی روبرو هستیم گفت:‌ این مشکل به دلیل آماده نبودن زیرساخت هاست.وی با بیان اینکه در سال گذشته ۹ تا ۱۰ میلیون ترانزیت کالا داشتیم افزود:‌ حوزه ترانزیت درصد زیادی از قاچاق کالا از جمله قاچاق میراث فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهد.

سردار زمانیان با اشاره به اینکه روزانه ده‌ها میلیون لیتر سوخت از کشور خارج می‌شود گفت:‌ عدم کنترل سهمیه سوخت و سیاست‌گذاری‌های نادرست در این حوزه باعث بروز این مشکل می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارزکشور با بیان اینکه سالانه ۶۲ میلیارد نخ سیگار در کشور ما استفاده می‌شود افزود:‌ این مقدار به غیر از آثار و تبعات سوء اجتماعی، باعث خروج یک صدمیلیارد ارز از کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور ما مربوط به سال ۱۳۱۲ است گفت:‌ این قانون بازدارندگی زیادی در این حوزه ندارد.

سردار زمانیان با اشاره به اینکه حبس‌های کوتاه مدت برای قاچاق‌چیان کالا و ارز نمی‌تواند پاسخگو باشد افزود:‌ قاچاق در قانون، تخلف اقتصادی به حساب می‌آید و جرم نیست.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 1
    مگه قانون جديد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اول بهمن ماه ابلاغ نشده؟