بزرگواری کنید و دیگر هرگز خرس را نماد نفهمی نخوانید جناب بزرگواری عزیز!

هفته گذشته، حجت‌الاسلام سید علی محمد بزرگواری، نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی شگفت‌انگیز خرس را نماد نفهمی معرفی کرده و انتخاب آن را از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد طبیعت استان کهگیلویه و بویر‌احمد، نوعی توهین به مردم شایسته‌ی این خطه دانست و گفت:اجازه نخواهد داد عده‌ای کوته‌بین، اینچنین به مردم استان توهین کنند. بزرگواری همچنین قول داد که موضوع را پیگیری کرده و به سازمان حفاظت محیط زیست تذکر خواهد داد. در انتها هم خواهان معرفی نمادی مناسب برای محیط زیست استان شد که توهین به مردم کهگیلویه و بویراحمد نباشد.

    نخست:

    یکی از برنامه‌های نگارنده در دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، ارایه‌ی گزارشی از وضعیت محیط زیست برای گروه‌های هدف و مرجع، چون مدیران ارشد حکومتی، نمایندگان مجلس و شوراهای اسلامی شهر، هنرمندان، نویسندگان کتاب‌های درسی، آموزگاران و دیگر طبقاتی است که در حوزه‌ی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مهم هستند. در همین راستا، پنج‌شنبه‌ی گذشته در نخستین روز از واپسین ماه سال 1392، فرصتی دست داد تا در همایش دوستداران محیط زیست گرمسار، دغدغه‌هایم را با حجت‌الاسلام حسن همتی، رییس شورای اسلامی شهرستان گرمسار و برخی دیگر از همکاران ایشان و دیگر مدیران محلی گرمسار و سمنان مطرح کنم. از جمله مواردی که طرح کردم، موضوع سخنان حیرت‌انگیز جناب بزرگواری بود و طرح این پرسش که چگونه یکی از نخبگان و منتخبین ارشد جامعه، می‌تواند آفریده‌ای از آفریدگان پروردگار را با صفت «نفهم» ارزشگذاری کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان سازمان محیط زیست شود؟ در آن سخنرانی شرح دادم که فقط سالانه در بلغارستان- یکی از کشورهای اروپایی که از قضا آنچنان ثروتمند هم نیست - میلیون‌ها دلار هزینه می‌شود تا زیستگاه خرس قهوه‌ای در آن محفوظ ماند. افزون برآن، یکی از برنامه‌های بنیاد جهانی حفاظت از حیات وحش، همانا جلب کمک‌های مردمی برای حفاظت از این گونه در چین، کانادا و سرزمین‌های یخ‌زده در شمالگان (قطب شمال) است.

بزرگواری و سخنان شگفت انگیزش در باره خرس!

    در حقیقت، خرس‌ها در شمار گونه‌های چتر یا شاخص در هر بوم‌سازگان (اکوسیستم) به شمار می‌آیند که تلاش برای حفاظت از آنها، منجر به حفاظت از گروهی از حیوانات در آن زنجیره‌ی غذایی و بهبود توان زیست‌پالایی و خودترمیمی زیستگاه می‌شود. خرس‌ها علاوه بر کنترل جمعیت برخی از حشرات که در صورت ازدیاد تبدیل به آفت می‌شوند، با خوردن میوه‌ها و گیاهان مختلف و پخش هسته و دانه‌ی آنها از طریق مدفوع خویش در گستره‌ی وسیع زیستگاهی‌اش، منجر به استمرار زادآوری طبیعی درختان و درختچه‌ها و دیگر گیاهان زادبومش می‌گردد. افزون بر آن، خرس‌ها با جمع‌آوری و حذف حیوانات ضعیف و مریض از عرصه، نه‌تنها به فرآیند تکامل و انتخاب طبیعی در بوم‌سازگان کمک می‌کنند، بلکه از آلودگی‌های محیط طبیعی زیستگاه هم کاسته و به ارتقای سلامت زیستمندانی که در زیستگاهی مشترک با او می‌زیند، کمک می‌کند. بنابراین، حضور خرس در هر زیستگاهی، یک نشانه‌ی مثبت از سلامتی، شادابی و پایداری بوم‌شناختی آن سرزمین است.

حجت الاسلام حسن همتی، رییس شورای اسلامی شهرستان گرمسار   

دوم:
    سهراب سپهری، سال‌ها پیش گفته بود:
من نمی‌دانم چرا می‌گویند
اسب حیوان نجیبی است
و کبوتر زیباست
گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد؟
چشم‌ها را باید شست ...

    اینک، محمّد درویش هم به جناب بزرگواری عزیز پیشنهاد می‌کند که بزرگواری کرده و چشم‌هایش را بشوید و یادش باشد که :
جهان چون خط و خال و چشم و ابروست؛ که هر چیزی به جای خویش، نیکوست.

خرس‌ها چه کم از قناری‌ها دارند؟!

    به راستی چرا او فکر می‌کند که اگر مثلاً قناری یا طوطی را نماد طبیعت استان معرفی کرده بودند، افتخارآمیز بود و اینک که قرعه به نام خرس قهوه‌ای خورده است، توهین‌آمیز؟ این استنباط تبعیض‌آمیز در خلقت پروردگار از کجا برای یک فرد ملبس به تن‌پوش روحانیت پدیدار شده است؟ نکته‌ای که برای همتای روحانی‌اش در گرمسار - حجت‌الاسلام حسن همتی - هم سخت گران آمد و ایشان طی سخنانی، ضمن ابراز تأسف از موضع‌گیری هم لباسش، گفت: در دین مبین اسلام بیشترین سفارش به مهربانی با حیوانات و حفظ حرمت آنها شده و او نهایت تلاشش را خواهد کرد تا جناب بزرگواری و بزرگواری‌ها را از این اشتباه و خطای فاحش به درآورد.
    گفتنی آن که حتی در افسانه های کهن ایرانی هم هرگز از خرس به عنوان یک حیوان بد و مزاحم یا نفهم که باید از طبیعت حذف شود، یاد نشده و به ویژه از حیواناتی چون گاو، سگ و خرس در شمار آفرینش خوب یاد شده است.

    کلام آخر آنکه
    فیلسوفی می‌گفت: «زمان هیچ گاه دردی را درمان نکرده، این ما هستیم که به مرور به درد‌ها عادت می‌کنیم.»
   و من خواستم بگویم: آقای بزرگواری عزیز! از شنیدن کلامت در مورد خرس‌ها، دردم گرفت، دردی که امیدوارم به جای آنکه به وجودش در تاروپود جانم عادت کنم، روزی بشود درمانش کرد.

    مؤخره:
    همیشه گفته و نوشته‌ام که اگر فرزندان امروز وطن بتوانند بر روی نیمکت‌ها و در مدارسی دانش فراگیرند که بر بنیاد آگاهی‌ها و آموزه‌های محیط زیستی اداره ‌می‌شوند، آنها هرگز مانند رییس دولت دهم، فرمان جمع‌آوری دانه بلوط از سطح جنگل‌های زاگرس را در بیست و هفتم دی 1391 صادر نکرده و هرگز چون نماینده محترم مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در بیست و هفتم بهمن 1392، خرس را نماد نفهمی نخواهند خواند!
    برای همین است که یکی از مهم‌ترین آرمان‌های نگارنده و همکاران سختکوشش در دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، کمک به تسهیل راه‌اندازی مدارس جامع محیط زیستی در کشور است؛ آرمانی که یقین دارم روزی عینیت خواهد یافت و در آن روز، دیگر هیچ مدیری در این مملکت، منابع طبیعی و محیط زیست را سد راه توسعه نخواهد خواند.
    آمین.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 111
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد معدنچی IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    510 5
    یادداشت متین و روشنگرانه ای بود. ممنون از خبر آن لاین.
    • مهدي IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      475 6
      اي كاش زودتر انتخابات بشه
    • شين A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      230 2
      گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد؟
    • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      364 1
      من فکر می کنم که مردم غیور و فهیم استان در انتخاب بعدیشون دقت بیشتری کنن چون نماینده هر استان به نوعی نماد اون استان تلقی میشه
    • عباس صارمي A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      244 1
      نماد اوتاوا خرس است و كسي نمي گويد مردم اوتاوا بي شعور هستند !
    • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      106 2
      منظور از نخبه تو این متن کی بود؟ به نظر این توهین بزرگتری به نخبگان نیست؟
    • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      82 1
      نماد خيلي از ايالت ها و احزاب در كشور هاي ديگر خرس هست
    • حميد A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      88 3
      اين نماينده بزرگوار همان فردي بود كه در زمان اخذ راي اعتماد به كابينه آقاي روحاني از استفاده از "چماق لري" اصرار و افتخار داشت !!
    • آرش A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      50 1
      خدايا بيا منو بخور !
    • محمد دامغاني A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      55 1
      اين شال سبز هم خز شد رفت !
    • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      32 0
      طرف میخواسته یه چیزی بگه که احساسات مردم رو برانگیخته کنه و دور بعدی هم رای بیاره ولی یه حرفی زده که ظاهرا برعکس جواب داده ...
    • محمد RO ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      30 1
      خرس رو نماد طبیعت کهگیلویه و بویراحمد انتخاب کردن و نه نماد مردم کهگیلویه و بویراحمد جناب بزرگواری....ای وای
    • بی نام EU ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      23 0
      مردم شریف کهگیلویه انشالله ...
    • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      20 1
      ببینم پس حمید رسایی و کوچک زاده هم نماد و معرف مردم تهران هستن؟ باز به بزرگواری!
    • محمد US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      0 0
      کشف رمز شد از اعتراض امام جماعت استان.ایشان اعتراض دارند که چرا ایشان را بعنوان .... براستی که اعتراض معظم اله وارد وارد است.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    343 5
    ایشان همان نماینده ای نیستن که هنگام رای اعتماد به وزرا آنها را با چماق لری مورد التفات قرار دادن
    • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      123 8
      وقتی انتخابات رو تحریم می کنید نتیجه اش رو هم ببینید که چه افرادی میشن نماینده
    • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      39 1
      حرف تحریم انتخابات نیست عزیزم. وقتی هرکی از راه میرسه خودش رو کاندید میکنه واسه ریاست جمهوری مجلس و شورای شهر و خیلی جاهای دیگه چه انتظاری داری؟ کی اونو میشناسه که بره رای بده بهش؟ وقتی هیچ شناختی از کاندیدا نداری رای نمیدی بهشون.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      4 49
      وقتی این همه تلویزیون میگه تو انتخابات شرکت کنید تا دشمن را ناامید کنیم حالا بعد از این همه سال شماها دارید میفهمید!!!!!!! ظاهرا شماها تو خیلی از چیزها خیلی عقبتر از ما هستید.
    • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      8 2
      خبرآنلاین سانسورچی چرا نظرات رو سانسور میکنی؟!
    • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      13 0
      ملاك كارداني افراد نيست! ملاك تقواي!!!!!!! اوناست! فقط مسئله اينه كه چطوري و چه كساني بعضي نمايندگان بزرگوار رو با تقوي تشخيص دادنو برخي رو نه. هركسي كه يه لباس بپوشه كه آدم مناسبي نيست! اين حرف بايد نهادينه بشه. تن آدمي عزيز است به جان آدميت.........
    • بویر احمدی A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      18 0
      شما دیگه لطفا اون توهین بزرگواری به لرها رو تکرار نکن. یادتون نیست چقدر بخاطر این کلمه بش اعتراض شد و حتی لرها جلوی مجلس تجمع کردن و خواستار استعفای بزرگواری شدن؟ آخر مجبور شد عذرخواهی کنه. و البته انتخابات بعدی امکان نداره رای بیاره.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      6 0
      شما دیگه لطفا اون توهین بزرگواری به لرها رو تکرار نکن. یادتون نیست چقدر بخاطر این کلمه بش اعتراض شد و حتی لرها جلوی مجلس تجمع کردن و خواستار استعفای بزرگواری شدن؟ آخر مجبور شد عذرخواهی کنه. و البته انتخابات بعدی امکان نداره رای بیاره.
    • بی نام EU ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      6 0
      ماهیگیری نکن
  • بی نام A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    286 4
    گلاب به روتون. ما وقتی میبینیم کسی نفهمه میگیم خیلی خره. اما تابحال نشنیده بودیم که بگن طرف خیلی خرسه. آقای بزرگواری شما از کجا متوجه شدین که خرس نماد نفهمیه؟
    • خرس A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      146 2
      خوب دیگه فکرکرده خر+است میشه خرس
    • حسني A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      155 0
      اينقدر مال مردم رو خوردن شبيه خرس شدن ! اينجوري برداشت كردن !
    • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      91 0
      همون خر هم يكي از مخلوقات خداونده كه نبايد بهش توهين كرد
    • لُر US ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      19 0
      خرس بین لُرها "نماد قدرت" هست. مثل افرادی اوایل انقلاب با "نماد شیر" و دیگر حیوانات مشکل داشتن. و گرنه مردم کهگیلویه و بویراحمد بسیار طبیعت دوست و علاقه مند به حیوانات هستند.
    • لُر US ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      11 0
      خرس بین لُرها "نماد قدرت" هست. مثل افرادی اوایل انقلاب با "نماد شیر" و دیگر حیوانات مشکل داشتن. و گرنه مردم کهگیلویه و بویراحمد بسیار طبیعت دوست و علاقه مند به حیوانات هستند.
    • لر US ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      10 0
      آقا حداقل نظرمو قشنگتر اصلاح میکردین! معمولا قسمت اصلاحی رو ... میگذارن. منظورم این بود که ایشون هم مثل برخی خرس و شیر و سگ رو نجس میدونن متاسفانه.
    • دانشجو IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      10 1
      آقای لر، نجس بودن بعضی حیوانات یعنی آن ها را وارد خانه زندگی خود نکنیم، نه اینکه بزنیم بکشیمشان چون نجس هستند. والا همین سگ نجس را اگر بکشی باید دیه بدهی. نجس بودن به معنای بی احترامی نیست، به معنای پست بودن نیست، به معنای اضافی بودن نیست، به معنای حذف آن جانداران نیست. که هر چیزی به جای خویش نیکوست. طوری حرف نزنید که اصل نجس بودن را زیر سوال ببرید.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    173 2
    "حضور خرس در هر زیستگاهی، یک نشانه‌ی مثبت از سلامتی، شادابی و پایداری بوم‌شناختی آن سرزمین است". در زیستگاه ما تهران خرسی نیست. همینه که شاداب نیستیم.
    • فریبرز IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      107 1
      اتفاقا هنوز تک و توک خرس هایی در دامنه های جنوبی البرز مشاهده و گزارش می شوند! همینه که هنوز خیلی هم افسرده نیستیم!
    • بیکار US ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      150 1
      پس اینایی رو که از بس از بیت المال چریده اند مثل خرس شده اند را ندیده ای. عدم شادابی ات به چیزای دیگه مربوطه.
  • مهدي A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    29 0
    سلام و درود اهميت دادن به موجودات و عناصر پيراموني ما كاري شايسته و در خور شان انسانهايي ست كه خود را مسول مي دارند. لازم مي دانم از كارشناسان و نخبه گان متخصص در عرصه زيست محيطي تشكر كنم كه فارغ از هر گونه ملاحظه أي بنحوي شايسته و آگاهانه هم موجب فهم بيشتر ما از موجودات و ارزش آنها مي شوند و هم نشان مي دهند در اين نهاد هستند عزايزاني كه دغدغه دارند و تكليف خود را به نيكي به سر انجام مي رسانند. كار در اين جايگاه تنها به برخي حركتهاي نمادين و گرفتن برخي مدارك و طي مدارج عالي نبايست ملاك عمل باشد. اعتقاد دارم مديران متخصص و كارشناسان فهيم اين سازمان معظم چنانچه به دور از مديران با چهرهاي سياسي و وابستگي هاي جناحي مي بود امروز نه شاهد مرده روداصفهان بوديم و نه نمك زار اروميه و نه ميرايي شيران
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    77 0
    خرس چون شیر و پلنگ نماد قدرت است . ضمنا بزرگواری دیگه . ضمنا در جریان رای گیری بنده از طرق صدا و سیما ایشان را شناختم .
  • میم از دهدشت A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    149 0
    متاسف شدم از سخنان هم ولایتی ام که در مورد مخلوقات و حیوانات این اکوسیستم اینطور صحبت کردند باشد که افراد با درایت و دوراندیشی و همچنین به دور از افکار سطحی به موضوعات نگاه ژرف داشته باشند
    • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      36 0
      بله ولی ما چقدر مقصریم و اما بعد ....
    • ف از دهدشت A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      26 0
      اشکالی ندارد همشهری پیش میاد گناه هر کسی را به پای خودش مینویسن
    • محفوظ از دهدشت A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      32 0
      فقط میگم افتضاح شد افتضاح ... کمتر حرف بزنیم بهتر خواهد بود
  • بی نام EU ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    184 3
    اقای درویش عزیز!!مراقب خودت باش؛همین روزهاست که اقای بزرگواری با چماق لری بیاد سراغت!!در ضمن عاجزانه ازت تقاضا دارم من بعد در نوشته هات امثال اقای بزرگواری رو نخبه خطاب نکن!!خدا شاهده که با دیدن این صفت که برای همچین فردی به کار بردی مو به تنم راست شد!!آخه طبق کدوم متر و ملاک و معیار همچین ادمی رو جزء نخبگان جامعه طبقه بندی کردی؟!!
    • آرشیتکت IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      29 0
      نوشته ي ارزنده اي است.
  • رستم EU ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    73 0
    اینهای از محیط زیست و. جغرافیای طبیعی و...............ذره ای آ گاهی ندارند
  • كرامتي A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    91 0
    گاوان و خران باربردار بهتر از ...
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    75 0
    بابا این یارو خودش نماد ...
  • غریبه از دیشموک A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    65 0
    هر دم از این باغ بری میرسد جالب است هر روز باید منتظر دسته گلی باشیم که وکیل مون به آب میدهد شما ببخشین ملت
  • بیدار A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    39 1
    ممنون دوتا از عکسهای بالا قشنگ بود مطلب درستس نوشته بودین!
  • بی نام GB ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    28 0
    حقمون بيشتر از اين نيست وقتي كه درست انتخاب نميكنيم
  • علی A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    45 1
    این نمایندگان مجلس مثل نماینده بختیاریها در مجلس، برای اینکه کم کاریها و بی عرضگیهاشون رو در خدمت به مردمشون پنهان کنن فقط دنبال حاشیه اند، آقای بزرگواری، اگر واقعا به فکر مردمت هستی برای اشتغال و زندگیه اونها عربده بکش و نه نماد یا پماد اونها
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    41 0
    احتمالا اين واژه براي اين بزرگوار وضعيت نوستالژي داشته
    • بی نام EU ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      15 0
      باشد كه همه قدر طبيعت و موجودات گياهي و جانوري اش را بيشتر بدانيم.
  • amir A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    37 1
    افسوس .خداوندا هم اکنون مارو بکش
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    34 0
    ممنون که دغدغه محیط زیست مارو دارید...ما همراهتونیم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    46 0
    يعني نماينده هاي ما تا اين حد تشخيص نميدن كه انتخاب نماد برا چيه؟گوسفند وخر وگاو رو فهميده بوديم بگن نفهم خرس رو نه!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    32 0
    فکرکردین این آقا و مشابهان این آقا راجع به مردم عادی چی فکر میکنند؟ مقصر ملت هستند که ....
  • خرس A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    36 0
    برعكس نهند نام زنگي كافور ! طرف اسمش هم بزرگواريه و اينقدر ...
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    39 0
    هر کس بر اساس فهم و شعورش حرف می زنه
  • آريا A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    60 0
    چه انتظاري داريم !؟‌ وقتي ما خودمون خس و خاشاكيم ؛‌خرس هم نفهمه ديگه !
  • ایرانی A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    22 0
    این نماینده چه بخواهند و چه نخواهند نماد این خطه است حرفی را زده است که کمی تا قسمتی نشان از سطح فرهنگ ما دارد تلاش کنیم در خصوص محیط زیست بیشتر اطلاع رسانی بشود
  • لر قهرمان IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    28 0
    بي صبرانه منتظر شروع انتخابات اينده هستم ......كي اين اقا رو انتخاب كرده نميدونم؟
  • عليرضا IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    50 0
    من واقعا لذت بردم از اين نوشته،و افتخار ميكنم كه هموطني به نام اقاي درويش دارم. در عين حال به داشتن هموطنايي كه به حيوان در يك قفس رحم نمكنند ،افتخار نميكنم.
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    29 0
    این نماینده خودش را در جریان رای اعتماد نشون داد.. کارتش برای مردم استان رو شده می خواد مثلا از حیثیت عمومی که خودش تو مجلس به باد داد دفاع کنه !!! ادب مرد به ز نمایندگی اوست !!
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    27 2
    خر بزاريم چطوره
    • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      33 0
      من به عنوان يكي از ساكنان كهكيلويه مشكلي به اين حيوان بي آزار ندارم. مشكل من جناب بزرگوار هستش كه الان نماد استان ما شده!
    • فرهاد A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      8 0
      دوست عزیز چشم هارو باید شست جور دیگر باید دید خر،گاو،گوسفند هم جز مخلوقات خداوند هستن وبرای او عزیز وشاید جایگاهی بالاتر از بعضی انسانها دارن
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    16 0
    گل شبدر چه كم از لاله قرمز دارد . جواب داغ
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    23 0
    والا ما شنیده بودیم که خرس طعنه به پرخوابی و پرخوری باشه اما نفهمی از کجا دراومد رو نمی دونم!
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    18 0
    خداااااااااااااا به کی بگم این دردُ.....
    • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      14 3
      درود بر مردم شريف كهگيلويه و بويراحمد ...
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    24 0
    دو حزب بزرگ آمريكا نمادشون فيل و الاغه ... راستي نماد روسيه هم خرسه! بدبخت خرسه كومنيست هم ميشه!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    20 0
    در حال حاضر انسان بودن بزرگترين فحش و حقارت است
    • بوش وگ A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      14 0
      سگ بر آن آدمی شرف دارد، که دل مردمان بیازارد..
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    22 0
    جغد شوم نیست... شومی از ماست ... ماکه نام جنگ داریم... ماکه در دل نفرت و بر کینه ها آهنگ داریم ... شومی از ماست ...(دوستان میتوانند این شعر را کامل در اینتر نت بخوانند) .
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    34 0
    خدايا ببين كيا نماينده ما مردم ايران هستند! خدايا توبه توبه!
  • رامين A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    21 0
    گاندي ميگه : اگه ميخواهيد ميزان معرفت و انسانيت يه جامعه رو بفهميد بهترين كار اينه كه نوع رفتار اون مردم با حيوانات رو ببينيد اونوقت اين اقاي نماينده ميگه ......... بگذريم
  • بی نام US ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    21 0
    فکر می کنم که اقا خرسه رقیبه و می خواهد سرش زیر آب کند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    21 0
    درود بر حاميان واقعي طبيعت ايران.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 53
    خبرانلاین فکر میکنی داری برای انتخابات کار میکنی . همه اینها پیامهای خودتونه .
    • ش A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      34 1
      اينم از دار و دسته اون نماينده ست !
  • علي IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    17 0
    باعث تاسفه که نماینده مردم چنین تفکراتی داشته باشد
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    15 0
    به اميد احترام واقعي به همه اجزاي طبيعت
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    17 0
    بزرگترین سعادت یک انسان این است به مقام حیوانیت برسد! حیوانات نه در حق یکدیگر ستم میکنند،نه بخاطر قدرت و ثروت همنوع خودشان را میکشن یا او را به زندان می افکنند!!نه محیط زیست را نابود میکنند،نه اسیرند و نه دیگری را به اسارت میکشند و صدها مورد دیگر که نشان از برتری حیوانات ازجمله خرس و خر بر بسیاری از آدمیان دارد!شرم بر ما انسان ها !!
  • نعيم A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 13
    حالا يه چيزي گفت ! شماها گان شات آوردين كشتينش !
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    10 1
    خرسه بره خداشو شكر كنه كه .....
    • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      7 0
      فكر كنم خرسه جزئي از ...
  • محمد A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    9 0
    این خرس خیلی مخالف یک چیزی باشه یه نعره میکشه والسلام.
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 0
    ایشون پس اونوقت خودشون خرس ...
  • الهام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    10 0
    ممنون بابت واکنشی که نشون دادید.نماینده های مردم باید بدونند که زیر ذره بین هستند و نمیتونند هر حرف نسنجیده ای رو با صدای بلند اعلام کنند.در همون عبارت نیم خطی هم که"خرس رو به عنوان نماد طبیعت"استان ایشون معرفی کرده بودند می شد به روشنی موضوع رو گرفت و اصلا ضرورتی به اظهارنظر نداشت. محیط زیست هم چنان مظلومه!
  • موسا A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    12 0
    آه از نهاد آدم بر مياد وقتي نگاه به عكس ها مي كنه . حيف خرس هاي به اون خوشگلي نيست كه ...
  • مشهدی EU ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    7 2
    کل متن خوب بودواستفاده کردم اما این بخش رو قبول ندارم که: (گفتنی آن که حتی در افسانه های کهن ایرانی هم هرگز از خرس به عنوان یک حیوان بد و مزاحم یا نفهم که باید از طبیعت حذف شود، یاد نشده) پس ضرب المثل دوستی خاله خرسه از افسانه های قدیمی مانیست؟؟؟؟؟؟؟
    • دانشجو IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      5 0
      اگر حیوون مزاحم بود و بد می بود که دیگر حرف زدن از دوستی معنی نداشت. در ضمن این حکایت "دوستی خاله خرسه" در زبان و فرهنگ های دیگر نیز وجود دارد. مثلا در روسی بشکل "لطف خرس گونه" وجود دارد.
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    14 2
    برادر بزرگوار شما با همون چماغ لری حسابی سر زبونها افتادین لازم نیست دوباره دلبری کنین !!!
  • یک لر A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    9 0
    اولا نخبه بودن با نخبه شدن فرق داره.. این سید عزیز سکوت فرا گیرد و جملات مادر بزرگشان را به گوش همه غیر لر زبانان نرسانند، مفیدتر است... از دوستنان محیط زیستی هم ممنون
  • محمود IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 0
    آقاى بزركوارى را توصيه ميكنم قرآن بخوانند. خداوند فرموده اند تفاوت ان انسان با ديگر مخلوقات شعور و فهم اوست. و بهمين دليل انسان اشرف مخلوقات است. هيچ حيوان فهم و شعور ندارد كه خرس داشته باشد. اما تحقير نمودن خلقت و يا كوچك كردن آن گناه بزرگى. حتما ايشان بيشتر قرآن بخوانند و كمتر حرف بزنند. از ايشان بدليل لباس شان بيشتر انتظار ميرود.
  • جنوبی IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    9 0
    واقعا نميدونم مردم شریف کهگیلویه به چی این آقا رای دادن؟
  • بهرام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    8 0
    من که سخنان این اقا رو میشنوم یا میخونم به خودم امیدوار میشم که برم مجلس
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    9 0
    آقای درویش حواست به چماق لری باشه!
  • حميد IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    7 0
    پدر بزرگمن يک شکارچي لر است در سال دو سه ماه تفنگش را قد ديوار آويزون ميکرد و ميگفت وقت توليد مثل است .........خدايا ما را ببين با کي داريم ميريم سيزه بدر
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    7 0
    جهان چون خط و خال و چشم و ابروست؛ که هر چیزی به جای خویش، نیکوست.عالیییییییییییییییی
  • علیرضا IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    7 0
    ببین کیا صلاحیت دارن برن تو مجلس!!!!!!! و نماینده یه استانن!!!!!!!!!!!!!!!
  • anonymous A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    9 0
    والا خرس ها از خیلی از آدم ها فهیم ترند به خدا.
  • علیرضا US ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    5 0
    متاسفم... فقط یک مصرع میگویم ، به جای شمع کافوری چراغ نفت میسوزد.
  • رکسانا IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    10 0
    خرس خیلی هم باهوش و در عین حال خوشکله! تا زمانی که به حریم خانواده ش وارد نشی و یا تهدیدی براش به حساب نیایی، کاری به کارِت نداره. همه دنیا همیشه خرس ها رو دوست داشتند. این همه فیلم درباره خرس و با موضوع خرس ها ساخته شده، نماد بسیاری ملت ها و اقوام و یا ایالت ها استان هاست. بعضی خیلی تعطیل تشریف دارند که اینگونه درباره مخلوقات زیبای خداوند اظهارنظر می کنند. خرس که دیگه شیر نیست، که بخواید از اون برداشت ها سیاسی و جفنگ خودتون رو بکنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    3 0
    خدا وکیلی عکس ها رو با هم مقایسه کنید !! خیلی چیزا دستتون می آد !!!!
  • شهره A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    3 0
    بزرگوار ؛ شما یک روحانی هستید. روحانیت باید مردم را به آرامش و معنویت برساند نه پشت سر قومیت ها و یا مردم استانها حرفهای زشت بزند. ما ملت ایران همه قومیت ها با هم ایرانی هستیم و وطنمان را دوست داریم. اگر شما دوست ندارید بروید به کشورهای عربی.
  • محمد US ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    1 0
    این است درک این کوتوله های فکری از طبیعت خداوند.
  • حقیقت A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    این آقایون فکر میکنند هرچی خودشون فکر میکنن درسته... فهم و درک خودشونو با مردم مقایسه میکنن...
  • بی نام SE ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    0 0
    ای کاش ایشون حدیث امام علی‌ راجع به عدم لعن و اهانت به حیوانات رو مطالعه میکردند و بعد این حرف‌ها می‌زدند
  • احمد آزاد IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    متاسفم که چنین حیوان زیبا و قوی و مهمی را به عنوان یک حیوان نفهم می شناسید یه سوال؟ اصلا حیوانات را شما میشناسید؟
  • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    0 0
    خرس نمادقدرت است وبه کسیکه قدرت بیش ازاندازه داشته باشد معمولالقب خرس میدهند من خودم ازدیدن خرس درکشورهای دیگر به آن کشورهاحسودی میکنم ایکاش ماهم دارای چنان محیط زیستس بودیم که خرسهایی چون گریزلی با 800کیلووزن درآن زندگی میکردند