۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۹

هدایت الله بهبودی در مطلب جدید خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به برخورد ایرانیان با تمدن جدید در دوران معاصر (قاجار، پهلوی و بعد از انقلاب اسلامی) پرداخته است.

این پژوهشگر تاریخ معاصر در قسمتی از یادداشت خود، دلیل ناکامی از تمدن جدید را در نگاه متفاوت دو گروه عنوان می کند و می نویسد:
«آنان که شناخت عمیقی از دین ندارند و آن را یک سنت جا افتاده فردی می‌دانند، پاسخ خود را با جدایی دین از سیاست همراه می‌کنند و می‌گویند که دین برای بهره‌مندی از تمدن جدید یک مانع است. اینان می‌گویند که این تمدن در غیاب دین به وجود آمد و در غیبت او رشد کرد و به اینجا رسید. گروه دیگری که آگاهی درستی از تمدن جدید ندارند با دو نگاه به این پدیده می‌نگرند: نفی و تردید. از نفی بلندگو و کفش پشت‌دار و ساعت مچی گرفته تا تردید در ارتباطات بین‌المللی و تعاملات جهانی.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین با تحلیل عدم موفقیت ما در برخورد با تمدن جدید می گوید:
«ما هنوز نتوانسته‌ایم نسبت بین خود و تمدن جدید را روشن کنیم. این نسبت در کلیات روشن است اما در جزئیات اسیر اختلاف سلیقه‌هاست. همه ما می‌دانیم که این تمدن میوه‌ای است خوشمزه، اما حتماً باید آن را قبل از خوردن شست. تمدن جدید غرب میوه ممنوعه‌ای نیست که با خوردنش از سرزمین توحید و انسانیت به در شویم، بلکه آدابی دارد که باید هنگام خوردن آن رعایت کرد. این یک برخورد کلی است. اما در جزئیات باید نسبت بین ما (یعنی ایرانیان مسلمان با همه قطر فرهنگ و تمدن گذشته) و تمدن غرب روشن شود تا شیوه بهره‌مندی از آن نیز معلوم گردد.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =