رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد تنها دانشگاهی در ایران است که با پول نفت اداره نمی‌شود و حالا با توجه به کاهش جمعیت، پاسخگو نبودن میزان شهریه‌ها و تورم، با بحران مالی روبه‌رو است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمید میرزاده که در برنامه تلویزیونی شب آفتابی حاضر شده بود، درباره مشکلات این دانشگاه گفت: مهمترین چالش‌هایی که دانشگاه آزاد در چند سال اخیر با آن مواجه بوده، مشکلات مالی و مربوط به جذب استاد است.

او در ادامه تاکید کرد: دانشگاه آزاد از نظر امکانات و اراضی ثروتی معادل 250 میلیارد دلار دارد ولی مهمترین مسئله‌ای که در رابطه با مشکلات مالی این دانشگاه وجود دارد این است که دانشگاه نمی‌خواهد از موجودی‌اش خرج کند و لازم است مخارج دانشگاه از یکی از منابع مالی برآورده شود.

دکتر میرزاده درباره حل مشکل مالی دانشگاه آزاد گفت: مشکل مالی دانشگاه آزاد از یکی از روش‌های استفاده از درآمدهای دیگر، قرض گرفتن پول از بانک یا فروش برخی از اموال دانشگاه قابل حل است با این حال دانشگاه آزاد تصمیم دارد برای اولین بار با استفاده از اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری در کارهای اقتصادی، منبع مالی دیگری را برای تامین مخارجش ایجاد کند که مجوز تاسیس شرکت‌های دانش بنیان از سوی هیئت امنای مرکزی به رسمیت شناخته شده است.

او در این برنامه، به مسائل دیگری هم اشاره کرد که مهمترین آنها را در جدول زیر می‌خوانید:

موضوع

شرح اظهارنظر

صندلی‌های خالی دانشگاه

دانشگاه آزاد 19 هزار رشته محل را در 472 شعبه ارائه می‌دهد که از این میزان 9000 رشته محل متقاضی ندارد و این کاهش تقاضا به معنای آن است که در حالی که هزینه‌ها همچنان پابرجاست شهریه‌ای پرداخت نمی‌شود.

ارتباط صنعت و دانشگاه

از 12 سال گذشته تعداد 2515 دانشگاه در ایران تاسیس شده است که این تعداد دانشگاه نتوانسته تاثیر کافی را در صنعت کشور داشته باشد.

در سه دهه گذشته دانشگاه آزاد مجبور بوده زیربنا و نیروهای مربوط را فراهم کند و در حال حاضر موقع آن فرا رسیده است که جلوی توسعه کمی در این دانشگاه گرفته شود و توسعه کیفی در جهت حل مشکلات علمی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. دانشگاه آزاد تاکنون نتوانسته است در حل مشکلات صنعت هیچ توفیقی پیدا کند اما از این بعد باید همه توان آن در تبدیل علم به صنعت متمرکز شود.

در این دانشگاه تصمیم گرفته شده است که طی چهار سال آینده به اندازه هشت سال کار شود به طوری که این دانشگاه بتواند در توسعه کشور پیشرفت داشته باشد.

تخلیه ژن‌های باهوش

تخلیه ژن‌های باهوش به این دلیل است که در حال حاضر 950 هزار متقاضی شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد و 331 هزار نفر متقاضی شرکت در دوره‌های phd در کشور هستند. اما مجموعه دانشگاه‌ها تنها می‌تواند نزدیک به 26 درصد متقاضیان دوره‌های ارشد و پنج درصد دانشجویان متقاضی شرکت در دوره‌های دکتری را پذیرش کند و همین امر موجب می‌شود که سایر متقاضیان برای ادامه تحصیلات از کشور خارج شوند. این کار خسارات اقتصادی نیز به کشور وارد می‌کند زیرا حدود یک میلیون دلار صرف یک شخص تحصیل‌کرده 24 یا 26 ساله می‌شود که تا این سال از امکانات ملی استفاده کرده است اما این فرد از کشور خارج می‌شود و این یک لطمه اقتصادی به ایران است.

افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی

در حال حاضر دانشگاه آزاد 44 درصد وزن آموزش پزشکی و 40 درصد وزن آموزش غیرپزشکی را بر عهده دارد و با توجه به اینکه تقاضای تحصیلات تکمیلی در کشور بالاست و نیاز صنعت نیز در افراد کارشناس و تحصیل کرده افزایش پیدا کرده است، یکی از اهداف دانشگاه آزاد در سالهای آینده افزایش ظرفیت پذیرش دوره‌های تحصیلات تکمیلی است.

یکی از طرح های دانشگاه آزاد برای آنکه بتوان ظرفیت تحصیلات تکمیلی را در دوره دکتری بالا ببرد آن است که هر استادی که بتواند دانشجوی دکترا را با تامین 50 درصد از هزینه آن از طریق صنعت و 50 درصد از هزینه آن از سوی دانشگاه آزاد تربیت کند می‌تواند در این دانشگاه‌ها پذیرش شود.

سطح علمی دانشگاه آزاد

سطح دانشگاه‌های آزاد به دلیل هم افزایی بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از سایر دانشگا‌ه‌های کشور پایین تر نیست. در حال حاضر دانشگاه آزاد واحدهایی را دارد که آمادگی ورود به صنعت را دارد مثل دانشگاه آزاد قزوین که در سطح دانشگاه شریف است و از بسیاری از دانشگاه‌های منطقه نیز بالاتر است.

هزینه آموزش در دانشگاه آزاد

هزینه آموزش در دانشگاه آزاد 50 درصد از قیمت تمام شده و سرانه دانشجو در دانشگاه‌های سراسری کمتر است. در زمینه مالی ظلم زیادی به دانشگاه آزاد شده است و باید توجه داشت که تا امروز نزدیک به 4.5 میلیون نفر از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شده و وارد چرخه صنعت و اقتصاد شده‌اند که اگر این تعداد دانشجو از کشور خارج می‌شدند میلیاردها ضرر به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

شهریه دانشجویی دانشگاه آزاد از شهریه بسیاری از مهدهای کودک‌ مرکز شهر نیز کمتر است. در دانشگاه آزاد آموزش تقریبا مجانی تمام می‌شود و به همین علت هم بسیاری از واحدهای این دانشگاه زیان‌ده شده است.

 

 

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    22 3
    دانشگاه قزوین در حده شریفه، ما که اونجا بودیم، مدیریت حرفه ای داره و جذب دانشجوی مازاد تهران و کرج و درامد خوب، ولی شریف رو نمیدونم چی بگم ...
    • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      14 2
      دانشگاه قزوین یک استثناست در دانشگاه آزاد و واقعا دانشگاه استانداردی هست، کسی که دنبال علم باشه و پیشرفت میتونه از این امکانات استفاده کنه
  • مثبت IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    47 1
    هر کدوم واحدش که زیان ده شده درشو ببندین
  • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    41 0
    افزایش شهریه اگر خیلی باشه،خیلی از افراد نمیتونن دانشگاه بروند و از پس هزینه های دانشگاه بر نخواهند امد.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    30 0
    "زیرا حدود یک میلیون دلار صرف یک شخص تحصیل‌کرده 24 یا 26 ساله می‌شود" مطمئن هستی؟! من اگه می‌دونستم همون اول یک میلیون دلارمو می‌گرفتم تحصیل هم نمی‌کردم.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    8 20
    به هر حال قشر تحصیل کرده باید تو مملکت زیاد باشه که یک کشور پیشرفت کند حالا یکم شما کم سود کنید جای دوری نمیرود و به آبادانی ایران کمک می شود
  • . IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    28 0
    خیلی خوش اشتها تشریف دارید! خواهر من برای کارشناسی ارشد با احتساب هزینه خوابگاه و رفت و آمد در ترم بالای 2 ملیون هزینشه! دیگه دکترا که مال اعیان و اشرافه ترمی بالای 8 ملیون!
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    31 0
    افزایش تعداد دانشجوهای دکترا راه حل شماست برا پول دراوردن یکی از واحدها ٢٧ نفر دانشجو گرفته تو گرایش من فاجعه دکترهای بیکار در راهه
    • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
      11 0
      27 نفر دانشجوی دکترا؟؟؟؟؟؟؟ یادش بخیر ما ارشد 7 نفر بودیم استادمون که درس خونده آمریکا بود روز اول رفت آموزش شکایت که اینهمه دانشحوی ارشد تو یک کلاس!!!! جالا دکترا 27 نفر وافعا فاجعه است
  • محمد حسین IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    15 13
    اونی که ناراحته قراره پول بده بیشتر درس بخونه دانشگاه دولتی قبول شه... یا اینکه نرید دانشگاه.. انتظار دارین هیچی پول نگیرن ؟! بنظر من پول که برای دانشگاه بدین بیشتر درس میخونید و زحمت می کشید و وقتی میاید بیرون بهتر کار پیدا می کنید...
  • آزاد مرد A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    16 0
    من دارم ترمی 1 میلیون و 800 هزار چوق پول بی زبون بابت شهریه ارشد میدم به دانشگاه آزاد؛ ما دانشچوها چه گناهی کردیم که باید هزینه ی بحران اقتصادی شمارو بدیم؟؟؟؟ برید یه فکر اساسی بکنید، حتما که نباید همه ی کاسه کوزه هارو سر دانشجو بشکونید! تورو قرآن دست از سرمون بردارید!
  • بی نام EU ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    6 7
    شما چرا در رشته های که این همه تقاضا داره ظرفیت را افزایش نمی دهید؟! مثل پزشکی و داروسازی
  • باراجین IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    21 1
    بنده خودم قزوین میخونم انصافا محیط علمی هست و امکانات و اساتید عالی هستند و از همه مهمتر مدیریت بی نظیر در زمینه رباتیک در کشور به جرات میتونم بگم اول هست، دستاورد هاش در زمینه های مختلف حتی علاوه بر رباتیک بی شمار شده اینجا برای کسانی عالی هست که کارآفرین هستند و میخوان به طرح هاشون بها بدن و کمکشون کنن، هر گونه امکانات در اختیارشون میگذارن فقط چند تا از دست آوردهاشو میگم که به کیفیت این دانشگاه پی ببرید،در 3 سال متوالی رتبه 1 کشور در مسابقات ملی خودرو الکتریکی-هیبریدی-موتورسیکلت الکتریکی دانشگاه شریف، ساخت خودرو خورشیدی که در مسابقات استرالیا بعد از دانشگاه ام ای تی قرار گرفت .و ساخت سوپرکامپیوتر و....... اینم بگم اگر بگذارند این دانشگاه آینده ای بسیار درخشان تر در انتظارشه.
  • بی‌سواد IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    6 4
    من با پایین بودن شهریه دانشگاه آزاد از مهد کودکها و دبستان های غیرانتفاعی موافقم