روزنامه آسمان توقیف شد/ توضیحات مدیرمسوول و سردبیر

با اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، روزنامه آسمان به دلیل انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات اسلامی توقیف شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی دادسرای تهران، بنا به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ، روزنامه یاد شده در شماره روز سه شنبه مورخ 29/11/1392 با انتشار مطلبی نوشته بود که حکم قصاص غیر انسانی است.

متعاقب انتشار این مطلب سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد. در پی ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، بازپرس پرونده پس از رسیدگی دستور توقیف این روزنامه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و ابلاغ کرد.

این گزارش هم چنین حاکیست که مدیر مسئول این روزنامه نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

 

سخنان مدیرمسئول «آسمان» پیش از حضور در دادسرای رسانه

مدیرمسئول روزنامه «آسمان» در پی اتفاقی که برای این روزنامه پیش آمده، در تاریخ پنج‌شنبه (اول اسفندماه) از طرف رئیس دادسرای رسانه احضار شد.

عباس بزرگمهر، مدیرمسئول روزنامه «آسمان» با اعلام این خبر درباره موضوعی که برای روزنامه «آسمان» حادث شده است، به ایسنا گفت: روز سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه در روزنامه آسمان مطلبی منتشر شد که در آن استادان و دانشجویان دهه 60 یادی از همان ایام کرده بودند و خاطرات خود را درباره دهه 60 گفته بودند. در همین میان دکتر هرمیداس باوند درباره بیانیه‌ای که در آن زمان درباره قصاص مطرح شده بود، خاطره‌ای گفته بود. عنوان این بیانیه، قصاص «غیرانسانی» بود که همین پسوند غیرانسانی مسئله‌ساز شد.

او ادامه داد: من در نسخه‌ای که برای چاپخانه قرار بود فرستاده شود، این پسوند را حذف کردم اما متأسفانه بخش فنی روزنامه سهوا نسخه اصلاح‌نشده را برای چاپخانه فرستاده بود. با توجه به اینکه روزنامه ما شماره‌های ابتدایی خود را منتشر می‌کند و امکانات فنی کمی داریم، چنین اشتباهی ممکن است که اتفاق بیافتد.

بزرگمهر با بیان اینکه ما خودمان پس از چاپ و توزیع روزنامه متوجه چنین اتفاقی شدیم، تصریح کرد: اولین خبر را در این‌باره، یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرد که من در تماس با آن خبرگزاری ماجرا را توضیح دادم. اما متأسفانه رسانه‌های دیگر نیز به این موضوع دامن زدند و موضع گرفتند. برخی، از این اتفاق به عنوان یک بُل سیاسی برای حذف رقیب استفاده کردند. این در حالی است که من به‌عنوان مدیرمسئول روزنامه آسمان، در همان زمان که چنین بیانیه‌ای منتشر شد، جزو مخالفان این عقیده بودم.

مدیرمسئول این روزنامه تازه منتشرشده درباره موضع‌گیری برخی افراد تصریح کرد: آقای کوشکی در این زمینه موضع گرفته‌اند و به روزنامه آسمان‌ و سردبیر آن حمله کرده‌اند. این در حالی است که اگر آقای کوشکی جبهه رفته است، من در خط مقدم جنگیده‌ام. اگر او جنگیده است، من شیمیایی جبهه هستم که حتی به دنبال دریافت کارت جانبازی نیز نرفته‌ام. آقایان طوری رفتار می‌کنند که گویی آن‌ها امامزاده هستند و ما بچه یزید.

عباس بزرگمهر درباره جزئیات احضار خود به دادسرای رسانه نیز گفت: ساعت 12 و 15 دقیقه ظهر روز پنجشنبه که من در خارج از شهر تهران بودم، مدیر دادسرای رسانه با من تماس گرفت و گفت برای ارائه توضیح به دادسرای رسانه بیایید. من با توجه به اینکه فاصله زیادی با شهر داشتم، درخواست کردم که این قرار به روز شنبه صبح موکول شود اما نپذیرفتند و من در حال حاضر در حال رفتن به دادسرای رسانه برای ارایه توضیحات هستم.

 

عذرخواهی سردبیر

به گزارش خبرآنلاین؛ «محمد قوچانی» سردبیر روزنامه "آسمان" که در شماره اخیر آن، مصاحبه‌ای حاوی هتک حکم اسلامی قصاص به چاپ رسیده است، توضیحاتی را منتشر کرد.

متن این توضیح که در شماره امروز (پنجشنبه) این روزنامه به چاپ رسیده است،‌ بدین شرح است:

توضیح، تصحیح و پوزش

در شماره 4 روزنامه «آسمان» به دلیل تراکم و شتاب کار در روزهای آغازین انتشار روزنامه، مطلب مندرج در صفحه 23 بدون اعمال تغییرات و حذفیات اعمال‌شده از سوی مدیریت روزنامه، روانه چاپخانه شده بود.این اشتباه به دلیل آشفتگی شروع کار و ضعف امکانات فنی رخ داده و بدیهی است که دیدگاه «آسمان» نبوده است و فرض بر این بوده که گوینده سخن تنها در پی بیان عنوان عنوان اعلامیه جبهه ملی بوده و با همین حساسیت متن اصلاح شد که متأسفانه سهواً اعمال نشد.روزنامه «آسمان» از همکاران رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌هایی که به دلیل اطلاع یا تجربه بدون جهت‌گیری سیاسی امکان بروز این‌گونه اشتباهات به‌خاطر سرعت اجتناب‌ناپذیر کار توضیح مدیرمسؤول را نیز بلافاصله انعکاس دادند، صمیمانه سپاسگزار است و از خوانندگان پوزش می‌خواهد.»

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    دوباره توقیف ها شروع شده که
    • بی نام EU ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      برای تخریب روحانی همه کار میکنند
    • حمزه A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      توقیفها ازیالثارات الحسین(ع) شروع شده
    • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      یعنی هر کی هر چیزی دلش خواست بنویسد؟ خوب میشید.
    • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      21 2
      جا دارد یادی از قاضی مرتضوی کنیم
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    آقا جون جریمه کن چرا ریشه روزنامه رو میزنی برای یک کلمه ؟ منتظر بهونه بودی؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    البته از نظر من قصاص غیرانسانی نیست به شرط آنکه تمام آیه مدنظر گرفته شود. آنجا که می گوید اگر ببخشید به پرهیزگاری نزدیکتر است و قوه قضاییه باید هم خود را بیشتر بر قسمت دوم بگذارد. در ضمن ایشان عذرخواهی کرده و گفته که اشتباه سهوی بوده و در اسلام اصل بر برائت است. امیدوارم هرچه زودتر چاپ مجدد شود.
    • اميرحسين A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      116 2
      اگه عذرخواهي نميكرد توقيف منطقي بود ..اگه تذكر داشتن قبلا يه چيزي ...آخه اين چه روش ناجوانمردانه اي براي ضربه زدن به رقيب ..روزنامه چاپ سومش بود تموم دكه ها تمومش كرده بودن ...! مردم و عصباني ميكنين
    • سعید CA ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      103 2
      حالا فرضاً اگه من معتقدم که انسانی نیست می باید از «دم تیغ شمشیر» گذرانده شوم؟ یا در بهترین حالت، خاضعانه از محضر «شیخ و قاضی و محتسب و زاهد» عذرخواهی کنم؟ و بر بخشش آنان امیدوار؟ هیچ کس را به سبب ابراز عقیده نمی توان مجازات کرد.
    • رضا A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      9 102
      سلام دوست عزیز بله در اسلام اصل برائت است.ولی نه زمانی که جرم محقق و مشخص است.
  • بی نام CA ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    توقیف یه روزنامه مساوی است با بیکار شدن یه عده. نمی‌شه روش دیگری غیر از توقیف برای محکومیت یه روزنامه به کار برد!؟
    • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      چون یه عده قراره بیکار بشن پس نباید جلوی جرم گرفته بشه؟
    • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      102 4
      باید مجازات متناسب با جرم باشه! نمیشه برای یه سیلی که کسی رو اعدام کرد
  • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    66 4
    متاسفم
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    65 6
    دلمان خون است
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    82 0
    از همون شماره اول معلوم بود به يك چيزي گير خواهند داد:يك،دو،سه،چهار....و خلاص.از نوع اسم بردن روزنامه اسمان توسط اقاي صفارهرندي در تكذيبيه خبر اسمان ،تكليف معلوم بود.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    توقیف آسمان اتفاق بسیار دردناکی است.
  • مهدی A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    50 2
    اگربا کار مطبوعاتی آشنایی داشته باشید، هرچقدر هم حرفه ای باشید، باز امکان خطا هست. توقیف بدترین برخوردی است که میشه با چنین خطاهایی کرد و به نظر کسانی را که دارای موضع انتقادی در پاره ای موارد هستند، بر موضع خودشون استوارتر میکنه. توقیف نمیتونه راه تغییر عقیده، از بین بردن یک فکر و نیز روزنامه نگارانی باشه که هیچ طریق دیگه ای برای زندگی جز روزنامه نگاری ندارند. به نظر این برخوردها برای فشار به دولت هست و استمرار هم پیدا میکنه.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    102 4
    تو دولت قبلی وظیفه ی توقیف روزنامه ها به عهده ی وزارت ارشاد بود گویا تو دولت جدید قوه قضائیه قبول زحمت کرده. واقعاً خسته نباشن با بیکار کردن روزنامه نگار ها
    • بی نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      7 2
      اگر وزارت ارشاد کم کاری کنه لابد جورش را باید نهادهای دیگه بکشن.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    7 105
    قوچانی هم روزنامه نگار و سردبیر خوبی نیست.تابحال فکر کردید را هر چیزی منتشر میکنه سریعا توقیف میشه؟چون موج است و تبدیل به رود نمیشه.
  • rokh A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    71 2
    توروبه خدابذاریدمدم یه کم احساس ارامش وامنیت بکننر.اینقدراذیت نکنید.نه خداراضیه نه بنده خدا.این دم عیدی مردم روازنون خوردن نندازید.اینقددنبال بهانه های بیخودنباشید.توقیف بدترین کارممکن است.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    4 81
    اصلا انگار این روزنامه را برای توقیف شدن زده بودن
  • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    41 4
    خوب كلا زندگي امري انسانيه! اين چيز بدي نيست.
  • حمید A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    89 3
    قوجانی خیلی آدم شریفی است
  • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    11 88
    حکم الهی است و فراتر از حکم انسانیست
  • بی نام US ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    13 81
    چرا به عمل نسنجیده روزنامه آسمان انتقاد نکنیم. آیا قصاص اکنون جزء مسائل مهم در کشور ماست که روزنامه آسمان به آن می پردازد و موجبات بیکاری عده ای را فراهم می کند؟ همه می دانیم در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و قصاص یک حکم اسلامی است نه برساخته جمهوری اسلامی. احتمالا افکار عمومی جامعه نیز موافق قصاص است. اینکه چون غربی ها چیزی را بر اساس شرایط جامعه خود بد می دانند، ما به عنوان معیار عمل قرار دهیم، جای بسی انتقاد دارد. من شخصا مخالف قصاص به شکلی که در ایران رایج است، هستم اما این دلیل نمی شود آن را مسئله جامعه بدانم. باید ظرفیت ها و شرایط جامعه را در نظر گرفت و نقد در حوزه عمومی را شروع کرد نه بر اساس معیارهای بیگانه با فرهنگ جامعه، برای شکل گیری جامعه مدنی مسئله و مشکل ایجاد کرد.
  • رضا IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    72 6
    مهرنامه و آسمان یک دانشگاه واقعی هستند دانشگاهها را تعطیل نکنید
  • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    126 1
    جديداً نقل تاريخ هم جرم شده!؟
  • احمد/اصفهان A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    62 3
    در تعالیم دینی به ما تعلیم داده بودند که اگر کسی بعد از ارتکاب اشتباهی ،عذرخواهی خواهی کرد از او بپذیرید. دین ما " رحماء بینهم" است .با این سختگیریها بکجا میرویم!!؟؟ تندروی در دین عاقبت خوبی ندارد!
    • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      40 4
      برادر من اصل موضوع چیز دیگریست به بهانه ها توجه نکن.
  • بهنود IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    61 4
    باعث تاسف است که مثل آب خوردن - روزنامه ای را تعطیل می کنند . مثل هر کشور دیگر چنانچه روزنامه ای خطایی کرد و در دادگاه رسمی محکوم شد - باید جریمه شود . همین و بس..... با تعطیلی هر روزنامه به هر عنوان باید مخالفت کنیم . ممنونم
  • شکوه IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    67 4
    درد آزادی بیان و آزادی پس از بیان در این مملکت 10 تا دولت هم بیاد و بره هیچگاه درمان نمی شود.
  • محمد A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    8 104
    اقای مدیر مسئول! به جای اینکه اسمون ریسمون ببافی یه کلمه معذرت خواهی کن.نه اینکه اقای کوشکی و اقا و خانم فلان به تو چه!انگار شما امزاده ای و ما بچه یزید!نه عزیز! اشتباه کردی و حالا هم باید منتظر انتقادات بجا(به نظر شما حمله) باشی. اینکه بعضی از دوستان میگن منتظر بهانه بودند شما را به خدا از این طرفداری محض از دولت دست بردارید.اگه از این مسائل به زعم شما کوچک نگذرند باید منتظر وقایع تلخ دیگه هم باشیم.در ضمن همه جای دنیا یه سری خط قرمز های داره که باید رعایت بشه و به شدت برخورد می کنند.
  • گیلک IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    14 5
    روزنامه آسمان نگفت قصاص بد است اصلا بحث قصاص نبود نوشته بود عده ای از استادان دانشگاه در سال 60 بیانیه ای با عنوان لایحه غیرانسانی قصاص صادر کرده بودند که از دانشگاه اخراج شدند یعنی تاریخ هم باید سانسور شود خوب استادا کار بد کرده بودند مجازات هم شدند روزنامه آسمان هم تاریخ نقل کرد
  • بی نام IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    6 3
    هروقت ميشنوم رسانه اى توقيف شده و يا كسى زندانى شده نااميد ميشوم ، من طرف هيچ جناحى نيستم من معتقدم به خداوند بخشنده و مهربان . كاش همه به خدا اقتدا ميكرديم و از زبان او سخن نميگفتيم جز بهرحمت و مهربانى
  • احمد/ اصفهان A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    6 5
    واقعا عجیبه /هیچ مجازاتی و هیچ عذابی و هیچ تنبیهی ، کاری انسانی نیست بلکه عملی غیر انسانی است که دین فقط برای مرتکب جرم غیر انسانی در نظر گرفته.اصل دین رحمت است و گذشت . گذشت و رحمت در اسلام بر قصاص ترجیح دارد. اسلام بذات خود ندارد عیبی/هر عیب که هست از کج فهمی ماست.