۰ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
رشد اقتصادی آرژانتین را زمین گیر کرد

صد سال پیش، رشد اقتصادی آرژانتین از آمریکا سریعتر بود و درآمد سرانه در این کشور از آلمان و فرانسه بیشتر بود.

 

آرش پورابراهیمی: روند نزولی آرژانتین طی یک قرن اخیر درس های بسیاری را برای دیگر اقتصادهای در حال توسعه به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته نامه اکونومیست در شماره این هفته اش به مسیری که اقتصاد آرژانتین طی یک دهه اخیر طی کرده پرداخته و نوشته که اقتصاد این کشور یک قرن پیش به گونه ای بود که به نظر می‏رسید آینده به آرژانتین تعلق دارد. برای مثال در سال 1914، درآمد سرانه در آرژانتین از درآمد سرانه در فرانسه، آلمان و ایتالیا بیشتر بود و این کشور طی چهار دهه پیش از آن رشد اقتصادی سریعتری را نسبت به آمریکا تجربه کرده بود و در کنار این ها زمین های کشاورزی حاصلخیز و آب و هوای آفتابی را نیز می‏شد به مزایای آرژانتین افزود. از نظر سیاسی اجتماعی نیز آرژانتین کشوری محسوب می‏شد که دموکراسی تازه در آن شکل گرفته بود و مردم آرژانتین نیز تحصیل کرده بودند.

به اعتقاد مجله اکونومیست، در آن زمان یک جوان بلندپرواز به سختی می‏ توانست برای کار و زندگی بین کالیفرنیا و بوینس آیرس یکی را برگزیند. اما اکنون شرایط در آرژانتین بسیار متفاوت است، هرچند که هنوز به لطف افرادی مانند لیونل مسی (فوتبالیست عضو تیم بارسلونا)، آرژانتین کشوری محبوب محسوب می‏ شوند اما از نظر اقتصادی شرایط کاملا متفاوت است. آرژانتین بار دیگر در لبه سقوط به بحران دیگری قرار دارد، رقابت به آلمان و فرانسه به کنار، اکنون حتی از شیلیایی ها و اوروگوئه ای ها نیز از آرژانتینی ها ثروتمندتر هستند.

در آزمون های آموزشی نیز، کودکان دیگر کشورهای منطقه مانند شیلی، اروگوئه، برزیل و حتی مکزیک علمکرد بهتری از آرژانتینی ها دارند. اما چرا آرژانتینی ها طی یک قرن تا این حد افول کردند؟ هفته نامه اکونومیست می‏نویسد که باید بدشانسی را در فهرست عوامل ناکامی آرژانتین قرار داد چرا که رشد این کشور با دوره ای از سیاست های حمایت گرایانه در دیگر اقتصادهای جهان همراه شد. ویژگی های نهادی نیز نقش تعیین کننده ای در افول آرژانتین بر عهده داشته اند.دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون در کتاب "چرا کشورها شکست می‏خورند" ادعا می‏کنند که آرژانتینی ها در ایجاد نهادهایی که از دموکراسی و حکومت قانون در این کشور حفاظت کنند ناکام مانده اند و به همین خاطر با مشکلاتی مانند کودتای سیاسی مواجه شدند. بخشی از بحران های اقتصادی این کشور نیز به خاطر همین ضعف نهادی است. برای مثال دولت آرژانتین هنگام بحران ارزی سال 2001 در این کشور به راحتی در سپرده های ارزی آرژانتینی ها دست برد، اقدامی که امنیت سرمایه در این کشور را زیر سوال برد. اکونومیست می‏نویسد که نگاه کردن تجربه آرژانتین درس مهمی به همراه دارد و آن اینکه "دولت داری خوب" می‏تواند در موفقیت یا شکست یک کشور نقش تعیین کننده ای بازی کند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =