۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵

نصرت الله تاجیک در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره تبعات عدم دعوت از ایران به اجلاس ژنو 2 نوشته است. این کارشناس مسائل بین الملل در آغاز مطلبش نوشته است:

«متاسفانه اجلاس ژنو 2 در پرتو هدف آمریکا برای بجای گذاری سرزمینی سوخته در سوریه، ازدیاد آلام مردم این کشور که سالها طول خواهد کشید تا این جراحات مادی و معنوی التیام یابند و تخریب حداکثری زیرساختهای این کشور برای خلق کشوری ضعیف و وابسته در کنار مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی، بدون نتیجه پایان یافت. اشتباه اداری و سازماندهی و نحوه برگزاری این اجلاس از سوی سازمان ملل نیز مزید بر علت شد.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش نوشته است:
«بعید به نظر میرسد زمانی که بانکی مون ایران را برای شرکت در اجلاس ژنو 2 دعوت کرد، به مخاطرات، مشکلات، مخالفتهای احتمالی و بروز حساسیتهای مخالفین منطقه ایران در سوریه و مخصوصا عربستان توجه نداشته باشد. چنین برخوردی در شان دبیرخانه و دبیرکل یک سازمان جهانی نیست. به نظر من او، مشاورین و ادارات ذیربط سازمان ملل همه به این مشکلات آگاه بودند و دلیل پس گرفتن دعوت نامه را باید در معادلات سیاسی دیگر از قبیل فشار عربستان و تن دادن آمریکا به این فشار جستجو کرد. لذا مشکل اصلی را نه در عدم پذیرش پیش شرط یکی از مصوبات اجلاس ژنو 1 در زمینه دولت انتقالی توسط ایران، که ابعاد آن هنوز مشخص نشده بلکه سیاست آمریکا در منطقه در نادیده گرفتن نقش و توانمندیهای مسئولانه ایران دید که در جریان تعاملات منطقه ای خود بتواند به ایجاد ثبات و امنیت منطقه ای کمک کند.
البته بنظر من عناصر، عوامل و یا نیروهای داخلی درگیر و موثر در سیاست خارجی ایران باید مقداری خویشتن داری میکرد ولی کمی عجله کرد که زمینه را برای ازدیاد فشار رقبای خارجی ایران بر سازمان ملل و متحدان ایران در سوریه فراهم کرد که دبیرکل دعوتش را پس بگیرد...»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =