شبی که یک موسیقیدان جمهوری آذربایجان، سرود «ای ایران» را اجرا کرد

رامیز قلی اف نوازنده برجسته تار آذربایجانی، مخاطبان ایرانی را حساس، نکته سنج و عاشق موسیقی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شامگاه دوشنبه 28 بهمن، این موسیقی‌دان پیشکسوت، دومین کنسرت خود در جشنواره فجر را در تالار وحدت روی صحنه برد.

 قلی اف در این کنسرت، قطعاتی از موسیقی فولکلوریک آذربایجان از جمله «لاله‌ها»، «چارداش»، «لاله لر»، «یاشا یاشا آذربایجان» و... را به صورت آوازی و بی‌کلام اجرا کرد. 

او در این برنامه از یک خواننده اپرا به نام فرید علی اف و علی حاجی‌زاده، خواننده نوجوان سنتی آذربایجان به عنوان تک خوانان بهره برد. قلی اف همچنین پوریا خادم، پیانیست 14 ساله را که فرزند رسول خادم است، به عنوان پدیده‌ای در نوازندگی پیانو روی صحنه برد و چند قطعه‌ای با او هم نوازی کرد. 

این نوازنده مشهور آذربایجانی درحالی که جلوی صحنه، دست پوریا خادم را گرفته بود، خطاب به تماشاگران گفت: «پوریا خادم از نظر من یکی از استعدادهای بی‌شمار سرزمین شماست که من سه ماه قبل با او آشنا شدم. به همین خاطر با شنیدن آثارش از وی دعوت کردم تا به باکو سفر کند و در برخی از اجراهای ارکستر فیلارمونیک آذربایجان با ما همکاری کند.»

 رامیز قلی اف، در پایان این کنسرت، سرود «ای ایران» را اجرا کرد که مورد استقبال گرم مخاطبان حاضر در تالار وحدت قرار گرفت. 

او پس از پایان این کنسرت، در یک گپ کوتاه با ستاد خبری جشنواره موسیقی فجر گفت: «رپرتواری ویژه برای ایران را در جشنواره فجر اجرا کردیم. از آنجا که تماشاگران ایرانی خیلی حساس و با دقت هستند، من سعی کردم طوری قطعات را انتخاب کنم که یک محبت دو طرفه بین ما و مخاطب ایرانی شکل بگیرد.»

این نوازنده تار در این باره توضیح داد: «احترام، حرمت، دقت به موسیقی، محبت، ابراز احساس، عشق و... و همه این‌ها در مخاطب ایرانی به بهترین شکل وجود دارد که در هیچ جای دیگر دنیا ندیده‌ام.»

 رامیز قلی اف نوازند مشهور تارT اکنون 67 سال دارد و یکی از بزرگ‌ترین موسیقیدانان زنده آذربایجان محسوب می‌شود. او به عنوان نوازنده در بیش از 70 کشور دنیا کنسرت برگزار کرده است.

عکس‌ها: مونا ثباتی

57245 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ژوبین A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    به این میگن یک میهن پرست واقعی که یاد سرزمین مادری اش را پاس می دارد.
    • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      30 22
      چی میگی؟! رامیز قلی اف آذربایجانیه (جمهوری آذربایجان)!
    • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      31 10
      دوست بی نام منظور ژوبین اینه که خاک ایرانه حتی اگه مرزبندی های عهدنامه های گذشته سبب جدایی شده باشه
    • علیار A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      30 9
      خودت چی میگی . آذربایجان یه زمانی جز ایران بود (قاجار تو قرارداد ترکمانچای اونو از ایران جدا کرد)
    • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      21 4
      قاجار جدا کرد یا روسها!!!؟؟؟؟؟
    • آرمان IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      9 10
      بهاینمیگن یه انسان واقعی که به خاطر زبان و نژاد موسیقی خوبو فدا نمیکنه وبه شما میگن یه نژاد پرست که از هنرش فقط به این فکر میکنی که آذربایجان یه زمانی مثلا جز ایران بوده. ول کنید این حرفهای پان ایرانیستی رو.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    30 16
    وقتی فکرش را میکنم ، می بینم که برای هزاران سال بخشی از خاک سرزمین ایران تا دریای سیاه امتداد داشته و با وجودی که روسها خیلی سعی کردند که ترکیب نژادی مردمان این بخشها را بهم بزنند یا دین ، زبان و باورهایشان را تغییر بدهند ، هنوز حس خاص آریایی بودن و تشابهات عمیق فرهنگی در درون این مردمان نهیب میزنه . درست مثل تاجیکها یا مردمان افغانستان .
  • ایرانی US ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    41 1
    در آذربایجان به موسیقی عشق می ورزن و می پرستن. فوق العاده است حتی روی پول ملی شون تصویر آلات موسیقی هست مثل تار و سه تار .....
  • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    37 15
    درود بر اذری ها ، کرده ، لرها ، فارس و گیلک و تات و بلوچ ، ایرانی هر کجای جهان که باشد به ریشه هایش بازخواهد گشت ، درود بر ایران و ایرانی و همه ی مردم جهان از هر نزاد و قومی
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    33 2
    موسيقي ورقص خطه آذربايجان غني و هنرمندانه است. در جمهوري آذربايجان براي حفظ و ارتقا آن برنامه و سرمايه خرج شده كارشده و نهايتا حفظ شده است. اماخوشمان بيايد يا بدمان بيايد واقعيت دارد كه اين از خدمات روح انسانگرايانه سوسياليت بوده كه آكادمي ها سالن ها و متخصصين در خدمت فرهنگ عموم مردم در جمهوريهاي تركمنستان تاجيكستان قرقيزستان ازبكستان ارمنستان آذربايجان قزاقستان ... چنين فعاليتهايي داشته و دارند و انشاالله ادامه دهند
  • نرگس A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    4 4
    در حال حاضر آذربایجان یک کشور مستقل است که هنرمندان و مسئولان فرهنگی آن همه تلاششان را می کنند تا هویت مستقل آن را در جهان مطرح کنند.علی رغم ریشه های مشترک فرهنگی که با هم داریم اینکه آذربایجان قبلتر ها بخشی از ایران بوده مربوط به تاریخی ست که گذشته است. بهتر است به هنر و تلاششان احترام بگذاریم و سعی کنیم در جای خودمان مثل آنها هوشمندانه تر عمل کنیم.
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 0
    ایشان 70 کشور دنیا را گشته و ایرانی را هنر شناس دریافته خوب این دریافت ایشان است و به ایشان برای ا ین دریافت از مردم ایران تبریک می گویم . زیرا خود ایرانیان یادشان رفته که روزی هنرمند بوده اند و اصالت خود را با رفتار و اخلاق های ناهنجار گاهی فراموش می کنند .