از ابتدای این هفته در تهران، کرج و اراک بنزین پاک که مطابف با استاندارد یورو 4 است، توزیع خواهد شد و مقرر شده در طی مدت کوتاهی تمام 8 کلان شهر کشور تنها با توزیع بنزین منطبق با استاندراد یورو 4 تامین سوخت شوند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین تلاش سازمان محیط زیست کشور  برای  کنار زدن ابرهای سیاه آلودگی از آسمان کلان شهرها، با همکاری وزارت نفت ، انگار در حال به نتیجه رسیدن است و در نخستین گام از ابتدای این هفته کلید سه شهر اراک، کرج و تهران تحت پوشش توزیع بنزینی قرار گرفتند که به اصطلاح استاندارد یورو 4 را دار هستند. بنزینی که بر اساس استانداردهای بین المللی برای برای همهٔ وسایل نقلیه از سال 2005 در سطح بین المللی لازم شده . این بنزین از پالایشگاه اراک تامین می شود و مقرر شده توزیع هر نوع بنزین دیگری در پمپ بنزین های این سه شهر ممنوع شود.

هفته نامه تجارت فردا، به نقل از شاهرخ خسروانی قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش بنزین هم چنین خبر داده است که سخنان معوصمه ابتکار در مورد خروج بنزین پتروشیمی ها از تولیدات بنزین کشور صحت داشته و از چند ماه آینده، دیگر از بنزین پتروشیمی ها برای تامین بنزین کشور استفاده نمی شود و پتروشیمی ها از این سیکل خارج می شوند .

به گفته خسروانی  از ابتدای این هفته در تهران، کرج و اراک بنزین پاک که مطابف با استاندارد یورو 4 است، توزیع خواهد شد و مقرر شده در طی مدت کوتاهی تمام 8 کلان شهر کشور تنها با توزیع بنزین منطبق با استاندراد یورو 4 تامین سوخت شوند. به گفته قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش بنزین تولیید پتروشیمی ها طبق ابلاغی  از چرخه تامین بنزین داخل کشور حذف خواهند شد. در حالی که برخی رسانه ها مدعی شده بودند وزارت نفت زیر بار حذف پتروشیمی ها نمی رود، خسروانی در گفت و گو با تجارت فردا از تلاش برای بهره برداری از پالایشگاه اصفهان و ستاره خلیج فارس خبر داده و می گوید در کنار پالایشگاه اراک بنزین مورد نیاز کشور نه تنها در کنار واردات تامین می شود بلکه استاندارد یورو 4 در فاز نخست برای هشت کلان شهر اجرایی می شود.

در حالی که شرکت پخش و پالایش اعلام کرده که می خواهد بنزین تولیدی پتروشیمی ها را از چرخه تولیدات داخلی خارج کند و از سویی مسئولان سازمان محیز زیست می گویند که اصلا آنچه پتروشیمی ها تولید می کردند، نامش بنزین نبود و تنها یک ماده قابل سوخت با کیفیت پایین بود اما عبدالحسین بیات عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با تجارت فردا به طور مفصل با تشریح هر یک از فاکتورهای چالش برانگیز در کیفیت بنزین پتروشیمی ها می گوید نه تنها بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی کیفیت بالایی داشته بلکه مشتری خارجی هم دارد. به گفته وی این بنزین تولیدی پالایشگاه ها بوده که به دلیل قدیمی بودن پالایشگاه ها تولید می شده و بنزی تولیدی پتروشیمی ها با این بنزین بی کیفیت پالایشگاهی ادغام می شده تا کیفیت بنزین پالایشگاه ها قابلیت استفاده در خودروها را پیدا کند. وی از آزاد سازی پتروشیمی ها استقبال می کند و می گوید اگر قراردادهای کنونی که پایانش انتهای سال جاری ست تمدید نشود، پتروشیمی ها از فروش بنزین خود به مشتریان خارجی یا تولیدات دیگر و جایگزین کردن بنزین استقبال می کنند.

البته سعید متصدی معاون محیط زیستانسانی سازمان حفاظت محیط زیست  گفته برخلاف سخنان مسئولان پتروشیمی ها آنچه در واحدهای پتروشیمی تولید می شده بنزین نبوده بلکه یکسری حلال های صنعتی با میزان آلایندگی بالا بوده و طبق قرار با وزارت نفت از تمام چرخه تولید بنزین حذف می شوند. به گفته وی بنزین وارداتی هم استاندارد یورو 5 خواهد داشت. به گفته متصدی با پوشش کلان شهرها از طریق توزیع بنزین یورو 4 و حذف بنزین پتروشیمی ها از چرخه توزیع بنزین کشور، گام بعدی واردات بنزین بر اساس استاندارد یورو 5 است. سعید  تاکید دارد که در مورد کیفیت گازوئیل هنوز موفقیت چندانی حاصل نشده است و منتظر ارتقا کیفیت واحدهای گازوئیل ساز هستند.

به گفته وحید حسینی رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، مشکل اصلی هوای تهران و کلان شهرها گازوئیل است. چرا که به دلیل نبود گاز طبیعی به عنوان سوخت مورد نیاز پالایشگاه ها واحد ارتقا کیفی گازوئیل ها تعطیل شده و الان گازوئیلی در بازار توزیع می شود که دارای 9 هزار ppm  گوگرد است در حالی که استاندارد جهانی زیر 50 ppm  بوده و اگر پالایشگاه ها ارتقا کیفی گازویل را انجام می دادند به گفته خسروانی رسیدن به این سطح استاندارد میسر بود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 0
    بدبخت ملتي كه سالها دود حاصل از اين بنزين و گازوئيل را استشمام كردند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    5 0
    محاله