فارس نوشت:

صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مناظره‌ای با موضوع «تعامل انقلاب اسلامی با غرب» با حضور عبدالله گنجی گفت: من در گذشته تضاد و مبارزه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی با غرب را متاثر از میراثی که از جریان چپ مارکسیستی به جریانات انقلابی رسیده بود، می‌دانستم اما الان معتقدم شروع ستیز جمهوری اسلامی با غرب از جایی بود که مسلمانان انقلابی در سال 58 جا پای مارکسیست‌ها گذاشت و همان باورهای آنان را پذیرفتند.

وی افزود: ضدیت جریانات اسلام‌گرا با غرب که نقطه تحقق آن با اشغال سفارت همراه بود به خاطر رقابت نفس‌گیری بود که بین مارکسیست‌ها و بچه مسلمانان وجود داشت. این رقابت آنقدر جدی بود که این بچه‌ها تنها با گلوله به هم شلیک نمی‌کردند البته دست بالا به مارکسیست‌ها تعلق داشت به همین خاطر از طرف یاران امام(ره) قول و قرارهایی با سفارت آمریکا در ایران گذاشته شد و «شان من» عنوان می‌کند که من دیدم آقای بازرگان، بهشتی و موسوی اردبیلی به سفارت می‌آمدند و مذاکره می‌کردند.

استاد علوم سیاسی ادامه داد: مارکسیست‌ها جریانات اسلام‌گرا را به حالت تدافعی کشیده بودند و این جریانات تلاش می‌کردند تا از سلامت انقلاب دفاع کنند و بعد از اشغال سفارت آمریکا موازنه به سرعت به نفع مسلمانان انقلابی برگشت و آن هیبت انقلابی برای جریانات اسلام‌گرا به وجود آمد و رهبران انقلاب نیز با همه وجود به این جریان پیوستند چون متوجه شدند هیبت و پرستیژ اجتماعی برای آنان به وجود می‌آورد و از این طریق می‌توانند رقبای خود را قلع و قمع کنند. شنل آمریکاستیزی که بر دوش رهبران انقلاب ایران افتاد باعث شد آنان به راحتی این شنل را از دوش خود بر ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت روحیه انقلابی در سال 58 و 92 گفت: در سال 58 چهره‌های متشخص انقلابی کسانی بودند که با امپریالیست آمریکا مبارزه می‌کردند و مانند الان نبود که پرستیژ انقلابی را افرادی مانند نلسون ماندلا داشته باشند که بعد از روی کار آمدنش یک نفر را هم اعدام نکرد.

وی افزود: زمانی که ما قبول کردیم گروگان‌ها را آزاد کنیم نتوانستیم هیچ امتیازی از آمریکا بگیریم و حال کسی نیز از بیانیه الجزایر دفاع نمی‌کند. در مورد مسئله هسته‌ای نیز این داستان در حال تکرار شدن است.

زیباکلام با طرح این سوال که چه شد این جریان آمریکاستیزی ادامه پیدا کرد، گفت: در ایران موج امپریالیسم‌ستیزی ادامه پیدا کرد اما این موج در جهان ادامه پیدا نکرد بدین خاطر که جمهوری اسلامی خود را یک نظام ایدئولوژیک تعریف می‌کند. تفاوت ما با ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی این است که آنان مسلمانانی هستند که در یک انتخابات دموکراتیک نصف+1 را به دست آوردند و به قدرت رسیدند اما ما این نگاه را نداریم و نگاهمان به نظام جمهوری اسلامی یک نگاه ایدئولوژیک است که مرکز همه خوبی‌ها است.

وی ادامه داد: این نظام به طور طبیعی خود را رقیب جلوه می‌دهد و وارد پیکار می‌شود در حالی که ما مشاهده می‌کنیم حزب عدالت و توسعه در ترکیه نگاه ایدئولوژیک به حکومت ندارد در حالی که ما معتقدیم نظام سیاسی و اقتصادی ما برترین است و به همین خاطر مجبوریم خودمان را در تضاد با غرب ببینیم و نمی‌توانیم قبول کنیم که غرب از جهت اقتصاد و مناسبات سیاسی از ما برتر است.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد ما به اسلام ایدئولوژیک‌محور است، گفت: البته این نوع نگاه بیشتر در حکومت وجود دارد و بیرون از حوزه حکومت در حال رنگ باختن است و بزرگترین مشکل آن نیز نسل تحصیل‌کرده است.

وی افزود: اسلامی کردن علوم انسانی نیز بدین خاطر است که نظام متوجه شده که نسل تحصیل‌کرده ما خودشان را در تضاد با غرب نمی‌بینند و فکر نمی‌کنند نظام اسلامی ما در حوزه سیاسی و اقتصادی برتر است.

* آنچه در شوروی اتفاق افتاد در جمهوری اسلامی هم اتفاق می‌افتد

زیباکلام تاکید کرد: نظام ما روزبه‌روز مانند شوروی در اقلیت قرار می‌گیرد و آنچه که در شوروی اتفاق افتاد در جمهوری اسلامی نیز اتفاق خواهد افتاد و این نظام خود را از درون اصلاح خواهد کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر در تشیع یک روحیه مبارزه و ستیز نهفته است که باعث می‌شود جمهوری اسلامی روحیه مبارزه‌گرایانه داشته باشد پس چرا در شیعیان عراق این وضعیت وجود ندارد و چرا آیت‌الله سیستانی شیعیان را علیه آمریکا بسیج نمی‌کند؟ البته نمی‌دانم اگر حمایت ایران از حزب‌الله برداشته شود آنان چقدر می‌توانند دوام بیاورند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین ویژگی تشیع غیرسیاسی بودن آن است، گفت: کافی است به نظر علمای گذشته از صفویه تا پهلوی نگاه کنید و ببینید که راجع به حکومت و سیاست چه گفته‌اند ما شاهدیم که در دوره صفویه علما تاج پادشاهی را بر سر شاهان قرار می‌دادند و در آن دوران علمای شیعه در کنار حکومت هستند و نهضت مشروطه نیز علما را همسو با خود کردند و در زمان محمدرضا پهلوی نیز علما کاری به سیاست نداشتند تنها روحانی‌ای که این وضعیت را به هم زد امام(ره) بود در غیر این صورت تمام علمای بزرگ تشیع با حکومت همراه بودند به همین خاطر وقتی ما می‌بینیم که علما با شاه و حکومت طاغوت کاری نداشتند طبیعتا با غرب نیز کاری نداشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دو نگاه به اسلام وجود دارد، گفت: یک عده معتقد هستند که اسلام باید رو به جلو حرکت کند و باید توسعه‌گرا باشد و دین تنها برای دنیای دیگر ما نیست مانند بن‌لادن. در ایران نیز این نگاه غالب است که باید با نظام سلطه مبارزه کنیم و یک نگاه کاملا ایدئولوژیک‌زده به دین در حالی که دیگر مسلمانان این نوع نگاه را ندارند. آنچه که افول خواهد کرد نگاه ایدئولوژیک‌زده به دین است چراکه نگاهی سیاست‌زده است.

زیباکلام در ادامه با اشاره به نگاه بازرگان به دین گفت: بازرگان تمام عمرش را صرف این کرد که بگوید اسلام برای این دنیا نیز حرف دارد تا این دنیا را برای ما بهشت کند و نسل 57 نیز با تمام وجود معتقد بود که اقتصاد توحیدی وجود دارد و ما در اوایل انقلاب نگاه ایدئولوژیک به اسلام داشتیم و معتقد بودیم که کامل‌تر از ایده‌های غرب و شرق است.

وی افزود: اما بازرگان در آخرین سخنرانی‌اش در حسینیه ارشاد طوری سخن می‌گوید که انگار می‌خواهد عنوان کند تجربه نظام جمهوری اسلامی باعث شده به این نتیجه برسد که اسلام آمده است تا بگوید آن دنیا و پیامبری نیز وجود دارد. شما از کجای قرآن می‌توانید استخراج کنید که نظام بانک به وجود بیاید و بتوانیم عربستان را سر جایش بنشانیم اما این نگاه در سال 57 وجود داشت.

زیباکلام در ادامه افزود: ما در اوایل انقلاب اعتراض داشتیم که چرا اقتصادی که در شورای نگهبان تصویب شد لفظ توحیدی ندارد ما تا این حد ایدآل‌گرا بودیم به همین خاطر به خانه شهید بهشتی رفتیم تا اعتراضمان را به آنان اعلام کنیم که شهید بهشتی در پاسخ به ما گفتند ما تلاش کردیم اما دیگران موافق نبودند و این موضوع رای نیاورد البته الان متوجه می‌شوم که آن دیگران درست می‌گفتند الان ما می‌بینیم که اقتصاد توحیدی ما بهره 25 درصد می‌گیرد و حال آیا شما فکر می‌کنید در اسلام اقتصاد وجود دارد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه مشکلات رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران را برشمرد و گفت: ما قائل هستیم که باید اسرائیل را نابود کنیم به همین خاطر جنبه ایدئولوژیک گرفته‌ایم و برای آن همه‌کار می‌کنیم، سوال بنده این است که این رسالت را چه کسی برعهده ما گذاشته است؟ چرا سیاست خارجی ما براساس همین تفکر اقدام می‌کند؟

* مشکل اصلی ما نگاه ایدئولوژیک ما به جهان است

زیباکلام تصریح کرد: ما وقتی صحبت از اقدامات آمریکا علیه خودمان را می‌خواهیم بیان کنیم لیست بلندبالایی ارائه می‌دهیم اما هیچ‌وقت نمی‌گوییم که با نگاه ایدئولوژیکمان چه اقداماتی علیه غرب و آمریکا کرده‌ایم و چه تحریفات و دروغ‌هایی علیه آنان به کار برده‌ایم، مشکل اصلی ما نگاه ایدئولوژیک ما به جهان است. وقتی ما می‌خواهیم نظام سلطه و اسرائیل را نابود کنیم آیا می‌شود توقع داشته باشیم که آنان کاری نکنند؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما روز به روز در حال باختن هستیم چراکه نتوانسته‌ایم نسل‌های تحصیل‌کرده بعد از انقلاب را حفظ کنیم و حمایتمان از بشاراسد باعث شده تمام اعراب را علیه خودمان بسیج کنیم و به دلیل سیاست‌های غلطمان سنی‌ها از هویت سنی بودنشان آگاه شدند.

زیباکلام با اشاره به حضور در دانشگاه زاهدان گفت: حدود 80 نفر از دانشجویان آن دانشگاه با لباس بلوچی و با حرارت کامل از کینه‌هایشان صحبت می‌کردند و هیچ ترسی نیز از حراست دانشگاه نداشتند. ما نه‌تنها در عرصه بین‌الملل هر کسی را که توانستیم علیه خودمان دشمن کردیم بلکه در عرصه داخلی نیز همین کار را انجام دادیم. سرمایه‌گذاری‌های ما در ونزوئلا چه نتیجه‌ای داشت اگر امام (ره) الان حاضر بودند چقدر تضمین می‌دادید که سخنان سال 57 را تکرار می‌کردند اگر ما فقط به سخنان امام در 30، 40 سال گذشته رجوع کنیم پس باید درب دانشگاه امام صادق(ع) و تهران را گل بگیریم.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما به جای اینکه نگران غرب باشیم سعی کنیم وضعیت مملکت خودمان را حل کنیم. بنده کشور اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم چراکه سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 143
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    با 90% حرف های ایشان 100% موافقم اگرچه به اخبار منتشره خبرگزرای فارس اعتمادی نیست ولی در بسیاری موارد واقعیت همین است که ذکر شده امیدوارم با این خبر رسانی ها ، به ایشان اسیبی نرسد.
    • بی نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      متاسفم این اظهار نظرات تند و موجب حساس و یک دست شدن مخالفان آقای روحانی و اصلاح طلبها می شود و به ضرر شرایط کنونی است ، اقای زیبا کلام انسان بسیار صادقی هستند که هر چه به نظرشان درست است را اعلام می کنن
    • بی نام US ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      من از همون اولش حس کردم یه ریگی به کفش این بابا هست، حالا با گفتن این حرفش دیگه برام یقین شد...
    • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      باید دید ایشان جاده صاف کن چه کسانی هست که این حرفها را میزند. تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      اسرایل یه حکومت سراسر جنایت و زور هست دوست من . روشنفکر کسی هست که هرگز چشمش رو روی جنایت های اسرایل نبنده در سراسر جهان تمامی روشنفکران با این حکومت به شدت مشکل دارند ولی اینجا دفاع از اسراییل و امریکای تروریست میشه نشان روشنفکری !!
    • این منم IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      17 28
      این اظهارات نظرشخصی دکتر زیباکلام است و چون ایشون مسئولیت رسمی در کشور ندارد , موضع نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب نمیشود . این یعنی آزادی بیان . دوستدار رهبر
    • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      26 15
      آیا سازمان ملل واقعا سازمان ملت هاست؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام EU ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    ما که از سازمان ملل،ملل ندیدیم.....
    • بی نام DE ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      خب چشاتو باز کن تا خوب ببینی ملل همونایی هستن نصف بیشترشون به قطعنامه ها علیه ما رای مثبت میدن بعد شما سیبیل چندتایی رو با پول 80 میلیون نفر چرب میکنی که از اخر رای ممتنع بدن. مفتخورترین اونها هم روسیه و چین که میتونستن جلوی همه قطعنامه ها رو بگیرن ولی نگرفتن. کل اقتصاد و سیاست ایرانم تو دستشونه
    • زیبا IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      اونای که منفی می دن این سازمان ملل همونی که چند روز پیش دعوتش رو از ایران به خاطر موافق نبودن تنها یک کشور به نام امریکا پس گرفت
    • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      81 24
      من اشتباهي مثبت دادم .ببخشيد
    • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      دمت گرم! این کجاش سازمان ملله؟ بیشتر سازمان دول خاصه تا ملل. ! ایران رو به کنفرانس ژنو 2 دعوت میکنه میگه از طرف سازمان ملل!! ایران را دعوت می کنم و بعد تا یه نگاه ترش آمریکا دعوت کل ملل! رو پس گرفت.
  • بی نام GB ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    با همه احترامی که برای شما قائل هستم، اوّل باید سازمان ملل به رسمیت شناخته بشه، بعد حالا راجب اسرائیل یک فکری می‌کنیم. مرگ بر اسرائیل ........
    • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      حال آدم از این شعارای توخالی بد میشه.تو سازمان ملل رو بشناسی نشناسی با چند تا قطعنامه ، ببخشید کاغذ پاره دمار ما رو درآورده.....
    • فرهاد A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      ما اگه سازمان ملل رو به رسمیت نمیشناسیم پس چرا رئیس جمهور قبلی هشت سال پیاپی میرفت سازمان ملل سخنرانی میکرد.؟ کلا علاقه اصلپش سازمان ملل بود!
    • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      به شما باشه که هیچ کشوری و نباید قبول داشته باشین جز گینه نو و ونزوئلا و ....
    • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      65 10
      راجب؟؟ منظورتون راجع به* هست دیگه؟
  • یک اعتدال گرای واقعی A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    به به افساد طلبان بی بصیرت تحویل بگیرن
    • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      دقیقا به همین دلیل ما به ایشون افتخار میکنیم
  • رضا ل A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    دلت برای مقاله های کیهان تنگ شده ها
    • امین1 A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      35 59
      خدایا به توپناه می برم از شر افراط وتفریط یک روز آرزوی محو اسراییل از نقشه جهان یک روزهمصدایی با اسراییل ونادیده گرفتن آن همه جنایت وبرسمیت شناختن آن لطفا منتشرکنید هرچند دیرهنگام است
  • محمn IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    آقای زیبا کلام واقعا برای شما متاسفم که این رژیم جعلی را به رسمیت می شناسید
    • سبحان A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      جالبه کسایی که منفی میدن...اسراییل روی خون ملیون ها نفر ساخته شده..چند تن از دانشمندان (نه مقامات سیاسی)توسط این رژیم ترور شده اند...در جنگ 22 روزه هر روز با بمب فسفری به مردم فلسطین حمله میشد...ودر این بین کودک و زن و مرد و پیر و جوان هم فرقی نداشت..شارون شخصیت و سیاست مدار اسراییلیست که مانند الگوی سایر مقامات اسرایلیست
    • بی نام EU ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      من به اين نظر كاري ندارم فقط ببينيد چندنفراز زيباكلام حمايت كردن وچندنفرازشما اين واقعيت جامعه است....درجامعه ماهنوز جرات نميكنيم اسممان راپاي پيام بنويسيم.
    • رضا RU ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      بدون شک آنچه امروز اسرائیل نامیده می شود توسط دست های استعماری ساخته شده است. اما اگر قرار است رژیم هایی از این دست را جعلی بنامیم، باید بسیاری از کشور های اطراف خودمان را با همین عنوان صدا کنیم. رژیم هایی مثل پاکستان، عربستان، سوریه، بنگلادش و ... اما در مورد بخش اول صحبت های ایشان باید عرض کنم تحلیل کاملا درست است. روحانیت برای آن که میدان به دست چپی ها نیفتد، از همان روز اول پیروزی به جای شعار امروز روز مرحمت است ( شعار پیامبر اکرم بعد از فتح مکه) عملا و نه با شعار روش امروز روز انتقام است را در پیش گرفت و این تندروی های غیر اسلامی روز به روز سیاسی تر شد و امروز گرفتار همان کلاهی که با شعار های تند آنان بر سر انقلاب گذاشته شد. امثال زیبا کلام هم نادرند که با شجاعت مسئله را باز کنند
    • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      63 26
      اگه تو این چند سال ی نفر اسم اسرائیل رو سر زبون ها انداخته باشه شخص آقای احمدی نژاده که تو تمامی اجلاس ها نامش رو به زبون می آورد و هولاکاست رو نفی می کرد. پس وجود داشته ، رسمیت داشته که غیبتشو می کردن ... . پس رسمیت داره حالا به زور و جعلیش به ما چه ؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    از اصلاح طلبها چیزی بعید نیست/شرم اوره
    • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      من نه اصلاح طلبم نه اصولگرا و نه طرفدار و عضو هیچ باند و گروه دیگری ، فقط عقل و منطق من بهم میگه ایشان حرف درستی زده
    • رهجو IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      چرا سریع وصل میکنید به اصلاح طلبان .........نه احمدی نژاد اصول گرای شما خوبه ..... من با بعضی حرفاش موافقم با بعضی نه ........سازمان ملل خیلی چیزایی رو رسمیت میشناسه و میپذیره اما مهم این که خدا چی میخواد و چی میپذیره ...اسراییل یه غده سرطانی .....تا اسلام رو از بین نبره اروم نمیگیره پس باید نابود بشه ........ یک جوان تقریبا اصلاح طلب
  • بی نام EU ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    بهره 25 درصد !!!! كجاي كاري اقاي زيبا كلام. من همين هفته قبل گرفتم بهره 29 درصدي. شنيدم بانك ها بي صدا دارن تا 32 درصدش هم ميكنن. در ضمن بخاطر جمله اخرت استاد گرامي منتظر حمله هاي افراطيون باش.
    • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      96 9
      کجا 29% گرفتی ما هم بریم بگیریم؟
  • هادی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    خدا همه ی مریض ها بخصوص این بندۀ خدا رو شفا بده
    • احمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      مريض كسي است كه حرف حساب نمي فهمد
    • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      91 13
      مریض نیست . این فرد هم تحلیل خود را می گوید و هر تحلیلی لزوما درست نیست .
    • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      قبل از همه شما را هم شفا بده
    • قاسم A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      50 2
      مریض کسی است که حق و باطل رو تشخیص نمی دهد.
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    بجز پاراگراف آخر همه سخنان ايشان مثل هميشه زيبا بود ...حالا بايد ببينيم توجيه ايشون در مورد اين جمله آخر چيه ؟!!!
  • سید IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    صادق جون سنگین خوردی هزیان گفتی ، مرد حساب کتاب چرا قاطی کردی نه اون ور پشت بوم نه این ور پشت بوم وسط وایسا لیز نخوری ، این حرفا رو هم که از ما بهترون غربی و شرقی هر روز میگن ، ای بابا پاشو پاشو دیرت میشه نمیرسی به هیئت علمی . استاد ، یه بار دیگه یه سری به خودت بزن دیرت نشه ، عاقبت اینجوری میشه دیگه نمیدونیم مواظب قلی باشیم یا گولیت ، صبح بخیر
    • بی نام JO ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      کاش همانطور که ایشان نظراتشان را بیان کردند شما هم می توانستید مودبانه نظراتتان را ولو مخالف ایشان بیان کنید. اما ما انسانها وقتی چیزی در چنته نداریم رو به هوچی گری و بی ادبی می آوریم.
    • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      85 8
      فکر کنم تو سنگین خوردی هزیان گفتی...
    • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      80 8
      به نظر شما دلیل فلسطین از تلاش برای پیوستن به سازمان ملل به عنوان یک کشور چیست؟ میشه توضیح بدید آقا سید
    • شروین IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      67 11
      برادر 12 برابر موافقهات ؛ مخالف داری ... دموکراسی میگه کی سکوت کنه و کی حرف بزنه ؟
    • باربد IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      92 8
      در جواب شما آقای سید بویی از استدلال و حرف حسابی دیده نمی شود.3 صفحه زیبا کلام با استلال صحبت کرده حتی نمی تونید یکیشو جواب بدید.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      23 44
      ادبیات بکار رفته در متن خیلی خوب شخصیت این فرد رو نشون می ده لازم به حتی یک کلمه نیست
    • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      83 8
      سيد ! ديدي زيبا كلام استاد دانشگاهه و شما نيستي ؟؟؟!!مي بيني كه نميدوني "هذيان "درسته . حالا غلط ديكته هاتو صدبار بنويس بعد بيا اظهار نظر سياسي و اجتماعي و اقتصادي كن.
  • مسلم IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    میترسم فردا نسخه ی جدیدی از سروش در کشور پیدا شود! آقای برادر ُ؛ چرا خودت و علمت رو زیر رادیکال غرب میبری!!!؟ هرچهند شما دانشپژوه علم آنانید بایدم اینطوری حرف بزنید ُ‌ُُ. واقعا بعد از سی سال تلاش جهد علمی به این نتیجه رسیدید ! یا از اساس اینگونه می اندیشیده اید ؟ به خودت بنگر ببین چی در چنته داری ؛ نه به آنچه که بزور به خودت خوراندی ؛
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      67 17
      جناب مسلم خان، ايشون استاد علوم سياسي دانشگاه تهران هستند. شما كي هستي و استاد دانشگاه كجايي و چقدر درس سياست خوندي و چقدر مبارزه كردي كه به اين صراحت ميگي حرف هاي ايشون اشتباه هست؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    30 43
    جنابعالي خيلي بي خود ميكني كه به رسميت ميشناسي اومديم فردا سازمان ملل حقوق همجنس بازها رو به رسميت شناخت (نميدونم شايد الان هم به رسميت ميشناسه) اونوقت تكليف ما چيه اصلا به من بگو افراطي الان مشكل مملكت ما اينه كه اسراييل رو به رسميت بشناسيم ؟چرا تا مملكت مي خواد يك نفسي بكشه آدماي مثل تو آب به آسياب افراطيون ميريزن ؟ شخصا هر نو ع افراطي گري چه از نوع چپ و چه از نوع راستش رو محكوم ميكنم تو رو جون مادراتون دست از سر ما ور دارين
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    16 30
    آقای زیباکلام به نظر شما واقعا سازمان ملل در همه امور عادلانه رفتار میکنه؟ ماجرای پس گرفتن دعوتنامه حضور ایران در ژنو 2 یادتون رفته؟ لطفا از خواب بیدار شید.
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    8 27
    این گونه صحبتها کمکی برای رییس جمهور نخواهد بود... ای کاش دوستانی مثل ترکان و زیباکلام مراعات وضعیت روحانی رو می کردند..
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    7 31
    اتفاقا تشیع مذهب سیاسی هست ولی در دوره زرین فرهنگ و تمدن ایرانی تشیع با اتکا به فلسفه خردگرایی و فلسفه اخلاقی ــ مدنی امثال ابومسکویه رازی در تقابل با استبداد خشک مغزانه خلافت عباسی قرار می‌گرفت .... در دوره صفویه تا قاجار هم تشیع مذهب سیاسی بود ولی با اتکا به عرفان مبتذل شیادانه و فلسفه خردستیزی در جهت ستایش و تقدیس استبداد سلطنتی موجود حرکت می‌کرد ... این دو گرایش در حال ستیز در تشیع سیاسی امروز هم در زندگی سیاسی ما جاریه ... تشیع خاتمی و منتظری داریم تشیع مصباح و جنتی هم داریم.
  • علی ظرافت جو A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    9 23
    بسمه تعالی انسان معاصر گرفتار انبوهی از مشکلات روزافزون است که دانشمندان و متفکران و نظریه پردازان علوم انسانی وابسته به نظام سلطه قادر به رفع آن نمی باشند . در چنین شرایطی بدیهی است که دست پروردگان مکاتب آنان که حافظه شان دراشغال کامل معلومات بلااستفاده است قادر به پردازش و حل مساله نمی باشند و مروج ادامه راهی هستند که چه بسا اساتیدشان درحال بازگشت از آن می باشند. زورمندان عالم درحالی خود را بی نیاز از آموزه های الهی دانسته و قرنهاست با فریب توده های مردم آنها را به راه و روش دست ساز عالمان دربارشان کشانده اند که علیرغم پیشرفت های شگرف در علوم مادی هم اکنون نیز ریزه خوار خوان الهی هستند. انقلاب اسلامی ایران می تواند مشکلات لاینحل ساخته و پرداخته نظام سلطه را با تدبیرالهی حل نماید.
  • ایرانی A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    22 24
    استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر در تشیع یک روحیه مبارزه و ستیز نهفته است که باعث می‌شود جمهوری اسلامی روحیه مبارزه‌گرایانه داشته باشد پس چرا در شیعیان عراق این وضعیت وجود ندارد و چرا آیت‌الله سیستانی شیعیان را علیه آمریکا بسیج نمی‌کند؟ ... آقای عقل کل بلا تشبیه امام حسن (ع) هم نتونست با معاویه بجنگه و مجبور به صلح شد پس باید بگیم امام حسن ( ع ) از معاویه خوشش اومد که نجنگید شرایط عراقم اینجوریه اگه آیت الله سیستانی میدید مردم پتانسیل دارن حتما شیعیان را علیه آمریکا بسیج میکردن ... اگه شما حرف نزنی کسی نمیگه لال تشریف دارین !!!!!!!
  • محسن A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    18 69
    آقای زیبا کلام شما از دیدگاه صهیونیستی کلام فوق العاده زیبایی دارید و رهنمودهای انقلاب اسلامی و دیدگاه حضرت امام و مقام معظم رهبری را کج فهمیده اید.برسمیت شناختن رژیم صهیونیستی یعنی پشت پا به عدالت و آزادی یعنی بازگشت رژیم پهلوی و در یک کلمه ( ارتجاع ) .
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    15 54
    آقای زیبا کلام خیلی خوب نقش آقای گنجی رو در زمان آقای خاتمی دارن بازی می کنن، با اینکه با همه حرفاشون مخالف نیستم ولی فکر کنم زمان خوبی رو انتخاب نکردن، این همون چیزیه که تندورها برای توجیه اقدامات خودشون نیاز دارن.
  • محمد A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    63 18
    زنده باد زیبا کلام ( خبر آنلاین میدونم میترسی هیچی تایید نمیکنی )
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    23 62
    آقای زيباکلام! همون سازمان مللی که کلی قطعنامه ناعادلانه بر عليه ما تصويب کرد؟!!!
  • من A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    41 13
    موافقم چون طرفدار حرف منطقی هستم نه احساسی و متعصبانه.
  • جانم فدای 14 معصوم A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    22 74
    چمران ها و همت ها و متوسلیان ها جان خود را دادند تا به تو بگویند، یهود(صهیونیست) بزرگترین دشمن اسلام است. و اگر تو تا به امروز نفهمیدی مطمئن باش تا هزاران سال بعد هم نخواهی فهمید. آن روز که اسرائیل می گفت انتقام جنگ خیبر را از مسلمانان گرفتیم جنابتان خواب بودید. امیرالمومنین(ص) چه زیبا فرمودند: انسانها خوابند، هنگامی که می میرند، بیدار می شوند.
  • مهران A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    17 54
    ولی انسانهای آزاده رژیم صهیونستی را به رسمیت نمی شناسند اگر کشوری با کمک زورگویان وقدرتمندان سرزمین انسانهای بی دفاع را اشغال کند وچون زورگویان آن را به رسمیت بشناسند همه باد به این ظلم سر تعظیم فرود آورند.خیلی دیگر از مطالب ایشان جای بحث وحرف دارد .دین از سیاست جدا نیست و....خداوند ایشان را به راه راست هدایت کند.تله و زبیر از یاران پیامبر بودند ولی چه شد که از مسیر حق جدا شدند .این سایر قدرتها هستند که می خواهند که ما از دیدگاه هایمان و ارزشهای خود دست بر داریم و می گویند که دین شما برای آخرت است به دنیا کاری نداشته باشید. ما هرگز از آرمانهایمان دست بر نمی داریم چون خدا با ماست .
  • آرش A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    17 58
    آقای دکتر زیبا کلام برای این دیدگاه شما واقعا متاسفم.واقعا ما ایرانیا شدیم بد و بقیه خوب هستن حتی عربها هم شدن خوب و ما هم باید مواظب باشیم که اونا ناراحت نشن؟ شما اهل تحقیق و پژوهش هستین،چطور می شه یه ساعت میاین یه دانشگاهی سخنرانی می کنیدو سریعا تجت تاثیر حرف چند نفر قرار میگیرین.ایکاش حداقل یک سال اونجا زندگی می کردین و یا بیطرفانه یه مدت تحقیق و تفحص می کردین،بعد نظر خودتون رو با قطعیت اعلام میکردین. ایکاش.....
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    9 44
    نظر دادن در این رابطه خیلی سخت هست .
  • معین IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    19 79
    3 ماه بعد صادق زیبا کلام میگه با آمریکا کاملاً موافقم ایران باید برده آمریکا بشه هی میگم به این آقا صبح ها کله پاچه ندید
  • بی نام RO ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    16 65
    آمریکا و صهیونیستها و سایز مزدوران شیطان سازمان ملل رو درست کردند تا بزرگترین زمین خواری تاریخ رو سند دار کنند.
  • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    46 7
    لااقل حرفش را با شجاعت زد اینکه پمی ترسد در فضای ترسوها قابل تقدیره
  • عبدالله A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    14 61
    سيد جان اين سبك بيانت چقدر مورد پسند صاحب الامر والزمانه؟ اول آخر به كتاب و سنت تمسك كنيم چون ميزان انحراف فقط اين دو هست و بس ببينيم ميزان ما براي شناخت حق و باطل كلام معصومه يا غير معصوم... فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى.
  • حسن IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    43 6
    بنده از همین بانک های اسلامی وام 15 میلیونی گرفتم ماهی 440 دارم قسط میدم 5 ساله! سودش هم میگن 27 درصد محاسبه شده. من هرچی حساب کردم جور در نمیاد.
  • عرشیان IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    14 57
    به نام خدا این سخنان رو هر استادی در کلاس ودانشگاه هر روز میگه وچیز تاز ه ای هم نیست هر کس میدونه که اقتصاد دولتی ما ونه هیچ کشوری که دولتی باشد سالم نیست اما هر ماه آقای زیبا کلام نقل بحث مجالس هست این آقا به پلورالیسم رسیده وهر چیز روحق میدونه اگه میتونه نظریه درست رشد اقتصادی بده
  • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    15 74
    مرگ بر اسرائيل
  • مصطفی A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    15 63
    آقای زیبا کلام! باید بدانید که دلیل ما برای دشمنی و به رسمیت نشناختن اسراییل جعل این رژیم بر اساس دروغ و ظلم است نه صرفا تعصب ایدئولوژیک. باید به شما یادآوری کنم که این رژیم با ظلم به شهروندان فلسطینی و غصب سرزمین مقدس مسلمانان بنا شده است. شما با این تفکر گمان می کنید که مشکلات پیش روی ایران را حذف خواهید کرد ولی این بسیار کوته بینانه است. باید بدانید که عاقبت حمایت ما از آمریکا و اسراییل همانند مرسی خواهد بود که از اسراییل و تروریست های سوری حمایت کرد تا حمایت آمریکا را به دست آورد ولی نهایتا حامیان مردمی خودش را از دست داد و تنها دشمنی آمریکا و بازماندگان رژیم مبارک برایش ماند. انقلاب ما هم با انحراف از اهداف اصیلش تمام دستاورد خود را به باد خواهد داد. امیدوارم بدانید که چه می گویید!!!
  • حسین A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    17 66
    نمیدونم شما اصلاح طلبا چرا اینقد بی جنبه اید هر وقت دولت دستتون میفته شروع میکنید حرفای عجیب غریب زدن، مگه قبلا تجربه نکردید نتیجش چی شد؟
  • رضا GB ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    37 5
    راستی تا بحال فکر کردید چطور میشه که یکمرتبه آقای زیباکلام اینقدر جسور میشن! یه روز از رضاخان در تلوزیون دفاع می کنند.... یه روز اینجوری... هیچوقت هم بازخواست نمیشن
  • ali IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    16 73
    بابا میخواد با این حرفای مثلا روشنفکریش معروف شه!
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    34 13
    چرا همه مخالفین ایشون خود ایشون رو به تمسخر گرفتن چرا یکی حرف ایشون رو نقد علمی نکرد
  • حمید IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    16 59
    ایشان جزو هیئت علمی دانشگاه تهران است ؟
  • عرفان IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    22 87
    مرگ بر اسرائیل.....
  • محمد A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    14 56
    با توجه به اشاره استاد به بیانیه الجزایر لازمه جهت روشن شدن موضوع به برخی از مفاد توجه بیشتری بشه و صداقت آمریکای ها رو بازم سنجید در بیانیه‌های الجزایر طرفین متعهد گردیدند که: ایران گروگان‌های آمریکایی را آزاد کند.آمریکا در امور داخلی ایران مداخله ننماید. آمریکا مجازات‌های تجاری و اقتصادی را لغو و دارایی‌های مسدود شدهٔ ایران را آزاد کند. آمریکا می‌بایست اطمینان دهد که هر گونه تصمیمات دادگاه ایالتی در رابطه با انتقال هر گونه دارایی حکومت پیشین، مستقل از اصل مصونیت پادشاه اجرا خواهد کرد. ما که گروگان ها رو آزاد کردیم ولی اونا چی ؟قابل توجه موافقان توافق نامه ژنو خصوصا استاد گرامی آقای زیبا کلام
  • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    46 5
    همینکه ایشان با شهامت نظرات خود را بیان می کنند جای تقدیر دارد . بماند که این نظرات درست ویا نادرست باشند .
  • بهروز IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    17 64
    سلام من آدم مذهبی ای نیستم لطفا تهمت نزنید فقط نظرمو میگم: میدونید ما یه اصولی داریم که به خاطر ضعف انسانها خود خدا بوسیله وحی برای ما تبیین کرده و یکی از این اصول «دفاع از مظلوم علیه ظالم است» اسراییل هم که وضعش معلومه مثل آمریکا و انگلیس هر روز داره بیگناهانو میکشه، با توجه به این نکات و البته هزاران دلیل دیگر من نتیجه گرفتم آقای صادق زیباکلام معرفت کاملی به اسلام و عدالت ندارند. باتشکر. در ضمن بنده دانشجوی ارشد علوم انسانی ام( خاستم بدونید بنده از چه طیفی از جامعه ام.)
    • پدرام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      19 5
      بهروز جان چه غیر مذهبی هستی که به وحی استناد می کنی!!!!!!!!
  • عبدلله A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    12 49
    چرا فقط متن دکتر زیبا کلام رو گذاشتید؟ متن صحبت آقای گنجی رو هم باید منتشر می کردید... ایشون هم استدلال های خوبی دارند! هرچند احتمالا این نظر رو منتشر نمیکنید...
  • ashraf A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    52 9
    جالب بود دل شیری داری
  • آرش IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    45 9
    افرادی که نظر توهین آمیز داده اند کمی بیشتر فکر کنند ، این چیزهایی که گفته شده ممکنه از روی دلسوزی باشه ، تاریخ نشون داده تعصب بی جا و اصرار به تفکرات شکست خورده بی نتیجه است ، اگه حساب کنیم که همه مردم اصولگرا و شیعه تندرو هم باشند میشیم 75 میلیون نفر ! که برای جنگیدن با 7میلیارد انسان با تفکرات دیگه خیلی کمیم . باید طوری رفتار کرد که هم شان دین حفظ بشه و هم مملکت منزوی نشه . ممنون
  • روح اله IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    19 64
    مشکلات ما ناشی از ایدئولوژی اسلام نیست . مشکلات ما از درست عمل نکردن به اسلامه. این درست عمل نکردن هم؛ هم از طرف یه سری از مسئولین بوده هم از طرف عده ای از مردم/
  • یوسف A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    12 76
    زمانی که دولت محترم تدبیر و امید به این گونه ادمها ارزش میدهد و مسوولیت میدهد ایشان نیز اقدام به چنین یاوه گویی میکند و از ایشان نباید بیش از این انتظار داشت فقط ضمن اظهار تاسف میتوانم این را بگویم که خودم کردم که لعنت بر خودم باد
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    9 58
    طرفداری از یه نفر به معنی کور و کر بودن در برابر اظهاراتش نیست ... ایشون نظرشونو گفتن هر جند فک کنم نظر ایشون با استقلال کشور منافات داره ... ما مستقلیم و تفکرمون هم مستقله چه درست چه غلط ... به رسمیت شناختن بقیه برا ما دلیل نمی شه .
  • علی RS ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    15 69
    از تو بیشتر توقع داشتم آقای زیبا کلام ای کاش عمیقتر به مسائل نگاه میکردی
  • علی اشرف A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    33 16
    من بادکتر در 95 درصد مطالب فوق هم عقیده ام
  • فیلی زاده A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    77 13
    درود بر دکتر آزاده. او حرفهای دل ما را می زند. چقدر روزگار غریبی است که حرف حق بزنی و نگران فردای خود باشی! چه زیبا امام متقیان علی (ع) فرمود: حرف حق را بزنید، اگرچه به ضرر شما باشد.
  • رها IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    19 71
    آقا!!! چه مي‌كنيد؟ اينكه اعتقادات تشيع با سياست گره خورده يا نه را بايد در رفتار و گفتار ائمه شيعه ديد نه فقط روحانيت. كدام يك از امامان ما با سياست بيگانه بودند؟ تاريخ امامت نميدانيد اقلا يك دور تاريخ معاصر را خوب بخوانيد تا جمله " سياست ما عين ديانت ماست" را از شهيد مدرس در صحن علني مجلس ببينيد. شما ناسلامتي مسلمانيد لااقل يك دور قرآن را بخوانيد تا آيات سياسي‌اش برايتان مشخص شود كجاي كاريد برادر؟!!!!!
  • محمدي IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    16 87
    در سال 1369 عبدالكريم فرج دباغ در مقالات و سخنراني خود كه در روزنامه ها منتشر ميكرد " آغاز ساخت مترو" در تهران را "غير علمي " بي دليل " غير منطقي " و بدون صرفه اقتصادي ! عنوان كرد و دوچرخه سواري و پياده روي را تنها راه حل معضل ترافيك در تهران دانست چرا ؟ چون روشنفكر ! بود در همه زمينه ها اعم از اقتصاد " الكترونيك " " صنعت " كشاورزي" ترافيك " راه و ترابري " زمين شناسي" سياست " ادبيات و غيره اظها نظر ميكرد حالا نوبت زيباكلام شده ! تو همه رشته ها منم منم ميكنه
  • میلاد IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    94 10
    چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه! همه حرفاش راسته ! سیاست که اینطوری نیست. اول مردم خودمون بعد ...
  • بی نام A1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    تاریخ اثبات کرده کشورهایی که با ایدئولوژی اداره میشوند همیشه با مشکل مواجه شدند یا از درون فرو پاشیدند.شوروی سابق بهترین مثال برای این موضوع میباشد.73 سال بر نیمی از دنیا سیطره انداخت دیوار آهنین کشید ولی عاقبت از درون فروپاشید.و هم اکنون باید کمونیسم را واقعا در موزه ها جستجو کرد.شعارهای سال 1917 در سال سال 1990 شبیه یک جوک گریه آور بود.مردم شوروی در گرسنگی و تنگنای اقتصادی به سر میبردند ولی رهبران حزب کمونیست به دنبال مسابقه تسلیحاتی و فرستادن موشک به فضا برای رقابت با آمریکا بودند.جنگ سرد چرخهای اقتصادی آمریکا را به حرکت در میاورد ولی در شوروی مردم را زیر فشار اقتصادی له کرد.شوروی سابق به کوبا چین رومانی کره شمالی ویتنام آلمان شرقی کمکهای اقتصادی و نظامی میکرد ولی مردم شوروی گرسنه بودند
  • بی نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    80 12
    آقای زیبا کلام حرف دل ما جوان های امروز رو گفت، وقتی میبینیم انقلابی به اون عظمت چطور در بسیاری از ارکان اساسی اش با مشکلات حادی دست و پنجه نرم میکنه بدون اینکه این مشکلات باور بشه و برای رفع اش ریشه یابی صورت بگیره
  • ناشناس NL ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    14 92
    واقعا ایشان چطور علوم سیاسی خوانده و چطور با این صحبتها مجاز به تدریس است خدا می داند. به نظر می رسد نام فامیلی سوء تفاهمی برای ایشان و اهالی مطبوعات ایجاد کرده که هر روز نقل قولی جنجالی از ایشان می گذارد. حرمت نام استاد را ایشان اگر نگه نمی دارد شما نگه دارید. به رسمیت شناختن و نشناختن اسراییل مبنایش سازمان ملل نیست، یا ایشان موضع کشورش را اعلام کند و حاشیه بزند یا بی تعترف بگوید از نظر وی اسراییل خصوصیات کشور دارد. تعارف و واسطه قرار دادن سازمان ملل برای چیست.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    16 98
    زیادی کتاب خواندن قاطی کردن هم داره
  • رضا A1 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    19 85
    متاسفم همین.اون اسرائیل اگه دستش به ایران و امثال تو برسه که...
  • سیدمحمد US ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    اسراییل ، غاصب است وماغاصب رابه رسمیت نمیشناسیم . چه لزومی داشت باظلم / تجاوز/تعدی وخونریزی این سرزمین برای آنان غصب شود . دریکی ازهمان صحراهای فراوان اروپاوآمریکااین کشورمنحوس راتشکیل میدادندپس معلوم میشودغرض های پشت پرده اینهایکی دوتانبوده
  • بی نام IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    قوانين اسلامي مثل حجاب و ... که بردارند مشکل امثال زيباکلام حل ميشه
  • علی CA ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    106 8
    به نظر من که تمامی حرفاهاشون متین و منطقی هستش... خدا کنه مشکلی برای این حرفهای رک و بی پردش براش پیش نیاد...
  • آفرینش IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    عالی بود مثل همیشه منطقی ، ممنون آقای زیباکلام
  • مهرداد پر IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    90 10
    دمت گرم تمامه کلماتتو دوست دارم
  • بی نام GB ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    درود به شرفت اقای زیباکلام عزیز.
  • سید یاسر A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    داداش اگه ملاکمون سازمان ملل بود که میگفتن شاه خوبه دیگه چرا اونموقع قبول نکردی موضعشون در قبال صدام هم همین بود چرا قبول نکردی ملاک ما در قبال آمریکا و اسرائیل و...حرف علی(ع) که میفرماینداگر میخوای گردنت راست بمونه اون رو در مقابل دشمن بالا بگیر جوش سنی ها رو هم نزن من زاهدان زندگی کردم خودشون هم میدونند که ما با وهابیت مشکل داریم وگرنه سنی های حقیقی عاشق نظامند...ایندفعه زاهدان رفتی بگو فیلمهای گردان وحدت زمان جنگ رو نشونت بدن در کل احساسم اینه مردم روز 22بهمن با حضورشون تو دهن افکارتون زدن
    • جامعه شناس A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      5 2
      دوست عزیز چند سال دیگر که با گسترش وهابیت و تکفیری ها حمام خون در تمام منطقه به پا شد به شما می گویم بزرگترین دشمن اسلام و ایران کیست. اسراییل و امریکا یک هزارم این تکفیریها هم برای اسلام خطر ندارند.
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    20 87
    متاسفم
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    تمام دنيا نگاه متفاوت به اسرائيل دارند،اينكه ما اسرائيل را غده سرطاني بدانيم و خواستار محوش باشيم يك نوع نژاد پرستيست!بهانه ما براي به رسميت نخواندن اسرائيل در ابتدا يك نگاه سياسي براي همراهي با جهان عرب بود و فلسفه دفاع از حقوق ملت مسلمان گرفتار!!اما الان صرفا يك ديدگاه احساسي و تبليغاتي شده!ولي ابراز نظر ايرادي ندارد بهتر است اين را مبناي آزادي بيان قرار بديم و چه مدافعان ومخالفان اين قضيه نظراتشان بدهند.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    خواهشا کمی به حرفهای ایشان توجه کنید واینقدر جبهه نگیرید دارید حرفهای منطقی را از هرکس باید پذیرفت حتی اگر به قول خودتان دشمن باشد ولی ایشان همیشه حرفهای درست گفته اند فقط به مذاق عده ای که منفعتشان را از دست میدهند خوش نمیاد
  • با تجربه US ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    16 78
    بنظرم ایشان جهت تابو شکنی جمله آخر را اظهار کردند البته نظر هر شخصی محترم است ولی اگر ما با زور و ترور و..... مخالفیم چرا باید رژیمی را به رسمیت بشناسیم که کلا تروریست مادرزاد است ؟ (این برسمیت نشناختن مانع از این نمی شود که با صلح با باقی دنیا تعامل کرد) تفاوت رفتاری آشکاری بین تندروهای وهابی و... با رژیم صهیونیستی نیست!!!
  • منتقد A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    مرگ بر اسرائیل
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    37 8
    جالبه به نظر اول نميشه امتياز داد!!!!!
  • هادی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    18 97
    وقتی مظلومین رو از یاد ببریم و به حکم روشنفکری عدالت خواهی و ایستادگی در برابر کفر از یاد ببریم وضیعت شما هم بهتر از امثال گنجی و مهاجرانی و مخملباف و ... نمیشه. کدوم سازمان بین الملل؟ هر روز تحت فشار چندتا مزدور حق خیلی ها رو ناحق میکنه و اصولا هرجی اونا بگن عمل میکنه. دوره های قبلی ریاست جمهوری بد باشه ولی یادت نیست جند وقت پیش در مورد دعوت ایران به ژنو 2 چه رفتاری نشون داد؟ یادت نیست زمانی که دانشمندان مارو همین صهیونیست ها ترور کردن چه عکس العملی نشون داد. متاسفم براتون به جای اینکه علمتون موجب هدایتتون بشه روز به روز از مسیر ایستادگی داره دورتون میکنه! لطفا به خودتون بیاید و مثل امثال گنحی کارتون به جایی نرسه که اسلام و حضرت محمد (ص) رد نکنید به خودتون بیاید لطفا.
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    واقع گرایانه تر از این متن از ایشان ندیده بودم . واقعا احسنت
  • ساغر A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    88 13
    با سلام ایشان نظر شخصی خود را گفتند درست یا غلط . هر کس از گفته های ایشان برداشت خود را خواهد داشت اما چیزی که باعث میشود برای ایشان احترام قائل شوم شجاعت ابراز عقیده است به شرطی که سوپاپ اطمینان نباشند.
  • بی نام EU ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    فرق جمهوری اسلامی با شوروی این است که جوانش اگر حرفای چرت و پرت استاد اسیر غرب شده را بشنود انگیزه پیدا کرده و تمام غیرت خود را برای حکومت حفظ خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    22 83
    جناب زیبا کلام عزیز برای رد نظر کسانی که نظرشان با شما یکسان نیست چرا از رژیمی که همان جنایات هیتلر را در باره مردمی دیگر روا داشته حمایت میکنید؟چرا باید به خود بقبولانیم حالا که رژیمی با کمک زور اروپا و آمریکا مستقر شده مشروعیت دارد؟اگر به یهودیان در زمان هیتلر ظلم شده چندین برابرش را همین رژیم در حق فلسطینیان روا داشته است،کافی است به منابع خود این رژیم رجوع کنید.خودتان قاضی.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    16 76
    بااین منطق شما تفکیک طالم مظلوم را بی معنی میکنید
  • عبداله پورجمال A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    14 66
    چرا می گویید باید درب دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق را گل بگیریم ؟ توضیح ندادید .
  • خسرو IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    دلم براش میسوزه .چون امروز فردا مثل همه کسانی که حرف حق میزنن سرشو میکنن زیر آب
    • علی A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      6 0
      خبرآنلاین معلومه تو انتشار نظرات کاملا سلیقه ای برخورد میکنی وحتی حاضری هر نظری رو منتشر کنی.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    حرف تو را به رسميت نميشناسم چون حرفت را اسلام به رسميت نميشناسد...
    • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      67 23
      اسلامو شما تفسیر کردی؟//؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      19 13
      اسلام را بدنام نکنید
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    97 12
    تلخی حقیقت برای دوستان زیاد بود.
  • lpsk A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    52 6
    نظرات را نمی زنی محافظه کار
  • اشکان CA ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    از تعداد رای ها میشود فهمید مشکل ما اقلیتی هستند که خودشان را اکثریت می دانند.
  • بي بضاعت IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    58 11
    استاد جون چرا داري حرف حق وبا منطق مي زني چند تا شعار مرگ بر اين و آن بده تا كيهانيان هم با سواد معرفيت بكنند هم با مرام واينقدر اذيتت نكنند
  • بی نام US ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    17 64
    نمیدونم تا چه حد این دیدگاه درست باشه . با توجه به دیدگاه آخرالزمانی به رسمیت شناختن اسرائیل برابر است با به رسمیت شناختن حکومت دجال و ابلیسی که از همان اول انسان رو به رسمیت نشناخت و از سجده کردن به انسان با وجود فرمان خداوند سر باز زد.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    62 9
    واقعا صحبت هایی که میکنه دقیقا از روی واقعیت جامعه زده میشه . شما تمام کشور های اسلامی رو ببینید. ترکیه - مالزی - قطر و ... همه این کشور ها بدون اینکه سرو صدایی کنند و شعار بدن مرگ بر کشور های دیگه تونستند بهترین پیشرفت رو داشته باشند. حالا کشور ما ...........
  • من A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    27 7
    به نظر می رسه یه چیزی خیلی باب شده.هرکی مخالف منه باید بمیره.اقا نه من باید بتونم مخالفم رو ببینم.اسلام مس گه نمی خوای به خدات توهین کنند به خدا شون توهین نکن.و میگه بالهای رحمتت را بر روی سر اطرافیانت بکش.چیزی که الان هست این نیست
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    29 13
    میدونید اسرائیل چجوری از بین میره؟وقتی شما تند روها نباشید.وقتی شعار مرگ بر اسرائیل ندهید.از 1945 تا به حال چند میلیون نفر کشته شدند.7 کشور عرب در یک جنگ 6 روزه مقابل اسرائیل شکست مفتضحانه خوردند.و حالا ما دلمون خوشه به چند تا عقب نشینی تاکتیکی اسرائیل در جنوب لبنان و نوار غزه.اسرائیل نه با مشت های شما نه با موشکهای شما نه با کمک های مالی و نظامی شما به حزب الله حماس و.... از بین نمیرود .اسرائیل برای بقا به دشمن احتیاج دارد به احمدی نژادها احتیاج دارد به مظلوم نمایی احتیاج دارد.اسرائیل اگر دشمن نباشد و پشت ایران هراسی و مظلوم نمایی نتواند پنهان شود از درون فرو میپاشد.اسرائیل با پنبه از بین میرود.من مطمئن هستم اسرائیل از بین میرود چون پایه و مبنای آن ایدئولوزیک میباشد.ولی با پنبه نه موشک
  • مرتضي IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    18 6
    حرفاي أستاذ نسبتا منطقيه ما بأيد گاهي حرفاي تندو بپذيريم تا بتونيم كشورمونو نجات بديم ولي به شيوه منطقي و متعادل ما برأي بقا راهب جز اشتي با أين دنيا و تغير در أفكار غلطمون نداريم ديگه أفكار افراطيون داره إذ يتمون ميكنه. در غير أين صورت أين كشور إصلاح نمشيه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    18 52
    آیا هر چه سازمان ملل گفته صحیح است !نباید مصلحت کشور را بیاندشیم ! این گفنه یعنی نگاه ضد ولایت فقیه !
  • مرتضی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    17 39
    تعدای به اصطلاح منور الفکر در جهت جلب نظر شیطان مجسم یعنی امریکا دُر فشانی میکنن و عده ای ساده و عوام از این سخنان برداشت روشن فکرانه میکنن و به به و چه چه راه میندازن ، تکلیف آقای زیبا کلام و حمایت کنندگان ایشون مشخصه من حرفم حرفه مولایمان علیست که می فرماید. کسی که از اعمال زشت شخص دفاع کند مانند این است که خود آن کار را انجام داده بترسید از روزی که شما رو در مقابل خون هزاران زن و بچه فلسطینی قرار بدهند بترسین...
  • حسن A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    24 44
    ***مرگ بر اسرائیل***
  • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    15 4
    چرا نظر منو هيچوقت تاييد نميكني؟؟؟؟
  • من A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    6 5
    داداش چرا بحث شیعه را میکشید وسط البته که دکتر استادن مثل تمام رهبران ایران که تو غرب تحصیل کردن مثال هم نمیگم خودتون میشناسید به کف جامعه هم نگاه کنید به خدا من تو خرج یومیه موندم به من چه اول شکم من رو سیر کن بعد هرکاری میان بکنین
  • مهدی A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    10 10
    لعنت خدا به مستکبران جهان و طرفدارای جاهل یا بی انصافشون
  • حسن A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    10 3
    سلام حضرت استاد ایالازم نیست خطوط قرمز انقلاب واسلام بازمورد دقت قرار گیرد
  • رضا IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    7 7
    وقتی که جوونای ما داشتن جونشونا برای دفاع از ایرانی که الان زیباکلام خودشو عضوی از اون میدونه جون میدادن آقای زیباکلام داشت باخیال راحت وبدون اینکه یه ذره دلش واسه این مملکت بسوزه توی دانشگاهای اروپا تحصیل میکردند...آقای زیباکلام شما که اونموقع برای نگه داشتن ایران زجری نکشیدید وتوقع ای هم نیست که دلتون واسه این مملکت بسوزه...کسی دلش واسه جوونا میسوخت که اسلحه تودستش گرفت و از جونش گذشت.. برو عکس شهدای بدون سر مارو نگاه کن وخجالت بکش..بخدا اون دنیا نمیتونی جوابشونا بدی
  • علیزاده IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    10 6
    30 سال پیش خ بخارست تهران را به نام یکی از اعضاء اخوان المسلمین خالد اسلامبولی کردید و روابط خود را با مصر تیره کردید. از قضا 30 سال بعد(سال گذشته) اخوان المسلمین (مرسی) در مصر به قدرت می رسد و هر هفته بر علیه ایران موضع و سخنرانی می گیردو شمشیر را از رو برای ایران می بندد و جریانهای سلفی را بر علیه سوریه(متهد ایران) و ایران سازماندهی می کند. نتیجه فروش منافع ملی و بدون هدف برای کشورهای عربی به جز ضرر و بی عزتی برای کشور نتیجه ای نداشت. مشابه این سیاست را در رابطه با یاسر عرفات و سازمان الفتح و جریان حماس و .... داشته اید.
  • حميد IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    8 12
    دقيق ، درست ، منطقي، استاد زيبا كلام از زمانه خود جلوتر رفتن
  • منصور IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    14 7
    آقای زیبا کلام آیا اسرائیل اراضی فلسطینیان را به زور همین اعضای دارای حق وتوی سازمان ملل به اشغال خود در نیاورد؟ بعد در آن اراضی غصبی کشوری را بنا نهاد که متعلق به فلسطینیان است. آقای زیبا کلام حتما میدانید که از روزی که اسرائیل در منطقه خاورمیانه پدیدار شده این منطقه حتی یک روز خوش هم ندیده؟ حتما میدانید که اسرائیل رژیم ترور است و کار خود را با ترور و تطمیع پیش میبرد؟ اگر اینها همه نادرست است اگر اسرائیل دشمن کشورهای مسلمان نیست اگر اسرائیل همان رژیم غاصب صهیونیستی هرتزلی نیست که همچون خوره به جان ملل سلامی افتاده، اگر هزاران بلکه خدا میداند صد هزاران فلسطینی به دست اسرائیل کشته نشده اند بگویید نه اینطور نیست. اسرائیل را با تمام این اوصاف میتوان به رسمیت شناخت و فلسطین را نه؟