بورس روی خط نزول/ سرمایه ها به بازار مسکن می رود؟

شاخص بورس تهران امروز صبح، نزول و پس از آن صعود اندک را تجربه کرد. در صورتی که وضعیت بحرانی بازار سرمایه ادامه پیدا کند، احتمال انتقال سرمایه های خرد به بازار مسکن تقویت می شود.

گزارش میدانی خبرآنلاین از تالار بورس تهران نشان می دهد که سهامداران به شدت نگران آینده روند حرکتی شاخص کل باقی مانده اند. برخی سهامداران در گفت و گوهای خود با خبرآنلاین اعلام می کردند، بیش از گذشته به موضع گیری های مسولان دولتی دقت می کنند.

رضا احمدی یکی از این سهامداران می گوید:« من 100 میلیون تومان پس انداز داشتم که آن را به سهام تبدیل کردم. وقتی بازدهی بورس به بیش از 80 درصد رسیده بود سهام خریدم. قصدم این بود که سودی کسب کنم. از چهارشنبه هفته گذشته که حرکت بورس نزولی شد، در تلویزیون و روزنامه ها و سایت ها خبرهایی در مورد بورس منتشر می کردند. من هم به آستانه به سکته رسیدم. امروز صبح آمدم ببین اینجا چه خبر است.»

مرتضوی مرد میانسالی که پول حاصل از فروش خانه اش را به سهام تبدیل کرده هم می گوید:« خیلی از قواعد این بازار سردر نمی آورد. خانه ام را فروخته بودم که یک خانه بزرگتر بخرم. دو ماه بین فروش این خانه و خرید خانه دیگر فاصله بود. به همین دلیل به توصیه یکی از دوستان پولم را به بورس آوردم. الان حتی نمی دانم چقدر زیان کرده ام.»

به نظر می رسد، اصلی ترین نگرانی فعالان بازار و حتی سرمایه گذاران خرد آینده بورس باشد.

در همین حال حیدرمستخدمین حسینی رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی به مدیران بورسی هشدار داده که به شدت از وضعیت حرکتی شاخص کل مراقبت کنند. او می گوید:« بازار سرمایه یکی از مهمترین بازارهای مالی تلقی می‌شود که نقش تأثیرگذاری در اقتصاد ایفاد می‌کند.»

همچنین شایان آرانی کارشناس بورس اعتقاد دارد که وضعیت بازار سرمایه بحرانی نیست. او تاکید می کند:« اوضاع بورس بحرانی نیست و روند نزولی کاملا نرمال است، محدودیت باید در زمانی که شاخص‌ها شتابان در حال صعود بود ایجاد می‌شد نه الان که روند نزولی آن طبیعی است.»

بورس

از صبح امروز هم مصوبه در بورس به تصویب رسیده تا سدی را در برابر بحران ریزش شاخص کل ایجاد کند. براین اساس با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس ضوابط معاملاتی جدید در راستای صیانت از حقوق سهامداران خرد، از امروز به اجرا در خواهد آمد. در حال حاضر، تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران حقوقی با اعتقاد به ارزنده بودن سهام، تمایل به حمایت از سهامداران خُرد دارند، اما در عین حال تأکید دارند که این حمایت صرفا در قالب خرید سهام از سهامداران خُرد صورت گیرد و نه سهامداران عمده که با این مصوبه، این انتظار مرتفع خواهد شد.

براساس ضوابط جدید که از امروز شنبه در بازار سرمایه و با هدف حمایت از سهامداران خُرد، جلب حمایت بیشتر سهامداران حقوقی، تسهیل و افزایش مبادلات سهامداران بزرگ و فراهم ساختن امکان حمایت مستمر و مداوم از بازار سرمایه به اجرا گذاشته می شود، بین ساعت 8:30 الی 12 هر روز حداکثر حجم سفارش های فروش وارده توسط هر کُد معاملاتی (اعم از حقیقی و حقوقی) در هر نماد معادل 2 درصد حجم مبنا یا 50 هزار سهم (هرکدام بیشتر باشد) خواهد بود.

براین اساس، از ساعت 12 الی 12:30، سقف مذکور اعمال نشده و کلیه سهامداران (اعم از حقیقی و حقوقی) می توانند به میزان موردنظر، سفارش فروش وارد کنند. لازم به ذکر است در دوره زمانی 12 الی 12:30، سفارش های خرید و فروش، برمبنای قیمت پایانی بازار در ساعت 12 وارد سامانه معاملات خواهد شد.

همچنین سفارش های فروش در دوره زمانی 12 الی 12:30 به صورت انجام و ابطال (Fill & Kill) قابل ارسال خواهد بود. سفارش های خرید در بازار کما فی السابق و بدون سقف انجام خواهد شد.

در همین رابطه، مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با تشریح جزئیات این مصوبه می گوید: در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران حقوقی با اعتقاد به ارزنده بودن سهام، تمایل به حمایت از سهامداران خُرد دارند، اما در عین حال تأکید دارند که این حمایت صرفا در قالب خرید سهام از سهامداران خرد صورت گیرد و نه سهامداران عمده که با این مصوبه، این انتظار مرتفع خواهد شد.

روز گذشته وزیرامور اقتصادی و دارایی و همچنین رئیس سازمان بورس تلاش کردند با اظهارنظرهای خوشبینانه سهامداران را به ادامه کارشان امیداور کنند.

در همین حال صبح امروز برخی مشاوران املاک تهران نقل می کردند، پس از ریزش شاخص بورس تهران، تعداد مراجعان به بنگاه های املاک برای خرید خانه افزایش یافته است. البته این افزایش مراجعه هنوز به خرید خانه ختم نشده است. به نظر می رسد برخی از سرمایه گذاران خرد قیمت ها در بازار مسکن را رصد می کنند تا در صورت امکان سرمایه هایشان را به این بازار انتقال دهند. حتی رئیس اتحادیه مشاوران املاک ایران نیز این گمانه را تایید کرده است.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 3
    اوراق مشارکت جدید بهترین سود ممکن را با ضمانت به مردم میدهد
  • مال باخته بورس IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    5 0
    اين همش تدابير دولت تدبير بود براي رهايي از بخشي مشكلات اقتصادي دولت..دولت مدام و به خصوص در گزارش هاي 100 روزه مردم را به سمت بورس تشويق كردن...تو روزاي سبز رسانه ملي هر روز كلي مصاحبه و آموزش و ...پخش ميكرد كه ملت ترغيب شوند...حالا كه سرمايه ها از دست مردم به حساب حقوقي هاي عمدتاً دولتي رفته رسانه ملي فقط در حد چند ثانيه افت شاخص را طبيعي جلوه ميدهد..رئيس جمهور ديگه در مصاحبه هايش از بورس سخن نميگويد و وزير اقتصادم كه قربونش برم...البته بعد از عيد و سبد كالا ها و ...جو كمي آرام ميكنن براي برنامه هاي آتي....
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    2 2
    خدا رحم کنه الان قیمت خانه چند برابر میشه
  • kamyar EU ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    نمیدونم چرا قوانینی طرح میکنن که تر و خشک رو با هم بسوزونه . اگر 2 تا حقوقی مثل رضوی و غدیر فاز منفی میاد بیان اولش بهشون اخطار بدن و اگر درست عمل نکردن بعد بیان این طرح جدید رو براشون اجرا کنن ولی نه برای همه اینطوری ضریب نقدشوندگی سهم ها پایین میاد و سایر حقوقی ها سرمایه جدید وارد نمیکنن و در نتیجه بازار به مرور بی رمق میشه . بعد از این چونکه سهامداران حقیقی ما عادت کردن رفتار حقوقی ها رو زیر نظر بگیرن عملا تا ساعت 12 مردد در تصمیم گیری خواهند بود و تایم 8:30 تا 12 یک تایم کذایی واسه بازار خواهد شد .
  • soooooooooooooooos IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 2
    بد بخت اونایی که با تبلیغات تلوزیون رفتن بورس سرمایه گذاری گردند
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    4 1
    خب مردم حق دارن. مردم دوست دارن پولی که با هزار زحمت پس انداز کردن رو یک جای مطمئن سرمایه گذاری کنن. به نظر من هم ملک و مسکن خیلی مطمئن تر از بورس هستش
  • مردم A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    5 3
    به نظر من کسی که سرمایشو از بورس برداره بیاد تو مسکن سرمایه گذاری کنه ، مثل کسی میمونه که از چاله در اومده باشه حالا بخواد خودشو بندازه تو چاه . آخه عزیزجان چرا داری به یه مشت آدم بدبخت و بیچاره که رو حساب بی اطلاعی و جوگیر شدن و بدون کوچکترین دانشی از بورس سرمایه زندگیشونو تقدیم به حرفه ایها و گرگهای بازار بورس کردند جو میدی تا باز طمع کنند و دودستی باقیمانده سرمایشونو به دلالها و واسطه ها و بساز و بفروشهایی که مثل گرگ گرسنه منتظرند بسپارند و به خاک سیاه بشینند . تحریک مردم کار شرافتمندانه ای نیست. تو شرایطی که از تورم و بیکاری چیزی کم نشده و درآمدها همچنان پایینه ، کاملا مشخصه که حالا حالاها مشتری اول و آخر مسکن ، همون صاحب اولشه و با این قیمتهای بالا خرید و فروش و دلالی رونقی نداره
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    4 0
    قيمت سهام صد تومني كجا و قيمت خونه صدها ميليون تومني كجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ كل بورس اندازه خونه هاي يك خيابون تهران نميشه........
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    2 1
    مشاورین املاک فقط در صدد ایجاد التهاب برای افزایش قیمت مسکن هستند. مسکن آنقدر باد شده که دیگر چاره ای ندارد جز ترکیدن.
  • رسول IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 0
    من خودم یه واحد کوچیک تو انیشه دارم. الان 6 ماهه گذاشتم فروش اگهی هم کرده بودم هیچکس یه زنگ.نمیزد چند؟ بعد الان یک هفتس راه براه. بهم زنگ میزنن واسه خریدش! والا تو این آشفته بازار حالا که مشتری داره از فروشش منصرف شدم!
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 0
    ظاهرا حالا نوبت به دلال بازي توي بازرا مسكن رسيده. هر دم از اين باغ بري مي رسد. ما كه پول نداريم از مستاجري فرار كنيم چه برسه به اينكه بخوايم پول مازاد براي بورس يا خريد و فروش مسكن داشته باشيم. خدايا كسي كه به فكر ما نيست لااقل تو به فكر كا بدبخت بيچاره ها باش.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 0
    شایعخ درست کنید قیمت ملک ببرید بالا. مثل اینکه شما هم بدتون نمی یاد ملک بره بالا
  • می خوای منتشر کن می خوای نکن A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 0
    خوش یحال خودم که به بورس ایران اعتماد نداشتم و ندارم شرکتها کسری بودجه و ضرر و زیانشون را با بازی با ارزش سهامشون از طریق پول مردم جبران می کنن؛ و وقتی خرشون از پل گذشت دوباره سهام را ارزون می کنن و خودشون همون سهامی که گرون فروختن را ارزون می خرن و زیان سهامدارن عادی مساوی میشه با پولی که کسر داشتن و حالا به دست آوردن ، هیچ مقام قانونی هم پی گیر این کلاهبرداری رسمی نیست من وقتی در سال 1376 یک نمونه را دیدم ، اعتمادم به بورس ایران رسما از بین رفت
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    قیمت امروز طلا را دیده اید ؟!
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    2 0
    مشاورین املاک و ذینفعان از هر ابزار و موقعیتی استفاده میکنند تا بلکه تصنعی هم شده تکانی به بازار مسکن بدهند . مردم گول این شانتاژ بازیها را نخورند من خودم دستم توی کار ساخت و ساخت تا حدودی هست بخدا قیمت تمام شده مسکن خیلی خیلی کمتر از این چیزهاست لذا تو صیه من به مردم این است که نخرید و مطمئن باشید قیمتها پایین تر از اینها خواهد امد
  • نیما IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    جو منفی رو فارس میده کافیه دیگه ای چه تیتریه!!
  • محمد A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 1
    من از بورس و شاخص و واحدو اینجور چیزا سر در نمیارم فقط میدونم اگر ملک داشته باشم سندش تودستمه و ادمها گوشه خیابون نمیخوابن و بالاخره خونه برای همه لازمه واالسلام.