مهر نوشت:

رقم نهایی افزایش دستمزد مشمولان قانون کار برای سال 93 تا یک ماه تعیین و اعلام خواهد شد. در این زمینه تاکنون 4 سناریوی اصلی مطرح شده که افزایش‌ها را در دو بخش نقدی و غیرنقدی کارشناسی خواهد کرد. پیش از این، دولت میزان افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده را 18 درصد تعیین کرده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، کمتر از یک ماه دیگر تکلیف افزایش حداقل دستمزد سال آینده میلیون‌ها کارگر و مشمول قانون کار در شورای عالی کار مشخص و به تصویب خواهد رسید. این اولین ورود دولت تدبیر و امید به موضوع تعیین دستمزد سالیانه بزرگترین جامعه شاغلان کشور است.

در یکی دو ماه اخیر مباحث گوناگونی پیرامون افزایش مزد مطرح شده است و معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین جلسه ای که به این منظور با حضور نمایندگانی از کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار شد اعلام کرده است: تا زمان قطعی شدن بحث ها و ارائه مصوبه شورای عالی کار در کمتر از یکماه آینده، هر بحثی در این باره تنها نظرات شخصی افراد است و همه می توانند در این خصوص اظهارنظر کنند.

شواهد و بررسی ها نشان می دهد که با وجود طرح برخی موضوعات از سوی وزارت کار مبنی بر لزوم استفاده از روش های جدید برای تعیین دستمزد سال آینده و به کارگیری مدل های نوین و کارآمد، اما افزایش دستمزد مشمولان قانون کار در سال آینده نیز همان مسیری را طی خواهد کرد که شورای عالی کار دستکم در 10 سال گذشته طی کرده است.

بنابراین بنابه گفته برخی نمایندگان کارگری کشور، نمی توان چندان به اعمال تغییرات اساسی در دستمزد سال آینده کارگران دلخوش بود و زمزمه ها حاکی از آن است که تمامی مباحث و گفتگوها نهایتا رقم افزایش سالیانه مزد را بین 100 تا 120 هزارتومان قطعی خواهد کرد؛ همان روالی که در سال های اخیر نیز طی شده است.

پیش از این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرده بود تا برای سال 93، شیوه جدیدی برای افزایش حداقل دستمزد کارگران به نحوی که 20 درصد افزایش نقدی و 25 درصدی کالایی در نظر گرفته شود، مطرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

همچنین در هفته های گذشته کارفرمایان اعلام کرده اند توان افزایش دستمزد بالاتر از 20 درصد مانند آنچه که دولت برای کارمندان در سال آینده در نظر گرفته است را ندارند؛ بنابراین پیشنهاد آنها در شورای عالی کار حول و حوش همین میزان افزایش سال 93 خواهد بود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه نیز در هفته گذشته پیشنهاد کرد نمایندگان کارگران و کارفرمایان درباره افزایش دستمزد دوگانه و تعیین دو نرخ یک برای شاغلان زیر 30 سال و یکی نیز برای شاغلان بالای 30 سال فکر کنند. در همین زمینه وی عنوان کرد: کارگران و کارفرمایان پیشنهادات خود را درباره افزایش درصدی بالاتر از مصوبه سال آینده شورای عالی کار برای شاغلان بخش معدن ارائه کنند.

علی اکبر سیارمه  گفت: به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگروه تخصصی تعیین دستمزد سال آینده تشکیل شده و از این طریق مباحث تخصصی و اصلی در کانون های عالی کارگری کشور در جریان است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهارداشت: قرار است در تعیین دستمزد سال آینده از نظرات همه گروه ها در شورای عالی کار استفاده شود. از اینرو، کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران تاکنون برخی نشست ها را در این زمینه برگزار کرده که نتیجه آن و جمع بندی را به شورای عالی کار ارائه خواهد کرد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    83 7
    شما دریافتی کارگران را کمتر از 1 میلیون اعلام کنید ببینید چه بلیی سرتون میاریم
    • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      6 2
      دوست عزیز بی نام! حداقل حقوق رو اگه 200 هزار هم تعیین کنند شما چاره ای نداری که بگی دستتون درد نکنه همین! بی خود شلوغش نکن. مگه تا حالا غیر چشم گفتن چی گفنیم!؟ در ضمن این آقا هم درست میگه تامین اجتماعی 30 درصد حقوقمون رو می گیره کارت هدیه میکنه میده به وزیر! تا وقتی دولت به این کارهاش خاتمه نده همه باید واسه یه لقمه نون گدایی کنیم . تازه مالیات بر ارزش افزوده هم می گیرند. پول نفتم که مصرف می کنن ، از تمام کالاهای وارداتی هم عوارض می گیرند تهش کاسه گدایی دستشونه!!
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      4 1
      هيچكاري نميكنيم. مطمئن باش. كارفرما تهديد ميكنه كه كه كارگاه يا كارخونه ورشكست ميشه يا تعديل نيرو ميكنه. اداره كار هم راضي ميشه. تموم شد و رفت. ما ميمونيم مصيبت كار سخت و زيان آور و زندگي مشقت بار.
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    26 38
    آقای بی نام بالای 1 میلیون تومن هم اعلام کنن نصفتون باید خونه نشین بشید با این اوضاع اقتصادی .من که دو تا کارگر دارم خدائیش همین به زور میدم اگه بخوان یهو ببرن بالا یکیشون باید بره متاسفانه چاره هم نداریم این حد اقل حقوق شمشیر دو دم هستش باید خیلی مواظب باشن هر دو طرف کارفرما و کارگر هارو .در ضمن 30% حق بیمه هم یادتون نره اگه خیلی ببرن بالا باید بدون بیمه کار کنید لطفا دوز و کلکش همه بلدند از چک و سفته گرفتن تا ....
    • حسین IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      3 0
      مطمئن باشید شما هم بدون کارگر باید درش وببندید برید خودتون کارگری ،متاسفانه شما بعنوان کارفرما فقط به فکر سود بیشتری هستید و هیچ وقت هم به فکر راههای درآمد زایی بالاتر و گسترش شغل به عنوان کارفرما نیستید و نزدیکترین راه زدن حق کارگر بعنوان سود شما هست در صورتی که با اخراج یک کارگر هم تولید شما کاهش و هم در امد شما نصف خواهد شد و اما اگر کارگر را حفظ کنید، ممکن است (توجه کنید ممکن است)، از سود شما کمی کم شود که این غیر ممکن است چون هر ساله با افزایش حقوق شما قیمت محصولات را به هر بهانه ای افزایش میدهید
    • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      3 0
      دقیقا درست می فرمایید.به غیر حقوق ،بیمه ،عیدی و مالیات هنگفت و هزینه های دیگر انقدر بالا هستن که برای افرادی مثل من بهتره که دو نفر کارگر رو بفرستم خونه و به جاش سرمایمو بذارم تو بانک و محلمو هم اجاره بدم .باور کنید درآمدم دو و نیم برابر الان خواهد شد.دولت اگر راست میگه تو این وضع بد اقتصادی خودش بیاد از مثلا مالیات بگذره یا عیدی که تعیین کرده به کارگر و کارمند بدیم رو چرا خودش نمیتونه به کارمند های خودش پرداخت کنه بعد توقع داره از من کارفرمای خرد این همه مزایا رو یکشبه اضافه کنم.خوب راحت در دکان را می بندم.
    • ali IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      3 0
      شما یه لقمه کمتر بخور تا ما از گرسنگی نمیریم.
    • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      5 0
      شما از اون آدمایی که پا میزاری رو دوش اینو اون و بالا میری انسانیت اگه داشتی یه کارگرو تهدید به بیمه نکرند نمیکردی اول باید ادم بشی
    • اهوازی A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      0 0
      راه حل کار این است که دولت یک حداقل حقوقی اعلام کند و بقیه رده ها را به کارفرمایان بسپارد که هر کسی به اندازه توانایی خودش حقوق دریافت کند و اینقدر هم کارفرمایان منت نگذارند که اله میکنیم و بله میکنیم اگه ما نبودیم که شما هیچی نبودید
  • صلاحی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    8 0
    چون هیچ وقت کار گرهای واقعی تصمیم نمی گیرند بخاطر همین کارگری در شرکتی 2ملیون می گیره کارگر دیگری در جای دیگه 500 هزار تومان می گیره وکارگری در بازنشستگی با حقوق 2ملیون وکارگری هم با حقوق 500هزار تومن بازنشسته میشه این دقیقا عدالت . تاکارگر نماها و کارفرماهای دولتی دخیل هستن و وابستگان دولت همین آش همین کاسه