۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷

1- ساختار سیاسی کشور ما هنوز در چارچوب یک نظام حزبی و رقابت احزاب شکل نمی گیرد و بیشتر گروه‌ها،جریان‌ها،تشکل‌ها و چهره‌های سیاسی با هم رقابت می کنند. اگر چه احزاب سیاسی از دستاوردهای تمدن غربی بشمار می‌آیند و البته اکنون در غرب هم بسیاری از احزاب در تسلط شرکت‌های چند ملیتی و بزرگ سرمایه داران هستند؛ اما هنوز هم تنها سازوکار مشارکت مردم در نظام‌های دموکراتیک، احزاب سیاسی می‌باشند و در غیاب آن‌ها معمولاً باندهای قدرت میدان دار می‌شوند. اما درکشور ما نه حزب بالغ سیاسی شکل گرفته است و نه سازوکار جایگزینی برای احزاب سیاسی ارائه گردیده است. بنابراین رقابت سیاسی چندان قاعده‌مند نیست و بیشتر در اشخاص و گروه‌های شبه حزب متبلور است.

2- نقد سازنده و منصفانه لازمه یک جامعه پویا، انقلابی و رشدیافته است؛ ولی هنوز در جامعه ما اجماعی درمورد مشخصه‌های «سازنده» و «منصفانه» حاصل نگردیده است و تحمل در برابر انتقاد هم از آستانه تعریف شده‌ای برخوردار نیست. معمولا منتقدان عمدتاً معتقدند منصفانه نقد می کنند و مسئولان نیز بسیار از تحمل انتقاد سخن می گویند اما حلقه مفقوده در هر دو طرف « مدارا » است.

3- اگر چه چرخه معیوب نقد منصفانه و تحمل سال‌هاست در کشور موضوع بحث محافل سیاسی است؛ اما طی هفته‌های اخیر بیشتر فضای جامعه را ملتهب کرد به‌نحوی که رهبر انقلاب هم منتقدان را به نقد منصفانه و فرصت دادن به دولت شش ماهه فراخواندند و دولت رانیزبه تحمل وسعه صدربیشتر توصیه کردند.
4- توافق ژنو مهم‌ترین موضوع چالش برانگیز هفته‌های اخیر است که در مواردی منتقدان را از جاده انصاف خارج کرده است و البته تحمل رئیس جمهور را نیز به پایان برده است.
منتقدان در عین حال که بر این باورند از مفاد توافق مطلع نیستند و خواستار آگاهی از جزئیات توافق هستند اما با واژه‌هایی تند از توافق انتقاد می کنند؛ ترکمنچای،هولوکاست،ذلت بار و ... واژه‌های تندی است که به‌نظر می‌رسد منتقدان را از انصاف دور کرده است.
نکته اول اینکه معلوم نیست منتقدان که اذعان می کنند از مفاد توافق نامه مطلع نیستند بر چه اساسی نقد خود را با چنین واژه هایی همراه می کنند.
نکته دیگر اینکه آن‌ها در این زمینه معمولا به اظهارات طرف آمریکایی استناد می کنند. این در حالی است که رهبری ، آمریکایی ها را غیر قابل اعتماد دانسته و بر اعتماد به تیم مذاکره کننده ایرانی تأکید نموده اند و تصریح کرده اند که نباید این «فرزندان انقلاب» را سازشکار نامید.
از سوی دیگر استفاده از واژه «کم سواد » و «بی سواد» برای منتقدان از سوی رئیس جمهور را نیزمی‌توان نشانه عصبانیت و کم تحملی ایشان دانست.
محرمانه بودن مفاد توافق روالی بود که در مذاکرات پیشین نیز وجود داشته و تصمیم کلی نظام است بنابراین نه نقد شتابزده و غیر مستند و گاه توهین آمیز توافق پسندیده است و نه کم تحملی ریئس جمهور!
دو طرف باید صبر و مدارا پیشه کنند و آنچنان که رهبر انقلاب تأکید کردند به دولت فرصت دهند تا سیاست‌های خود را پیش برد. به ویژه اینکه مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب- که خود سیاستمداری با سابقه و مورد وثوق است- تصریح کرده که حرکت تیم مذاکره در چارچوب سیاست‌های تعیین شده از سوی رهبری است. این سخن ولایتی باید منتقدان را به مدارا و صبر بیشتر تشویق کند.
5- یکی دیگر از انتقادهای جدی به دولت ،کیفیت و نحوه توزیع سبد کالا بود که واکنش ‌های جدی را در بین منتقدان دولت و حتی اقشار مختلف مردم برانگیخت.
این نقایص که به عذرخواهی رئیس جمهوری - به عنوان یک اقدام و سنت پسندیده - منجر گردید و تعویض دستگاه متولی را موجب گردید نیز نباید دست‌مایه اختلاف و تنش بیشتر شود. اگر چه اجرای سبد کالا هم از نظر کیفیت کالاها و هم از نظر نحوه توزیع ‘نقایص جدی داشت- که دولتمردان باید از آن برای اصلاح روش درس بگیرند- اما نقد منصفانه منتقدان،بالا بودن آستانه تحمل دولت و مدارای دو طرف در چارچوب مصالح و منافع ملی انتظار بحق امروز جامعه است.
مردم در سی و پنجمین جشن انقلاب هم بر آرمان‌ها و اصول انقلاب پای فشردند،هم بی اعتمادی و عصبانیت خود را از آمریکا فریاد کردند و هم پشتیبانی و حمایت خود را از انقلاب و نظام به نمایش گذاشتند. حضور حماسی مردم در 22 بهمن پشتوانه ارزشمند دولت برای خدمت بهتر و حل مشکلات جامعه و نیز تیم مذاکره کننده برای پیشبرد روند پیچیده توافق ژنو با حفظ اصول و خط قرمزهای نظام و تأمین منافع و مصالح ملی خواهد بود.مشروط براینکه جریان‌های سیاسی رقابت‌های خود را به صحنه تنش چالش تبدیل نکنند وبا انصاف و مدارا فضای مناسب را برای خدمت بیشتر دولت وحل مشکلات جامعه فراهم آورند۰

*این یادداشت اولین بار در شماره پنجم هفته نامه فراخبر منتشر شده است. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =