برای نخستین بار در جهان: نقشه‌برداری از تمام اتصالات ماده سفید مغز

محققان برای اولین بار به طور سیستماتیک موفق به نقشه برداری از داربست ماده سفید مغز انسان شدند.این نقشه، اطلاعات کامل شبکه عصبی مغز را در اختیار محققان قرار داده است.

ایرنا نوشت:

محققان علوم اعصاب دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برای اولین بار به طور سیستماتیک موفق به نقشه برداری از داربست ماده سفید مغز انسان شدند. این نقشه، اطلاعات کامل شبکه عصبی مغز را در اختیار محققان قرار داده است.

این روش نه تنها اتصالات مهم عصبی و هسته اصلی اعصاب را نشان می دهد، بلکه اتصالاتی که بیشتر در معرض آسیب هستند نیز مشخص می کند.

مغز انسان از دو بخش ماده خاکستری و ماده سفید تشکیل شده است. بخش خاکستری شامل سلول های عصبی است و فرآیند ذخیره و پردازش اطلاعات در این بخش انجام می شود.

ماده سفید یکی از دو مولفه اصلی سیستم اعصاب مرکزی است و از سلول های گلیال و آکسون های میلین تشکیل شده است. آکسون ها همان رشته های عصبی هستند.

اغلب سلول های عصبی دارای یک پوشش چربی به نام میلین هستند که به عنوان عایق عمل می کنند. رنگ ماده سفید نیز به دلیل وجود همین غشای عایق است.

مهمترین نقش ماده سفید، انتقال پیام های عصبی است.

اتصالات ماده سفید، تاکنون در پرده ای از ابهام قرار داشت ولی محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی موفق شدند تا نقشه کامل این اتصالات را به طور سیستماتیک ترسیم کنند.

محققان علوم اعصاب پس از اتمام این پروژه دریافتند که مهمترین بخش های نواحی سفید و خاکستری مغز، الزاما همیشه باهم همپوشانی ندارند.

در ادامه این تحقیقات آمده است که آسیب پذیرترین بخش ماده سفید، هسته آن است و ضربه های بسیار خفیف نیز می تواند از نظر بالینی مشکلات جدی برای بیمار دربرداشته باشد.

آسیب های وارده به این قسمت از مغز منجر به بروز بیماری های جدی عصبی می شود. دلیل بروز بیماری ام اس نیز، آسیب به غشای میلین موجود در ماده سفید است.

مهمترین کاربرد این دستاورد، درک انواع آسیب ها و بیماری های مغزی است.

گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است. دانلود و استفاده از مطالب این نشریه رایگان است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    15 0
    جالب اینه ک هنوز هم این حجم عظیم اتصالات برای توضیح فرآیندهای پیچیده مغزی و احساسات کافی نیست. هنوز خیلی از از رازهای سیستم عصبی مونده ک شاید باید در سطح سلولی مولکولی دنبالش باشیم. مفز انسان خیلی پیچیده و در عین حال جالبه.