جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون با 178 کشور دنیا روابط تجاری دارد.

حجم مبادلات بازرگانی ایران با سایر کشورها تا ابتدای بهمن‌ماه سالجاری به رقم 71 میلیارد و 384 میلیون دلار رسید که سهم صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران با احتساب میعانات گازی از این میزان 33 میلیارد و 788 میلیون دلار بود.

صادرات غیرنفتی ایران در حال حاضر بیش از 3 هزار و 449 ردیف تعرفه‌ای انواع کالا را شامل می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده توانمندی‌ها و تنوع صادراتی جمهوری اسلامی ایران است.

گفتنی است  روابط عمومی گمرک ایران در همین راستا گزارشی منتشر کرده و در آن به بررسی صادرات گروه‌های مختلف کالایی و سهم هر یک از گروه‌های کالایی از کل صادرات غیرنفتی بدون احتساب صادرات میعانات گازی تا ابتدای بهمن‌ماه سال جاری پرداخته است:

* صادرات حیوانات زنده و محصولات حیوانی

جمهوری اسلامی ایران موفق شد تا ابتدای بهمن‌ماه سالجاری به میزان 717 میلیون و863 هزار دلار انواع حیوانات زنده و محصولات حیوانی به سایر کشورها صادر کند. این بخش 2 و هشت دهم از ارزش کل صادرات ایران به را خود اختصاص داده است.

* محصولات نباتی

محصولات نباتی در بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در مدت یاد شده 2 میلیارد و 281 میلیون و 62 هزار دلار برای میهن عزیزمان ارزآوری داشته است. محصولات نباتی 9 درصد از صادرات غیرنفتی ایران را در سالجاری به خود اختصاص داد.

* صنایع غذایی

صادرات بخش صنایع غذایی جمهوری اسلامی ایران در سالجاری به یک میلیارد و 66 میلیون و 482 هزار دلار رسید. صنایع غذایی ایران 4 و دو دهم کل صادرات غیرنفتی کشورمان را به خود اختصاص داده است.

* محصولات معدنی

محصولات معدنی ایران در سالجاری موفق شد به میزان 6 میلیارد و 799 میلیون و 734 هزار دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد. محصولات معدنی هم‌اکنون 27 درصد از کل صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است.

* محصولات صنایع شیمیایی

صادرات محصولات صنایع شیمیایی تا ابتدای بهمن‌ماه سالجاری به رقم 4میلیارد و 988 میلیون و 115 هزار دلار رسید. سهم این بخش از صنعت کشورمان از کل صادرات غیرنفتی در این مدت 19 و هفت دهم درصد بود.

* مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد

ارزآوری صنعت پلاستیک و اشیاء ساخته شده از این مواد در سالجاری به میزان 3 میلیارد و 547 میلیون و 199 هزار دلار بود. براساس بررسی بعمل آمده در مجموع 14 درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به این صنعت اختصاص یافته است.

* مواد نساجی و مصنوعات از این مواد

صادرات مواد نساجی و مصنوعات از این مواد در این مدت به 826 میلیون و 293 هزار دلار رسید. این بخش سهم 3 و سه دهم درصی از کل صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است.

* مصنوعات از سنگ، گچ، سیمان و سرامیک

این بخش از صنعت کشورمان موفق شد به میزان 854 میلیون و 91 هزار دلار در سالجاری ارزآوری داشته باشد و 3 و چهار دهم از کل صادرات غیرنفتی ایران را در سالجاری به خود اختصاص دهد.

* فلزات معمولی و مصنوعات آنها

جمهوری اسلامی ایران تا ابتدای بهمن‌ماه سالجاری به میزان 2 میلیارد و 676 میلیون و 179 هزاردلار انواع فلزات معمولی و مصنوعات آنها را صادر کرد. سهم این صنعت از ارزش کل صادرات ایران به میزان 10 و 6 دهم درصد است.

* وسایط نقلیه زمینی، هوایی و آبی

میزان صادرات این بخش از صنعت ایران تا ابتدای بهمن‌ماه سالجاری به رقم 327 میلیون و 451 هزار دلار رسید و یک و سه دهم درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به این صنعت اختصاص یافت.

* ماشین‌آلات و ادوات مکانیکی، ادوات برقی و تلویزیون

این بخش از صنعت ایران در سالجاری موفق شد، 675 میلیون و 977 هزار دلار ارزآوری داشته باشد و در مجموع 2 و هفت دهم از صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران را در سالجاری به خود اختصاص دهد.

این گزارش می‌افزاید:

 صادرات غیرنفتی ایران بدون احتساب میعانات گازی در این مدت 25 میلیارد و 267 میلیون و 280 هزار دلار بوده است. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =