سیدعباس عراقچی اعلام کرد که ایران در پاسخ به اقدامات آمریکا در رابطه با تحریم برخی افراد و شرکت‌هایی که با کشورمان معاملات اقتصادی انجام می‌دادند، اقداماتی تمهید کرده است و آن را انجام خواهد داد.

به گزارش ایسنا،این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 5+1 اظهار کرد: اقدامات آمریکایی‌ها در تحریم چند فرد و شرکت که با ایران معاملات اقتصادی داشته‌اند، خلاف نص توافق ژنو نیست اما خلاف روحیه همکاری، حسن نیت و تفاهمی است که در این توافقنامه آمده است. در آستانه دور جدید مذاکرات نمی‌توانیم این اقدام را حمل بر حسن نیت و مبتنی بر روحیه همکاری ارزیابی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در دور قبل، وقتی این تحریم‌ها را دنبال کردند، چند روز مذاکرات کارشناسی را تعلیق کردیم تا این که آن‌ها اطمینان دادند که تحریم‌های جدیدی را در دستور کار قرار نخواهند داد. این بار هم اقداماتی تمهید شده که در پاسخ به این اقدام آن‌ها انجام می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره برخی اظهارات مقام‌های آمریکایی علیه تهران، با بیان این که هدف توافق ژنو عادی‌سازی روابط ایران و غرب یا آمریکا نیست، گفت: خصومت میان ما سر جای خود است. توافق ژنو تنها سعی می‌کند یکی از موضوعات مورد اختلاف میان ما و غرب و آمریکا را مدیریت کند اما دشمنی و مشکلات ما با آمریکا سر جای خودش است. آمریکا از دید ما همان شیطان بزرگ است و چیزی تغییر نکرده است.

عراقچی تصریح کرد: بسیاری از مواضع مقام‌های آمریکایی از جمله وزیر خارجه و همچنین خانم وندی شرمن حاکی از ضعف آن‌ها است زیرا آن‌ها باید با توجه به امتیازاتی که به ایران دادند، پاسخگوی افکار عمومی خود و دوستانشان در منطقه باشند. این که می‌گویند، می‌خواستند پیچ و مهره‌ای از فعالیت هسته‌ای ایران باقی نماند اما نتوانستند، سند افتخار مردم ایران است.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات اخیر شرمن گفت: خانم شرمن در کنگره در پاسخ به نمایندگان از موضع ضعف موضوعاتی مطرح می‌کند که بعضا حالت گستاخی را داشته است و توأم با عباراتی بود که غیرقابل‌پذیرش است. ما به آن‌ها می‌گوییم که آزموده‌های غلط خود را تکرار نکنند. آن‌ها در مذاکرات قبلی هم تجربه کرده‌اند که ما تحت فشار مذاکره نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم کسی برای ما دستور عمل تعیین کند. خانم شرمن فراموش نکند که آمریکا فقط یک عضو تیم مذاکراتی است. قطعا اجازه نمی‌دهیم آن‌ها برای ما دستور عمل تعیین کنند و هیچ گونه فشار و تحمیلی در مذاکرات وجود داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره مذاکره در خصوص موشک‌های بالستیک در مذاکرات 5+1 گفت: موضوع مذاکرات ما فقط هسته‌ای است و به هیچ وجه وارد موضوع دیگری نخواهیم شد. از خانم شرمن پرسید شده که در توافق گام اول چرا وارد برنامه مربوط به موشک‌های بالستیک نشده‌اید که ایشان پاسخ داده است نمی‌شود همه چیز را در گام اول توافق کرد؛ در حالی که باید گفته می‌شد ایران اجازه ورود به این موضوع را نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: به ایشان و هر کسی در 5+1 که چنین تصوری دارد، قاطعانه می‌گویم موضوعاتی که مربوط به مسائل دفاعی ماست، به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. همان‌طور که در مذاکرات قبلی اجازه ندادیم، به هیچ وجه در گام‌ نهایی هم اجازه نخواهیم داد. مسائل دفاعی ایران قابل مذاکره و قابل سازش نیست و مسلما از خطوط قرمز ما در مذاکرات خواهد بود.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    53 26
    چه بخوایی چه نخوایی باید با آمریکا راه اومد، 8 سال هی گفتین تحریم هیچ اثری نداره آخر هم دیدین که داره بد هم داره! پس جون من الکی قپی نیا..!
  • کاکتوس IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    25 15
    میگن دزدی به خانه شخصی رفت و دور مرد صاحب خانه خطی کشید و گفت اگه پاتو از این خط بیرون بزاری پدرتو در میارم و با خیال راحت خانه را جارو کرد و برد زن صاحب خانه بعد از اینکه دزد رفت به شوهرش گفت چرا هیچ کاری نکردی , مرد گفت خبر نداری وقتی دزده داشت وسایل خانه را جمع میکرد, من چند بار پامو گذاشتم اونور خط . حالا این داستان شده حکایت کار دستگاه دیپلماسی وزارت خارجه , امریکا و غربی ها تا حالا چندین بار این توافق را که سرو تهش هنوز مشخص نیست چیه را ,نقض کردند و هرچی که میخوان هم میگن ولی جناب عراقچی فقط کری میخونه و از خدشه دار شدن روح توافق نامه حرف میزنه خدا را شکر که اینها اجازه نداشتند در خصوص توان نظامی مذاکره کنند و الا الان مشغول رقیق سازی موشکامون بودیم .
  • گرفتار IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    31 13
    احسنت به این پاسخ دیپلماتیک و سیاسی. خدا رو شکر دیگه دوره حرفهای بدور از ادب و شاءن دیپلماتیک که آبروی کشور و ملت رو تو تمام دنیا میبرد گذشت.
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    17 30
    همه اینها بازی ای بیش نیست نه آمریکا و نه دولت خودمان به فکر ما نیست و همه فکر خودشان هستند. مهدی بیا مهدی بیا نوبت به ما رسیده. یا صاحب الزمان
  • عرق ملی A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    31 9
    سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به تحریم های جدید: تحریم های جدید بر خلاف "روح برنامه اقدام متقابل" و "غیر سازنده" است، از آمریکائی ها انتظار داریم به تعهداتشون عمل کنن! وزارت خارجه آمریکا: وای ترسیدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    14 7
    اولا با این خویشتن داری که این آقایان ندارند بعید است کار به جایی برسد دوم اگر ایمان را گزینه ای جدا بدانیم آیا ما از انظر امکانات توان مقابله با آمریکا را داریم. به خدا این اوباما غنیمتی است برای ما چرا اینهمه کار شکنی وجود دارد.فقط به علت تحریمها روزی 1700000بشکه نفت از کشور های همسایه عقب افتاده ایم که تولیدمان کم شده.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      13 3
      شما قصه نفت را نخور دستتو بگیر به زانوت فکر اون وقتی باش که نفت نیست وباید برای نیرو گاه های اتمی و اورانیوم دست سوی امریکا دراز کنیم ولی البته ما اون موقع دیگه نیستیم اما ایندگان اون موقع یه صفایی به روحمون میدند .
  • سرباز A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    45 3
    خواهشا اول اجازه ندید هیچ گروه تروریستی سربازامون و به اسارت ببره
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      12 1
      نمیدونم چندتا سرباز وظیفه بیچاره باید ربوده یا کشته بشن که سپاه قبول کنه به پاسگاه های مرزی سیستان و مرزبان ها بیشتر بها و امکانات بده. مسائل دفاعی که همش تانک و موشک‌های بالستیک نیست.
  • علي IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    14 3
    خانم شرمن زر زيادي ميزنه.صد ميليارد پول نفت ايران رو بلوكه كردند در اصل دزديدند حالا يك سر انگشتش رو بر گردوندند اونوقت ميگند سبد كالايي رو ما داديم به ايران.آخه مال خودمون رو دزديدي حالا ميخواي برگردوني صاحب شدي.ايران بيشتر از اين نبايد نفت بفروشه كه پولش بلوكه بشه.فايده نداره.پول بيست سال فروش نفت دست اونهاست يعني ما بيست سال مفت نفت رو داديم رفته.
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    4 10
    همین پاسخ دادن ها جون ملت رو به لبشون رسوند دیگه.
  • علی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    11 5
    مذاکرات سیاست کثیفی از جانب غرب هست تا بگن ما همه راهها رو تست کردیم جواب نداد. این مذاکرات مثل یک باتلاق شده برای ایران که هر چی دست و پا بزنه بیشتر فرو میره.
  • سيد IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    14 5
    ما ميگيم مرگ بر امريكا تا دلمون خنك بشه امريكاييها هم چرت و پرت ميگن دلشون خنك بشه اين به اون در...
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    11 2
    22 بهمن مشت محکم بر دهان نجس اوباما، کری و وندی شرمن