بهروز افخمی: سینما یک هنر مستقل نیست / قسمت دوم «سن پطرزبورگ» ساخته نمی‌شود

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» با حضور عوامل فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تازه‌ترین ساخته بهروز افخمی یکشنبه صبح در برج میلاد برای اهالی رسانه به نمایش درآمد.

«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» درباره خانواده‌ای است که به خاطر سفر 10 روزه یکی از فرزندانشان به کشور، در باغچه‌ای در دماوند دور هم جمع می‌شوند.

مهدی فخیم‌زاده، گوهر خیراندیش، رامبد جوان، مرجان شیر محمدی، امیرعلی دانایی و... درفیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» ایفای نقش کرده‌اند که یکی از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر است.

بهروز افخمی کارگردان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در نشست مطبوعاتی فیلم خود با اشاره به اقتباس این فیلم از رمانی نوشته همسرش مرجان شیرمحمدی، گفت: «من نگارش فیلمنامه را وقتی آغاز کردم که مرجان رمان را به پایان رسانده بود و هنوز رمان مجوز چاپ نداشت.»

او ادامه داد: «ابتدا قرار بود مرجان این فیلم را کارگردانی کند، اما بعد با توجه به تعدد شخصیت‌ها احساس کرد که برای کار اول کمی برایش سنگین است و از من خواست آن را کارگردانی کنم.»

شیرمحمدی که در «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» نقش شخصیت آذر را بازی می‌کند، در ادامه گفت:‌‌ «همان‌طور که آقای افخمی گفتند ساخت این فیلم برای من کمی سنگین بود. حاضر نیستم به هر قیمتی فیلم بسازم. بنابراین آقای افخمی کارگردانی آن را به عهده گرفت.

بهروز افخمی در نشست فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»

گوهر خیراندیش یکی از بازیگران فیلم با اشاره به اینکه سر صحنه فیلمبرداری مصدوم شد، با این وجود بازی در این فیلم را به اتمام رساند، گفت: «وقتی برای دیدن خانواده شهدا با مرجان شیرمحمدی به جنوب رفتیم به من گفت می‌خواهد فیلمی بسازد و می‌خواهد من برایش بازی کنم. بعد از مدتی آقای افخمی فیلمنامه‌ای به من داد و گفت که خودش کارگردانی می‌کند و مرجان بازی خواهد کرد. چون من هر دوی این عزیزان را دوست دارم، بازی در این فیلم را پذیرفتم.»

او ادامه داد: «قرار بود «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» دو نقش بازی کنم. برای ما بازیگران، ایفای دو نقش با ویژگی‌های متفاوت چالش برا‌نگیز است، اما متاسفانه تصادفی سر صحنه این فیلم برای من اتفاق افتاد. تمام تلاشم را کردم که بعد از بهبود نسبی، بیماری‌ام در کار دیده نشود و همانطور که آقای افخمی خواستند بازی کنم.»

افخمی درباره شرایط اقتباس در سینما گفت: «هیچ دلیلی ندارد سینما به شکل متظاهرانه از ادبیات مستقل باشد. تمام آثاری که ما در سینما فکر می‌کنیم جدید و خلاقانه است پیش از آن در ادبیات اتفاق افتاده و به نظر من سینما یک هنر مستقل نیست.»

او ادامه داد: «فیلمسازی یک مهارت است و فیلمساز به مرور به پختگی می‌رسد. فکر می‌کنم کسانی که با نظریه فیلم می‌سازند در اشتباه‌اند.»

رامتین شهبازی که اداره این جلسه را بر عهده داشت در مورد این نظر با بهروز افخمی مخالفت کرد و گفت: «می‌توان مفصل درباره این نظر ساعت‌ها بحث کرد و چون کارگردان‌های ما قائل به نظریه نیستند، فیلم‌ها دچار کلیشه شده است.»

امیرعلی دانایی یکی دیگر از بازیگران «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» درباره تجربه همکاری با افخمی گفت: «من بعد از هشت سال بازی در سریال «کلاه پهلوی» و یکسال پخش سریال نتوانستم در کار دیگری حضور داشته باشم، اما امسال خوشحالم در فیلم‌هایی به کارگردانی بهرز افخمی و داریوش مهرجویی حضور دارم. این اتفاق باعث می‌شود ادامه مسیر حرفه‌ای بازیگر را روشن‌تر ببینیم.»

افخمی در ادامه درباره مخاطب فیلم‌هایش گفت: «مخاطب فیلم‌های من بیشتر جوان‌ها و کسانی هستند که سر پرشوری دارند و متاسفانه سینمای ما در حال حاضر این قشر از جامعه را از دست داده است و به نوعی تماشاچی واقعی‌اش را از دست داده است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم «سن پطرزبورگ 2» را خواهد ساخت یا نه، گفت: «محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی به شدت سرشان شلوغ است و از طرفی دستمزد این دو نفر هم بالا رفته است. تولید این فیلم هزینه زیادی خواهد داشت و قطعا حجم زیادی از هزینه فیلم صرف دستمزد‌ها خواهد شد. از طرفی نوشتن فیلمنامه‌ای اینچنینی به روحیه قاسم‌خانی نزدیک‌تر است. نمی‌توانم و نمی‌خواهم چپنین فیلمنامه‌ای بنویسم. بنابراین فکر می‌کنم قسمت دوم این فیلم ساخته نشود.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    حيف، چه فيلمى بود.