پاسخ مترو درباره برخورد با دستفروش‌ها؛ مردم شکایت دارند/ با نهایت ادب و احترام تذکر می‌دهیم

مدیر ارتباطات شرکت بهره‌برداری متروی تهران درباره طرح جمع‌آوری دستفروشان مترو می‌گوید: مردم از جمع‌آوری دستفروش‌ها راضی‌اند.

فهیمه حسن میری: جمع‌آوری دستفروشان مترو، طرح جدیدی نیست و قبلا هم اقداماتی برای برخورد با آنها صورت گرفته بود. حالا مدتی است برخورد و مقابله با دستفروشی در مترو به صورت جدی‌تری مطرح شده است.

احسان مقدم، مدیر ارتباطات و بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران درباره طرح جمع‌آوری دستفروشان مترو به خبرآنلاین می‌گوید: مردم از دستفروش‌ها شکایت داشتند و حالا از این طرح راضی هستند.

 قبلا هم طرح‌های موقتی برای جمع‌آوری فروشنده‌های مترو اجرا شده بود. چه شد که مجددا اجرای چنین طرحی شروع شد؟

مسافران تماس‌های زیادی با ما داشتند و چه از طریق تلفن گویا و چه مراجعه حضوری و ابراز نارضایتی به مسئولان ایستگاه‌های مترو، از حضور دستفروش‌ها در مترو ابراز نارضایتی می‌کردند. مسافران می‌گویند دستفروش‌ها آسایش را از ما سلب کرده‌اند و در یک سفر کوتاه درون‌شهری باید سروصدا و مزاحمت‌های زیادی را تحمل کنیم. علاوه بر این نارضایتی مردم، در رفت و آمد قطارها هم مشکل ایجاد شده بود و در ساعت حرکت قطارها تاخیر و در ورود و خروج افراد اختلال ایجاد شده بود. همه اینها باعث شد مدیرعامل جدید تصمیم بگیرد طرح جدیدی را برای برخورد با دستفرو‌ش‌های مترو شروع کند.

این برخورد با استناد به چه قانونی انجام می‌شود؟

بحث در اینجا قانون نیست. شاید باید مراجع ذیصلاح قوانین مناسب را برای این مورد تصویب کنند که مانع از اشتغال دستفروش‌ها در مترو شود. اما الان در این طرح برخورد خاصی صورت نمی‌گیرد که نیاز به قانون داشته باشد. فضایی که ایجاد شده یک فضای تذکری است. وقتی دستفروش وارد می‌شود فقط به او تذکر داده می‌شود و نه وسایلش ضبط می‌شود نه اتفاق دیگری می‌افتد که نیاز به قانون خاصی داشته باشد. پلیس فقط از آنها درخواست می‌کند و به آنها اعلام می‌کند که اجازه ندارید وسایل را داخل قطار ببرید. این تذکر دادن‌ها با نهایت ادب و احترام انجام می‌شود.

اما دستفروش‌ها می‌گویند با آنها با توهین و اهانت رفتار می‌شود.

نه اینطور نیست. این حرف‌ها جوسازی‌هایی است که اتفاق می‌افتد. ضمن این که اگر هم مورد خاصی وجود داشته باشد و نیازی به برخورد جدی‌تری باشد، پلیس مترو که زیر نظر مجموعه نیروی انتظامی است حضور دارد و آنها با افراد خاطی برخورد می‌کنند.

و این که گفته می‌شود در اثر برخورد اهانت‌آمیز با یکی از دستفروش‌ها او اقدام به خودکشی کرده چطور؟

ما این موضوع را همان زمان هم تکذیب کردیم. این فرد دستفروش نبوده. من خودم فیلم را بارها عقب و جلو کردم و دیدم اصلا نکته‌ای که مبنی بر جر و بحث وجود داشته باشد نیست. این فرد منتظر قطار بود و به محض آمدن قطار اقدام به خودکشی کرد. نکته اینجاست که طرح مبارزه با دستفروشی در مترو دو سه روز بعد از آن اجرا شد و اصلا در آن زمان بنایی بر برخورد نبود که با این فرد درگیری صورت گرفته باشد و بعد او اقدام به این کار کند. ضمن این که باز هم تاکید می‌کنم که بنا در این طرح صرفا تذکر است.

با تذکر دادن، فروشنده‌ها از مترو می‌روند؟ یا قرار است طرح‌های دیگری هم بعد از آن اجرا شود؟

باید ببینیم این طرح چه مقدار جواب می‌دهد. فعلا این کار شروع شده و به نوعی می‌تواند مقدمه‌ای برای فرهنگ‌سازی باشد تا هم خود فروشنده‌ها بدانند که چندان جای امنی ندارند و هم مردم از فروشنده‌ها خرید نکنند و تقاضایی وجود نداشته باشد که آنها بخواهند محصولاتشان را عرضه کنند. بعد از آن باید مسئولان تصمیم بگیرند که سیاست‌گذاریهای دیگری که قرار است اتفاق بیفتد چیست و چه طرح‌هایی قرار است اجرا شود.

 طرحی برای ساماندهی این فروشنده‌ها و کارهایی مانند دادن غرفه با شرایط مناسب به آنها در کار نیست؟

زمانی مدیرعامل قبلی تصمیم داشت این کار را انجام دهد و فضایی را برای حمایت از آنها اختصاص بدهد و غرفه‌هایی به آنها بدهد اما جالب اینجاست که خود این فروشنده‌ها قبول نمی‌کردند و از چنین طرح‌هایی استقبال نمی‌کردند.

این طرح تا چه زمانی ادامه دارد؟

تاریخ دقیق آن معلوم نیست ولی فعلا این طرح ادامه دارد. باید ببینیم خروجی چه می‌شود، فعلا تا اینجا خروجی این کار را که می‌گیریم می‌بینیم کلیت مردم از این طرح راضی هستند.

46234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    43 43
    به عنوان شهروندی که هر روز با مترو رفت و آمد انجام میدم هیچ اعتراضی به بودن هموطنان دست فروش ندارم
    • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      15 7
      فكر كنم علت همه اين كار ها اينه كه شهرداري مي خواد غرفه هاي متروش را راحتتر و گرانتر كرايه بده
    • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      20 16
      اگر مشكلاتي بهعد از اين پيش بياد و هر كدوم از اين دستفروش ها به راه خلاف كشيده شدند ،مقصر اصلي كساني هستند كه اين طرح را پيشنهاد،اجرا و حمايت كردند
    • پوریا A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      21 11
      به شخصه با حضور دستفروشان تو مترو مخالفم...بیرون از مترو هم میشه دستفروشی کرد.
    • سعید A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      6 4
      پس با وجود دوستانی چون شما باید منتظر سیراب شیردونی زولبیا بامیه ای هم باشیم
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    16 4
    برخي از خود مسافران بيشتر مزاحمت ايجاد ميكنند ، با دراز كردن پاهاشون يا گوشي هاي موبايل و ....
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    15 1
    به جاي برخورد با دستفروشان كه احتمالا از روي ناچاري و كسب معاش به اين كار روي آورده اند بهتر است با متكديان و گدايان در مترو برخورد اصولي شود
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    21 9
    امروز توي مترو بودم يك دستفروشو ميخواستن پياده كنن مردم نذاشتن و جلوي مامورا رو گرفتن چند دقيقه معطل شديم اما دست فروش نرفت فكر مي كنم برخورد درستي نيست كه انجام ميشه
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    29 18
    درون مترو جای فروش نیست
  • علیرضا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    22 14
    عموم دستفروشان مترو که با آنها برخورد داشته ام انسانهای زحمتکش و محتاجی هستند که از ناچاری و شرایط بد اقتصادی کسب روزی می کنند. در کشوری که صدها و صدها اولویت دیگر وجود دارد برخورد با این قشر کجای مشکلات ما را حل می کند و اولویت چندم ماست؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    21 10
    دستفروشان را بیرون مترو ساماندهی کنند.داخل قطار مردم میخواهند آرامش داشته باشند.
  • عسل EU ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    9 3
    بجای دست فروشها جلوی مردها را بگیرید که در قسمت زنان نیایند و باعث مزاحمت نشوند
  • مرجان A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    8 5
    خب مردم گشنه ان که دستفروشی میکنن بعدشم تومترو اذیت و آزارمسافرا و حرف زدنهاشون و موبایل زنگ زدن هاشون همه رو دچارناراحتی اعصاب میکنه نه دستفروش که لحظه ای می آید ومیرود...یه روز برای اولین و آخرین بار سوارمترو شدم یک خانمی از اول ایستگاه شروع کرد باموبایلش حرف زدن تا یک ایستگاه مانده به آخر ، این فرهنگه آخه ؟ میمیرید وقتی رفتید خونه هاتون تلفنتون رو بزنید؟!
  • وکیل IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    5 7
    بنده خدا ها دزدی که نمیکنند کار میکنند چه اشکالی داره تازه واقعا من یه وقتهایی ازشون خرید کردم اولش به نظرم عجیب بود اینقدر تو مترو دست فروش هست اما بعدش دیدم جالبه. قابل توجه دوستان مخالف تو کشورهایی مثل ترکیه تو مترو شو لباس میذارند و مانکنها کت واک میکنند من که مخالفتی با حضور دستفروشها تو مترو ندارم.
  • علی آقا A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    2 2
    خانم مرجان نمیدونم شما کدوم خط را سوار شدی ولی در اکثر خطها عموما وقتی قطار حرکت میکنه ومخصوصا در خطوطی که کاملا از زیر زمین رد میشن تا جایی که من میدونم موبایل آنتن نداره حالا اینکه از ایستگاه اول تا یک ایستگاه مونده به اخر موبایل این بنده خدا انتن داشته را برام کمی عجیبه به خدا...
  • علی 2 A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 1
    علی آقا معلومه 5 یا 6 سالی هست که مترو سوار نشدی .
  • بابک A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    3 1
    مدتیست دوبارره مزاحمت متکدیان ودستفروشان برقرار شده این طرح رفع مزاحمت هم مثل اینکه آبکی بود میدانیم که اینها قربانیان تورم واقتصاد بیمار وسوئ مدیریت مسئولین قبلی وفعلی هستند ولی گناه امثال بنده که پس از 8تا 10ساعت کار روزانه وخسته وکوفته میخواهیم به خراب شده ای بنام منزل برسیم چیست ؟ که باید صدای گوشخراش وجملات تکراری واعصاب خوردکن را تحمل کنیم . فکر اساسی برای سامان دهی آنان انجام دهند و قدمی هرچند کوچک برای کاهش هرج ومرج بردارند