فارس نوشت:

پایگاه رأی الیوم در گزارشی نوشت: در حالی که ملت عربستان مخالف روابط با اسرائیل هستند اما به نظر می‌رسد که ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی و نامزد بارز تصدی پست وزارت خارجه عربستان مامور عادی سازی روابط ریاض با تل‌آویو شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه رای الیوم در گزارش خود به بررسی نزدیک شدن روابط بین عربستان و رژیم اسرائیل و مواضع مردم عربستان در این زمینه پرداخت و نوشت: آیا شاهزاده ترکی فیصل مسئول عادی سازی روابط سعودی‌ها با اسرائیل شده است؟ به نظر می‌رسد که ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی و سفیر سابق سعودی در لندن و واشنگتن از سوی دولت خود مامور پیگیری پرونده روابط عربستان و اسرائیل است. این امر از دست دادن‌ها و ملاقات‌های متعدد او با مسئولان آمریکایی نمایان است که آخرین مورد ملاقات با زیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل و مسئول پرونده مذاکرات اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطین در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ بود.

به نوشته این پایگاه، مطبوعات رژیم اسرائیل و رادیوی رسمی این رژیم گفتند که ترکی فیصل با لیونی درباره مذاکرات بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل «مذاکره» کرد و این شاهزاده سعودی از ریاست لیونی در صدر هیئت مذاکره کننده اسرائیل استقبال کرد و گفت: «عربستان از تعیین لیونی به عنوان رئیس تیم مذاکره با تشکیلات خودگردان خرسند است زیرا این امر تضمین خواهد کرد که نتانیاهو بسیار سرسخت نخواهد بود.»

رای الیوم نوشت: وقتی از مسئولان ارشد عربستان درباره تماس‌های ترکی فیصل و دست دادن او با مسئولان اسرائیلی سوال می‌شود در پاسخ می‌گویند که ترکی فیصل یک فرد عادی است و هیچ سمت رسمی ندارد و نماینده دیدگاه مسئولان نیست اما این پاسخ قانع کننده نمی‌باشد زیرا ترکی فیصل در اجلاس‌ها و سمینارها به عنوان یک عضو مهم خاندان حاکم سعودی و به عنوان نماینده آن شرکت می‌کند.

برپایه این گزارش، ملاقات‌های ترکی فیصل با مسولان اسرائیلی با برخی گزارش‌های خبری غرب درباره نزدیک شدن روابط عربستان و اسرائیل برای مقابله با ایران بعد از امضای توافقنامه هسته‌ای بین این کشور و کشورهای ۱+۵ و کنار رفتن گزینه نظامی واشنگتن علیه تهران همزمان شده است.

رای الیوم نوشت: دولت عربستان لازم است که موضع رسمی خود را در قبال این ملاقات‌ها با مسئولان اسرائیلی توضیح دهد زیرا سکوت مفید نخواهد بود و نتایج کاملا برعکسی خواهد داشت.

به نوشته این پایگاه، عربستان به خاطر وجود امکان مقدس در خاکش و جایگاهش در جهان اسلام نباید بدنبال برقراری روابط با رژیم اسرائیل باشد بویژه که اکثریت قاطع ملت عربستان عادی سازی روابط با این رژیم را نمی‌پذیرند و آن را محکوم می‌کنند.

این پایگاه در پایان نوشت: منطقی نیست که مسئولان سعودی از گروه‌های مسلح برای سرنگون کردن نظام سوریه حمایت می‌کنند؛ در حالی که مسئولان سعودی به دیدار مسئولان اسرائیلی رفته و با آنها ملاقات می‌کنند و از مذاکرات صلح با آنها سخت می‌گویند.

این پایگاه چند روز پیش نوشته بود که سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی بزودی از وزارتخانه خداحافظی خواهد کرد و ترکی فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی بارزترین مهره برای جانشینی او محسوب می‌شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    1 0
    وهابی همان صهیونیست است